Hond met (chronische?) diarree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:56

Ik het laten doen bij https://www.ffdomenie.nl/. Mijn hondentrainster zweert erbij. Uitslag was voor mij ook erg verrassend in bepaalde zaken, ze doet de analyse zonder te weten wat voor hond het is en zonder de klachten te weten, en heel veel andere zaken die eruit kwamen klopten ook gewoon.
Ik was 125 euro kwijt, en uiteindelijk nog een kleine 50 euro aan medicatie. Ik weet heel veel nu, en voordat ik hier achter was gekomen met uitsluiten etc was ik jaren verder.

kiwiwitje

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:05

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:53

Gaat heel gek klinken hoor, maar wij hadden ooit een kat die allergisch was voor, tromgeroffel, vlees. Echt waar. Ook chronisch aan de diaree en naar 5 praktijken geweest waar uiteindelijk de laatste dat bedacht en het testte, en inderdaad.

Weet niet of dit bij honden ook voorkomt, maar hou het in je achterhoofd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:56

Ik ben met mijn hond druk bezig met uitpuzzelen, en het lijkt er steeds meer op dat ze intolerant is voor gevogelte inclusief kip.

Ook dat verwacht je niet echt bij een hond, maar het kan dus.
Van rund weet ik ook dat er honden -zwaar- intolerant voor kunnen zijn.

Dus een 'allergie' (intolerantie waarschijnlijk) voor een. of meer soorten 'vlees' is zeker niet onmogelijk.
maar ook granen, vis, en nog andere gangbare ingrediënten kunnen mis gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:07

Soepblik, mijn hondentrainster heeft dus een hond met een vleesallergie, dat kwam er dus ook uit met haaranalyse.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:09

Maasduyn doet een allergietest is niet duur, gaat via een haarpluk die je op moet sturen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:23

Esther schreef:
Femke_Tweety schreef:
In overleg met dierenarts, zonder uitzondering en op 1 eiwit?

Hier dezelfde vraag.
Heb je bijv. 6 weken Royal Canin anallergenic gevoerd, zonder andere tussendoortjes, of een kvv van maar 1 diersoort zoals paard?

Leg je de brokken 24 u in de diepvries voor gebruik zodat de mijt dood is?

Wat als je langzaam het dieet verandert, dus bijv. beginnen met 1 lepeltje pens en zo opbouwen zodat de darmflora de tijd heeft om zich aan te passen?

Ze heeft inderdaad 6 weken strikt dieet gehad van de dierenarts, uiteindelijk kwam hieruit dat ze overgevoelig is voor kip. Ik geef haar nu dus alles met eend.

Ik leg niet de brokken in de vriezer voordat ik het voer, dat is misschien ook nog een idee aangezien ze zwaar overgevoelig is voor mijt. Maarja, mijt zit ook in haar mand etc... Dat kan ik toch niet 100% voorkomen (ze krijgt overigens tegen de jeuk cito point injectie - van Apoquel ging ze ook zwaar aan de diarree).

Ik denk dat ik die haar test ga proberen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:30

Zo is er bij onze hond buiten de meeste granen dus eend, geit, hert, kalkoen, kip, lam, paard, rund, zalm, waterbuffel en garnalen uitgekomen. Nou, ga dat maar eens met een dieet uitsluiten, er zitten dus ook de meest gangbare diersoorten in voor normale voeding en voor hypo-allergieën voer.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:32

Neonlight schreef:
Zo is er bij onze hond buiten de meeste granen dus eend, geit, hert, kalkoen, kip, lam, paard, rund, zalm, waterbuffel en garnalen uitgekomen. Nou, ga dat maar eens met een dieet uitsluiten, er zitten dus ook de meest gangbare diersoorten in voor normale voeding en voor hypo-allergieën voer.

Is dit er uit gekomen met de haar test?
Even gekke vraag hoor; maar is zo'n test echt betrouwbaar? Mijn dierenarts deed het namelijk met bloed. Maar ik weet dat de dierenarts wel vaker graag bloed prikt terwijl een test ook bv. met speeksel kan. Van haren had ik dan weer nooit gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:36

Ik heb voor een van mijn honden ook destijds een speciaal voeder geprobeerd. Hij is allergisch van rund en kip en zalm. Dus ben ik lam en rijst gaan voeren. Maar let goed op de verpakking, want ook in lam en rijst zitten vaak dierlijke rest produkten van andere dieren, zoals kippenmeel en vismeel. Ik sta met die hond nu op een singles voer. Waar alles van een enkele eiwitbron komt, in mijn geval lam, dus zonder toevoegingen van andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:38

Hoe werkt een haartest, want het is toch dood materiaal?
Ik ben laatst ook getipt om een haartest te doen, om uit te zoeken wat voor rassen er allemaal in mijn hond zitten.
En nu lees ik dat daar tekorten en allergieen kunnen worden uitgehaald. Hoe dan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:45

Ja, dit is uit de haartest gekomen. En dan ook nog informatie over haar hele gestel inclusief spijsvertering. Zonder dat ze wisten waar de hond klachten over had kwam het daar uit dat de darmslijmvliezen en de darmflora niet goed waren. Dat waren nu net haar klachten. Ook informatie over botten en spieren kwam naar voren. Ik was er best sceptisch over maar kwam wel enorm veel uit wat kloppend was met haar. DA wilde dus uitsluitingsdieet doen, terwijl ik meer dacht dat haar klachten in de darmen zaten, omdat ze al jaren op hetzelfde voer staat en het ontstaan was na een darminfectie.
Ze geeft ook geen allergische reactie op het voer (waar wel grotendeels konijn in zit maar ook hert en lamsvet) maar deze eiwitbronnen zijn voor mijn hond niet geschikt. Ze heeft dus ook uitgezocht wat het meest geschikt is, en we zijn nu aan het overschakelen op nieuw voer (brokken mengen nog, snacks zijn wel volledig aangepast). Als ze straks over is gaan we ook beginnen om de celbouwstenen op orde te krijgen en de darmflora. Tot nu toe is de grootste klacht, winderig zijn, wel verholpen. Nu dus zien dat de spijsvertering helemaal weer goed komt.

Hoe een haartest werkt weet ik niet precies. Mogen geen afgeknipte haren zijn. Maar in haren zit ook bijvoorbeeld DNA in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:49

Mindim schreef:
Hoe werkt een haartest, want het is toch dood materiaal?
Ik ben laatst ook getipt om een haartest te doen, om uit te zoeken wat voor rassen er allemaal in mijn hond zitten.
En nu lees ik dat daar tekorten en allergieen kunnen worden uitgehaald. Hoe dan?

Rassentest kun je t beste met wangslijm via embark doen. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 17:55

Ik wil jullie echt alvast heel erg bedanken voor het meedenken en jullie tips. Ik heb Maasduyn een mailtje gestuurd (puur omdat deze goedkoper is dan ffdomenie :+), ik ga eerst de haar test proberen. Afwachtende wat daar uit komt ga ik weer handelen, ik zal sowieso een update geven hier.
Voor nu heb ik haar weer even wat Psylium gegeven maar dat vind ik geen langdurige oplossing, ik wil de oorzaak weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 17:56

Wanneer ze van het ene voer harde poep krijgt is het dan niet met bepaalde vetten te voeren? Dus alleen dit voer maar met lijnzaadolie of schapenvetbrokjes erbij?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:02

Zo te zien is het dezelfde test daar. Ik ben benieuwd wat er uit komt en naar je update. Ik hoop voor je dat dit de oplossing wordt, dan heb je op een snelle manier je antwoorden waarom en de juiste manier van behandelen, en ook nog goedkoop ten opzichte van behandeling bij een gewone dierenarts.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:36

Even een hele andere hoeks inval; Wat zou er gebeuren als je de hond eens 2 maanden op een rijst menu zet in combinatie met sperzie bonen en Zalm(afval van visboer)

is licht verteerbaar, zou de darmwanden tot rust kunnen brengen. op 1xr daags voeren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 18:57

De mijne heeft combinatie kip/eend/gevogelte als probleem.
Is een vaker voorkomende probleem combinatie.

Als je nu dus eend voert (omdat kip niet kan) kán het wel eens zijn dat je onbedoeld juist iets voert waar de hond ook niet tegen kan...

Uit de tests kwam voor jouw hind overgevoeligheid voor kip.
Ik zou eerst eens starten met álle gevogelte 100% weglaten.
Eend, maar eventueel ook fazant, kalkoen, en weet ik wat voor vogels ze tegenwoordig allemaal in hondenbrok/koek/voer stoppen.

Markies zou ik ook goed nakijken. Dat zijn die koekjes in de vorm van een soort mergpijpje toch?
Ik meen dat daar ook gevogelte inzit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:05

Uit haren kan je veel halen dat testen ze met een biotensor en testbuistjes. De haren zijn jou dier zeg maar.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:15

Nou nieuwe ontwikkeling; ze heeft net het hele huis onder gekotst... En dat doet ze dan (in tegenstelling tot de diarree) echt nóóit... Al haar medicatie is er ook onverteerd uitgekomen.
Ik wilde haar eigenlijk even in bad zetten om haar kont te wassen want ze ruikt naar diarree maar ik haal er voor nu wel even een natte lap langs.
En morgen de dierenarts maar bellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:56

Hoe is dit nu afgelopen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 15:34

Lief dat je het vraagt. Ze heeft niet meer overgegeven, ze is heel sloom momenteel. Ze eet en drinkt gelukkig verder wel normaal. Ze is wel nog steeds aan de diarree. Ik word vandaag nog terug gebeld door de dierenarts. Ik heb zelf het idee dat de medicatie die ik gisteren in haar voer heb gedaan haar maag irriteerden, maar de medicatie kwam er in zijn geheel ook weer uit dus ik weet niet of dat dan kan?
Ik heb net de hele vragenlijst en alles ingevuld voor de haar test, ik ga zo de haren prepareren voor verzending.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:47

Soepblik schreef:
Gaat heel gek klinken hoor, maar wij hadden ooit een kat die allergisch was voor, tromgeroffel, vlees. Echt waar. Ook chronisch aan de diaree en naar 5 praktijken geweest waar uiteindelijk de laatste dat bedacht en het testte, en inderdaad.

Weet niet of dit bij honden ook voorkomt, maar hou het in je achterhoofd.

Interessant, wat voer je dan wel?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:48

Gelukkig dat ze niet meer heeft overgegeven en weer normaal eet en drinkt.
Kan heel goed zijn dat de medicatie haar maag heeft geirriteerd, want zo te horen ligt het spijsverteringstelsel aardig overhoop.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 16:03

Contact gehad met de dierenarts, die zegt momenteel niet zoveel te kunnen doen. Ze kan wat geven tegen misselijkheid maar ze heeft alweer gegeten en dat binnen gehouden. Qua diarree kunnen we niet zoveel anders dan de medicatie wat we nu geven. Er kan nog een echo gemaakt worden van de buik maar daar zal waarschijnlijk niet zoveel op te zien zijn. De salazopyrine wordt wel iets verhoogd naar 3x per dag ipv 1x per dag. Vandaag even alleen haar eigen voer geven en morgen pas weer starten met medicatie om de maag te lagen rusten.
Ik vind het echt heel erg moeilijk. Als de dierenarts niet weet wat hij ermee kan dan word ik toch wel een beetje moedeloos. Ik hoop echt van harte dat er wat uit het haar onderzoek komt. Het is verschrikkelijk om je hond zo te zien en er is niks wat je kan doen.