Angstige kat verdwenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:14

Haha, die foto, zo uit een horrorfilm!
Succes ermee, je weet in ieder geval waar ze zit, gaat met wat geduld vast goed komen!

Ierpier

Re: Angstige kat verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:20

Ach gut die foto :')
Soms kunnen beestjes zich zo goed verstoppen. Ik ben onze oude sok van een konijn wel eens drie dagen kwijt geweest in de tuin. Ik had 'm al praktisch opgegegen. Zat meneer de volgende dag ineens midden in de tuin de planten op te vreten _-:(.

Ik houd van m hoor <3

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:24

Soms kun je ook feliway gebruiken. Sterk ruikend lekker voer wil ook weleens helpen. Tonijn ofzo, met wilde kittens haalde ik het voer even weg en dan kwam ik na een poosje binnen met lekker eten. Zette dat een stuk bij me vandaan en dan ging ik zitten en een boek lezen. Iedere keer wat dichter bij me.
Maar deze ruimte is misschien niet handig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:51

Mijn eerste kitten zat achter in de koelkast tussen dedraden en roosters past een kat. Soms zitten ze bujvoirbeeld onder de tafel oo een keukenstoel achter het bed onder een rui te in de kast, stoel of bank.

Zo in het dak is wel erg onhandig.

Boven op de keukenkastjes is ook zon leuke verstopplek.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:58

Aahhww hoe verzinnen ze het ook he!

Wij waren de tweede dag onze bange katten (net uit asiel) ook kwijt. Alles afgezocht, echt alles.

Uiteindelijk bleken ze in de bank te zitten :') Onze bank is schijnbaar hol aan de onderkant en er is ruime toegang naar een soort houten frame. Op dat frame zaten ze dus.
Dus als we onder de bank keken zagen we ze ook niet.

Nu een paar jaar later zijn het dikke knuffels geworden gelukkig!

Fijn dat je kat lekker veilig blijkt te zijn. Handig is anders, maar komt zeker goed

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:22

Ach die foto :')

Onze kat was ook heel bang toen ze bij ons kwam, ze kwam ook van een heel slecht thuis zegmaar.
Na de eerste nacht was ik haar kwijt, zat ze helemaal achter de koelkast en dan via een miniruimte achter het koelelement gekropen. Dus zelfs met de koelkast naar voren zagen we haar in eerste instantie niet.

Maarrrrr, het is met heel veel geduld, tijd, lekkers en rust goed gekomen! :j
Het is een eigenzinnige dame en als het haar uitkomt komt ze heerlijk kroelen. Het verhaal van de kat en haar dienders gaat hier wel op haha.
En in situaties welke zij eng vind komt ze echt je steun vragen. Zo was ze in ons vorige huis een keer buiten terecht gekomen waar ze de buurt niet kende, uur lang in huis gezocht en toen naar buiten gegaan. Zat ze helemaal tegen een raam aangeplakt, verschuild achter een geparkeerde scooter. Toen ze ons hoorde kwam ze direct aangerend en sprong zo in m'n armen. :D

Dus houdt hoop! :j

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 08:46

Hahaha jeetje wat een verhalen, dit is dus waarom ik meer van honden houdt :')

Ik ben zojuist wezen kijken, en de hele gang zit onder de voetstapjes van de bloem. Dus ze is erg actief haha! Zo te zien wilt ze ook graag de woonkamer in, maar dat moet nog heel even wachten ivm de keuken...

Ik wacht nu met vlees neerzetten. Dat doe ik vanavond rond de tijd dat ze gisteren naar beneden kwam. Dan verstop ik mezelf in het washok en als ze eet, doe ik het gat achter haar dicht.
Normaal gezien kan ik haar wel gewoon aanraken en kroelen, dus hoop dat het dan ook nog kan.

Goh wat een onverwachts avontuur zo haha

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:17

Herkenbaar verhaal (en foto :+ )
Mijn angsthaasje (na 10 maanden gelukkig iets minder maar aanraken gaat nog steeds niet), heb ik ook wel eens zo aangetroffen:
Afbeelding

Gezien deze meneer wel eens (lees vaak) een plasje buiten de bak deed, heb ik m hier uit gekregen door mn robotstofzuiger aan te zetten. Daardoor rende hij hier snel uit en ging hij op een beter bereikbaar plekje verstoppen.
Ik was allang blij dat ik geen kattenpies op een onbereikbare plek had ivm het niet kunnen schoonmaken en de geur :=

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:30

raket schreef:
Soms kun je ook feliway gebruiken. Sterk ruikend lekker voer wil ook weleens helpen. Tonijn ofzo, met wilde kittens haalde ik het voer even weg en dan kwam ik na een poosje binnen met lekker eten. Zette dat een stuk bij me vandaan en dan ging ik zitten en een boek lezen. Iedere keer wat dichter bij me.
Maar deze ruimte is misschien niet handig.

Zo heb ik het ook gedaan met onze bange kat. Heeft 3 maanden op zolder achter een matras gezeten. Brokjes erbij gezet en een kattenbak. Ze kwam er s nachts achter vandaan. Na een paar weken bakjes vis neergezet en dan een paar meter verderop gaan zitten. en niet kijken. Op een gegeven moment kwam ze zelf door de kamer lopen als ik aan het werk was. En na een maand of 3 kwam ze opeens s avonds beneden kijken. Nu zit ze het liefst op schoot.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:46

Ach gut, wat sneu dat ze zo bang is. Ik heb zelf ook zo'n angsthaas. (En er meerdere gehad.) Mijn huidige angsthaas is nu zo ver dat hij mij vertrouwt, maar andere mensen totaal niet, dan duikt hij ergens achter of onder. En oppakken gaat eigenlijk niet. Maar de meeste bangerikken waren na maximaal een paar maanden niet bang meer.

Sterkte!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 18:01

Het doet me wel goed om te horen dat meerdere mensen dit probleem hebben!
Toch een soort bevestiging dat ik niets verkeerds heb gedaan haha.

Heb even opgezocht wat dat feliway inhoudt, maar dat klinkt goed!
Vanmiddag heeft ze weer even rond gewandeld, maar ik heb gewacht met vlees geven. Zo te zien was ze alleen even naar de kattenbak gegaan en naar de deur naar de woonkamer.
Volgens mij weet ze dat het daar nog ruimer en prettiger is :')
Vanavond leg ik het vlees er neer en ga ik zitten wachten...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:25

Ik heb 2 keer een kat van de zwerfkatten opvang gehad.Ik heb uren muis stil op het deel gezeten met een boekje.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:39

Yacintha schreef:
Het doet me wel goed om te horen dat meerdere mensen dit probleem hebben!
Toch een soort bevestiging dat ik niets verkeerds heb gedaan haha.

Heb even opgezocht wat dat feliway inhoudt, maar dat klinkt goed!
Vanmiddag heeft ze weer even rond gewandeld, maar ik heb gewacht met vlees geven. Zo te zien was ze alleen even naar de kattenbak gegaan en naar de deur naar de woonkamer.
Volgens mij weet ze dat het daar nog ruimer en prettiger is :')
Vanavond leg ik het vlees er neer en ga ik zitten wachten...

Ik heb niet veel effect gemerkt van de feliway verdampers. wel van de spray. Maar een beetje raar, een van mijn katten wordt er wat kalmer van, maar de andere twee lopen ervoor weg en willen absoluut niet in de mand waarop ik het heb gespoten. Pas als de geur weg is willen ze weer in de mand...

Fijn dat je haar opvangt!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:56

Ik heb haar!
Gister avond heb ik een uur zitten wachten naast haar bakje vlees. Uiteindelijk kwam ze naar beneden om te eten. Ze keek wel even gek naar me, maar toen ik mijn hand uit stak was het gelijk kopjes geven en knuffelen.

Nu heb ik haar maar in de slaapkamer gezet, maar ze is 's nachts over hyperactief haha. Dus ik heb niet veel geslapen.
Misschien toch even kijken naar een ruimte zonder gaten waar ik wat extra speeltjes enzo kan neerzetten. Gelukkig gaan we morgen de keuken al plaatsen en kan ze dan de woonkamer in!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:01

Oh wat fijn. Zorg ook voor een krabpaal of krabpaal.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:36

Ah wat fijn. Goed teken dat ze al kopjes geeft.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:05

raket schreef:
Oh wat fijn. Zorg ook voor een krabpaal of krabpaal.

Ja, die heeft ze! :)
Ik heb naast de krabpaal nog een speel muis op springveer bij gezet en ik hang een stokje op met daaraan een speeltje aan een touwtje.
Ik hoop dat ze daar voor nu even mee voort kan.
Ik denk nog twee dagen en dan zal ze wel in de woonkamer kunnen.

pluisbeer schreef:
Ah wat fijn. Goed teken dat ze al kopjes geeft.

Ja dat is dus het gekke, de avond voordat ze naar het dak verdween hebben we heerlijk liggen knuffelen op de bank! Ze is heel aanhankelijk en sociaal. Net een hond ook, gaat op haar rug liggen met de pootjes omhoog als ik haar uitgebreid kriebel haha

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:11

Let dan in iedergeval even op de afvoer van de afzuigkap.

Wij hadden er 1 die na een dag de pijp van de afvoer van de afzuigkap eruit gekrabd heeft. En toen door het klepje naar buiten.
Minden winter. 4 maanden weggeweest en toen werd ze in het dorp gevonden in een garage bij iemand.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 21:34

daantjuhhh schreef:
Let dan in iedergeval even op de afvoer van de afzuigkap.

Wij hadden er 1 die na een dag de pijp van de afvoer van de afzuigkap eruit gekrabd heeft. En toen door het klepje naar buiten.
Minden winter. 4 maanden weggeweest en toen werd ze in het dorp gevonden in een garage bij iemand.

Dat is wel een goede om te onthouden :')
Onze oude afzuigkap zat ingebouwd, maar de nieuwe niet inderdaad... Soms vraag ik me af hoe ze het toch bedenken.

Ze loopt nu, sinds ik haar uit het dak heb gehaald, als een malle te mauwen en roepen. Ze is constant opzoek naar een uitweg.
Logisch natuurlijk, zij voelde zich het veiligst in het donker en afgesloten...
Moet ik dit gewoon laten gaan want het went vanzelf? Of kan ik hier iets mee doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:43

Doos neer zetten, kleed over tafel, ... Maak dus een donker holletje van waaruit ze alles veilig kan bekijken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:45

Inderdaad, verstopplekjes maken.
Ik gebruikte ook van gebruikte, ongewassen paardendekjes. Vinden ook veel katten prettig.
Kan best zijn dat als ze door het hele huis mag dat het beter is hoor. Veel katten verkennen ook graag de rest van het huis.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:02

Eens met beide vorige posters. Maak een donker en stil hoekje voor haar en laat haar verder nog maar wat met rust. Als ze bij het eten kan en de bak kan gebruiken is dat prima voor nu. Ze zoekt je wel weer op als ze daar aan toe is.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 22:18

Donker hoekje, check!
Ik heb een mand op de zijkant gezet en een kussen er een beetje voor. Kattenbak had ik al neergezet en een 11 gangen diner haha.

Het contact zoeken is geen enkel probleem. Ik zat net even een half uurtje bij haar en dan schuurt ze alleen maar tegen mij aan, kijkt even in een nieuw hoekje en komt dan denk weer naar mij toe. Daar ben ik echt wel heel blij om!

Maar, ik ben nu al even weg en ze is inderdaad stil. Dus dit komt wel goed zo denk ik! :)
Door het hele huis heeft zeker ook mijn voorkeur, maar dat vind ik nog niet veilig genoeg vanwege de verbouwing..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:28

Nee terecht. Ik ving altijd kittens op voor het asiel en soms ook moederpoezen. Maar sommigen wilde echt door het hele huis...
Maar het moet eerst wel veilig zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:33

Dit komt zeker goed. Hoe groter het territorium, hoe leuker/beter. Als zij daar aan toe is, merk je dat vanzelf.

(Ter vergelijking: ooit, inmiddels best lang geleden, glipte er een klein grijs katje bij mijn vriendin haar huis binnen. Zij heeft een 3-kamer appartement dat werkelijk tjokvol staat met volle boekenkasten. Gevolg: katje moest wel binnen zijn maar waar? Ergens in een van die boekenkasten. Zoeken had geen zin, dus zette zij wat eten neer voor het beestje en zorgde voor een kattenbak. Het heeft verdories lang geduurd voordat zij het katje daadwerkelijk weer eens te zien kreeg terwijl er regelmatig gegeten en gepiest en gepoept werd door de kleine insluiper. Die liet zich na verloop van (lange) tijd steeds vaker aan mijn vriendin zien en kwam ook gezellig bij haar zitten, maar is altijd heel eenkennig gebleven en als er visite was, was ze weer ergens ondergedoken totdat de visite weer vertrokken was. De kleine insluiper heeft lang en gelukkig geleefd, zij het grotendeels onzichtbaar.)