Meestal wordt de prijs als side-note besproken en de ervaring hier is dat de meesten de prijs nog "goedkoop" vinden...
@Amanda: Wij hebben ook al eens het aanbod vh dubbele gekregen, zodat ze zeker een pup zouden hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amandavd schreef:Wij zijn eerst bij fokkers langs geweest en pas tijdens een live gesprek gevraagd naar vraagprijs. Het is geen ding wat je koopt en waar de prijs het belangrijkste bij is.
Ik ken fokkers die nu belletjes krijgen met hoeveel mensen moeten betalen om bovenaan de wachtlijst gezet te worden.
SinneJ schreef:Amandavd schreef:Wij zijn eerst bij fokkers langs geweest en pas tijdens een live gesprek gevraagd naar vraagprijs. Het is geen ding wat je koopt en waar de prijs het belangrijkste bij is.
Ik ken fokkers die nu belletjes krijgen met hoeveel mensen moeten betalen om bovenaan de wachtlijst gezet te worden.
Dat snap ik wel, maar het is toch handig om te weten of je spreekt over €500 of €2000?
Ik snap de afkeer voor de vraag zelf echt niet, je moet toch eerst weten of het mogelijk is voor je gaat langsgaan en dergelijke? Natuurlijk is het niet ok dat je zoveel berichtjes krijgt waar het enkel om de prijs, de kleur of zo snel mogelijk gaat, ben ik helemaal mee eens. Maar nu doen alsof het gek is dat je wil weten hoeveel honderden euro's het zou kosten voor je er veel tijd in wil steken is nu echt niet iets om belachelijk te maken vind ik.
@Petitparis, dat is dus wat ik dacht. Dan snap ik je post beter
Jester_ schreef:Maar dat word toch ook nergens gezegd? Je kumt toch een nette mail sturen met je situatie en daarbij om de vp vragen? Al is het 1200 of 1800, toch handig om te weten
VuurVleugels schreef:Ik ben het eens met vrijwel alles wat hier gezegd wordt, maar ik lees ook verwijzingen naar hondjes uit het buitenland. Alsjeblieft, doe dat niet! Ik bedoel dat niet gemeen, ik snap ook wel dat die hondjes een naar leven hebben en had ze ook anders gegund. Maar broodfokkers in die landen hebben allang lucht gekregen van deze vraag en fokken vaak om aan louche stichtingen te verkopen, die ze vervolgens aanbieden als straathonden of doorverkopen aan goede stichtingen als zijnde straathonden. Maw: wat je juist wilt voorkomen met die luchtbruggen, het nare bestaan van zo'n hond, werk je op die manier in de hand. Je steunt broodfokkers in het buitenland, broodfokkers die nóg erger zijn dan die in Nederland. En dan heb ik het nog niet eens over de vele ziektes en gedragsproblematiek die deze (vaak al getraumatiseerde) honden met zich meebrengen.
Alsjeblieft, zoek niet in het buitenland!
Amandavd schreef:Sorry maar als jij gelooft dat je een rashond kunt kopen voor 500 euro dan leef je al jaren onder een steen. Als je een beetje doet googlen, website van de rasvereniging leest etc. dan weet je echt wel in welke richting je moet zoeken. En als je dan echt heel graag wilt weten hoe en wat dan zou ik nog eerder de rasvereniging mailen met de vraag waar de vraagprijs voor pups tussen schommelt. Een fokker mailen met, ik wil een hond, wat kost ie? komt zo ongeïnteresseerd over. Het is geen fiets die je via mp koopt.
Amandavd schreef:Jester_ schreef:Maar dat word toch ook nergens gezegd? Je kumt toch een nette mail sturen met je situatie en daarbij om de vp vragen? Al is het 1200 of 1800, toch handig om te weten
Zeker kan dat en ik denk dat de meeste daar niet eens een probleem mee hebben. Maar je laat wel zien dat je serieuze interesse hebt door eerst eens op de koffie te gaan, kennis te maken etc. i.p.v. een fokker meteen af te wijzen omdat die persoon meer vraagt dan jij wil uitgeven.
Noblesse_ schreef:Ik snap dat ook nooit zo goed waarom er niet naar de prijs mag gevraagd worden bij fokkers.
Ja, ik vertel heel graag over m’n plannen, waarom ik een bepaalde hond wil, ik kom graag (meerdere keren) kennismaken en wil gerust op een wachtlijst staan.
Maar als mijn (aankoop)budget 1.000 euro is (ik noem maar iets), en de prijs voor een pup bij bepaalde fokker is 1.800, dan gaat het gewoon niet lukken. En dat weet ik graag alvorens ik er m’n energie in steek om misschien wel naar de andere kant van t land te rijden, om kennis te maken,...
Overigens heeft dit niks te maken met ‘geen geld hebben voor DA-kosten.’ Aankoopbudget en potje voor DA zijn twee verschillende dingen, imo.
SinneJ schreef:Amandavd schreef:Sorry maar als jij gelooft dat je een rashond kunt kopen voor 500 euro dan leef je al jaren onder een steen. Als je een beetje doet googlen, website van de rasvereniging leest etc. dan weet je echt wel in welke richting je moet zoeken. En als je dan echt heel graag wilt weten hoe en wat dan zou ik nog eerder de rasvereniging mailen met de vraag waar de vraagprijs voor pups tussen schommelt. Een fokker mailen met, ik wil een hond, wat kost ie? komt zo ongeïnteresseerd over. Het is geen fiets die je via mp koopt.
Nou nee, ik weet niet wat een hond kost tegenwoordig, want ik adopteer enkelmaar ik vind de benadering van PetitParis toch een stuk aangenamer.
Dit is echt gewoon finance shaming als ik er even een term op mag plakken. Altijd maar moeilijk doen over elk klein ding. Jammer en erg verzuurd. Er bestaat een middenweg.
Ook mensen met beste bedoelingen hebben een budget om rekening mee te houden en niet iedereen is even handig met het internet. Als een fokker niet omkan met die vraag als ik verder duidelijk laat merken wat mijn bedoelingen zijn, is er voor mij ook geen hoop op een fijn verloop van samenwerking en ga ik wel elders op zoek naar een maatje.
SinneJ schreef:Nou nee, ik weet niet wat een hond kost tegenwoordig, want ik adopteer enkelmaar ik vind de benadering van PetitParis toch een stuk aangenamer.
Dit is echt gewoon finance shaming als ik er even een term op mag plakken. Altijd maar moeilijk doen over elk klein ding. Jammer en erg verzuurd. Er bestaat een middenweg.
Ook mensen met beste bedoelingen hebben een budget om rekening mee te houden en niet iedereen is even handig met het internet. Als een fokker niet omkan met die vraag als ik verder duidelijk laat merken wat mijn bedoelingen zijn, is er voor mij ook geen hoop op een fijn verloop van samenwerking en ga ik wel elders op zoek naar een maatje.
Amandavd schreef:Heb je altijd zulke lange tenen? Het is maar net hoe je het opvat he.
Als jij verder gewoon laat weten wat je bedoelingen zijn en dan vraagt naar de vraagprijs dan zegt niemand daar wat van. Maar in je eerste vijf regels al vragen wat de pup moet kosten, ja, dan stuur ik je bij mij naar de deur want dan komt het bij mij over alsof je alleen maar geïnteresseerd bent in geld.
SinneJ schreef:Amandavd schreef:Heb je altijd zulke lange tenen? Het is maar net hoe je het opvat he.
Als jij verder gewoon laat weten wat je bedoelingen zijn en dan vraagt naar de vraagprijs dan zegt niemand daar wat van. Maar in je eerste vijf regels al vragen wat de pup moet kosten, ja, dan stuur ik je bij mij naar de deur want dan komt het bij mij over alsof je alleen maar geïnteresseerd bent in geld.
Ik vind het helemaal ok dat je niet gediend bent met oneliners hoor, heb ik al verschillende keren bevestigd. Het enige waar ik tegenin ga, is dat je eerst op de koffie moet voor je naar de prijs mag vragen. Dat vind ik gek?
Verder 100% met je eens.
Jezelf en je situatie netjes voorstellen in de eerste mail is voor mij ook gewoon elementaire beleefdheidmaar goed, dat is duidelijk bij veel mensen niet meer zo. Daar zou ik ook allergisch aan zijn.
Zo heb ik ooit een vriend geholpen zijn paard te verkopen, was een mooi dier dat wat kon, dus geen super lage prijs, eerlijk verhaal; hij ging weg vanwege ziekte van de eigenaar (vandaar dat ik alles regelde). Je wil niet weten hoeveel berichten ik kreeg met enkel "Filmpje" of "Video graag". En dan spreek ik nog niet over de penny's die hem gratis wilde overnemen, want ze zouden er echt goed voor zorgen![]()
Dus ik snap je 100%, alleen vond ik het initieel wat zwart-wit gebracht. En ik hou er niet van dat er meteen gemeen gedaan wordt als mensen niet geïnformeerd zijn of een beperkt budget hebben. Stel je voor dat ik al jaren verliefd ben op een bepaald ras, ik ken het bv van bij vrienden, en er zit een gerenommeerde fokker in het dorp, dan is het toch niet gek even eerst bij die persoon te checken wat de vraagprijs is, mocht je voor dat ras willen gaan? Wie kan je beter van wat info over het ras voorzien dan een fokker? Maar natuurlijk stel je dan wel een nette mail op met wat info over jezelf, dat vind ik vanzelfsprekend.
Jis_ schreef:Noblesse_ schreef:Ik snap dat ook nooit zo goed waarom er niet naar de prijs mag gevraagd worden bij fokkers.
Ja, ik vertel heel graag over m’n plannen, waarom ik een bepaalde hond wil, ik kom graag (meerdere keren) kennismaken en wil gerust op een wachtlijst staan.
Maar als mijn (aankoop)budget 1.000 euro is (ik noem maar iets), en de prijs voor een pup bij bepaalde fokker is 1.800, dan gaat het gewoon niet lukken. En dat weet ik graag alvorens ik er m’n energie in steek om misschien wel naar de andere kant van t land te rijden, om kennis te maken,...
Overigens heeft dit niks te maken met ‘geen geld hebben voor DA-kosten.’ Aankoopbudget en potje voor DA zijn twee verschillende dingen, imo.
Kort een mail waarin je jezelf voorstelt en je wens en wat je te bieden hebt is toch niet zo veel moeite. En als je van te voren in verdiept vind je ook een richtlijn van wat een pup van een bepaalt ras gaat kosten ongeveer. Daar gaat echt geen 800 euro verschil in zitten binnen 1 ras. Stamboom.
En je kan wel al vrij snel ook vragen naar wat deze fokker vraagt voor bedrag.
Noblesse_ schreef:Jis_ schreef:
Kort een mail waarin je jezelf voorstelt en je wens en wat je te bieden hebt is toch niet zo veel moeite. En als je van te voren in verdiept vind je ook een richtlijn van wat een pup van een bepaalt ras gaat kosten ongeveer. Daar gaat echt geen 800 euro verschil in zitten binnen 1 ras. Stamboom.
En je kan wel al vrij snel ook vragen naar wat deze fokker vraagt voor bedrag.
Kort mezelf voorstellen etc doe ik altijd wel.
Alleen is die ‘richtlijn’ heel moeilijk te vinden, ookal verdiep je je in een ras. Fokkers lopen niet te koop met de vraagprijs op hun website en het gewoon vragen krijg je vaak ook geen antwoord op.
Dus hoe kan ik me dan verdiepen in (de prijs van) een bepaald ras? Het lijkt soms wel staatsgeheim![]()
Ik zoek overigens geen hond hoor. Heb er al twee uit t asiel.
Maar ik snap de frustratie zeker wel.
Jis_ schreef:Wauw even bij een anders ras gekeken, de Berner, prijs tussen de 1000 en 2000 euro.Dat is wel een uitschieter dan die 2000
Rottweiler rond de 1200.
Golden: € 2100 en € 3500![]()
Rhodesian Ridgeback: rond de 1500
Sommige rassen zijn inderdaad een stuk lastiger te bepalen. Dat kan je ook meenemen in je mail. Gewoon zeggen, ik zag staan dat de prijs varieert tussen ..... waar moet ik dan bij u aan denken? Als ze daar niet gewoon op wil antwoorden zou ik weg zijn.
Amandavd schreef:Wij zijn eerst bij fokkers langs geweest en pas tijdens een live gesprek gevraagd naar vraagprijs. Het is geen ding wat je koopt en waar de prijs het belangrijkste bij is.
Jester_ schreef:Loop je plaatselijke asiel eens binnen, leg je woonsituatie voor en vraag naar een leuke passende hond!