Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:39

Hoe oud is de hond en welk ras? Ik ben een beetje bang dat het alleen willen plaatsen voortkomt uit niet met andere honden overweg kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:42

Het is een 8-jarige chi.
Denk dat dat wel meevalt, waar ze vandaan komt zat ze met andere honden, was ze wel de baas maar verder geen problemen. Nu in het asiel zit ze met een gecastreerde reu en dat gaat gewoon goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:46

Lijkt wel alsof je eigenlijk alleen de positieve verhalen serieus wilt nemen.

Is je goed recht, maar waarom vraag je dan naar mensen met praktijkervaring, zowel negatief als positief?

Vraag dan alleen naar positieve ervaringen.
Had ik mijn hele -praktijk-verhaal niet hoeven opschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:54

Ik erken je verhaal toch gewoon? Net zoals het verhaal van Solleke_Noah wat ook in het begin niet positief was. Ik zie het probleem niet .. Jij benoemt dingen die het asiel op voorhand al zegt dat het bij deze hond niet zo is. Ze zeggen dat het een heel nieuwsgierig, open en mensgericht hondje is (de reden ook dat ze wel alleen geplaatst kan worden, in tegenstelling tot andere honden die je gewoon niet meekrijgt als je zelf al geen stabiele hond hebt) en dat ze met andere honden op kan schieten. Dan zijn er al een aantal puntjes die niet overeen komen met die van jou. Verder heb ik over zindelijkheid al mijn twijfels geuit, maar is dit iets wat je moet afwachten, net als de medische dingen die je niet op voorhand kan weten. En de rest is niet bij elke hond hetzelfde, dus een negatieve ervaring is jammer, maar wil ook niet zeggen dat elke hond zo is, het is iets om mee te nemen maar daar houdt het ook op, weet niet wat je verder van mij verwacht?

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:12

Ik denk dat het echt enorm per hond en per baas!!! verschillend is, wij zijn vaste foster voor een stichting uit Curacao & ik heb verschillende dingen mee gemaakt.

Vaak moeten ze eventjes de kat uit de boom kijken of zijn ze nog niet zindelijk. Nu hebben we er eentje die al 6 maanden hier is, maar ik hem nog steeds niet kan aanlijnen. Alleen mijn moeder kan dat. Hij gaat met hele kleine stapjes vooruit, maar komt er vanzelf. Ook zulke hondjes zijn er.. niet alles is makkelijk.

Ik denk dat er meer succes verhalen zijn dan andersom, tuurlijk zitten er honden bij die zulke trauma’s hebben opgelopen ze niet het gewenste karakter hebben maar daar kom je dan toch snel genoeg achter TS, gewoon gaan kijken en luisteren naar je eigen gevoel!

Bij ons zijn ze trouwens enorm streng in het wel of niet plaatsen bij andere honden, lijkt me dat een asiel dat ook wel doet toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:16

Fokteven die in een kennel, dus niet in huis, hebben geleefd zijn meestal niet zindelijk.Ik heb gehoord dat het moeilijk zou zijn een oudere hond zindelijk te krijgen.Dit heb ik dus alleen van horen zeggen.Verder kan een hond ook incontinent worden door een sterilisatie.Dat zou ik alleen laten doen als het strikt noodzakelijk zou zijn.Nou scheelt het zindelijkheidsprobleem wel dat het een heel klein hondje is en geen Deense Dog of zo,dus ongelukjes in huis zullen ook van klein formaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:40

xsensibel schreef:
Bij ons zijn ze trouwens enorm streng in het wel of niet plaatsen bij andere honden, lijkt me dat een asiel dat ook wel doet toch?

Hier in ieder geval wel :j Ik had al eerder interesse maar dit waren allen honden (ook uit broodfok) die extreem bang waren en helemaal niet geplaatst werden als je zelf geen stabiele hond hebt, omdat ze heel veel steun nodig hadden van een hond want ze waren doodsbang voor mensen. Daar mocht ik niet eens kennis mee komen maken. Dus dat ze mij dan zelf contacteren in verband met deze hond wil zeggen dat haar gedrag/karakter niet zo extreem is en dat ze het wel zien lukken. Maar het blijft aankijken en afwachten natuurlijk, je kan heel veel aflezen aan een hond, maar ook niet alles.

Haha ja anjali, zo denk ik dus ook .. als er een ongelukje gebeurd is dat niet zo'n ramp, het is ook een teefje dus ze plast ook nergens tegen ofzo. Alleen als ze gewoon alles doen waar ze op dat moment lopen en het dus geen ongelukjes zijn dan is dat wel minder natuurlijk. Maar dat is afwachten.

Dat incontinent worden na sterilisatie heb ik nog nooit gehoord, ga ik zeker wel eens navragen dan. Kan dit altijd gebeuren? Of is dat meer risico bij een fokteef?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:56

Qua incontinent na sterilisatie is mij meer bekend van de grotere rassen durf niet te zeggen hoe dit zit bij de kleinere. Ook kan het invloed hebben op het gedrag, zowel in positieve als in negatieve zin.

Mijn vorige hond, herder, is na haar sterilisatie (die we op latere leeftijd hebben gedaan wegens een tumor in een melkklierlijst) licht incontinent geraakt. Bij haar uitte zich dat in af en toe druppels laten lopen of een heel klein plasje op de plek waar ze lag. Daar zat ze zelf meer mee dan wij. Had ze echt dagelijks last ervan gehad dan hadden we haar op pillen kunnen zetten maar vonden wij in haar geval met zo af en toe niet nodig.

Wat eerder iemand aangaf over doorligplekken, die had mijn hond ook. Dat krijg je als ze zelf graag het meest op een stenen vloer willen liggen ondanks beschikking over bank, mand met dik kussen en stoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:54

Zie dat ik niet meer gereageerd heb, sorry, niet bewust gedaan :+
Zelf had ik er nog nooit van gehoord, de eerste hond ook gewoon laten steriliseren en nooit wat van gemerkt, de DA heeft het er toen ook niet over gehad. Maar misschien dat leeftijd er dan ook mee te maken heeft. Ga het zeker met de DA overleggen moest ik het hondje adopteren.

Vanmiddag ga ik kijken, moet zeggen dat ik toch een soort van zenuwachtig begin te worden, heel raar. Maar ik kijk er echt naar uit om weer iets in huis te hebben rondlopen, al moet het wel bij mij passen natuurlijk. Echter weet ik dat ik heel slecht ben in neen zeggen als er zo'n huppeltje voor mij staat, dus ik vind het best wel spannend :o

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:11

Spannende dag dus, veel succes en hoe leuk de hond ook is vraag goed door.
Hoop dat jullie klikken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:17

Wij hebben jaren geleden een afgedankte fokteef overgenomen. Dit was wel bij een erkende fokker (aangesloten bij kynologen club), maar broodfok ten top. Beestje was 7 en we moesten nog wachten, want ze was nog drachtig van een nestje...

In het begin was ze heel schuw, je hoefde maar een pink te bewegen en dan schoot ze weg. Ze had lang haar (Havenezer) en vol met klitten. Beestje had volgens mij nog nooit gespeeld, zindelijk was ze wel. Of tenminste, ze deed niets in huis als je haar gewoon uitliet.

We hebben haar in het begin gewoon heel veel gelaten. Rustig benaderen en vertrouwen winnen. 1 van de eerste dingen die we hebben gedaan was het haar eraf, wat was ze toen blij. Dat was de eerste keer dat ze maf ging rennen en een poging tot spelen deed. Langzaam maar zeker werd ze een hele normale hond. Ze luisterde super en was heel dankbaar.
Later kreeg ze problemen met haar gebit, waarschijnlijk door de vele pups (elk half jaar) en de slechte verzorging. Een bevriende tandarts van de dierenarts heeft toen alles eruit gehaald en daarna nooit meer problemen. Ze at daarna ook gewoon weer brok :') . Ze is uiteindelijk 18 geworden en overleden aan een hartstilstand, maar wat een doorzetter was dat.
We hebben haar overigens nooit laten steriliseren.

Nu hebben we een herplaatser uit Bulgarije (van de straat) en eigenlijk is dat een beetje hetzelfde. Het duurt even voordat je ze goed kunt lezen, maar ook hij was gewoon zindelijk als hij optijd naar buiten ging. Nu geeft ie inmiddels zelf aan, dus dat kwartje is gevallen.

Dus wat betreft zindelijkheid, gewoon regelmatig uitlaten en ook bijvoorbeeld als ze gegeten of gespeeld hebben. Dan pikken ze dat vanzelf op.

Mijn ervaring met herplaatsers in het algemeen is dat het hele dankbare honden zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:08

[***] schreef:
Zie dat ik niet meer gereageerd heb, sorry, niet bewust gedaan :+
Zelf had ik er nog nooit van gehoord, de eerste hond ook gewoon laten steriliseren en nooit wat van gemerkt, de DA heeft het er toen ook niet over gehad. Maar misschien dat leeftijd er dan ook mee te maken heeft. Ga het zeker met de DA overleggen moest ik het hondje adopteren.

Vanmiddag ga ik kijken, moet zeggen dat ik toch een soort van zenuwachtig begin te worden, heel raar. Maar ik kijk er echt naar uit om weer iets in huis te hebben rondlopen, al moet het wel bij mij passen natuurlijk. Echter weet ik dat ik heel slecht ben in neen zeggen als er zo'n huppeltje voor mij staat, dus ik vind het best wel spannend :o

Ik ben benieuwd of het wat wordt!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:47

Spannend, ik ben benieuwd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:49

Spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:52

Ben weer thuis, heb een hele boel om over na te denken.
Hondje op zich is echt super <3 Heel mensgericht, kwam meteen naar mij toe, kwispelen, lekjes geven, dat soort dingen waar ik niet tegen kan :') Zo meelopen aan een riempje ed heeft nog wat werk nodig, maar zie ik wel lukken en het is gewoon een heel vrolijk, nieuwsgierig, open hondje met een eigenwijs kopje.

Maar ... die is er uiteraard altijd .. Ze heeft op die tijd dat ik bij haar was, op 2 verschillende plaatsen binnen, niks anders gedaan dan zich neerzetten en plasjes doen. Zelfs een kakje. Nu weet ik de werkwijze niet bij hen maar de persoon van het asiel zei dat ze vandaag wel nog niet uit haar hok was geweest. Maar het was wel echt vaak, ze deed niks anders dan rondsnuffelen en zich neerzetten, zeker 10x. Niet dat er elke keer iets uit kwam (het is een Chi, zo groot is die blaas niet :+ ) maar de intentie was er wel.

En ik weet niet wat ik daarmee moet doen. Nu was de omgeving daar ook wel echt heel opgejaagd, veel vrijwilligers die er rondlopen, honden constant blaffen, was helemaal geen rustige huiselijke omgeving. Binnenkomen op een plaats waar net daarvoor honden geweest waren, dus daar hangen ook allemaal geuren en dergelijke. Het leek wel op een beetje markeringsdrang, nu ken ik dat vooral van bij reuen maar blijkbaar kunnen teefjes dat ook hebben. Maar gaat zich dat oplossen in een huiselijke omgeving? Dat is de vraag.

Ze hadden daar ook nog een 2e hond die net vrij was voor adoptie, ook een heel leuk ding, een slag groter, een gecastreerde reu, maar 10 jaar en hartruis + slechte tanden. Dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Mijn vorige hond heb ik moeten laten inslapen door hartfalen dus daar heb ik voor nu even geen zin meer in, toch niet om daar dadelijk mee te beginnen. Dat begrepen ze ook gewoon. Wel jammer, want verder wel een erg leuke hond ook. Die had ook de neiging om constant z'n poot overal tegen op te heffen ... Het geeft wel het idee dat het daar er wel een beetje in zit in die honden, wegens gebrek aan tijd & opvoeding waar zij als ik het goed begrijp totaal niet mee bezig zijn (denk dat het ook gewoon echt enorm druk is tegenwoordig in de asielen).

Maarja, dat is dus een grote maar ... Wel de enige die ik zo meteen kon ontdekken want zoals gezegd verder een super leuk hondje. Heel sociaal naar mensen toe, heel nieuwsgierig naar de omgeving, heel eigenwijs qua wandelen (ik wil dáár gaan snuffelen :)) ).

Iets wat ook in mij opspeelt is het idee van incontinentie door de hoeveelheid puppy's die er waarschijnlijk uitgekomen zijn. Ik heb contact gehad met mijn dierenarts maar dat is natuurlijk niet mogelijk om dat op afstand te zeggen. Zij opperden ook het idee van een blaasontsteking of dergelijke wat niet goed behandeld is (na de keizersnede) en dat zou dan wel op te lossen zijn. Ook is ze op dit moment loops, maar daar zou het in principe niks mee te maken hebben.
Het is wel dat ze zich echt neerzet om te plassen, want ik heb haar ook op de arm en mijn schoot gehad enzo en ik zou denken bij incontinentie dat je dan ook wel eens prijs kan hebben, en dat was niet zo. Wel doet ze het ook gewoon op de bank en dat is natuurlijk wel minder (vooral omdat ik een stoffen bank heb). Ik zou gedacht hebben dat ze niet eens op die bank geraakte, maar ze kan best nog wel springen met dat dikke lijfje :') En ook meteen snuffelen en zich neerzetten. Nu kan ik mij wel voorstellen dat dit een bank is waar wel vaker 'ongelukjes' gebeuren, vond het nu niet zo uitnodigend om mij daarop te zetten bv.

Maarja, wat doe je hiermee hé .. Neem je het risico in de hoop dat het zich wel oplost? Of trek je daar de grens van wat kan? Ik vind het een moeilijke.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:03

Wij hebben een ex broodfokteefje uit België gehad, een Maltezer.
Ze was 5 toen we haar kregen, kende niks was bang en niet zindelijk.
Ze leerde snel en de angst verdween vrij vlug en ze werd ook snel zindelijk.
Ontzettend lief en dankbaar hondje!
Maar door de uitbuiting in haar jonge jaren niet super gezond.
Ze is helaas maar 11 jaar geworden .

Onze huidige hond is ook een herplaatser, een mini labradoodle maar die heeft geen vervelend verleden.

Dit was onze lieve Tika
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:05

Loopse teven markeren vaker/ zijn vaker onzindelijk dus dat kan zeer zeker.
En een huisje met veel rust en gewoon regelmaat kan echt een wereld van verschil maken.
Als dat onzindelijke t enige is zou ik t zo doen. :)

Hier ook een herplaatser en die deed “angstplasjes” dus herken t idee van de plasjes wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:10

Misschien is het mogelijk om het hondje door de dierenarts te laten controleren.
Mocht het te trainen zijn, moet je wel hele dagen thuis kunnen blijven - met het risico dat ze onzindelijk blijft.
Ik snap wel dat dit een no-go is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:21

Het is dus in alle opzichten een leuk hondje maar je twijfelt over haar zindelijkheid? Je verhaal klinkt voor mij, maar ik ben geen hondenkenner, als een hondje dat een beetje de weg kwijt is en zich geen houding weet te geven. Beetje overprikkeld door de omgeving en van stress gaat piesen en poepen, al dan niet nog verder getriggerd doordat er aan de achterkant (de blaas met name) iets (nog) niet helemaal goed zit. Toen jij haar vast had en op schoot had ha ze dat niet dus ze kan het controleren. Ik denk dat het wel goed komt in een stabielere omgeving, en dan bedoel ik met minder prikkels tegelijkertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:23

Bedankt Stripe000 voor je ervaring.
Hoe uitte die uitbuiting zich dan in haar gezondheid? Kan je daar wat meer over vertellen?

Als ik het hondje adopteer laat ik die zeker checken door mijn eigen dierenarts.
Ze is gecheckt door de dierenarts van het asiel, en daar zijn geen grote problemen gevonden (buiten dan dat ze dringend moet afvallen). Maar ze hebben ook niet alles onderzocht, heb even gebeld ivm een urine-onderzoek maar daar was toen geen aanleiding voor dus is niet gedaan.

Nu ben ik wel nog wat meer te weten gekomen, namelijk dat ze van bij een fokker komt waar ze vaker mee "samenwerken", in de zin als die hondjes heeft waar iets mee is en ze niet meer bruikbaar zijn dat die naar het asiel gebracht worden en ze daar een nieuwe thuis zoeken. Vandaar ook dat ze best wel doorvoed is, ze krijgen daar wel eten ed, maar worden dus verder niet opgevoed en leven niet in een huiselijke omgeving. Ook in het asiel zelf zei ze daar daar niet de tijd en de mogelijkheid is om echt met die zindelijkheid aan het werk te gaan, maar ze (is andere persoon dan vanmiddag) had wel zelf ervaring met en ex-fokteef en die was binnen een week zindelijk. Wel doordat ze een andere hond had, maar ze denk dat het zindelijk maken op zich normaal gezien wel redelijk snel op te lossen valt. Maar natuurlijk heeft zij ook geen glazen bol, dus het is allemaal beetje koffiedik kijken.

Angstplasjes zijn het niet, dat dacht ik meteen in het begin ook maar dat idee was snel van de baan :+ Het leek echt wel op markeergedrag, doelbewust snuffelen en strategisch zich neerzetten (of zelfs haar poot opheffen tegen de muur :') ).

Toekomst voorspellen zou toch een handig iets zijn. Ze zeggen bij twijfel niet doen, maar ik denk dat er altijd wel ergens twijfel over zal zijn, en of dit nu het grootste struikelblok gaat zijn .. Moeilijk.

@ Maflinger_S : ik denk in zo'n beetje dezelfde richting als jij :j Als ik al merk hoe de omgeving invloed had op mij (ik raakte ook best wel overprikkeld, haha) dan kan ik mij wel voorstellen dat dit voor een hond niet de meest interessante omgeving is. Dus van daaruit uitgaande zou het probleem zich wel moeten oplossen. Maar wat als het zich niet oplost .. De bedoeling is niet om haar na een paar weken weer terug te brengen, ik heb wel gevraagd of een soort van proefperiode kon maar ze had liever niet dat er teveel met de hond verhuist zou worden. Wat ik natuurlijk wel begrijp, maar het is wel moeilijk om zo een beslissing te maken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:25

Is ze al gecastreerd? Dat kan inderdaad ook nog invloed hebben op markeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:27

Neen, ze is nog niet gesteriliseerd, dit is wel de bedoeling.
Volgens hun DA zou dat pas kunnen als ze op goed gewicht is, volgens eigen DA maakt het gewicht niet zo heel veel uit, maar dat moet natuurlijk besproken worden moest ik haar adopteren en haar laten checken.

Bij het steriliseren zit dan weer het risico van incontinentie, hoewel van wat ik gelezen heb dit vaker een probleem is bij grote honden dan bij kleintjes. En ze is op dit moment loops dus het kan nu toch niet meteen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:32

Als je je piekerhoofd nou eens even uitzet (beetje uitdaging is nooit weg ;)), wat zegt je hart dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:35

Wat denk je? :+
Maar ik heb tegelijk ook schrik voor mijn stoffen bank.. en mijn tapijt .. En mijn doggysit voor haar hele nieuwe salon + eetkamer + vloer die nu onderweg is _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:35

Mijn verhaal heb ik al gegeven, ook over zindelijkheid.

Wel fijn dat ze van karakter in ieder geval redelijk open lijkt zo. Dat is fijn.