Vraag aan vissenkenners (zwarte sluierstaart)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:24

Er wordt vaak gezegd dat vissen zich aanpassen naar de grootte van de bak. In praktijk wil dat zeggen: de buitenkant groeit niet, maar de binnenkant groeit wel, waardoor de vis uiteindelijk vroegtijdig sterft.

Inslapen kan door een liter water uit de bak te halen, hieraan 0,5ml kruidnagelolie (bij de drogist) toe te voegen, het een aantal minuten te laten verspreiden en daarna de vis in dit water over te brengen. Na ongeveer 5 minuten hoort hij stil te liggen (anders extra olie toevoegen), na een halfuur hoort hij dood te zijn. Kruidnagelolie heeft daarmede een verdovende werking, geen pijn dus. (let wel echt olie, zonder alcohol)

Maar wees niet te vlug met euthanaseren, in juiste omstandigheden kan hij flink opknappen als je binnen een paar dagen een geschikt huisje weet te vinden.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 01:29

Bah, lijkt mij dus niets om inwendig door te groeien terwijl er qua ruimte niets meer bij past. Dankje voor de tip! Fijn dat er ook voor vissen een wat meer humanere manier bestaat om uit hun lijden verlost te worden. Een goed thuis is momenteel de hoogste prioriteit inderdaad, ondanks dat ik denk dat het wel kantje boord gaat worden voor de zwarte vis, het is het proberen waard! Ik heb mij inmiddels aangemeld op sluierstaart FB pagina en zal morgen een bericht posten en achter een goed thuis aangaan.

silverdapple schreef:
Er wordt vaak gezegd dat vissen zich aanpassen naar de grootte van de bak. In praktijk wil dat zeggen: de buitenkant groeit niet, maar de binnenkant groeit wel, waardoor de vis uiteindelijk vroegtijdig sterft.

Inslapen kan door een liter water uit de bak te halen, hieraan 0,5ml kruidnagelolie (bij de drogist) toe te voegen, het een aantal minuten te laten verspreiden en daarna de vis in dit water over te brengen. Na ongeveer 5 minuten hoort hij stil te liggen (anders extra olie toevoegen), na een halfuur hoort hij dood te zijn. Kruidnagelolie heeft daarmede een verdovende werking, geen pijn dus. (let wel echt olie, zonder alcohol)

Maar wees niet te vlug met euthanaseren, in juiste omstandigheden kan hij flink opknappen als je binnen een paar dagen een geschikt huisje weet te vinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:48

Kristy1998x schreef:
Dankje! De winkel waar wij ze in gekocht hebben vertelde ook dat het een fabeltje zou wezen dat goede leefomstandigheden samen gaan met grootte, dit vond ik zelf wel erg apart gezien het voor een groot deel algemeen bekend is dat een goede omgeving ook bijdraagd aan groei. Dat ze 25 kunnen worden wist ik dan weer niet, wel echt een flinke leeftijd _/-\o_. Ik hoop dat ik een goed plekje voor ze tegenkom.

CastaMickey schreef:
Supergoed om dit te lezen TS, dikke pluim voor jou! +:)+
De dierenwinkel is helaas niet de plek om je te laten informeren. Zielig voor je sluierstaart maar wel echt fijn dat je een goed huisje voor je goudvissen gaat zoeken. Die kunnen gewoon 25 worden en ook best groot. Maar wel in de juiste omstandigheden.

Misschien heel cru gezegd, maar is er misschien een manier waarop de zwarte sluierstaart niet langer meer hoeft te lijden? Zo'n beestje langzaam laten afsterven is echt niets voor mij, of zeg ik nou iets doms/raars?

Hard op de grond gooien dan is hij gelijk dood.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:57

Wij hebben een flink aquarium via marktplaats overgenomen met oa een maanvis erin. Uiteindelijk heeft deze via marktplaats een goed adres gevonden in een groot aquarium met soortgenoten en een eigenaar met kennis van zaken. Mogelijk lukt het via die weg om de vissen te herplaatsen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:55

Mijn complimenten TS, dat je het zo goed oppakt! Fijne tips worden hier ook gegeven :)
Ik zou de zwarte nog een kans geven, ze knappen vaak wonderbaarlijk weer op in een goede bak.

Het is heel triest dat dierenwinkels vaak slecht advies geven over de aanschaf van vissen.
Is mij vroeger (meer dan 15 jaar geleden inmiddels) ook overkomen helaas. Ik had twee sluiers in een klein rond kommetje... Elke week de kom leeggooien en goed afwassen :o Toen de ene sluier ziek werd ben ik me pas gaan verdiepen en dat was toch heel andere informatie dan de dierenwinkel had gegeven.
Voor de ene vis mocht het helaas niet meer baten. De ander leeft en heb ik nog steeds :) Wel met de juiste bak en verzorging uiteraard. Beest is niet meer weg te denken uit ons gezin :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:28

silverdapple schreef:

Voeg wel een druppeltje afwasmiddel toe aan het mengsel, olie mengt nl niet met water en dat maakt dat de vis gaat spartelen en het heel lang duurt voor hij wegzakt. -O-

Ik pak zelf schoon water in een kom/emmertje, doe 10-20 druppels kruidnagelolie per liter water en een drupje afwasmiddel toe, roer het ff en dan gaat de vis erin.
Binnen korte tijd slaapt hij en wanneer de kieuwdeksels een paar minuten gestopt zijn gaat de vis (met bakje en al) voor de zekerheid nog minimaal 48u in de vriezer.

Ik zie hier in het topic ook verkeerd advies voorbijkomen wb het houden van goudvissen en sluierstaarten:
Een sluierstaart dient op minimaal 100cm en 50l/vis gehouden te worden.
Een goudvis mag je het dubbele voor rekenen.
daarnaast: hoe langwerpiger het lijf, hoe meer ruimte ze nodig hebben.
Een compleet kale bak is overigens geen probleem, zolang je er een goed(!) filtersysteem op heb.
Voor de zogenaamde eyetypes (blaasogen, telescoopogen, stargazers, pompoms) kun je het best zo min mogelijk stenen/hout etc plaatsen omdat de ogen erg kwetsbaar zijn, planten mag altijd maar die worden 9 vd 10x gesloopt/opgegeten.
Op de bodem kun je het beste filterzand doen, gewoon te koop/bestellen bij de Wildkamp ofzo.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 15:36

@Susanne, dankje! Ik vind het ook erg jammer om te zien dat een dierenwinkel hierin vaak slecht advies geeft, je zou toch verwachten dat je goed word geadviseerd voordat je ergens aan begint/hetgene daar aanschaft. Mij werd ook verteld dat het grind wat ik erin had liggen juist ideaal is voor de sluierstaart/goudvis omdat ze daar graag in willen graven. Heb ze dat nog nooit zien doen, dat graven, maar lees hier dus ook dat ze zich aan dit grind flink kunnen verwonden. Jammer dat er ook bij jou een heeft moeten "sneuvelen" maar wel super dat je onderzoek bent gaan doen en je nu nog plezier ervaart van je andere vis :o.

Inmiddels heb ik een fijne plek voor de vissen weten te vinden. De zwarte sluierstaart gaat ook mee, is het proberen waard. Ondanks dat de situatie voor de vissen geen pretje was ben ik blij dat ik hierin om advies heb gevraagd, qua kennis nu een stukje wijzer geworden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:49

Kristy1998x schreef:
@Susanne, dankje! Ik vind het ook erg jammer om te zien dat een dierenwinkel hierin vaak slecht advies geeft, je zou toch verwachten dat je goed word geadviseerd voordat je ergens aan begint/hetgene daar aanschaft. Mij werd ook verteld dat het grind wat ik erin had liggen juist ideaal is voor de sluierstaart/goudvis omdat ze daar graag in willen graven. Heb ze dat nog nooit zien doen, dat graven, maar lees hier dus ook dat ze zich aan dit grind flink kunnen verwonden. Jammer dat er ook bij jou een heeft moeten "sneuvelen" maar wel super dat je onderzoek bent gaan doen en je nu nog plezier ervaart van je andere vis :o.

Inmiddels heb ik een fijne plek voor de vissen weten te vinden. De zwarte sluierstaart gaat ook mee, is het proberen waard. Ondanks dat de situatie voor de vissen geen pretje was ben ik blij dat ik hierin om advies heb gevraagd, qua kennis nu een stukje wijzer geworden.

+:)+ echt goed gedaan TS!

En als je je huidige bakje graag wilt houden, er zijn echt hele leuke garnaaltjes (knalgele, rode, ...) die daar wel in passen :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:12

Nou de hele naam van je bakje is al misleidend, dus ik snap wel dat mensen denken dat je er goudvissen in kunt houden. :+

Voor de garnaaltjes geldt ook wel dat je je even een beetje in moet lezen trouwens, maar ze zijn in principe heel makkelijk te houden. Ze zijn wat gevoeliger voor slechte waterwaarden dan goudvissen, dus je moet je bakje wel even op laten starten met bijvoorbeeld EasyLife Easystart.

De temperatuur mag rond de 25 graden zijn, en temperatuurfluctuaties vinden ze niet zo heel fijn dus een kleine heater is een must.
Water moet je niet helemaal vervangen, af en toe 10 tot 20 procent is genoeg, alleen bij het opstarten even regelmatig checken met van die teststaafjes. De belangrijkste functie van de filterbacterien is het omzetten van het schadelijke nitriet naar het minder schadelijke nitraat, en als je plantjes toevoegt zullen die weer blij worden van het nitraat. Op het moment dat je teststaafje nog aangeeft dat er nitriet in het water zit moet je even regelmatig water blijven wisselen (niet alles, maximaal de helft). De filterbacterien doen hun werk goed als je teststaafje voor nitriet wit blijft. Er mag wel wat nitraat zijn, maar niet teveel en dat is waarom planten (vooral snelgroeiende) handig zijn.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd hebt, het klinkt heel ingewikkeld maar valt reuze mee.

Ze vinden hard water niet zo heel fijn, maar tot nu toe geeft het bij mij geen problemen. Het is wel beter om kalkhoudende stenen te vermijden.

Voer de garnaaltjes niet teveel, er zijn algentabletjes maar die hebben ze meestal niet nodig omdat ze de algen in je aquarium opeten. Spinazie vinden ze fantastisch.

Voor de rest hoef je er eigenlijk weinig aan te doen. Mijn aquarium bevat voornamelijk garnaaltjes en een aantal neon tetras en ik maak hem eigenlijk alleen af en toe schoon voor de tetras. Als je een sponsfilter hebt kun je die af en toe uitspoelen in aquariumwater zodat je bacterien niet dood gaan. Het hoeft maar een klein sponsfiltertje te zijn maar je hebt hem wel nodig.

Ghost shrimp of amano garnalen zijn goedkoper maar die worden groot! Dus ik zou de simpele, kleine vuurgarnaaltjes doen, zijn er ook in geel, oranje en blauw geloof ik. Ze zijn goed in voortplanten dus begin met 5 of 6 garnaaltjes ofzo, je hebt zo een hele kudde. :')

Filmpje over sponsfilterje: https://www.youtube.com/watch?v=RJ5ztTFIW7w
En dan heb je natuurlijk een veel kleinere nodig.