Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
silverdapple schreef:Er wordt vaak gezegd dat vissen zich aanpassen naar de grootte van de bak. In praktijk wil dat zeggen: de buitenkant groeit niet, maar de binnenkant groeit wel, waardoor de vis uiteindelijk vroegtijdig sterft.
Inslapen kan door een liter water uit de bak te halen, hieraan 0,5ml kruidnagelolie (bij de drogist) toe te voegen, het een aantal minuten te laten verspreiden en daarna de vis in dit water over te brengen. Na ongeveer 5 minuten hoort hij stil te liggen (anders extra olie toevoegen), na een halfuur hoort hij dood te zijn. Kruidnagelolie heeft daarmede een verdovende werking, geen pijn dus. (let wel echt olie, zonder alcohol)
Maar wees niet te vlug met euthanaseren, in juiste omstandigheden kan hij flink opknappen als je binnen een paar dagen een geschikt huisje weet te vinden.
Kristy1998x schreef:Dankje! De winkel waar wij ze in gekocht hebben vertelde ook dat het een fabeltje zou wezen dat goede leefomstandigheden samen gaan met grootte, dit vond ik zelf wel erg apart gezien het voor een groot deel algemeen bekend is dat een goede omgeving ook bijdraagd aan groei. Dat ze 25 kunnen worden wist ik dan weer niet, wel echt een flinke leeftijd. Ik hoop dat ik een goed plekje voor ze tegenkom.
CastaMickey schreef:Supergoed om dit te lezen TS, dikke pluim voor jou!![]()
De dierenwinkel is helaas niet de plek om je te laten informeren. Zielig voor je sluierstaart maar wel echt fijn dat je een goed huisje voor je goudvissen gaat zoeken. Die kunnen gewoon 25 worden en ook best groot. Maar wel in de juiste omstandigheden.
Misschien heel cru gezegd, maar is er misschien een manier waarop de zwarte sluierstaart niet langer meer hoeft te lijden? Zo'n beestje langzaam laten afsterven is echt niets voor mij, of zeg ik nou iets doms/raars?
silverdapple schreef:Er wordt vaak gezegd dat vissen zich aanpassen naar de grootte van de bak. In praktijk wil dat zeggen: de buitenkant groeit niet, maar de binnenkant groeit wel, waardoor de vis uiteindelijk vroegtijdig sterft.
Inslapen kan door een liter water uit de bak te halen, hieraan 0,5ml kruidnagelolie (bij de drogist) toe te voegen, het een aantal minuten te laten verspreiden en daarna de vis in dit water over te brengen. Na ongeveer 5 minuten hoort hij stil te liggen (anders extra olie toevoegen), na een halfuur hoort hij dood te zijn. Kruidnagelolie heeft daarmede een verdovende werking, geen pijn dus. (let wel echt olie, zonder alcohol)
Maar wees niet te vlug met euthanaseren, in juiste omstandigheden kan hij flink opknappen als je binnen een paar dagen een geschikt huisje weet te vinden.
Kristy1998x schreef:@Susanne, dankje! Ik vind het ook erg jammer om te zien dat een dierenwinkel hierin vaak slecht advies geeft, je zou toch verwachten dat je goed word geadviseerd voordat je ergens aan begint/hetgene daar aanschaft. Mij werd ook verteld dat het grind wat ik erin had liggen juist ideaal is voor de sluierstaart/goudvis omdat ze daar graag in willen graven. Heb ze dat nog nooit zien doen, dat graven, maar lees hier dus ook dat ze zich aan dit grind flink kunnen verwonden. Jammer dat er ook bij jou een heeft moeten "sneuvelen" maar wel super dat je onderzoek bent gaan doen en je nu nog plezier ervaart van je andere vis.
Inmiddels heb ik een fijne plek voor de vissen weten te vinden. De zwarte sluierstaart gaat ook mee, is het proberen waard. Ondanks dat de situatie voor de vissen geen pretje was ben ik blij dat ik hierin om advies heb gevraagd, qua kennis nu een stukje wijzer geworden.