Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NESCAFE

Re: Kat met acuut/ Chronisch nierfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:08

Duimen! Ik hoop voor je dat ze opknapt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:54

Ik hoop ook erg dat ze opknapt. Vaak krijgen dieren weer meer levenslust als ze in hun vertrouwde omgeving zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:15

Sanet schreef:
Mijn reactie was niet naar jou gericht Titia, maar naar de vraag van TS :)

TS: schade aan de nieren is onomkeerbaar, dus de waardes zullen, denk ik, nooit meer volledig normaal worden.

[ [url=m/ZBqSB6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hierbij overzichtje van onze kat destijds. Daarna is nog wel geprikt geloof ik, maar heb ik er niet meer naar gevraagd.

Dat het nooit meer normaal wordt ben ik niet met je eens. Ik heb een kater gehad die ik met medicijnen als herplaatser overgenomen heb, hij had ook nierfalen gehad en kantje boord. Met veel dieetvoer nat en droog heb ik hem naar normale waarden gekregen.

Helaas is hij door een accident (een jaar of 5 later) gestopt met eten en uiteindelijk heb ik hem na een half jaar moeten laten gaan omdat zijn nierproblemen weer terug gekomen waren want tja. Hij was 8.

TS ik wens je veel sterkte, nierproblemen zijn echt poedersuiker om mee te dealen.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:27

Niet alleen maar naar waardes kijken. Ik heb katten gezien met waardes waar je van dacht, hoezo ben jij nog zo vrolijk en eet je nog zo goed. En andersom, niet zo hoge waardes met erg zieke kat.

Kijk naar je kat, jij kent haar het beste. Is ze blij, eet ze ok, komt ze nog normaal voor haar doen over. Gaat ze op gekke plekken liggen (eigenlijk wat je opviel om naar de dierenarts te gaan), of blijft ze matig eten en afvallen, ja dan weet je dat het tijd is.
Vocht, medicijnen, voer het helpt allemaal een beetje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 11:47

Ik ga ze straks ophalen, creatinine is nog gedaald, ureum niet, DA verwacht ook geen grote verandering meer, dus kijken of we ze thuis aan het eten krijgen en met medicijnen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:54

Belangrijkste is dat ze weer gaan eten, en om daarvoor te zorgen moeten ze niet meer misselijk zijn. Zorg dat je daarvoor medicijnen krijgt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:03

Eens, dat kan afgebouwd worden als je kat weer goed gaat eten. Mocht ze die medicatie niet willen nemen dan kan easypill een optie zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 17:04

ze is thuis !
Ik heb medicijnen meegekregen die de eetlust opwekken, baytrill voor de niesziekte en medicijn voor de nieren, die zal ze voor de rest van haar leven moeten krijgen.
ze is direct op de kattenbak gegaan, en heeft dan gekotst. Erna boven gaan liggen.

Dus ik heb net boven een kattenbak geïnstalleerd en een verhoogd voederplatform met water en brokjes zodat ze niet te ver moet lopen. Om dan te zien dat ze uit bed sprong en het aftrapte naar beneden :+ .
Ze drinkt goed, eten wil ze voorlopig nog niet. Ik geef ze tot vnvd om wat te acclimatiseren, anders duw ik er toch echt wel een spuitje met gemixed natvoer in bij haar medicijnen. Dan vindt ze me maar even minder lief.

Oh, en de hond is momenteel het bakje water aan het uitlebberen :') -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:48

Wat fijn dat ze thuis is!

Als je ook nierdieet moet voeren zou ik het voer wel ergens zetten waar de hond niet bij kan.
Anders gaat het een duur grapje worden :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 17:52

Cayenne schreef:
Wat fijn dat ze thuis is!

Als je ook nierdieet moet voeren zou ik het voer wel ergens zetten waar de hond niet bij kan.
Anders gaat het een duur grapje worden :')

Korrels eet de hond gelukkig niet, nog 1 voordeel :+.

Nierdieet is idd de bedoeling, maar voorlopig eerder belangrijk DAT ze eet, dan dat het speciaalvoer is. Ik heb niervoer staan in brok, en daar at ze wel een paar korrels van bij de dierenarts, dus hopelijk slaat deze brok aan.
Hoe ik dat praktisch ga doen met drie katten die normaal onbeperkt voer staan hebben, moet ik nog even bezien ...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:39

Kun je niet nat niervoeding incl medicijnen voorlopig met spuitje doen?
Wie weet dat ze het dan (op den duur) wel lekker gaat vinden..
En vraag aan je da of je niet van verschillende merken kuipjes natvoer / brokjes kan krijgen.
Eten is uiterst belangrijk maar niervoer ook.
(Mijn da vertelde destijds dat het anders dweilen met kraan open is)

Verder heb je speciale voerbakken voor de kat te onderscheiden.
Werkt op batterijen en de chip vd kat; andere katten kunnen er dan dus niet bij.

Mijn vorige 2 katten hadden het ook allebei ad nieren;
1 accuut maar daar was het binnen 1 week mee bekeken
De andere heeft nog 8 jr op speciaal voer en medicijnen (fortecort) geleefd

Heel veel sterkte en beterschap iig.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:49

Niet helemaal mee eens dat niervoer uiterst belangrijk is, zelfs net zo belangrijk als eten, zelfde geldt voor medicatie. Natuurlijk is het beter voor de kat maar als die dat verdraaid te eten zoals die van mij dan maakt het mij in principe weinig uit wat erin gaat zolang er maar gegeten wordt. Daarna kun je kijken wat voor opties goed werken voor de kat.

Mijn dierenarts stond ook op medicatie en nierdieet voer want anders was het snel bekeken volgens haar maar beide katten verdomden het allemaal, alle merken nierdieet voer en medicatie geprobeert waarbij het met beiden steeds slechter werd, daarna besloten om te kiezen voor een voer met het hoogst percentage vlees en weinig zout aangezien KVV er ook niet in ging, terwijl Orijen er gelijk in ging en erin bleef gaan tot het eind. Beiden hebben wel nog zo'n 6 jaar goed geleefd zonder medicatie en dieetvoer. Dierenarts had zoveel jaar niet eens verwacht met medicatie en dieetvoer laat staan zonder.

Ik zou daardoor toch echt meer kijken naar de kwaliteit van leven dan de kwantiteit en je hebt nu eenmaal dieren die bepaalde medicatie/dieetvoer verdraaien te eten. Dan kan het een marteling worden met een neerwaartse spiraal en alle gevolgen van dien of je neemt een ander besluit.
Dit alles uiteraard nadat je het hebt geprobeerd met verschillende dieetvoeren en medicatie. Als de kat dat wil eten dan zou ik daar inderdaad meteen voor kiezen maar er zijn ook alternatieven als de kat in kwestie dat niet wil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 21:04

Ik dacht net dat het voer laag in eiwit diende te zijn?

De brok zal geen probleem zijn , natvoer wil ze enkel sheba in saus (nouja. De saus) en de vitakraft liquid snacks.
Ik heb net een vlootje pate geblenderd en met een spuitje een paar ml in haar bekje gespoten. Vond ze niet leuk maar ging wel binnen.
Haar medicijnen heeft ze nl na 10 min weer uitgekotst. Dus nu maar even om de paar uur paar ml voer erin in de hoop dat ze zich minder misselijk voelt en de medicijnen ook binnen houdt.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:17

Daar is wat discussie over, sommige halen goede resultaten met KVV (goede kwaliteit eitwitten) sommige zweren bij speciale dieet voeding met weinig eiwitten (maar hogere kwaliteit dan reguliere brokken). Uiteindelijk is het belangrijkste bij nierproblemen bij katten dat ze iets eten. Weigeren ze het nierdieet dan voer je wat er wel in gaat, als er maar iets binnenkomt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:27

Weinig zout ben ik op gaan letten omdat in veel dierenvoeding teveel zout zit en vooral voor nierkatten is dat schadelijk omdat de nieren al een flinke klap hebben gekregen.
En inderdaad wat Wistaire ook schrijft, goede kwaliteit eiwitten zijn goed, maar mijn katten verdraaiden KVV dus dan door naar wat daarna het beste is en toen kwam ik op dat merk voer uit. Maar nogmaals, zolang er maar wat binnenkomt anders houd het heel snel op met katten.

Gaat je kat ook bijna gelijk overgeven na het krijgen van de misselijkheids medicatie Duhelo of blijft dat wel zitten? Anders zou ik ervoor kiezen om een tijd tussen de medicatie en het voer te laten zodat de medicatie goed in kan werken en daardoor het voer ook beter blijft zitten.
Mocht je kat overgeven door de nier medicatie dan kan je ervoor kiezen om deze even achterwege te laten en eerst te richten op het blijven zitten van de voer. Daarna kan die medicatie weer gegeven worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 21:51

De misselijkheidsmedicatie is iets dat ze om de 3 dagen krijgt.
Ze gaf over 10 min na het geven van de baytril en de medicatie voor de nieren.
Ik heb ze nog niet horen kotsen na het beetje dwangvoer. Dus goede hoop dat dat binnen blijft.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:17

Optie is om uit te proberen of je kat het binnen laat wanneer je alleen de misselijkheidsmedicatie geeft. Als voer nu al wel blijft zitten dan is dat al een goede stap vooruit!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:34

Sterkte met je kat TS!

Wat betreft eiwit: voor de nieren is vooral fosfor niet fijn. En dat zit vooral in vlees, daarom wordt vaak voeding laag in eiwit aangeraden.

Niet per se terecht dus, laag eiwit. Maar het gaat soms wel samen dus. KVV is lang niet altijd een fijne keuze vanwege bot wat er in zit (bevat veeeel fosfor).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 22:44

Aha. Goed om te weten! Ik ga komende dagen even op research.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:12

na het dwangvoeren gisteren, wat gelukkig binnen bleef, is ze vanmorgen spontaan zelf een beetje gaan eten. Brok weliswaar, en bijna een zakje liquid snack van vitakraft.
Vnvd geef ik weer eerst spuitjes geprakt voer en erna de medicijnen in de hoop dat deze dan wel binnen blijven :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:31

Hier helaas ervaringsdeskundige op het gebied van (acuut) nierfalen. Ik heb er een aantal katten aan verloren. De laatste 18 mei van dit jaar. (Belle, in mijn profiel).

Bij mijn weten is het niet meer te genezen en voelen de katten zich bijzonder slecht. Ze zullen niet gaan eten omdat ze willen eten, maar omdat ze een lekker snackje of hapje krijgen, maar het zal blijven bij een enkel hapje hier en daar. Als het ureum niet omlaag is gegaan ben ik zelf bang dat het een bekeken zaak is en dat je beter je kat kunt laten gaan (dat is ook liefde!!), omdat het dier echt lijdt. Persoonlijk zou ik niet meer gaan lopen dokteren met zo'n ouwgie...

Heel veel sterkte!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:36

@Agossie: ohjee, je hebt ook niet veel geluk gehad.

Ik kijk zeker naar hoe ze zich voelt. Momenteel is ze stukken beter dan afgelopen vrijdag (ik ging het echt mottig vinden om haar dan te moeten inslapen), ze kwam weer knuffelen, lag vanmorgen lekker te kronkelen, en is eigenlijk bijzonder actief. (heeft me 20 keer wakker gemaakt, want ze heeft de ganse nacht OP me geslapen, maar wel met tussenpauzes voor de kattenbak, te gaan drinken, en gewoon rond te spoken :+ )
Ze ging vanmorgen spontaan gaan eten. Ik kijk dus zeker of en hoe ze eet, of haar gewicht ok blijft en of ze nog lekker komt knuffelen enzo. Als ze weer helemaal stopt met eten of opnieuw begint te vermageren, dan laat ik haar inslapen voor ze weer echt slecht wordt. Ik hou er ook rekening mee dat het nu nog een laatste opflakkering is en ze binnen een paar dagen alsnog hervalt, maar voor hetzelfde geld spartelt ze er wel door.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:39

Ik vind je er heel realistisch en eerlijk naar je kat in staan Duhelo!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:14

Duhelo schreef:
@Agossie: ohjee, je hebt ook niet veel geluk gehad.

Ik kijk zeker naar hoe ze zich voelt. Momenteel is ze stukken beter dan afgelopen vrijdag (ik ging het echt mottig vinden om haar dan te moeten inslapen), ze kwam weer knuffelen, lag vanmorgen lekker te kronkelen, en is eigenlijk bijzonder actief. (heeft me 20 keer wakker gemaakt, want ze heeft de ganse nacht OP me geslapen, maar wel met tussenpauzes voor de kattenbak, te gaan drinken, en gewoon rond te spoken :+ )
Ze ging vanmorgen spontaan gaan eten. Ik kijk dus zeker of en hoe ze eet, of haar gewicht ok blijft en of ze nog lekker komt knuffelen enzo. Als ze weer helemaal stopt met eten of opnieuw begint te vermageren, dan laat ik haar inslapen voor ze weer echt slecht wordt. Ik hou er ook rekening mee dat het nu nog een laatste opflakkering is en ze binnen een paar dagen alsnog hervalt, maar voor hetzelfde geld spartelt ze er wel door.

Heel goed dat je het goed in de gaten houdt! En zoals ik het hier lees, voelt zij zich duidelijk beter dan mijn katten. Ik heb ook gehoord van katten die het nog lang prima deden, dus daar hoop ik op voor jullie. :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:40

Onze hoogbejaarde kat met nierfalen heeft het nog jaren goed gedaan op dieetvoer. We hebben wel even moeten zoeken naar iets wat ze lekker vond (Happy Cat Renal). Daarnaast kreeg ze haar favoriete blikjes natvoer van de Aldi. Tot op het laatst heeft ze daar nog goed van gegeten. En ze viel ook heel lang niet meer af. Dat vind ik ook wel een goede graadmeter. Op het laatst werd ze in korte tijd ineens magerder en droogde ze uit. Toen vonden we het mooi geweest. Ze was toen inmiddels 19 jaar, stokoud voor een Birmaan.
Waarmee ik beaam wat hierboven ook al werd gezegd: ondanks verhoogde waardes kan een kat het toch nog een hele tijd goed doen..