Hart problemen jonge hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:44

He wat een jammer nieuws...

Hier onze poedel moeten laten inslapen.. was nog maar 9 wat dus eigenlijk best jong is voor dat ras.
Ook héél plots hartproblemen ontdekt bij hem. Hoogst waarschijnlijk was het iets aangeboren maar de symptomen nu pas beginnen krijgen. En toen zat hij al in stadium B2-C.
Het is echter héél snel achteruit gegaan naar het laatste stadium dat we besloten hem te laten inslapen. Hij heeft nog op de kliniek een nacht doorgebracht en 's anderdaags een soort attack gekregen (herseninfarct of epeliptische aanval) toen hij daarvan beter was door de Valium die ze gegeven hebben mochten we hem 's avonds ophalen en hebben we met onze vaste dierenarts een afspraak geregeld voor meteen de ochtend erna om hem uit zijn lijden te verlossen.
Hij deed de laatste dagen ook niets anders dan liggen. De afstand tussen bench en waterbak was maar 5m en toch gaan liggen om te drinken omdat het hem teveel moeite kostte om te blijven staan. Wel na het drinken meteen weer naar de bench. Hij was echt op. Vanaf de ontdekking tot het inslapen heb ik het mentaal enorm zwaar gehad. 2 zware maanden waren het.

Bij hem was er een knobbeltje op een hartklep waardoor hartklep niet goed sloot. Hartkamer was al zo vergroot dat de aorta er 2-3x in paste waar de aorta er eigenlijk maar 1,5x in past. Door de vergrote Hartkamer was er ook druk op de longtakken (hierdoor begon hij te hoesten en dat was hét symptoom waarmee we naar de dierenarts zijn gegaan in september) en kwam er ook vocht in de longen.
De benaming die de dierenarts gaf was Mistral Valve Disease. Maar dat verklaart niet het knobbeltje op de hartklep, dat zou een aangeboren afwijking zijn geweest.

thequeensmum

Re: Hart problemen jonge hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:25

Geen ervaring, maar heel veel succes en sterkte

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:30

Sterkte vandaag :(:)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:44

Heel veel succes en sterkte met Jip vandaag :(:)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 09:54

Ow wat rot zeg!
Ken jip indd ook van t puppy topic(denk onbewust t topic ontstipt)

Hoop dat je vandaag wat meer nieuws krijg en ga voor jullie duimen. :(:)

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:53

Heel veel succes en sterkte vandaag!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:11

Verslag van vandaag:

Rond 0900 uur zijn we de auto ingestapt richting Utrecht. Het is voor ons 1,5 uur rijden aangezien we in een uithoek van Nederland wonen. Halverwege hebben we op het gemak bij het shell tankstation een bak koffie gedaan en Jip kon nog even plassen en snuffelen daar. Jip moest al die tijd nuchter blijven. Dat valt niet mee met een voedselmonster zoals hij. :Y)

Eenmaal daar ben ik zonder Jip naar binnen gegaan, die bleef even bij mijn zus die mee was. Tijdens het aanmelden viel mij op dat het best druk was in de kliniek. Ik was hier nog nooit geweest, dus keek m'n ogen uit. Honden die van de OK vandaan kwamen lagen voor pampus op een karretje :') . Tijdens het wachten ontsnapte er nog een hond, waar een hoop witte jassen achteraan gingen. _O-

Afijn. Jip aangemeld en wij bleven buiten wachten. Dit vanwege dat Jip reactief is naar andere honden. Dit uit zich in blaffen en naar die hond toe willen trekken. Om de rust te bewaren zijn we buiten gebleven en hebben ze buiten het anamnese gesprek gehouden met ons.

Ze namen Jip mee en wij zijn in de kantine gaan zitten. Dat wachten was echt niet goed voor mijn hart kan ik je vertellen. Ik heb best veel rondjes gelopen daar. Toen ze terug kwamen met Jip, kwamen ze vragen of hij voor de röntgenfoto en echo mocht. Tuurlijk mag dat! Daarvoor zijn we hier. Dus ze namen Jip weer mee. Uiteindelijk is het volgende uit de onderzoeken gekomen!

ER ZIJN GEEN HART PROBLEMEN *\o/*

Voorlopige uitslag echo: Geen bijzondere afwijkingen te zien. Jip heeft geen hartfalen. Misschien een kleine afwijking, maar nu niet direct zichtbaar.

Röntgenfoto longen: er is een sluiering over zijn longen te zien. Het is niet duidelijk waar dit vandaan komt. Het kan door overgewicht (Aldus de cardioloog heeft hij een 'schapenkont'), longwormen of een eerdere longinfectie.

Verder is er een bloedonderzoek gedaan en een mestonderzoek.

Edit: poeponderzoek :')

Wat we nu moeten doen is dat Jip gaat afvallen. Want hij weegt eigenlijk op het randje, hij weegt nu 38.2 kilo. Zijn hoogte zit rond de 65 cm. We gaan hem observeren op het hoesten en dit bijhouden. Daarnaast moeten we actief blijven wandelen met hem. En als er uit alle onderzoeken niks komt, willen ze met een gedragsdeskundige kijken naar het gedrag van ' Na 30 min neerploffen en uithijgen'

Met dat laatste ben ik het nog niet helemaal eens. Deze symptomen heeft hij al sinds pup en hij sjokt dan daarna ook echt als hij dan verder mee moet. Dus er zit ergens iets. Maar wat, daar zijn we nog niet uit.

Afbeelding

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:17

Pfff.... wat een opluchting! Maar wat is het dan wel? Hopelijk helpt een paar kilo minder!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 20:20

Silvia schreef:
Pfff.... wat een opluchting! Maar wat is het dan wel? Hopelijk helpt een paar kilo minder!

Wat het wel is dat weten we helaas nog niet. Mocht er niks uit het medische komen, wil ik toch eens in het holistische gaan kijken. Maar eerst dit allemaal maar afwachten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:26

CupCakes_ schreef:
Silvia schreef:

Wat het wel is dat weten we helaas nog niet. Mocht er niks uit het medische komen, wil ik toch eens in het holistische gaan kijken. Maar eerst dit allemaal maar afwachten.

Of voor een second opinion gaan. Krijg je de verslagen gemaild inclusief foto’s van de hart-echo’s?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:32

Niks te zien en bij de hartecho van je eigen dierenarts was er zoveel aan het hart te zien?

Ik snap dit toch echt niet eigenlijk... Zijn allebei tegenstrijdige conclusies.

Zelf was ik erbij toen er echo van mijn poedel gemaakt werd (anders bleef die niet liggen namelijk) en kon ik dus perfect zien wat er mis ging in het hart (is tevens erg interessant om te zien). Jammer dat je er zelf niet bij kon/mocht zijn eigenlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:38

Ik vind het ook vreemd. Ik snap dat je blij en opgelucht bent, maar ik zou de hartproblemen toch nog niet helemaal uitsluiten.
Idd zou ik de verslagen en foto's opvragen en voor een second opinion gaan zodat je het zeker weet.
De eerste dierenarts kan fout hebben gezeten, maar dat kan die van vandaag ook.
Dat hij na 30 minuten bekaf is, is toch ook wel weer iets dat bij hartproblemen past.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:59

Hier een hond van 5 met een hartprobleem (lekkende kleppen en aortastenose). Hij kreeg de diagnose op 2,5 jaar en kreeg vanaf toen atenolol. Inmiddels is het hart sterk verbeterd!! Wel heeft hij altijd een wat hoge hartslag, maar er zijn geen tekenen van "aftakeling" van het hart te zien op de laatste echo (juli 2020) dus de prognose is goed. Wanneer de hond op tijd medicatie krijgt, is er nog super veel te behalen!

Edit; fijn dat de laatste echo toch geen hartprobleem liet zien! Hopelijk kom je er snel achter wat het wel is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:27

Pfoe dat is nog eens een rare wending!
Hoe komen ze nou van een hartafwijking naar geen hartafwijking? Misschien toch Niek Beijerink nog eens als second opinion vragen? En kwa niet willen wandelen en hijgen met een andere oorzaak zoeken, nergens pijn? En hoe is hij zo dik geworden? Is zijn schildklier gecheckt?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:35

Fijn dat het niets iets ernstigs is. Met hartproblemen laat een kleurendoppler echo te zien wat er loos is. Onze pup had destijds ook een vermoedelijke hartruis. Volgens de DA was het 'machinekamergeluid' maar de kleurenecho gaf alleen een werveling achter de kleppen aan als die sloten. En dat was te horen. Niets aan de hand. Inmiddels is het pupje 15 jaar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:13

Wat fijn dat het geen hartproblemen zijn!!! Wel lastig dat je nu nog geen duidelijkheid hebt wat het wel is...
Is Jip een zuivere Aussies of zit er nog een ander ras door? Omdat hij zo groot (en zwaar :o ) is?

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:30

Wat een opluchting dat het niet zijn hart is!

Ik kan me wel voorstellen dat je nog steeds met vragen zit gezien er best wat opties over blijven..
Het klinkt inderdaad niet alsof dit gedrag komt van te zwaar zijn als hij dat altijd gehad heeft. Wellicht een andere oorzaak? Maar lastig om te beginnen met zoeken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:39

Jeetje wat gek 2 verschillende uitslagen, wel fijn dat op de laatste echo alles ok was!

Mijn husky teef is 63 centimeter en 26 kilo nu toen zij rond de 31 kilo woog (te zwaar) had zij ook meer moeite met rennen en plofte neer, dus ik kan mij wel voorstellen dat wat afvallen kan helpen hoeft niet eens zo veel te zijn.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 15:40

Jip is vrij breed gebouwd, dus hij lijkt niet te dik. Maar we gaan hem wel wat af laten vallen. Al is het om uit te sluiten dat het daar vandaan komt. :)

We hebben het mailadres van de voedingsdeskundige van Utrecht gekregen, dus daar heb ik al een uitgebreide mail naar toe gestuurd.