Wat kan mijn hond hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Re: Wat kan mijn hond hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 23:54

Zo’n dikke buik en doorgezakte rug is ook een veel voorkomend symptoom van cushing!
Op Facebook zijn er pagina’s/groepen over honden met cushing en daar staan veel goede tips op, met name over medicatie. Je moet daar namelijk goed mee uit kijken..
Succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 23:57

annibel schreef:
Zo’n dikke buik en doorgezakte rug is ook een veel voorkomend symptoom van cushing!
Op Facebook zijn er pagina’s/groepen over honden met cushing en daar staan veel goede tips op, met name over medicatie. Je moet daar namelijk goed mee uit kijken..
Succes!

Die groepen ga ik opzoeken, dank voor je tip!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 00:08

mvdende schreef:
_xManadisx_ schreef:
NOOIT water inperken. NOOIT!!!

Ik verwacht morgen datbze bloed gaan nemen voor suiker en lever en nieren. Cushing moet met urine over 3 dagen gespreid getest. Kun je morgenochtend vast opvangen, vast tijdstip. In koelkast bewaren. Niet in jampotje. Hond ziet er zeer zeker uit als cushing patiënt

Mijn hond heeft ook vaak geen water in de nacht. Al 2,5 jaar niet. Merk er niet veel van.

Als ik een paar uur van huis ben en hij zit in de bench heeft hij ook geen water.

Dus als een hond extreem veel gaat drinken, dan kan het vast geen kwaad om water te beperken, als in geen liters water laten drinken maar op regelmatige tijdstippen een kleine hoeveelheid water aanbieden.

Klopt niet, als een hond een grotere waterbehoefte heeft, nooit inperken. Kan keihard foutgaan. Een gezonde h o nd een nacht zonder is geen enkel probleem

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 01:05

Alvast heel veel succes morgen bij de DA, ik ben benieuwd wat er uit komt. In ieder geval worden er al goede tips gegeven voor alvast urine opvangen. Zeker als voor cushing 3 dagen opgevangen moet worden heb je in ieder geval al een dag winst.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 09:11

Zn piel hangt vrij laag bij de grond, dus zat me even druk te maken hoe ik in vredesnaam wat op kon vangen, maar het is gelukt! Achter in de betegelde tuin, dan kan hij z'n piel in iedergeval niet in het gras verstoppen hihi

Afbeelding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:18

Succes vandaag TS. Ik vind t ook een typische cushing hond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 10:00

Vanmiddag om 14.00 uur kunnen we terecht

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:10

Succes vanmiddag.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 10:44

idylle schreef:
Hallo allemaal,

Als eerste; ik bel morgenochtend de dierenarts.

Ik heb een hond van 12 a 13 jaar. Altijd super zindelijk geweest. De laatste 2 a 3 maanden begint hij echt wel 'oud' te worden. Niet meer zo snel lopen tijdens de wandeling, niet meer zo lang kunnen lopen, z'n rug begint echt enorm door te zakken. Hij ontwikkeld staar. Eerder als hij in je looppad stond en hij zag je aankomen, wist hij niet hoe snel hij aan de kant moest stappen, de laatste maanden lijkt hij te denken, ik ben oud, je loopt maar voor me om en blijft stug staan, of zet 1 ministaatje opzij. Goed, hij wordt oud. De laatste 2 a 3 maanden enorm op eten geobsedeerd. Hij is goed op gewicht, maar echt geobsedeerd de laatste maanden. De laatste 2 a 3 weken drinkt hij water als een malle zou ik haast zeggen, maar nu komt het. De laatste 2 a 3 wkn heeft hij ook al 3 x in huis geplast. De eerste keer zaten we te eten aan tafel en mn zoon z'n gezicht betrekt, dus ik vraag hem wat er is, zegt ie dat de hond over z'n vieten plast :wow:
En idd Bino (zo heet de hond) staat ter hoogte van mn zoon z'n voeten met 4 poten op de grond alles te laten lopen... nou goed, dat kan een x gebeuren. Opgeruimd en klaar. Voor de duidelijkheid als hij echt heel nodig moet, gaat hij altijd naar de achterdeur, hij zal als het even kan never nooit niet in huis plassen...
Goed op een zondag dus zit ik op de bank en een 2 uur nadat hij is uitgelaten zie ik bij de achterdeur een plas liggen, weer van Bino... nou goed, opgeruimd en klaar, maar nu een paar dagen later, gaat hij op (geen drafje , maar iets sneller loopje als z'n normale sukkel loopje) naar de achterdeur, hij is nog onderweg en ik sta op, met dat ik sta, komt hij aan bij de achterdeur en loopt alles er al uit -O-
Hij krijgt er niet voor op z'n kop, pak een handdoek en ruim.het op. Maar het worde wel 'vervelend' morgen ga ik dus met hem naar de dierenarts (als ik morgen meteen al terecht kan, gezien het geen spoed is) en hoop ik meer te weten. Maar wilde vragen of jullie mee kunnen denken wat het kan zijn.
Het lijkt erop dat hij op sommige momenten de controle kwijt is over z'n sluitspier bij de blaas. Hij heeft zover ik kan beoordelen geen pijn, ook niet bij het plassen zelf. Ik denk zelf aan iets met de nieren ofzo
Alsvast bedankt voor het lezen en meedenken!

o jee. Alles in mij schreeuwt : cushing!
Wij hebbn ook een hondje gehad met cushing. Met medicatie kun je dit nog wel even onder controle houden.
nadeel is dat de medicatie erg duur is. (in Belgie toch). Voor ons cavaliertje kostte het ongeveer 100€/maand.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:50

Wij hebben besloten, dat mocht het cushing zijn, we hem laten gaan. Hij is 13 jaar en is het plezier in het leven kwijt. Nog niet depressief, maar ook niet meer echt levenslustig. Hij is mat in z'n doen en laten op het depressieve af. Hopelijk valt het allemaal toch nog mee en kan hij straks lekker mee naar huis, maar we gaan niet met hem dokteren. We hebben afgelopen jaar met onze 5 jarige gedokterd en ook die hebben we alsnog moeten laten gaan, dat willen we voor ons oudje niet. Die heeft een mooie leven gehad mocht het zover zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:35

De medicatie werkt erg goed hoor, idylle! Ons cavje was 200% beter met haar medicatie. Het extreme drinken is gestopt en ze plaste ook niet meer in huis. Haar enorme vraatlust is wel gebleven.
Helaas hebben we haar 8 maandan later toch over de Brug moeten helpen, omdat ze blijkbaar ook helemaal vol kankergezwellen zat die haar uiteindelijk fataal bleken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:53

Veel kan veroorzaakt worden door de cushing, als het dit is en de medicijnen slaan aan kan je hond ontzettend veranderen.
Wij dachten ook aan ouderdomskwalen. Onze hond was 11, met de medicijnen hadden we een half jaar later een veel fittere en weer soepele hond. Ze is er 17 mee geworden en huppelde toen nog vrolijk over de heide, vanwege een tumor hebben we haar laten inslapen.

Maar het is inderdaad prijzig, wij waren ook 100 euro per maand kwijt, mede doordat haar dosering er niet in een capsule was. Ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen op te brengen is. En het slaat niet even goed aan bij iedere hond.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 14:30

Nou, ik ga nog even een rondje met hem lopen en dan ri dierenarts. Hopelijk valt het mee :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:52

Ik ben ook benieuwd. Drinkwater beperken zou ik overigens nooit doen,lijkt me erg ongezond.Zou deze hond niet zoiets als een hernia kunnen hebben,vanwege die lange rug? Dat kan ook uitvalsverschijnselen als incontinentie geven.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:07

Succes zo, ik ben benieuwd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:33

We zijn geweest en er is bloed afgenomen wat opgestuurd wordt voor onderzoek en z'n urine wordt ook onderzocht. Ze hopen begin volgende week meer te weten. Voor nu dus nog afwachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:35

Had de DA ook wat vermoedens?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:38

Eventueel blaasontsteking, maar urine was mooi van kleur of diabetes. Cushing behoorde ook wel tot de mogelijkheden, maar ze wilde eerst de meer voor de hand liggende dingen uitsluiten.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:24

Huh, waarom zo lang, bloeduitslag voor diabetes etc hebben we altijd in 20 min, alleen cushing moet opgestuurd

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 17:22

_xManadisx_ schreef:
Huh, waarom zo lang, bloeduitslag voor diabetes etc hebben we altijd in 20 min, alleen cushing moet opgestuurd

Ik ben geen dierenarts, dus weet niet waarom het zolang moet duren, maar begreep dat ze die test niet zelf deden en het opsturen, dus waarschijnlijk dat het daarom langer duurt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:26

Jammer dat de dierenarts niet meteen op cushing test, als die naald toch al erin gestoken wordt is 1 buisje meer opsturen zo gedaan en hoeft de hond niet nogmaals geprikt straks. Suiker hadden ze je in zowel urine als in bloed meteen vandaag kunnen vertellen. Routine check is dat. Klinkt niet echt als een fijn consult!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:32

Bij ons dachten ze ook eerst aan diabetes. Bleek toch cushing te zijn. Is ook in twee bloedafnames gebeurd, dus zo gek is die werkwijze niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:35

Kost die bloedtest om cushing te checken zoveel geld?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:47

Hannanas schreef:
Jammer dat de dierenarts niet meteen op cushing test, als die naald toch al erin gestoken wordt is 1 buisje meer opsturen zo gedaan en hoeft de hond niet nogmaals geprikt straks. Suiker hadden ze je in zowel urine als in bloed meteen vandaag kunnen vertellen. Routine check is dat. Klinkt niet echt als een fijn consult!

Ik vond het een prima consult hoor. Hond is verder niet ernstig ziek, dus een paar dagen eerder of later de uitslag maakt in dit geval niet zoveel uit.

Geen idee wat de testen gaan kosten, heb gezegd dat ik pas een rekening wil als we klaar zijn hihi

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:56

idylle schreef:
Wij hebben besloten, dat mocht het cushing zijn, we hem laten gaan. Hij is 13 jaar en is het plezier in het leven kwijt. Nog niet depressief, maar ook niet meer echt levenslustig. Hij is mat in z'n doen en laten op het depressieve af. Hopelijk valt het allemaal toch nog mee en kan hij straks lekker mee naar huis, maar we gaan niet met hem dokteren. We hebben afgelopen jaar met onze 5 jarige gedokterd en ook die hebben we alsnog moeten laten gaan, dat willen we voor ons oudje niet. Die heeft een mooie leven gehad mocht het zover zijn.

Ook een symptoom van cushing, dat plezier in het leven kwijt zijn/depressief gedrag.
Met medicijnen prima op te lossen :) succes met je hondje!