Ervaringen oudere hond adopteren?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:32

En toch vind ik het super dat je het overweegt!

Wat jammer dat je doggysit dat als een probleem zou zien zou juist zo tof zijn als ze samen zouden blijven.
Begrijp je bezwaren wbt Pawshake maar je kunt natuurlijk ook iemand eerst een paar keer langs laten komen. :)

Succes, ben reuze benieuwd hoe het verder gaat.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:33

Wij adopteren alleen maar oudjes en vangen daarnaast ook oudere honden op. Wij hebben vorig jaar ons eerste oudje geadopteerd. Geschatte leeftijd toen 12. Zij is nu nog bij ons maar helaas word haar gezondheid nu minder. Twee weken nadat we Havana hebben geadopteerd hebben we Vera geadopteerd. Haar geschatte leeftijd was 13. Zij is negen maanden bij ons geweest en toen in laten slapen. Toen hebben we Sireata geadopteerd. Geschatte leeftijd 14. Helaas maar twee maanden hier geweest. Zij bleek vol te zitten met kanker. Toen zij er nog was hebben we Jasper geadopteerd. Tien jaar geschat. Hij was een grote hond dus ook echt op leeftijd. Ook hij is maar twee maanden geweest ivm kanker. Daarna Blonda geadopteerd. Zij is twaalf geschat en ook Mary en Uncle Bill geadopteerd, beide veertien geschat en Uncle Bill is ook stekeblind. De laatste drie en Havana zijn er nog. Ook vangen we oudere hondjes op die nog fit lijken in de hoop daar nog een nieuw baasje voor te vinden. Tot nu toe is dat altijd gelukt. Zo niet dan blijven ze maar hier lopen. Helaas dus mee gemaakt dat we erg snel afscheid moesten nemen maar ze zijn niet alleen in een kennel doodgegaan maar thuis op de bank. Daar doen we het voor. Onze honden komen uit Roemenië overigens. De meeste oudjes hebben jarenlang in de shelter gezeten maar voor allemaal geldt dat ze zich snel aanpassen aan een leven in huis en nog zindelijk zijn ook. Op dit moment hebben we twee hondjes in de opvang. Een van 12 en een van 10. We hopen tzt voor hun nog een plekje te vinden en zo niet dan blijven ze hier en stoppen we even met opvangen tot er een omvalt. Wij zijn in elk geval verliefd op de oudjes en blijven dit doen zolang we kunnen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:54

Ik heb het 1x gedaan , een oudere rottweiler dame uit een senioren asiel gehaald, ze was toen 11,5 jaar oud, en wat was ze leuk <3

We kwamen er al heel snel achter dat ze kwaadaardige melkklier tumor had, en als we die niet weg zouden laten halen had ze nog een week of 3 te leven, dus operatie volgde, waarna ze nog een heel goede tijd gehad heeft, tot ze heel benauwd werd en bleek dat haar hart een aardige opduvel had gehad van de narcose, dus hartmedicijnen gekregen, maar ze bleef maar hoesten , dus rontgenfoto's laten maken van haar longen en die zaten vol tumoren..

Met prednison knapte ze in eerste instantie weer goed op, tot ze stopte met eten, en daar weer mee gedokterd maar het was gewoon over, waarschijnlijk ook uitzaaiingen naar de maag, en zo moest ik haar in laten slapen, maar 6 maanden nadat we haar gehaald hadden.

Ik heb er zo'n ongelooflijk verdriet van gehad dat ik het niet snel meer zal doen, maar ik ben blij dat Heca nog een mooie tijd bij ons heeft gehad :)

Valerie_V

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:39

Wij hebben 4 maanden geleden een 7 jarige weimaraner geadopteerd via verhuisdieren. Heerlijk dier heel actief nog maar houdt er ook van om lekker te slapen.
Ik heb absoluut geen spijt van het adopteren van een oudere hond, zou het zo weer doen hij is zo lief en gemakkelijk.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:55

Ooit een ex-broodfokteefje geadopteerd toen ze 5 was en die loopt hier met 15 jaar nog altijd rond. Daarna ook nog een Berner van 6 die toch 11 jaar is mogen worden.
Mijn plan is toch om als er hier honden wegvallen toch minstens 1 plekje te voorzien om een oudje nog een laatste mooie tijd te kunnen geven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:14

Ik meld me, ik niet persoonlijk, maar mijn ouders hebben sinds 3 weken een senior geadopteerd. Ze zochten na het overlijden van hun Jack Russell (20) een jong en klein teefje. Dus nu hebben ze een mannetjes Labrador van 10 jaar, 40 kg. :+ En ze zijn er helemaal verliefd op, het is echt een schat. Het was even spannend omdat ze nog hun teefje van 10 jaar hebben en ik vaak over de vloer kom met mijn honden. Maar de klik was er direct tussen iedereen, echt top gewoon. Mam heel trots omdat hij al afgevallen is, nu al beter beweegt en omdat ze er nog een paar basis commando's in heeft gekregen. <3

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:20

Nou ik kan het je van harte aanbevelen! Ik zie dat gedoe met een pup nooit zo zitten. Die oudjes heb je zo naar je hand gezet zonder het moeilijke puppie gedoe.... En zijn vaak super lief met misschien een paar kleine gebruiksaanwijzingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 22:21

Fijn weer al die verhalen.
En wauw Avossy, wat heb jij er veel al moeten afgeven na een korte tijd. Hoe ga je daarmee om? Kan je je gewoon met de gedachte troosten dat ze dan niet in het asiel zijn moeten gaan? Lijkt mij toch niet makkelijk.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:22

Het is inderdaad niet makkelijk. Elk afscheid is weer moeilijk en dan zijn we verdrietig maar de gedachte dat we ze toch een fijne tijd hebben gegeven helpt wel. Hoe kort ook. Ze hebben liefde en aandacht gehad. Lekkere dingen, knuffels en een lekker zacht bed gekend. Die gedachte maakt veel goed.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:02

Prachtig Avossy. Je staat heel mooi in het leven.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:12

Wat een heerlijk topic met mooie succesverhalen! Onze eerste hond was een keeshond herplaatser. Schat van een dier. Zoveel van geleerd!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 09:36

Mijn moeder heeft vorig jaar een ex broodfok teefje van 7 geadopteerd. Een maltezer via verhuisdieren volgens mij.
Had wel wat achterstallig onderhoud zoals de tanden en moest gesteriliseerd worden. Het aanpassen naar een leven in huis ging redelijk soepel al was ze in het begin niet zindelijk. Nu is het een super energiek hondje die ook alleen maar op de bank wil knuffelen.

Als je het kan zou ik het ook aanraden om te doen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:21

Pareltjes schreef:
Nou ik kan het je van harte aanbevelen! Ik zie dat gedoe met een pup nooit zo zitten. Die oudjes heb je zo naar je hand gezet zonder het moeilijke puppie gedoe.... En zijn vaak super lief met misschien een paar kleine gebruiksaanwijzingen.

Maar nou zit er wel heel veel tussen een puppy en een oudje. Een pup hoef ik niet, maar een echt oudje ook niet. Vaak kom je direct in de kosten, iets wat ook vaak de reden is waarom ze als herplaatser aangeboden worden, of op straat worden gezet. Mijn stabij was een half jaar en de JR 2 jaar. En dus de gekregen Chi van 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:29

Er is inderdaad wel keuze tussen pup & senior in, alleen bij de grote honden liggen die uitersten wat dichter bij elkaar, maar dat zoek ik niet.

Heb ergens ook wel schrik van (snel) medische kosten, maar tegelijk denk ik ook dat als ze een bepaalde leeftijd hebben je al wat dingen kan opvangen. Ik bedoel, dingen als tanden ed kan je op voorhand weten als je gaat kijken/info vraagt, evenals dat er misschien al medische dingen opgedoken zijn waar je dan rekening mee kan houden of je dat wil of niet. Bij een jongere hond weet je ook niet wat er nog allemaal op je pad gaat komen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:08

Paar van mijn honden waren oudjes uit het asiel, de 2 oudste (kruisingen) waren 10, 1 al ziek, geopereerd aan melkklierkanker in het asiel. Kleintjes die 12 en 15 jaar werden.

Daarnaast nog 2 grote honden van 6 (boxer) en 7 (grote zwitser), die werden 12 en 11,5.

Als we weer voor een hond erbij gaan dan wordt het weer een senior. Iemand zei maar dan kan je er maar kort van genieten. Dat kan je gevoel zijn natuurlijk maar aan de andere kant is het wel een mooi iets om een oudje nog een paar jaar een fijn thuis te geven, dat stuk weegt voor mij zwaarder.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:18

[***] schreef:
Zo, de mail voor extra info is de deur uit, hopelijk krijg ik daarop antwoord :+

Zit wel al meteen met een probleem .. Mijn doggysitter ziet 2 honden echt niet zitten :') Hoe pak je zoiets aan? Ik heb al de voordelen proberen op te noemen (gezelschap van elkaar, fijner voor hen als ze even alleen moeten zitten ed) maar blijkbaar is dat niet voldoende, hahaha.

Ahh 2 van die kleintjes moet kunnen toch, zou ik zeggen. Ze zijn leuk! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:05

Haha, moet kunnen ja, vind ik ook, maar daar ben ik niet mee geholpen :')

Een kleine update voor wie wil: voor het teefje zijn al een aantal kandidaten, ze gaan mij op de hoogte houden of het iets wordt. Het reutje lijkt niet zo geschikt, ze plaatsen deze niet op een appartement wegens niet zindelijk en ze willen ook graag dat de mensen een andere hond hebben die het goede voorbeeld geeft. Ze kunnen wel apart geplaatst worden, maar we zullen het zien wat de kandidaten voor het teefje doen.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:43

Hier ook een positieve ervaring.

Wij hadden onze labxherder met 11 jaar uit het asiel gehaald met het idee hem nog een paar mooie maanden (misschien zelfs jaren) te geven. Werd hij gewoon bijna 16..... En inderdaad was hij op het laatst echt een oude vent die alles rustig aan deed en konden we niet lang meer met hem wandelen, maar wat een liefde gaf dat beest. Het was onze eerste hond en het was ideaal dat hij al keurig was opgevoed. Het enige nadeel was dat we een aantal jaar qua vakanties beperkt waren, omdat we hem niet alleen wilde nlaten :Y) .
De medische kosten vielen mee gelukkig. Hij had last van artrose en we hebben hem ondersteund met speciale voeding en metacam, maar verder geen gekke dingen. Daar moet je denk ik geluk mee hebben ; net zoals met een jonge hond. Het scheelt natuurlijk ook dat dit kleinere hondjes zijn die gemiddeld ook wel wat ouder worden.

Top TS dat je het overweegt voor een (of twee) senior(en) te gaan +:)+ ! Hopelijk (voor jou) dat de andere kandidaten afhaken, maar ik vind het sowieso al super dat het teefje waarschijnlijk gauw een huisje heeft.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:09

Ik heb sinds afgelopen woensdag een 6 jarige Roemeen in huis. Ik ben echt stapeldol op deze jongen! <3

Ik kan het iedereen dus zeker aanraden! <3

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:22

Wij hebben een oudere zwerfhond uit Roemenië geadopteerd. Haar puppies had ze in een hol op een fabrieksterrein, deze konden allemaal in NL worden geplaatst, maar voor haar konden ze geen nieuw baasje vinden. Wij hebben haar toen genomen. Geen idee hoe oud ze was, maar al wel grijs om de neus. We hebben haar nu 4 jaar en nog geen medische kosten hoeven maken en we hebben er een geweldige hond aan. Ze is ooit wel huishond geweest, want ze is keurig opgevoed. Het enige is dat ze vuilnisemmers plundert als ze de kans krijgt en alles snaait waar ze bij kan. Maar ze vangt en eet ook muizen, dus dat is dan wel weer handig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:25

Alleen maar goede ervaring mee, seniors zijn zo leuk. Dacht die van mij een paar leuke jaren te geven. Het was een grote van 7 jaar oud. Werd hij alsnog wel 14. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:29

Ik heb een paar jaar geleden een oudere Cocker spaniël geadopteerd. Hij is vorig jaar oktober overleden en ik moet nog steeds opletten dat ik niet helemaal emo word als ik er over praat maar ik wou dat ik de tijd kon terugdraaien zodat ik hem nog eerder uit het asiel kon halen.
In het asiel vertelden ze dat het eentje was met een moeilijk karakter, veel ontsnappen, wegrennen en ook bijten naar mensen. We hebben hem een week op proef gehad en vonden het patroon. Telkens hij geforceerd werd, hapte hij. Hij zat heel graag in de auto en kwam er dan ook niet meer uit, wilde je hem dan aan zijn halsband er uit trekken dan liet hij zijn tanden zien.

We hebben hem geadopteerd en nooit meer gedwongen tot iets wat hij niet wilde maar we vonden een manier om het hem op een andere manier te vragen. Murphy heeft NOOIT naar ons gebeten, liep los over het strand en is op latere leeftijd 1 keer uitgebroken, toen hij al wat dement werd. Het was een kneusje en we kennen de dierenartspraktijk uit onze broekzak maar hij was mijn beste vriend en ik zou alles opnieuw doen.
Hij was zo dankbaar, elke dag opnieuw merkte ik hoe blij hij was om uit dat asiel weg te zijn. Ik hoef echt geen pups en ongeleide projectielen, als ik terug de plaats heb wil ik weer een grijze snoet.
Ach sh*t nu ga ik weer janken hé

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:30

Mooi topic!

Ik heb een 11 jarige Bull Terriër kruising uit het asiel geadopteerd. Ze was zo ontzettend lief en heeft zelfs op die leeftijd echt nog veel geleerd. Zo trok ze erg aan de lijn, viel ze uit naar andere honden en kende ze nauwelijks commando’s, maar al na korte tijd werd ze zo’n fijne en gemakkelijke hond die mij overal volgde.
Op haar 12e kreeg ze een ontsteking in haar baarmoeder en had ze een pittige operatie waarbij haar baarmoeder verwijderd is en ze had toen ik haar kreeg al meerdere kleine goedaardige tumoren op haar lichaam, maar dat waren puur schoonheidsfoutjes.
Uiteindelijk is ze behoorlijk gezond 15 jaar geworden en op een mooie dag in haar slaap overleden. Ik mis haar nog iedere dag en het is al 5 jaar geleden dat ze gegaan is. Ik zou het zo weer doen, en dan het liefst weer haar.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 02:03

Ons 1e hondje was 2 jaar en de fokker had geen goed woord over dit hondje. Ik was op slag verliefd en kon haar daar niet achterlaten. Geweldige hond was het. Alles wat ze zou doen volgens haar fokker heeft ze bij ons nooit gedaan. Helaas kreeg ze op jonge leeftijd een soort gezwel waar dierenartsen nooit achter zijn gekomen wat het is ge weest. Na 6 operaties leek het even goed te gaan maar helaas waren we weer terug bij af en hebben we er laten gaan. Elke keer weer ging ze los mee naar de da toe, de baliehond zoals ze dr noemde want ze lag altijd trouw bij de medewerkers als ze was geholpen. Iedereen was gek op dr.

Onze 2e hond is gered door een stichting. De hond kwam uit Georgië. We hebben haar 7 jaar gehad en nog nooit zo'n dankbare lieve hond meegemaakt. Elk stukje eten wat ze kreeg vloog door huis door haar blijdschap. Nooit mankeerde ze nadat ze gered was iets tot ze een agressieve vorm van botkanker kreeg en heel snel achteruit ging. Wat heb ik een verdriet gehad daarvan. Ze was zo'n topper. Van straathond tot trouwe huishond. Gek was ze van de auto, uren kon ze er in liggen. Een auto ritje was geweldig. Ze zat dan graag naast je op te letten waar we waren. Mis haar nog steeds.

En toen riep ik heel hard ik wil het verdriet niet meer met afscheid nemen van, er komt geen hond meer. Ja maar ik zou zo graag een appenzeller willen zegt mijn partner. Ja en dan denk je ga is kijken op internet en daar stond ze dan.....ik weer verliefd. Een iets oudere hond (6 jaar)...slik ja wat als...toch ervoor gegaan en nog elke dag blij met onze keuze. Inmiddels wordt ze bijna 11 en gedraagt zich als een 2 jarige ondanks dr artrose. Ze staat op een pijnstiller maar verder zeer goed in dr vel. Als ze zo doorgaat komen er nog wel wat jaren bij gelukkig want moet er niet aan denken om er te moeten missen. Heerlijk beest is het en een allemans vriend.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:40

[***] schreef:
Haha, moet kunnen ja, vind ik ook, maar daar ben ik niet mee geholpen :')

Een kleine update voor wie wil: voor het teefje zijn al een aantal kandidaten, ze gaan mij op de hoogte houden of het iets wordt. Het reutje lijkt niet zo geschikt, ze plaatsen deze niet op een appartement wegens niet zindelijk en ze willen ook graag dat de mensen een andere hond hebben die het goede voorbeeld geeft. Ze kunnen wel apart geplaatst worden, maar we zullen het zien wat de kandidaten voor het teefje doen.

Spannend!