Rekening van de dierenambulance ontvangen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:21

Ik heb een keer 30euro afgetikt om mijn hond van de buren naar huis te brengen :'), tja stom maar ze rijden er wel voor uit. Eigenaar betaald, vrij eenvoudig

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:23

Veel sterkte met het verlies van je kat!
Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk hebt met het feit dat je er nu voor moet betalen dat de dierenambulance gekomen is, maar zoals anderen ook al zeiden: het was jouw kat en dus jouw verantwoordelijkheid. Het lijkt me dan ook logisch dat je als eigenaar betaalt. Er zijn kosten gemaakt (denk oa aan brandstof), iemand moet die betalen. Zonder dat er ooit kosten betaald worden kan een organisatie als de dierenambulance gewoon niet bestaan. Hoe zuur het ook is, ik zou in jouw plaats dus gewoon betalen en blij zijn dat iemand zich over de kat ontfermd heeft door o.a. de dierenambulance te bellen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:27

Ik vind betalen ook niet gek als de kat daadwerkelijk bij TS is afgeleverd. Dat haal ik niet uit het verhaal. Kat is gezien, maar niet meegenomen door de dierenambulance.
Als ze de kat wel hadden meegenomen en bij TS thuis hadden afgeleverd was het een ander verhaal.
Voor mij zit daar de onduidelijkheid over wel/niet betalen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:33

Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid. Klopt, voor de schade die de kat aan de auto die 'm aangereden heeft veroorzaakt heeft. Daar is dan ook een verzekering genaamd Aansprakelijkheisverzekering Particulieren voor bedoeld.

Iemand heeft de Dierenambulance gebeld. Dat is de opdrachtgever, diegene heeft een 'contract' met de ambulance.
Was de kat alleen maar gewond en had deze persoon de kat naar een dierenarts gebracht, dan had hij de dierenarts moeten betalen.

Degene die opdracht geeft, is degene die betaalt.

TS: jij hebt eigenlijk een 'spookfactuur' ontvangen van de dierenambulance, lees deze link maar eens:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... okfactuur/

Nou is die info van de KvK gericht op bedrijven en echte fraude, maar er staat letterlijk:

Citaat:
Je ontvangt de factuur zonder dat je opdracht hebt gegeven tot levering van goederen of een dienst.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:35

crazycactus schreef:
Je hebt geen opdracht gegeven en in t burgerlijk wetboek staat dat je dan niet hoeft te betalen er is geen recht op retentie. Ik heb ergens een betere uitleg maar ik kan t niet kopiëren helaas.
Ik heb t ook al 2 keer meegemaakt met de dierenambulance, de eerste keer heb ik wel betaald maar toen ze een aangereden kat opgehaald hebben bij de “dader” op hun verzoek (!!) terwijl ze de kat hier voor de deur aangereden hebben en niet t fatsoen hadden om even naar mn huis te lopen heb ik geweigerd ( ik zag de mensen staan en wilde er naar toe lopen, zag ze iets pakken, in de auto leggen en wegrijden voor ik bij ze was)

Nu weet ik het niet geheel zeker hoor, dus houd me ten goede.
Maar deze situatie lijkt mij wel anders. Jouw eigendom (zo is een huisdier voor de wet) ligt overleden op straat en dat mag niet. Dat moet opgeruimd.
Jij bent er zelf niet.
Dus moet een ander het doen, waar we een organisatie voor hebben: de dierenambulance.
De kosten die daarbij komen zijn dan voor de eigenaar.

Grof gezegd voor de wet hetzelfde als afval op straat. Als jouw bank zomaar op straat staat wordt dat weggehaald en als ze jou als eigenaar vinden worden die kosten op jou verhaald.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:39

Misschien is dat het inderdaad zo dat ze het meteen op moeten halen, ik snap het wel in een woonwijk of bij een speeltuin, maar in de polder? Nouja de volgende keer geef ik dus in eerste instantie niks door aan Amevedi maar probeer ik eerst de 'kanalen' in het dorp. Misschien is het ook dat ik destijds de communicatie ook nogal bijzonder vond.
Ik heb trouwens ook weleens een levende hond gevonden en toen ik zei dat die best voor een paar uurtjes bij ons kon blijven was dat wel prima. Er was inderdaad iemand naar op zoek en vrij snel stond de eigenaar voor de deur. Dat scheelt dan de ambulance een ritje maar ook de eigenaar kon de hond gewoon een paar straten verderop ophalen. Als iets geen spoed heeft vind ik gewoon veel logischer om niet eerst even te kijken of het niet vanzelf al dezelfde dag wordt opgelost.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:39

Ibbel schreef:
Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid. Klopt, voor de schade die de kat aan de auto die 'm aangereden heeft veroorzaakt heeft. Daar is dan ook een verzekering genaamd Aansprakelijkheisverzekering Particulieren voor bedoeld.

Iemand heeft de Dierenambulance gebeld. Dat is de opdrachtgever, diegene heeft een 'contract' met de ambulance.
Was de kat alleen maar gewond en had deze persoon de kat naar een dierenarts gebracht, dan had hij de dierenarts moeten betalen.

TS: jij hebt eigenlijk een 'spookfactuur' ontvangen van de dierenambulance, lees deze link maar eens:

Nou is die info van de KvK gericht op bedrijven en echte fraude, maar er staat letterlijk:

Citaat:
Je ontvangt de factuur zonder dat je opdracht hebt gegeven tot levering van goederen of een dienst.

Dit klopt niet. Het uitgangspunt is dat de opdrachtgever betaalt, tenzij hij het doet uit een soort zorgplicht. Net zoiets als je op vakantie bent en je hebt een lekkage, je buren kunnen je niet bereiken en bellen alvast de loodgieter. Jij bent dan verantwoordelijk voor de kosten van de loodgieter, niet de buren die hier uiteindelijk de opdrachtgever zijn.

Daarom denk ik dat het in dit geval ook niet zo simpel ligt. Het feit dat de kat al was overleden doet daar denk ik niets vanaf. Maar dit is niet mijn rechtsgebied, dus zekerheid kan ik niet geven.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:42

Ibbel schreef:

Citaat:

Maar als je de kosten gaat verhalen bij voorbijgangers die een dood dier vinden. Dan ga je toch op een gegeven moment krijgen dat mensen de dierenambulance niet meer gaan bellen omdat ze bang zijn dat zij de kosten moeten gaan betalen.

De dierenambulance wordt nu betaald door de gemeente in het geval van dieren zonder eigenaar. Maar als de eigenaar bekend is dan is het ook wel logisch dat die het moet betalen. In het geval van TS is het een beetje ongelukkig dat de buren op dat zelfde moment ook al achter de eigenaar waren gekomen en de dierenambulance toen voor niks aankwam. Maar voor hetzelfde geld waren ze er niet achter gekomen en dan ben je toch juist opgelucht dat iemand zich ontfermd om je overleden dier.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:47

Ik zou ook geirriteerd zijn, ze hebben niks gedaan. Leuk dat anderen bellen maar lekker dan voor mensen met een kleine portemonnee. Als ze em ergens gewond opgehaald hadden is het anders, ze hebben niks met het dier kunnen en hoeven doen.

Wat vragen ze voor dit grapje?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:54

Heel eerlijk? Ik zou niet betalen denk ik. Leuk dat ze 'voor mijn dier' zijn uitgereden, maar voor een dode kat hoef je echt niet op stel en sprong voor op pad te gaan als ambulance. Laat zo'n beest lekker liggen in het doosje die de vinder blijkbaar al geregeld had en zet desnoods een melding op een van de vele facebookgroepen over de gevonden kat zodat de eigenaar die makkelijker kan vinden.

Een levend dier die geholpen wordt: Uiteraard betaal ik, en ben ik ook uitermate dankbaar dat er iemand de moeite neemt mijn dier te helpen als dat nodig is. Maar een dood dier? Nee hoor. De enige hulp die je zo'n beest kan geven is een plekje in de grond of de destructie. Als ze verplicht zijn te rijden voor een lijk regelen ze maar met de gemeente waar die afspraken mee gemaakt zijn dat daar ook iets tegenover staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:58

Zonnetje81 schreef:
Ik zou ook geirriteerd zijn, ze hebben niks gedaan. Leuk dat anderen bellen maar lekker dan voor mensen met een kleine portemonnee. Als ze em ergens gewond opgehaald hadden is het anders, ze hebben niks met het dier kunnen en hoeven doen.

Ze staan er toch? Tijd en brandstof kosten ook geld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:59

Cayenne schreef:
FleurVP, ik weet niet waar je woont, maar in onze regio zijn ze verplicht om bij melding het overleden dier op te halen en enige tijd te bewaren zodat een eigenaar het kan identificeren.
En uiteraard controleren ze ook op chip. Dat lijkt me ook relevant.

En daarom bel ik de dierenambulance etc niet
Als ik een kat tegenkom die dood is gereden dan plaats ik het op de dorps of buurt app of facebook
Hoeft de dierenambu geen onnodige ritten en kosten te maken
En een eigenaar geen onZin rekening te betalen omdat ze de kans niet hebben gehad om het dier te herkennen/vinden

Chip uitlezen regel ik evt ook zelf wel, ken verschillende mensen met een lezer
Kan de ambu zich met zinnige dingen bezig houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:05

DeMolenhoek schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ze hadden toch niet hoeven komen? Dier was al dood, gevonden en in een kistje gelegd. Degene die dier had gevonden wist blijkbaar ook nog van wie die was dus waarom uverhaupt de dierenambulance is gebeld is mij een raadsel. Ik zou ook niet betalen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:06

Nou lopen mijn katten niet buiten, maar ik zou het ontzettend jammer vinden als mijn beestje dood lag en niemand belt de dierenambulance, waardoor het beestje al uren ligt te ontbinden, ik hem niet meer waardig naar het crematorium kan brengen en afscheid kan nemen. Doe mij die factuur maar.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:06

Herkenbaar..

Een beetje hetzelfde verhaal. Kat was doodgereden en iemand anders had de dierenambulance gebeld dat er een dode kat in de berm lag. Net toen ik de kat uit de berm wilde halen, arriveerde de dierenambulance. Met de vraag of het onze kat was, ja.. Of ik dan even wilde betalen want ze waren nu wel gekomen en hun auto liep niet op water.
Ik heb ze vriendelijk verteld dat dat niet ging gebeuren aangezien ik niet gebeld had en heb ze een fijne dag gewenst.

Ook in jouw geval, ze kunnen je niets verplichten! Jij bent geen opdrachtgever. Een verzoek om een donatie mag altijd maar ze kunnen je niet verplichten deze factuur te betalen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:07

naomiiiii schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ze hadden toch niet hoeven komen? Dier was al dood, gevonden en in een kistje gelegd. Degene die dier had gevonden wist blijkbaar ook nog van wie die was dus waarom uverhaupt de dierenambulance is gebeld is mij een raadsel. Ik zou ook niet betalen.

Nee diegene kwam na het bellen de buren toch tegen die het wel wist? Ik zou dankbaar zijn dat diegene heeft gebeld en niet hem ook nog de schuld geven en de factuur willen laten betalen. Je kiest er zelf voor je kat buiten te laten lopen en dan is dit een bijkomend risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:09

naomiiiii schreef:
DeMolenhoek schreef:

Nee lees de OP maar opnieuw. Vinder vind kat, regelt doos, belt de ambulance waarop de buren komen kijken en de kat herkennen. Ondertussen was de ambulance er ook al.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:09

Dan bel je de ambulance toch af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:10

Zonnetje81 schreef:
Dan bel je de ambulance toch af?

Ik heb het net aangepast want als je de op leest (nogmaals) dan had je ook gelezen dat het herkennen gelijktijdig was met het arriveren van de ambulance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:12

2 weken geleden is onze kat helaas dood gereden voor op straat. Wij waren niet thuis en de persoon die hem gevonden had, had bij de buren al een doosje geregeld en hem daar in gelegd. Ook heeft hij de dierenambulance gebeld waarna onze buren erbij kwamen en de kat herkenden als de onze. De dierenambulance was inmiddels ook gearriveerd en hebben hem bij ons voor op het bankje achter gelaten met een boekje van hun erbij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:13

Ik zou gewoon niet betalen, vraag mij ook af om wat voor bedrag het gaat. De manier waarop hadden ze anders kunnen doen. Gecondoleer met uw huisdier en een optie geven tot donatie of een normale verklaring mbt de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:15

Tja, als er voor wordt gekozen het dier onbewaakt los te laten lopen kunnen dit de gevolgen zijn. Ik vind het zelfs wat brutaal om juist niet te willen betalen. Neem dan jou verantwoordelijkheid en zorg dat jou dier niet los buiten kan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:16

November108 schreef:
Nou lopen mijn katten niet buiten, maar ik zou het ontzettend jammer vinden als mijn beestje dood lag en niemand belt de dierenambulance, waardoor het beestje al uren ligt te ontbinden, ik hem niet meer waardig naar het crematorium kan brengen en afscheid kan nemen. Doe mij die factuur maar.

De kat lag bij huis en de buren wisten waar het dier thuis hoorde
Ambu heeft eigenaars niet op de hoogte gestelt maar kat met foldertje in de voortuin gelegd
Dus wat heeft de ambu in die situatie toegevoegd?
Buurt app en/of fb werkt dan 100 keer efficienter
Vrienden van me zijn kun kat ook net verloren
Is door vinder bekend gemaakt via dergelijke kanake. En binnen 30 minuten was eigenaar via een andere buur op de hoogte

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:18

Hier ook al eens van dit soort geintjes, echt belachelijk. We hadden een hond die weleens een stukje de straat op liep (buitengebied). Mensen namen hond mee (!!), bellen de dierenambulance en wij kunnen €35 afrekenen om het weer op te mogen halen. Terwijl dier amper 200 meter van het erf af is :? Als je niet afrekent, krijg je het dier gewoon niet terug. Niet grappig als dat meerdere keren gebeurt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:18

De ambulance kan aan de telefoon ook het advies geven eerst in de buurt te kijken van wie het dier is als het toch al dood is en de bellers wijzen op eventuele kosten voor de eigenaar.