woepsie90 schreef:Overdag naar buiten hebben we ook aan gedacht maar het zijn toch nachtdieren? Al z’n hele leven is hij ‘s nachts wakker, ook als hij binnen is, en overdag is hij knock out, ook na een nacht op zolder zitten. Overdags is hij overigens veel meer gespannen en schrikkerig van alle auto’s en mensen en lawaai voor onze deur (geluid draagt over het huis naar de achtertuin) en vind buiten zijn dan helemaal niet zo prettig. ‘s Nachts is het een stuk rustiger hier in de straat. Qua aanrijdingen zijn de kansen dan even hoog denk ik zelf...
Ik heb de afgelopen twee maanden nog geen kat in onze achtertuin gezien trouwens, alleen op onze oprit en in het poortje achter onze achtertuin dus dat scheelt.
We hebben weer stof tot nadenken, dank je wel!
Quick fix ben ik niet op uit dacht ik, we zijn al een paar weken aan het denken en proberen om iets te vinden wat bij ons allemaal past
Je hebt nog wel iets te leren over je huisdier lees ik.
Nee, katten zijn geen echte nachtdieren. Een echt nachtdier (bijv. uil, vleermuis) is alleen 's nachts actief. Katten kunnen ook overdag uitstekend zien en zijn ook overdag actief en jagen ook overdag. Alleen hun natuurlijke prooi (muizen) zijn vooral in de schemer en 's nachts actief. Maar overdag kunnen ze ook op vogels jagen.
Juist vanwege het feit dat ze verblind kunnen worden door auto-koplampen is voor mij één van de redenen dat ik mijn katten 's nachts binnen wil hebben. Voor de veiligheid van de kat. En minder verkeer is leuk, maar 1 auto op het verkeerde moment is genoeg.
Verder is de kat vooral in de schemer en nacht succesvol als jager. Dus voor de veiligheid van de fauna in de omgeving is het ook beter om je kat 's nachts binnen te houden.
Ook is uit onderzoek gebleken dat katten 's nachts (veel) verder van huis zwerven dan overdag. Dat vergroot weer het risico op aanrijdingen maar ook gevechten met andere katten of wilde dieren. Ook dit is voor mij een reden om de katten 's nachts binnen te willen hebben.
Katten slapen zo'n 16 uur per dag. Het is logisch dat als jij je kat dwingt de hele nacht buiten (en dus wakker) te zijn dat de kat overdag de hele dag knock-out is. En ook zonder dat zul je dus je de kat vaak rustend en slapend aantreffen. Als je toch wil dat je kat de hele nacht buiten is, zul je ook moeten voorzien in een plek waar de kat zich veilig en droog terug kan trekken en kan rusten.
Alles bij elkaar zou ik adviseren: zet de tuin kat-veilig af. Zorg voor een veilige en droge rustplek buiten als de kat 's nachts buiten (in de tuin) moet blijven.