Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:01

CharlesZ schreef:
Zo wat een reacties allemaal, super fijn :D
Natuurlijk schrikt een beetje pluishaar mij niet af, maar ik zit ook niet te wachten op een compleet ontplofte vacht om maar zo te zeggen. Ik ga natuurlijk voor het karakter maar het oog wil ook wat :o

Wat ik dus vooral begrijp uit alle ervaringen hier is dat het enigszins kan meevallen als de vacht van nature iets korter is maar dat het wordt aangeraden om alleen te castreren bij hormonale problemen (met een regelmatig bezoek aan de trimsalon).

Ik heb mij even ingelezen en las inderdaad dat er ook flink wat nadelen zijn aan castreren, iets waar ik eigenlijk niet helemaal van op de hoogte was jammer genoeg :n

Mag ik vragen of jullie verder geen nadelen ondervinden van het uitlaten van een intacte reu? Of met training?
Ik heb thuis een gesteriliseerde teef dus het intact laten zou kunnen, er is in ieder geval geen kans op een oeps-nestje. Ik kan me echter wel voorstellen dat er soms gedonder kan zijn met uitlaten als er een loopse teef in de beurt is
.

Ik heb hier 1 intacte reu tussen 2 intacte teven lopen. t enige wanneer ie lastig is is als een van de meiden dekrijp is.
Buiten reageert ie helemaal nergens op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:13

Haha Kiwi, dat had ik ook uitgebreid getypt, alleen dat heb ik weer weggehaald. Eigenlijk maar 5 dagen rond dekrijp dat het even rottig was thuis met uit elkaar en scheiden, de rest van de loopsheid liepen ze gewoon bij elkaar.

Maar ik denk dat ze juist een hoop leren van loopse honden tegen komen. Hier leerde hij dat loops niet boeiend is, ook op trainingsveld. Alleen dekrijp was boeiend, maar training was training (oke, we hielden dan wel afstand, niet op 1m van elkaar gaan afleggen bijvoorbeeld) of er nu lekkere geurtjes waren of niet. Ik laat hem bij uitlaten ook niet uitgebreid klappertanden bij plasjes. Heb zelf maar 1 reu tegelijk met intacte teven gehad, maar daarvoor bij familie waar ik inwoonde ook altijd intacte reuen en teven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:39

MyWishMax schreef:
Haha Kiwi, dat had ik ook uitgebreid getypt, alleen dat heb ik weer weggehaald. Eigenlijk maar 5 dagen rond dekrijp dat het even rottig was thuis met uit elkaar en scheiden, de rest van de loopsheid liepen ze gewoon bij elkaar.

Maar ik denk dat ze juist een hoop leren van loopse honden tegen komen. Hier leerde hij dat loops niet boeiend is, ook op trainingsveld. Alleen dekrijp was boeiend, maar training was training (oke, we hielden dan wel afstand, niet op 1m van elkaar gaan afleggen bijvoorbeeld) of er nu lekkere geurtjes waren of niet. Ik laat hem bij uitlaten ook niet uitgebreid klappertanden bij plasjes. Heb zelf maar 1 reu tegelijk met intacte teven gehad, maar daarvoor bij familie waar ik inwoonde ook altijd intacte reuen en teven.

Haha ja precies dat, 5 dagen van dekrijpheid scheiden en de rest loopt ie er gewoon tussen.
Mijn reu reageert buiten nooit op loopse teven. Maar om te dekken gaan we naar iemand die helpt en we hoeven daar maar de straat in te rijden en hij weet al hoe laat t is :P

pillow

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:52

Ik heb een stabij reu die op zijn vijfde gecastreerd is. Ik kan niet zeggen dat ik veranderingen heb opgemerkt in de drie jaar tot nu. Die hebben ook zo'n zelfde vacht.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:58

Wij hebben een intacte reu van het 'HR' type en dat is verreweg onze makkelijkste hond tot nu toe.

Twee keer per jaar is hij een aantal dagen wat onrustiger met uitlaten door het grote aantal loopse teven hier in de buurt, maar dan wandelen we in verlaten gebied waar weinig honden komen en waait het zo weer over.

Verder is hij heel stabiel en vooral speels in de omgang met andere honden, maar andere ongecastreerde reuen ontwijken we uit voorzorg.

Zinzi_jewel

Re: Springer Spaniel niet castreren ivm vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:55

Heb geen ervaring met de spaniel rassen
Enkel met mijn kruising hond
Die kreeg ik zonder balletjes
En dat dier is t hele jaar door in de rui
Herder achtig vacht
Niet te doen

Hond nr 2 is ook een reu en niet geholpen en ga dat ook niet doen als t niet nodig gaat zijn .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:34

Hier ook ervaring met een intacte Cocker Spaniel reu. Nog nooit problemen gehad met loopse teven.
Daarentegen de gecastreerde reu van een vriend van mij....
Mijn gecastreerde reu vond loopse teven totaal niet interessant (op een gegeven moment ging de teef hem maar berijden om het voor te doen :') ), het plasje vond ie dan weer wel interessant ruiken.

Dusja... de ene hond is de andere niet. Dat is echt aankijken.

Als het niet nodig is zou ik hem lekker intact laten, zeker tijdens het opgroeien. Doet nogal wat hoor in het lichaam, die hormonenbommetjes.