Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Imker schreef:Halverwege de eerste pagina ben ik blijven hangen op “dekreu niet aanwezig”.
Veel fokkers gaan erg ver weg om de juiste reu te vinden (ik ‘maar’ 125 km) en dan ben je dus gelijk een broodfokker? Want die reu komt echt mijn kant niet op als ik een nestje heb liggen.
En mijn teef ligt niet binnen. Dat is ze niet gewend en dat vindt ze niet fijn. En met 14 pups in 1 nest vind ik t ook niet fris om ze in huis te hebben.
Dus mij teef ligt in de schuur, met een camera erop, muziek, verwarming en prachtig rustig. Ik slaap een week vóór en má de bevalling ook in de schuur zodat ik haar bij kan staan.
Maar ik ben geen broodfokker, ik ga voor goud voor mijn hond en voor mij.
Duran123 schreef:En als je nou op zoek bent naar een leuke kruising, geen speciaal ras/kruising in gedachte, en geen waarde hecht aan stamboompapieren? Bv. van mensen die eenmalig, of per ongeluk, een nestje hebben?
Wij zijn ook op zoek maar willen juist géén rashond.
kiwiwitje schreef:Duran123 schreef:En als je nou op zoek bent naar een leuke kruising, geen speciaal ras/kruising in gedachte, en geen waarde hecht aan stamboompapieren? Bv. van mensen die eenmalig, of per ongeluk, een nestje hebben?
Wij zijn ook op zoek maar willen juist géén rashond.
Dan moet je heeel veeel geluk hebben dat je daar tegenaan loopt. De meeste gewone kruisingfokkers testen niet.
Of je moet interesse hebben in outcross of rassen in opbouw.
fohadie schreef:Duran, dat zou ik je niet aan raden. Er wordt nu zoveel doorelkaar gemixt dat je vaak niet weet of de hondjes wel gezond zijn.Daarnaast houdt je dus de broodfok in stand. Dan kan je beter in het asiel kijken. Daar zitten ook kleine hondjes te wachten op een nieuwe baas.
Billy schreef:lshannah schreef:En een pup uit een ander land halen waar je woont wordt ‘m niet i.v.m. de rabiësenting.
Ik zou kijken via de rasvereniging naar fokkers.
Waarom niet? Pups kunnen naar het buitenland als ze 15 weken zijn.. Ik heb zelf net een teefje uit Polen gehaald..
Duran123 schreef:Onze huidige hond was een ‘foutje’, moeder per ongeluk gedekt. We zouden er graag een klein exemplaar bij willen. Een leuke mix van twee klein tot middelkleine honden heeft onze voorkeur.
Papieren hechten wij verder geen waarde aan, wel dat ze in huis opgroeien.
kiwiwitje schreef:Duran123 schreef:Onze huidige hond was een ‘foutje’, moeder per ongeluk gedekt. We zouden er graag een klein exemplaar bij willen. Een leuke mix van twee klein tot middelkleine honden heeft onze voorkeur.
Papieren hechten wij verder geen waarde aan, wel dat ze in huis opgroeien.
Zoals ik zei; voor een fatsoenlijk gefokte kruising moet je mazzel hebben.
Neem t voorbeeld aan de huppende jack russels en chi’s. Dit is niet iets “rasgebonden” dit is een fokfout van stamboomloze hussels.
In de rasfok is dit aangepakt en PL is voor een groot deel makkelijk weg te fokken omdat t voor een groot deel weg te fokken is door de pootstand te verbeteren.
Dus voor alle stamboomloze honden geld t zelfde als voor de stamboomhonden ; fok met geteste ouderdieren. Dit is overigens ook een wettelijke regel. Je bent als fokker verplicht om alles te doen wat in je macht ligt om gezonde honden te fokken. Ook als je een gelegenheidsnestje of oepsnestje fokt.
Dus fok je met een hond die je Jack russel (kruising) noemt ga je sowieso testen op alles wat je bij de jack russel voorbij ziet komen om te zorgen dat je gedaan hebt wat je kon om t zorgvuldig te doen.
En dat soort fokkers zijn zeldzaam. Weinig mensen die eenmalig een nestje fokken of “Perongeluk” fokken die testen niet. En in dat geval is t gewoon altijd broodfok. Want die mensen missen dus de kennis of de wil om fatsoenlijk te fokken. Dus blijft eigen gewin over.
Door bijv te kiezen voor een outcross heb je wel een papiertje maar dat papiertje is voor een simpele huishond veel minder waard dan voor de outcross fokker. Maar deze voldoen wel aan de nodige testen. Het zelfde als een ras in opbouw. Een ras in opbouw bestaat,zoals ieder ras, uit kruisingen tussen betaalde types en rassen. Maar daar staat gezondheid nagenoeg altijd heel hoog. Het zelfde voor nog “onbekendere” rassen.
Je zou wat dat betreft op fb bijv eens kunnen kijken naar outcross mops fokkers. Daar is een groep van. En ik geloof, maar durf dit niet zeker te zeggen, dat daar ook de gezondheidsdingen een belangrijk punt zijn.
En volgens mij zijn ze bij bijvoorbeeld t markiesje ook bezig met outcross.
Imker schreef:Halverwege de eerste pagina ben ik blijven hangen op “dekreu niet aanwezig”.
Veel fokkers gaan erg ver weg om de juiste reu te vinden (ik ‘maar’ 125 km) en dan ben je dus gelijk een broodfokker? Want die reu komt echt mijn kant niet op als ik een nestje heb liggen.
En mijn teef ligt niet binnen. Dat is ze niet gewend en dat vindt ze niet fijn. En met 14 pups in 1 nest vind ik t ook niet fris om ze in huis te hebben.
Dus mij teef ligt in de schuur, met een camera erop, muziek, verwarming en prachtig rustig. Ik slaap een week vóór en má de bevalling ook in de schuur zodat ik haar bij kan staan.
Maar ik ben geen broodfokker, ik ga voor goud voor mijn hond en voor mij.
Stripe000 schreef:Op de Facebookpagina :Herplaatsers voor alle hondentypes, staat momenteel een hele mooie Schotse collie waarvoor een goed nieuw huisje wordt gezocht.
Wel een volwassen hond.
Billy schreef:Dus een goedverzorgde hond die elke loopsheid een nest krijgt is OK? Dat vind ik net zo goed broodfok nl..