Hond incontinent, tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:53

Even proberen buiten de lijntjes van de DA te denken. Hoe oud is de hond? En wat is de gemiddelde levensverwachting en hoe zou die van haar zijn ongeveer? Wat is de invloed van de anti-lekmedicijnen en wat is het bezwaar op korte termijn en lange termijn?
Neemt de kwaliteit van leven voor de hond toe en in dit geval voor de baas ook?

Bepaal daar je beslissing op en zoek desnoods een andere DA als deze niet wil meewerken. Het is wel jouw hond, jouw natte bank en reken maar dat het voor een schoon dier als een hond heel vervelend is in de eigen urine te liggen.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:59

Mijn hond heeft/had dit ook.
Maar dan elke nacht goed nat, overdag ging het over het algemeen goed.hierdoor ook vaak blaasonsteking. Echo van blaas ed. laten maken en hier kwam uit dat haar urineleider te wijd open stond. Dit zie je vaker bij gesteriliseerde teven. Nu zit ze aan lichaam eigen hormonen(die intacte teven gewoon hebben) en dat gaat super! Dosering afgebouwd naar voor haar een werkzame dosis en hond zit zoveel beter in haar vel! Vacht is weer goed, energie is weer terug, weer op gewicht gekomen. Super blij mee!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:00

Je kan haar een loopsheid broekje aandoen en dan ipv een maand verbandje een verbandje erin leggen voor incontinentie ( mensen) , deze zijn inmiddels ook super dun, dan kan je zelf kijken of het verbeterd ja/nee en dan kijken voor medicatie tegen incontinentie :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:03

Is de urine wel gecontroleerd en de hoeveelheid die ze drinkt? De oorzaak van de incontinentie achterhalen is stap 1 denk ik. En dan kijken wat eraan te doen is!

Broekjes/matjes/medicatie tegen incontinentie is symptoombestrijding. Prima natuurlijk als dat de enige oplossing is, maar wellicht zit het probleem wel ergens anders (en dat zou spierverlies kunnen zijn, maar dat hoeft niet).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:07

BillyJ schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zou eens contact opnemen met een goede dierfysio om bijv met hydrotherapie de spieren te ondersteunen. Dat zal denk ik veel verschil maken.
Kijk eens op https://www.hydrotherapiehond.nl voor een fysio met hydro bij jou in de buurt.
De pijn van slechte heupen is heel vaak op te vangen door de bespiering te verbeteren!

Fysio zat ik al aan te denken!

Verder proberen we ook veel te zwemmen.
Door de milde pijnstiller hopen we dat we terug méér kunnen bewegen en dus idd dat bekken weer stabieler kunnen krijgen.

Ik zou dat zeker doen. Gewoon zwemmen is zeker leuk. Maar als haar lijf zo vol atrose zit en ze weinig bespiering heeft (of afnemende bespiering) kun je er vanuit gaan dat er ongemak zit. Ongemak of pijn zorgt voor een verkeerde belasting. Dus ik zou zeer zeker zsm opzoek gaan naar een fysio die haar onder handen neemt en daarnaast waar mogelijk in de hydrotrainer zet.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 10:09

De hond is een kruising amerikaanse Stafford met bully oid want ze heeft een veel bredere borst en kop, maar lijf van een stafford. Ee word 8 dit jaar.

Ze is inmiddels 5 jaar bij mij, maar woog toen 72kg!!!! Vandaar dat ik haar heb overgenomen. Ze is toen met goed beleid, heel langzaam op gewicht gezet. Inmiddels zijn we al een aantal jaar mooi op +- 38kg, wat voor haar goed is. Ookal klinkt het zwaar :+ even geen normale stafford inbeelden haha...

Natuurlijk heeft dat overgewicht gezorgd voor de grootste oorzaak van de artrose. Het is echter nog in een redelijk 'goed' stadium. Buiten het feit dat ze wel zichtbaar minder kont heeft (spierverlies), kan ze wel nog goed overeind, ...
Maar ik kan géén grote wandeling meer maken oid.
Dit van 1x/maand een plasje naar 1x/week is over een jaar verlopen. We zijn vorig jaar dus ondermeer glucosamine gaan bijgeven. Maar de DA wil nu dus de pijnmedicatie bijgeven om ervoor te zorgen dat ze mss iets minder last heeft tijdens lopen en zodoende minder spierpijn en dus mss geen incontinentie??
Ze wil het nu eerst even simpel aankijken en dan kunenn we daarna altijd nog op medicatie gaan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:09

Ik vind dat mensen wel snel afgeven op de DA. Blijkbaar is de keus in overleg met baas genomen. Ik snap dat je ook eerst zonder medicatie wilt proberen. Als je uiteindelijk het toch wel wilt proberen met medicatie denk ik niet dat de dierenarts hier een probleem van zal maken.

Incontinentie is voor veel eigenaren een reden tot euthanasie (val jij op dit moment totaal buiten hoor TS). Dus kan mij niet voorstellen dat een DA hier niet met medicatie hierin iets wil proberen samen met de eigenaar.

Sterkere bekkenbodemspieren dus evt fysio is geen slechte. Zeker voor de artrose zou hydrotherapie al een goede ondersteuning voor de spieren kunnen zijn. Zeker proberen als je er voor open staat.

Je hebt ook van die puppy pads. Die heeft de dierenarts wel in groter formaat. Die zijn zacht en vangen heel goed urine/vocht op. Is dat een idee om snachts op de bank te leggen?

Nyaleti

Re: Hond incontinent, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:06

Hetgeen wat ik heb geleerd is dat een hond heel goed weet dat ze niet binnen mag plassen en zich dus ook slecht voelt als het wel gebeurt. Alleen daarom al zou ik er zsm iets tegen willen doen.
Je geeft aan dat de artrose nog niet zo ernstig is, maar als haar spieren te zwak zijn om urine op te houden, vind ik het overkomen alsof de artrose al wel ver gevorderd is.

Op echt pijnstiller zetten zou ik zelf ook niet fijn vinden. Als ze daar op oudere leeftijd op komen, gaan ze er eigenlijk niet meer vanaf en klinkt het al een beetje als rekken van de tijd. Waarom begin je niet met een stapje lager? Zoals Glucosamine pilletjes (de humane van de Kruidvat kunnen gewoon gegeven worden) of Flexadin snoepjes (die moet je wel bij de DA halen geloof ik). Helpt super goed tegen artrose, is een stap lager dan echt pijnstiller en kun je veilig langdurig gebruiken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:52

Geen idee hoe je bank eruit ziet, maar is het een optie om een waterdichte hoeslaken er over te trekken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:54

Ik zou juist wel vrij snel op pijnstilling zetten omdat o.a. metacam ook ontstekingsremmend is en dus een remmend effect heeft op de artrose en tegelijkertijd de hond meer kans heeft om spieren op te bouwen, ook remmend voor artrose, en uiteraard minder tot geen pijn meer heeft (welzijn).

Voor mijn hond heb ik een waterdichte molton en daarna een gewoon hoeslaken om de bank. Zij heeft (primaire) epilepsie en laat tijdens een aanval alles lopen. Haar aanvallen zijn vrijwel altijd tussen 3.30-5.00 en dus op haar vaste ligplaats, de bank. Om mijn bank gaat de peutermaat, 140x70cm.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 13:41

Bedankt voor alle reacties.

De artrose is al redelijk gevorderd maar ze ondervind nog weinig ongemak. Ze springt nog op en af de bank, etc.
Ernstige artrose zie ik meer als een hond die niet meer recht komt of niet meer zelf op de bank kan.

Ochtendstijfheid heeft ze wel.

DA wilt idd proberen of het al helpt als we de spieren ondersteunen.

Glucosamine krijgt ze al en opti-joint met duivelsklauw.

Heb idd al matrasbeschermers gehaald maar die trekken ze steeds van de bank af. (Ik vermoed mijn bordercollie)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:47

BillyJ schreef:
Ernstige artrose zie ik meer als een hond die niet meer recht komt of niet meer zelf op de bank kan.

Nee, tegen het stadium dat de hond niet meer recht komt zit je in het stadium inslapen. Wat jij beschrijft is echt al ernstige artrose. Lichte artrose is enkel na een heftige dag een dag wat stijf blijven en 's ochtends wat kort lopen. Dan kunnen ze gewoon nog lange wandelingen

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 14:24

Mizora schreef:
BillyJ schreef:

Nee, tegen het stadium dat de hond niet meer recht komt zit je in het stadium inslapen. Wat jij beschrijft is echt al ernstige artrose. Lichte artrose is enkel na een heftige dag een dag wat stijf blijven en 's ochtends wat kort lopen. Dan kunnen ze gewoon nog lange wandelingen

Ja maar dat is het hier ook... ze heeft alleen moeite als we ver gelopen hebben of veel gespeeld of ... bij een rustige dag heeft ze geen last en dus ook geen plasverlies

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:00

Ik heb het niet over een wandeling maken, maar over uren gaan wandelen. 3x 20 minuten wandelen moet zelfs met middelmatige artrose nog geen probleem zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 16:43

Vanaf het moment dat het te erg word, ze teveel pijn zou lijden of geen dierwaardig bestaan heeft en medicatie ook niet zou helpen, weet ik wat mij te doen staat.

Echter is het absoluut zo ver nog niet!! Ze loopt nog vrolijk mee, en ja, ok, verder dan 3km gaan we niet meer. Maar daar is ze zelf gelukkig mee. Ze dendert liever door de tuin (1ha33a). Ze ziet eruit als een glimworm en is verder nog helemaal top inorde. Alleen ja, dat bekken. Maar ongelukkig is ze zeker niet!!
Als ze last heeft laat ze het echt wel merken, maar dat is gelukkig nog niet vaak.

Ga ik op een dag én 3km lopen én dan nog balletje gooien én ... ja dan weet ik al bij voorbaat dat ze haar plas zal laten lopen. Dus ja dan bouw je af ga je opletten en behouden. Maar ze is nog niet "op".

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:10

Ik zeg ook niet dat ze op is. Maar wel dat ze ernstige artrose heeft in plaats van lichte artrose. Het gaat om het besef in welk stadium je hond zit, niet om dat je haar al zou moeten laten inslapen.

En verder zou je een tijd een dagboek bij kunnen houden om te kijken wat haar grenzen precies zijn. Ik heb zelf een hond met epilepsie. Ik weet ondertussen dat wandelingen maximaal 200m per een aantal dagen opgebouwd mogen worden, anders zijn het te veel nieuwe prikkels en gaat het mis. Trimmen, het is een poedel, kan maximaal 10 minuten per dag en liever maar 5 minuten zodat er nog een onverwachte gebeurtenis kan gebeuren zonder aan, maar een kwartier blijkt soms al te veel te zijn. Op deze manier zijn we van 2+ aanvallen per maand (toen dacht ik nog incontinentie en nachtmerries. Ze is pas alles laten lopen sinds haar castratie, maar heeft naderhand gezien de epilepsie al sinds 11 maanden, toen nog als nachtmerries gezien vanwege haar mentale problemen) naar nu 8 weken aanvalsvrij gegaan.

Het zal heus ook met verstandige keuzes maken nog wel eens mis gaan, maar des te beter je de grenzen weet, des te groter de kans is dat je het kan voorkomen. En het besef dat je hond ergere artrose heeft dan dat je nu lijkt te denken, is daar een onderdeel van. Het laten lopen van urine is een symptoom, niet het werkelijke probleem. Het werkelijke probleem is over haar grenzen te zijn gegaan.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:12

Is het een optie om in de nacht een loopsheidsbroekje met een tena inlegger aan te doen. Dan blijft de bank in ieder geval droog.

Dit is dan tijdelijk tot er met de da een goed werkend beleid is gevonden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:15

Juist afbouwen is niet de bedoeling. Anders doseren wel. Je hoeft niet en en en en te doen. Keertje wandelen, keertje balletje gooien. En dat hoeft geen uren. Een paar keer is ook goed.
Je zou voor spieropbouw ook kunnen kijken naar een supplement die dat ondersteunt. En ik zou kiezen voor langzaam meer bewegen dan je nu doet. Wel in combi met de fysio. Want spiervermindering en artrose zorgt voor verdere problemen in t lijf als je dit niet goed begeleid

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:51

BillyJ schreef:
Als ze last heeft laat ze het echt wel merken, maar dat is gelukkig nog niet vaak.

Ga ik op een dag én 3km lopen én dan nog balletje gooien én ... ja dan weet ik al bij voorbaat dat ze haar plas zal laten lopen. Dus ja dan bouw je af ga je opletten en behouden. Maar ze is nog niet "op".

Of en hoeveel last ze heeft, kun je eigenlijk alleen bepalen door haar een tijd op pijnstillers te zetten en dan haar gedrag te observeren. Mijn kliniek houdt dan minimaal 2 weken op medicatie aan, omdat het tijd nodig heeft om goed in te werken.

En dan zou je nog wel eens verbaasd kunnen zijn over het verschil en hoeveel pijn ze dus toch moet hebben. Honden -en staffords al helemaal- zijn keihard voor zichzelf en laten pas iets zien als ze niet anders meer kunnen, maar dan ben je eigenlijk al (te) laat.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 18:23

Wijslander schreef:
BillyJ schreef:

Of en hoeveel last ze heeft, kun je eigenlijk alleen bepalen door haar een tijd op pijnstillers te zetten en dan haar gedrag te observeren. Mijn kliniek houdt dan minimaal 2 weken op medicatie aan, omdat het tijd nodig heeft om goed in te werken.

En dan zou je nog wel eens verbaasd kunnen zijn over het verschil en hoeveel pijn ze dus toch moet hebben. Honden -en staffords al helemaal- zijn keihard voor zichzelf en laten pas iets zien als ze niet anders meer kunnen, maar dan ben je eigenlijk al (te) laat.

Vandaar dat we nu ook de onsior gaan proberen..

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:38

Hier een gesteriliseerd teefje gehad welke ook af en toe in de slaap de urine liet lopen. Jaren na sterilisatie trouwens.
Propalin hielp super hierbij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:56

Balletje gooien zal ze leuk vinden maar let op, dat verergerd voor mijn idee de artrose . Ik heb het in mijn handen en ga ik over de grens met iets leuks of huishouden heb ik de week erna heel veel pijn waardoor ik ze minder gebruik.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:09

bigone schreef:
Balletje gooien zal ze leuk vinden maar let op, dat verergerd voor mijn idee de artrose . Ik heb het in mijn handen en ga ik over de grens met iets leuks of huishouden heb ik de week erna heel veel pijn waardoor ik ze minder gebruik.

Balletje gooien is eerder 1x gooien en daarna loopt ze trots rond te struinen haha... dus niet dat we haar nog ech veel laten rennen want de korte bochten zijn idd heel belastend. We letten dus zeker wel op!
Wandelen is nu ook max 3km per keer (dit is wat ze nog aankan zonder daarna last te hebben van stijfheid of ..) en dan 1 of 2 kleine blokjes of ommetje tuin, beide +- 600m afhankelijk van hoe haar dag is en het weer. Ze lopen de hele dag binnen/buiten en hebben een terrein van 1ha33a, daar maken ze ook gebruik van, vind haar regelematig ergens achteraan, ze loopt nog graag haar rondje.

De epilepsie neem ik ook wel mee. Ze heeft nl ook epilepsie maar behoorlijk mild. Als ze snachts een aanval heeft, hoor ik dat. Want dan schopt ze tegen de verwarming en dit maakt veel geluid.
Nu zit ze gemiddeld aan 1 aanval per 6 weken en meestal overdag na grote prikkel (nieuwe honden tegenkomen op wandeling bvb).
Maar over het algemeen laat ze dan haar plas nooit lopen.

Is echt eerder bij overbelasting van de spieren/bekken.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 18:36

Update:: ze staat nu 2 dagen op onsior en doet het daar voorlopig heel goed op al! Ze dartelt weer rond als een puppy!

Dus toch wel spijt dat we dat niet eerder hadden bedacht!!

Gezien dit al goede werking heeft, zou het idd zomaar kunnen dat dit ook tegen de incontinentie helpt.

Natuurlijk ga ik nu niet gelijk méér doen of langer of ... maar ze is wel duidelijk minder snel vermoeid op de dagelijkse rondjes.
Dus hopelijk nu met goede fysio en begeleiding de goede richting uit!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:45

Mijn hond werd incontinent nadat ze was gesteriliseerd.
Ik ben overgegaan op ander voer en het was weg. Ga ik over op een ander merk is het weer bal.
Nu al jaren 1 bepaald voer en ik heb nergens last van.
Angel is nu 12. Heeft artrose en loopt achter stijf, omdat 1 voorteen geamputeerd is.
Angel krijgt nu hydrotherapie. Ze begint sterker weer te worden achter.