Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:41

Als ze nu nog dagen in de buis blijven, hebben ze dan wel genoeg voeding!?
Er zaten een paar zaden in de buis en water achter watje. In de buitenwereld ligt voldoende maar daar komen ze dus vooralsnog niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:42

Ik_is_Ik schreef:
Voldoende water (in reageerbuisjes) in de buitenwereld, voldoende zaden en voor vertrek een paar insecten van formaat en dan zouden ze het wel 2 weken moeten redden. Water is dan het belangrijkst.

Dank je wel. En wat zou jij aanraden voor huisvesting, een los nest (gips?) en losse arena, of zo'n t-farm met zand? Voor oogstmieren?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:23

Ik_is_Ik schreef:
Dat is veilig... een jonge kolonie is erg kwetsbaar in de vrije natuur. Die mieren bij jou weten niet dat ze veilig in een huiskamer staan :P
Maar ik snap je gevoel, ik heb de eerste weken ook reikhalzend staan turen of er al eentje op verkenning durfde te gaan...

Heb ik dan geluk met m'n kolonie? Onze oogstmieren zien we toch vaak wel lopen, hooguit 5 minuten kijken. We hebben wel voor een kolonie gekozen van 20+ mieren en het zijn er wel 30+. We hadden namelijk de hoop dat we met een grotere kolonie sneller wat zouden gaan zien.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:14

Jenny21 schreef:
Als ze nu nog dagen in de buis blijven, hebben ze dan wel genoeg voeding!?
Er zaten een paar zaden in de buis en water achter watje. In de buitenwereld ligt voldoende maar daar komen ze dus vooralsnog niet.

Als ze iets nodig hebben, zul je zien dat ze ernaar op zoek gaan dus dat komt wel goed!

Mariska_28 schreef:
Dank je wel. En wat zou jij aanraden voor huisvesting, een los nest (gips?) en losse arena, of zo'n t-farm met zand? Voor oogstmieren?

Oogstmieren doen het goed in zowel een gipsnest als in een zandnest, is in elk geval mijn ervaring. In een zandnest kun je de pech hebben dat ze precies in het midden gaan graven en dan zie je ze minder. Ik had de mazzel dat ze onderin tegen de buitenkant gingen zitten. Het hangt dus een beetje af van wat je wilt qua zicht.
Zitten ze eenmaal in een nest (gips of zand) dan vind ik een arena/buitenwereld echt onmisbaar voor het aanbieden van voer, en om ze een plek te geven waar ze hun afval kunnen laten, en op termijn ook hun kerkhof kunnen maken.

Weissjee schreef:
Heb ik dan geluk met m'n kolonie? Onze oogstmieren zien we toch vaak wel lopen, hooguit 5 minuten kijken. We hebben wel voor een kolonie gekozen van 20+ mieren en het zijn er wel 30+. We hadden namelijk de hoop dat we met een grotere kolonie sneller wat zouden gaan zien.

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al, met 30+ werksters zijn ze al iets minder kwetsbaar dan met maar 10 of 15. Daarnaast wordt dan de behoefte aan voedsel al iets groter dus gaan ze daar ook naar op zoek. Dit laatste is wel afhankelijk van hoeveel broed er al is, hoe meer larven, hoe groter de voedselvraag (met name naar eiwitten) ook zal worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:28

Mm het klinkt als mijn soort huisdier. Als mijn bejaarde woefjes er niet meer zijn zou ik dierloos worden. Het lijkt me een vreselijk idee maar met die verrekte allergie heb ik geen keuze. -O- Mieren lijken me redelijk allergeen vrij ook. :+ en toch beweging in huis, ik heb er altijd al plezier aan beleefd ze in de natuur te bekijken al zittend op een boomstam.

Accepteren ze gedroogde meelwormen als insecten ook? En hebben ze zaadjes of blaadjes en fruit nodig als voedsel? En is verwarming nodig of niet?

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:23

Mijn dames prefereren absoluut verse meelwormen boven gedroogde.
Allergeen zullen mieren denk ik inderdaad niet zijn :D

Wat ze als voedsel nodig hebben, verschilt per soort. Bladsnijdersmieren hebben, jawel, blad en bloemblaadjes nodig, maar die eten ze niet zelf. Daar cultiveren ze een schimmel mee, en daar eten ze dan zelf van. Nogal complexe soorten zijn dat meestal, die ook nog wel eens explosief willen groeien. Met name de bakken waar dan de schimmel in groeit, hebben dan echt wel veel ruimte nodig. Ik waag me daar niet aan :Y)
De meeste soorten hebben voldoende aan suikerwater en insecten. Bij oogstmieren komen daar kleine zaden bij (graszaad, paardenbloemzaad,dat soort spul) en verder is het proberen wat ze aannemen als suikerbron. Suiker is de brandstof voor de werksters, eiwitten (insecten) zijn de bouwstoffen voor het broed en de koningin (om eitjes te leggen).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:31

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:35

Oh dat gaan ze wel waarderen hoor, beetje warmte! Ik weet niet hoe warm het daar bovenop wordt, boven de 30 graden vinden ze namelijk niet fijn meer heb ik gemerkt.
Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat vinden!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:40

Ik_is_Ik schreef:
Oh dat gaan ze wel waarderen hoor, beetje warmte! Ik weet niet hoe warm het daar bovenop wordt, boven de 30 graden vinden ze namelijk niet fijn meer heb ik gemerkt.
Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat vinden!

In hoeverre is die warmte belangrijk? Bij ons is het in de winter zo’n 20 grd overdag, snachta minder Is dit voldoende?
Of moet ik aan warmtematje denken?

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:26

Op zich is dat in de winter voldoende, aangezien in theorie mieren in de winter amper actief zijn. Mijn ervaring is dat een jonge kolonie (minder dan 100 werksters) in principe hun eerste winterrust min of meer oversloeg. Ik had ze hun eerste winter onverwarmd en toen groeide de kolonie Messors (oogstmieren) minimaal, maar ze groeide nog wel. Op zich is die minimale of zelfs geen groei in de winter goed, dan heeft de koningin even rust. Vanaf eind maart heb ik ze toen een warmtematje gegeven en zag ik ook het broed weer (sneller) toe nemen.
Ik heb wel altijd verschillende temperaturen in diverse delen van het nest, zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze prettig vinden.
Overigens heeft mijn kolonie nu al hun broed in een onverwarmd deel van hun verblijf liggen... en waar het warmtematje ligt, is nu deels zaadopslag. Over 2 weken gaat het warmtematje hier uit voor een maand of 4.

Lasius niger, de wegmier, heb ik hier altijd onverwarmd. Mijn Camponotus barbaricus blijft nog wel verwarmd voorlopig, ze maken nog goed gebruik van het warmere deel van hun verblijf op het ogenblik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:06

Ah leerzaam. Mijn voorkeur zou zijn beestjes die het zonder extra warmte redden ivm weinig stroompunten in de kamer. Schimmels kwekende beestjes lijkt me geen goed idee hier. Ruimte is er wel, maar gewoon wat extra beweging in de woonkamer als ik daar over een tijdje (hopelijk duurt dat nog even -O- ) in mij uppie zit te zitten. Temperatuur van de kamer zal tussen de 16/19 graden schommelen. Geen direct zonlicht wel lichte ruimte.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:44

Aangezien hier kenners zitten nu een vraagje. Mochten jullie gek van me worden dan hoor ik het graag, hihi.
Afbeelding

Ik weet dat niet mag maar moest even kijken of ze nog leven... ja dus!!! Zag zo weinig. Maarr.. wat zijn die witte dingetjes? Eitjes?!?

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:40

Die hele kleine witte dingetjes zijn babylarfjes, de iets grotere al ietsje oudere larfjes. Eitjes zijn zo klein, die zie je bijna niet meer het blote oog. Dit ziet er goed uit hoor!!!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:33

Leuk om te volgen! De foto hierboven, is die grote zeker de koningin?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:34

Lizz schreef:
Leuk om te volgen! De foto hierboven, is die grote zeker de koningin?

Ja klopt dat is de Koningin

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:56

Welke insectjes kan ik geven aan een mini kolonie oogstmieren?
Fruitvliegjes weet ik. Wil er zelf geen gaan kweken trouwens, vind die bakken altijd stinken.
Wat nog meer? Liefst geef ik ze dood.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:46

Babykrekeltjes (worden veelal onder de naam stofkrekeltjes verkocht), ovenvisjes (bij voorkeur dood voeren bij een kleine/ jonge kolonie want die krengetjes zijn watervlug. Ik vroor ze in), in stukjes geknipte meelworm/morioworm/ander soorten worm, in stukjes geknipte wasmotlarve... wormen en larven laten zich bevroren het makkelijkst in stukjes knippen en dan kun je de rest ook bevroren houden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 16:15

Ik kan mijn miertjes zo ophalen... Spannend..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 17:52

Nou, de opstelling staat! Had eerst de buis aan de arena, maar ze begonnen meteen met van alles te slepen en de koningin kwam ook al kijken bij het buisje.
Afbeelding
Dus toen heb ik het nest er maar tussen gezet. Ik heb wel de versie met 20+ mieren, en het buisje ziet er niet zo heel fris uit.. Dus misschien willen ze direct verhuizen?
Afbeelding
Afbeelding

Edit: nu begin ik te twijfelen.. Het lijken wel de hoesjes van de zaadjes, dus meer alsof ze aan het opruimen zijn.. Dan toch maar weer het nest er tussen uit?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 18:54

Toch maar weer het buisje aan de arena gedaan.. Braaf zoals ze voorschrijven haha

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:47

Juiste beslissing denk ik, voordat ze het gipsnest als afval dumpplaats bestempelen...

Je hebt ook de standaard voor het gipsnest zie ik!
Ik wil eigenlijk als volgende uitbreiding hun allerallergrootste gipsnest aanschaffen, want ik krijg daar zelf domweg niet zo strak en mooi gemaakt. Maar ik twijfel met of zonder standaard, dus stel ik graag aan jou de vraag: is die standaard een beetje stevig? Zowel qua materiaal als qua wiebeligheid?? (Ik kan sowieso nog minstens een half jaar twijfelen voor ik m nodig heb :') )

En verder, zo leuk, iedereen aan de mieren! *\o/*

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:08

Leuk! Jouw mieren zijn dan vlijtiger dan die van mij. Zitten nu een kleine week in de buis. Gisteren maar eens gespiekt of ze nog leven...
ik was aan het twijfelen voor de opstelling. Maar vond al genoeg geld voor de rest... wie weet ooit.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:37

Ik wil foto’s zien! Super leuk dit

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:30

Hoe gaat het met ieders mieren? Mijn collega's verklaren mij gek haha. Nou weten ze dat ik ook slangen heb dus ze vinden mijn toch al raar :D
Zo heb ik de opstelling nu staan, direct naast de bank dus kan er goed naar kijken..
Afbeelding

En om alles nog beter te kunnen zien want damn wat zijn die oogstmieren klein..
Afbeelding

Hoe geven jullie water, honing en suikerwater? Ik heb het maar zo opgelost, wattenstaafjes en stukje hout met gaatjes. Zou moeten werken toch?
Afbeelding

En die fruitvliegjes zijn groter dan de mieren, die gaan ze toch nooit vangen en opeten toch?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:46

De oogstmieren vind je al klein? De Lasius Niger en Lasius Flavus zijn nog kleiner :P.

Ik heb het wattenstaafje met suikerwater op het voedingsplateau liggen, die hadden wij ook mee besteld. Eerst hadden we gewoon een druppel op het plateau maar daar was al een mier in verdronken :'(.

Heb je de fruitvliegjes ook dood aangeboden? De Messors eten/aten ze bij ons dood wel ondertussen lijken ze genoeg proteïne binnen te hebben want ze willen ze niet meer. De Lasius Niger gingen de eerste avond zelfs het gevecht aan met een levende fruitvlieg dus ze kunnen het wel!