Cockapoo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:44

Skippy01 schreef:
Esplendido schreef:
Toen ik de OP las moest ik eigenlijk meteen denken aan een poedel, Lagotto of Barbet. Rassen die niet heel populair zijn maar waar je wel meer zekerheid hebt over de vacht en het karakter dan bij een Cockapoo.

Als je van spaniels af komt en dát karakter spreekt je echt enorm aan (aanname van mijn kant), zou ik niet direct naar een poedel gaan zelf. Leuke honden, maar van karakter wel heel iets anders. Maar een lagotto is zéker heel leuk, en een barbet ook (wel iets groter weer).

Ik vind het karakter van spaniels en poedels ook op veel vlakken wel overeen komen. Sportief, gevoelig, vriendelijk. Poedels zijn mi wel iets vocaler.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:55

Sjong schreef:
Ik vind het karakter van spaniels en poedels ook op veel vlakken wel overeen komen. Sportief, gevoelig, vriendelijk. Poedels zijn mi wel iets vocaler.

En ook op genoeg vlakken niet in mijn ervaring. Aan TS zelf om dat te bepalen natuurlijk, welke eigenschappen zij belangrijk vindt en of een poedel daarin past :)
Ik vind zelf poedels 'leuk', maar spaniels (vooral WCS, WSS en ESS) echt gewéldig van karakter. (En het is ook niet gek dat er wel verschil in zit, ieder ras zijn eigenschappen natuurlijk. Sportief, gevoelig en vriendelijk geldt voor heel veel rassen. Maar ieder ras geeft daar zijn eigen invulling aan.)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:57

In Engeland stikt het van de cockapoo's, toen wij daar waren met onze mini labradoodle dacht iedereen dat het een cockapoo was. Ik moet zeggen dat ik ook niet zoveel verschil zag en ze speelde ook leuk met elkaar en op dezelfde manier. Sowieso kan onze doodle het vaak heel goed vinden met poedels en spanielachtige, de kleinere doodles zijn vaak mixen waar net wat meer spaniel in zit heb ik het idee. Onze hond vind spaniels heel leuk en labradors vaak veel te lomp, die spelen ook heel anders.

Ik heb het idee dat de cockapoo's hier nog in de kinderschoenen staat en dat je dan snel bij broodfokkers uitkomt. Alle cockapoo's die ik tegen ben gekomen kwamen van twijfelachtige adressen. Bij labradoodles is er wel veel keus uit fokkers die medisch screenen en via bepaalde richtlijnen werken, werken wel veel met gastgezinnen wat ik een groot nadeel vind. Onze fokker had alle teefjes thuis en wij hebben een hele stabiele hond, zij gaf aan dat de stress van verhuizen naar de fokker om de pups te krijgen minder stabiele doodles geeft en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Drie jaar geleden moesten wij al 9 maanden wachten en flink betalen en nu kom je bij onze fokker niet eens meer op de wachtlijst. Maar als je naar Engeland gaat voor een cockapoo krijg je misschien de pup pas vanaf 15 weken ivm Rabies enting (uit Belgie is dat ook) en dat zou ik weer een nadeel vinden.

In Italie denkt overigens iedereen dat we een Lagotto/ truffelhond hebben. En die zien er inderdaad ook vrij hetzelfde uit maar hebben wel echt een ander karakter. Ik denk dat tussen een mini/kleine medium labrador en cockapoo niet zoveel verschil zit qua uiterlijk en karakter. In labradoodle zit ook spaniel.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:01

Ik werk als hondentrimmer in Engeland en ik denk dat ongeveer 75% van de honden die wij trimmen cockapoos (en andere poos) zijn.
We hebben hier trouwens ook cavapoos (met cavelier dus) en cavachons (cavelier met bichon, mijn persoonlijke "favoriet" uit deze kruisingen)

Ze lopen echt zooo ontzettend uiteen qua karakter en vachttype.. En natuurlijk hangt heeeeeel veel af van opvoeding.

Persoonlijk vind ik 2x per jaar naar de trimsalon om kaal te scheren niet vriendelijk voor de hond (zeg niet dat TS dit zou doen, maar eerder hier in het topic benoemt). 9 van de 10x betekend dit dat de vacht ontzettend veel klitten heeft/vervilt is, wat voor veel discomfort zorgt bij de hond.

Wij raden aan de hond iedere 8-12 weken te laten trimmen, afhankelijk van type vacht en model wat je wilt. Daarbij natuurlijk (dagelijks, of iig meerdere keren per week) zelf onderhouden.
Een trimsalon is per definitie in meer of mindere mate stressvol voor een hond. Regelmaat en goed vachtonderhoud maakt dit een stuk minder stressvol!!

Ik zou persoonlijk niet voor een cockapoo kiezen, maar over het algemeen zijn het echt wel leuke honden

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:16

Dat ze een kruising maken, betekend niet gelijk dat het gezonder is. En als je er eentje neemt, zoek dan wel echt een goede fokker, die je waarschijnlijk in NL niet gaat vinden, die ook alle gezondheidstesten doet. Zoek op de rasvereniging van beide rassen welke gezondheidstesten verplicht zijn, al die testen moest zo´n fokker van die kruising ook doen. In Engeland fokken ze die hondjes vaak als sporthondjes en gebruiken dan een working cocker, waardoor je wel honden krijgt waarmee je echt flink aan de slag moet, anders ga je gek worden. :+ e

En 2500 euro, serieus? Mijn goed gefokte rashond, beste uit het nest, ook een ras waarvan veel een leeftijd van 15 jaar halen(middelgrote hond) was maar 1000 euro. :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:54

Als iemand die met een ernstig doorgefokt ras heeft gefokt en nu claimt een gezonde hond te willen (voor zover mogelijk), snap ik niet waarom je nu wil gaan voor een broodfok designermix.
Ik mis in je verhaal de motivatie die maakt dat je ondanks de reputatie toch hiervoor wil gaan.
Waarom niet voor een pup van een erkend ras en goede fokker kiezen?
Wat maakt dat je deze industrie überhaupt wil financieren?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:58

[In Engeland fokken ze die hondjes vaak als sporthondjes en gebruiken dan een working cocker, waardoor je wel honden krijgt waarmee je echt flink aan de slag moet, anders ga je gek worden. :+ e
[/quote]

Vast ook... Maar als er iets broodfok is in Engeland, zijn het poos en doodles!
Echt alle "ouderdieren" (oke,alle reuen en teven.. maakt niet uit hoe goed of slecht, work of show, lief of met enorme gedragsproblemen) worden hiervoor ingezet.
Deze honden gaan in Engeland als warme broodjes over de toonbank en zijn vaak impuls aankopen, wat "fokkers" weten.
Werk zit er dus zeker aan, maar niet persee ivm hun working cocker achtergrond

Edit; sorry, quote verkloot

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:09

ImkeTarek schreef:
Vast ook... Maar als er iets broodfok is in Engeland, zijn het poos en doodles!
Echt alle "ouderdieren" (oke,alle reuen en teven.. maakt niet uit hoe goed of slecht, work of show, lief of met enorme gedragsproblemen) worden hiervoor ingezet.
Deze honden gaan in Engeland als warme broodjes over de toonbank en zijn vaak impuls aankopen, wat "fokkers" weten.
Werk zit er dus zeker aan, maar niet persee ivm hun working cocker achtergrond

Edit; sorry, quote verkloot

Uh ja dat snap ik ook? Volgens mij had ik het in het stukje ervoor ook over dat zo´n kruising niet perse gezonder is en je ook gezondheidstesten die nodig zijn voor beide rassen moet controleren. En gewoon logisch nadenken. Als je een fokker hebt die nest na nest fokt en alleen eigen honden gebruikt, snap je ook wel dat het niet goed zit mag ik hopen.

Ik ben sowieso niet van dit soort kruisingen, maar ken ook wel fokkers van andere kruisingen die netjes alle gezondheidstesten doen en een goede combinatie uitzoeken om betere sporthonden te fokken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 15:35

BarbaLala schreef:
Als iemand die met een ernstig doorgefokt ras heeft gefokt en nu claimt een gezonde hond te willen (voor zover mogelijk), snap ik niet waarom je nu wil gaan voor een broodfok designermix.
Ik mis in je verhaal de motivatie die maakt dat je ondanks de reputatie toch hiervoor wil gaan.
Waarom niet voor een pup van een erkend ras en goede fokker kiezen?
Wat maakt dat je deze industrie überhaupt wil financieren?

We hebben al 35 jaar zuiver gefokte rashonden, de laatste 15 jaar cavaliers, met één of twee andere rassen erbij. Ik heb enkel cavaliers gefokt, met stamboom, maar ben daar 11 jaar geleden mee gestopt door de enorme opmars van de syringo cavjes en door het feit dat 99% van de cavjes hartafwijkingen vertoont, zeker op latere (5-6 jaar) leeftijd. Toch ging ik een jaar geleden opnieuw, uit liefde voor het ras, op zoek naar een cavje bij een kwaliteitsfokker. Zo heb ik ontdekt dat ook de zgn kwaliteitsfokkers, verschillende nesten per jaar hebben, wat hen in mijn ogen niet zoveel doet verschillen van de broodfokkers, met dien verstande dat ze wel slechts één of twee rassen fokken én stamboompapieren afleveren. De ouderdieren testen helpt imo weinig of niks omdat de meeste cavaliers de afwijkingen maar krijgen als ze 5-6 jaar zijn, en dan hebben ze al verschillende nesten gehad. Ik heb ook een syringocavje, uit geteste ouders, dat eerst vrij was op de MRI en op 8-jarige leeftijd opeens toch syringo had ontwikkeld. Ook uit haar heb ik zelf nestjes gefokt, waarvan de hondjes dus waarschijnlijk op latere leeftijd ook syringo zullen ontwikkelen, en waarvan sommige ondertussen ook al nestjes gehad hebben.

Met de andere rassen die we al gehad hebben, hebben we ook veel medische problemen gehad :

Drie bernersennen honden. Alle drie op de leeftijd van 7-8 jaar overleden aan uitgezaaide kanker. Typisch bij Berners.
Twee Engelse Bulldogs. Beide net geen 8 jaar geworden en elk hebben ze meer dan 10000€ gekost aan dierenartsen en klinieken. (cherry eye, allergieën, ingegroeide staart, ademhalingsproblemen, artrose,...)
Een American Bully. Ingeslapen op 3-jarige leeftijd wegens ernstige agressieproblemen naar andere honden en kinderen. Later bleek dat alle puppies uit dezelfde nest al ingeslapen waren om dezelfde reden. Wij hebben het nog het langst geprobeerd.
Een chowchow met problemen aan de sprong door het typische steltlopersbeen van de chowchow.
Een beagle. Die mankeerde eigenlijk niks, maar ontsnapte steeds uit onze tuin. We hebben hem 14 jaar gehad, eigenlijk een gezonde hond, maar laat ons zeggen dat dat ras mij niet ligt. Ik zal geen beagle meer nemen.
Een basset hound. Overleden op 7-jarige leeftijd aan vergevorderde hernia. Ook last van cherry eye en steeds terugkerende ontstekingen tussen de huidplooien.
Een jack russel terrier (zonder stamboom) : liep zijn hele leven op 3 poten wegens patella luxatie. Was ook niet zo'n fijn karakter naar kinderen toe.
Een Duitse herder : elleboog- en heupdysplasie graad E.

Wat zoeken we in een hond?
- niet te groot en niet te klein. Geen toy-rassen.
- vriendelijk naar kinderen
- goed omgaan met andere huisdieren (honden, paarden)
- makkelijk overal mee naartoe te nemen (op show met de paarden, op restaurant)
- niet blafferig
- actief! Onze cavjes zijn echte couch potatoes. We willen graag een sportief hondje, wat mee kan naar de paarden, op wandelingen in het bos, gaan hardlopen
- vachtsoort, kleur, maakt niet uit, maar liefst niet iets wat dagelijks veel werk vraagt. We hebben een paardenfokkerij, de honden lopen in de stallen. Er woont een trimmer op 1km van ons deur, dus een vacht die moet getrimd worden is geen probleem
- mag karakter inzitten, maar moet toch trainbaar zijn
- géén weglopers!!

wat willen we absoluut niet?
- powerbreeds
- teckels
- bulldoggen en andere kortsnuiten
- lopende honden en zweethonden (weglopen!)
- een hond groter dan een middenslag soort. Dus geen labradors, retrievers, enz. We willen maar één grote hond, en dat is momenteel onze chowchow
- Een hond die kleiner is dan een cavalier. Geen nuffig dameshondje.
- een kale hond (chinese crested, mexicaanse naakthond, american hairless terrier, zulke dingen)
- een hond met veel jachtdrift

Dus we vonden zo'n cockapoo wel een leuk hondje. Voldoet aan de meeste van onze eisen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:44

Mijn (vorige ) instructrice fokt markiesjes. Ik vind ze erg leuk. Vlot, speels, lief, sociaal. Zij heeft ook paarden en daar gaan ze mee naar toe. Banjeren door het gras, de sloot, zand, alles. De vacht heeft niet super veel onderhoud nodig. Ik geloof dat de aangeboren afwijkingen betrekkelijk meevallen bij dit ras. Via de rasvereniging wordt er overwogen gefokt. Zij neemt de pups overal mee naar toe, zijn makkelijke hondjes.

Wat ik ook wel geinige hondjes vindt, zijn borderterriers. Verder weet ik niks van dat ras, ik vind ze leuk om te zien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:55

Ik moet wel zeggen, bijna alles wat je noemt aan aandoeningen van de overige rassen zijn allemaal wel veel voorkomende dingen in die rassen.. Net als dat bij een Jack Russel zonder stamboom PL een behoorlijk probleem is terwijl de stamboomrussels dit er goed uitgefokt hebben.
Maakt t zeker niet ineens goed dat ze dat allemaal mankeerden, maar er is niet bepaald gekozen voor gezonde rassen en dan ook geen verrassende dingen helaas.

Ik zag de lagotto voorbij komen, zijn best leuke honden. Of een van de andere ''waterhonden''. Misschien een finse lap? Of een ''zweedse herder'' . Die laatste hadden we op de ringtraining en die waren wel energiek maar niet perse heel hard werk nodig.
Ik ken ook iemand met cockers op de boerderij. die trimt ze korter ivm al t vuil. Maar moet zeggen dat ik geen idee heb qua gezondheid. Wel ken ik iemand in Belgie die ze fokt en er mee sport.
Of misschien een schnauzer of een schipperke? Die laatste spreekt mij ook wel aan moet ik zeggen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:01

kiwiwitje schreef:
Ik moet wel zeggen, bijna alles wat je noemt aan aandoeningen van de overige rassen zijn allemaal wel veel voorkomende dingen in die rassen.. Net als dat bij een Jack Russel zonder stamboom PL een behoorlijk probleem is terwijl de stamboomrussels dit er goed uitgefokt hebben.
Maakt t zeker niet ineens goed dat ze dat allemaal mankeerden, maar er is niet bepaald gekozen voor gezonde rassen en dan ook geen verrassende dingen helaas.

Ik zag de lagotto voorbij komen, zijn best leuke honden. Of een van de andere ''waterhonden''. Misschien een finse lap? Of een ''zweedse herder'' . Die laatste hadden we op de ringtraining en die waren wel energiek maar niet perse heel hard werk nodig.
Ik ken ook iemand met cockers op de boerderij. die trimt ze korter ivm al t vuil. Maar moet zeggen dat ik geen idee heb qua gezondheid. Wel ken ik iemand in Belgie die ze fokt en er mee sport.
Of misschien een schnauzer of een schipperke? Die laatste spreekt mij ook wel aan moet ik zeggen.

Schipperke is niet echt een sociale hond... ik vond ze ook leuk, tot ik meer over ze leerde van een fokker :+ Die valt al af bij haar eisen. En de Finse laphonden die ik ken, houden ook erg van blaffen, schijnt ook nogal normaal te zijn.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:07

Je hebt eerlijk gezegd ook steeds ( muv de beagle) niet voor de meest gezonde rassen gekozen. Ik zou nu inderdaad eens kijken naar en ras wat niet van ellende omvalt.

Ik zóu voor een smousje gaan als ik je eisenlijst zie. Geen extreem uiterlijk maar wel een flinke wachtlijst en ik dacht ook de verplichting tot het fokken van een nest.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:15

Ik denk dat qua vacht een cockapoo net is als een doodle. Verliezen geen haar maar er blijft wel allerlei zooi aan hangen en ze moeten geregeld geborsteld worden en ook getrimd. Ik trim zelf, vind ik fijner voor de hond en makkelijker voor mezelf.
Verder voldoet onze doodle perfect aan jouw lijstje.

Qua rassen denk ook ik dat je net de verkeerde hebt gehad. Sommige ervan hebben wij ook overwogen maar zijn vanwege de gezondheidsproblemen of karakter (beagle, basset) afgevallen. Er zijn ook zat rashonden met amper problemen. Je zou ook eens bij middelmaat terriers kunnen kijken? Border, welsh, fox terriër bijvoorbeeld.

Loeky01

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:25

Zou een kooikerhond niet passend zijn? Die zijn niet direct bedoeld voor de jacht, ze lokken eenden dus mogen niet vocaal zijn. Wel actief, niet te grote maat en een prettig leerbaar karakter.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:38

Ik dacht ook al aan de Kooiker na het lezen van TS haar lijstje :j Nou hebben wij wel een vocale variant daarvan, maar ik ben er van overtuigd dat dat ook voor een groot deel aan mijn ouders ligt :o

Bij hele kleine kinderen zou ik overigens geen Kooiker aanraden, maar vanaf 8-10 jaar zeker wel.

Onze Gitta is een Kooiker en ze is een verschrikkelijk aanhankelijk, blij, sportief en leuk hondje.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:51

FleurVP schreef:
Ik denk dat qua vacht een cockapoo net is als een doodle. Verliezen geen haar maar er blijft wel allerlei zooi aan hangen en ze moeten geregeld geborsteld worden en ook getrimd. Ik trim zelf, vind ik fijner voor de hond en makkelijker voor mezelf.
Verder voldoet onze doodle perfect aan jouw lijstje.

Helaas valt het veel cockapoo eigenaren tegen hoeveel tóch haar verliezen.. Het is tenslotte vaak maar 50% poodle..
Qua model trimmen kun je er natuurlijk voor kiezen om ze (goed) kort te houden en regelmatig te (laten) trimmen. Zo blijft er weinig/minder in de vacht hangen en hoef je thuis natuurlijk een stuk minder te borstelen.
Ik heb best cockapoos getrimd die op 3.2mm of iets langer gehouden worden, soms zelfs incl staart, oren en snuit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:51

SoofO schreef:
kiwiwitje schreef:

Schipperke is niet echt een sociale hond... ik vond ze ook leuk, tot ik meer over ze leerde van een fokker :+ Die valt al af bij haar eisen. En de Finse laphonden die ik ken, houden ook erg van blaffen, schijnt ook nogal normaal te zijn.

De ervaring van de schipperkes is hier anders. Zie er een aantal bij de ringtraining en de hondenschool voorbij komen. En juist prima sociaal. Of even kennismaken of negeren en niet moeilijk doen als er een kennis komt maken..
Vocaal zijn is echt redelijk te managen.

Kooikers zijn dan weer niet zo makkelijk meestal. Ken er meer die bezoek bijna opvreten dan die lief zijn helaas.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:52

Vriendin van mij heeft wetterhounds, ze voldoen aan je eisen qua maat, onderhoud en karakter. Prima vriendelijke erfhonden die echt met de baas willen werken. Je moet wel van krullen houden.. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:56

Mariska_28 schreef:
Vriendin van mij heeft wetterhounds, ze voldoen aan je eisen qua maat, onderhoud en karakter. Prima vriendelijke erfhonden die echt met de baas willen werken. Je moet wel van krullen houden.. :D

Wetters zijn leuk! Ik dacht eerder dat er iets kleiner qua formaat gezocht werd :o maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen :P

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:01

kiwiwitje schreef:
Mariska_28 schreef:

Wetters zijn leuk! Ik dacht eerder dat er iets kleiner qua formaat gezocht werd :o maar dat heb ik dan vast verkeerd begrepen :P

Ik weet niet precies hoe groot ze zijn, maar kleiner dan mijn podenco's.. Maar inderdaad misschien wel net te groot voor TS want wel iets hoger dan een spaniel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:03

Wetters zitten zeker op 50 cm schoft :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:04

Wij hebben mini schnauzers en ze zijn fantastisch. Ja ze willen jagen, maar je moet ze natuurlijk leren dat ze dat niet doen. Ja ze willen de hele dag blaffen, maar je moet ze leren dat ze dat niet doen.

[Edit] Je hebt ook de normale variant en de giant :)
[Edit2] Onze mini's komen tot de knie

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 17:56

Ik neem jullie tips in overweging. Ter info : ik heb geen hele kleine kinderen, hoor :D
Mijn addergebroed is al 21 en 22 :D , maar er komen wel dikwijls mensen met kleine kinderen op bezoek, of we nemen de hond mee naar shows met onze quarters en daar lopen ook veel kleintjes rond. Moet dus absoluut een vriendelijk ras zijn.
Zoals gezegd : vacht maakt mij niet zoveel uit, maar niet een vacht zoals een bobtail of bearded collie oid. Dat is mij nu net teveel werk.
50 cm vind ik al wat te groot voor het makkelijke. Liefst een kleinere hond.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 18:04

Het markiesje is ondertussen ook een ernstige kanshebber. Wat een leuke hondjes!
Een mini Aussie overwegen we ook. Al kun je dit stricto senso ook onder de 'designerhondjes' scharen, want er is ook geen officieel stamboek van. edit: het ras is niet door de Kennel Club erkend. Ze hebben hun eigen registratiesysteem. Zoals bij de American Bullies.