Honden adoptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:19

noox schreef:
Ik denk, met wat geduld, dat als corona voorbij is de asielen vrij snel weer vol zitten...

Dit inderdaad. Of marktplaats.

Maar informeer ook eens bij rasverenigingen. Veel rasverenigingen hebben een eigen verzamelpunt voor herplaatsers uit hun ras of weten waar je moet zijn voor een herplaatser.
Ik heb een herplaatser met stamboom. Een tijdje geleden was er in mijn ras een fokker die door het plotseling overlijden van haar man een aantal honden heeft herplaatst omdat het alleen niet te doen was bijvoorbeeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:48

Brainless schreef:
@Daantjuhh
Ik heb nu een Nederlandse herplaatser en die heeft ook heel veel last gehad van angsten.
Buiten (tijdens het wandelen) ging hij dan plat trillend op de grond liggen en kon je er niets meer mee.
Binnen kroop hij dan in eens piepend weg en probeerde zich te verstoppen (lag vreselijk te hijgen) en liet ook wel eens urine lopen.
Dat staat dus helemaal los van dat een hond uit het buitenland komt.

Ik bedoel met mijn bericht oudere herplaatser met verleden in het algemeen. Wij zouden dat zelf niet weer doen. Of dat nu in Nederlandse hond of buitenlandse hond is staat daar los van.

We zijn er met Dino uitgekomen. Maar het was niet makkelijk. Wij missen daar gewoon de nodige ervaring in denk ik.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 14-09-20 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:50

Dat wordt al vanaf het begin gezegd, maar de wegen zijn sinds juni vrijwel terug op normale drukte, wel veel meer spitsmijders. Er zijn ongeveer 200.000 minder werkenden in Nederland door corona, maar we hadden de afgelopen jaren dan ook een permanente toename, het aantal werkenden zit nu gelijk aan eind 2018. Ook is het nieuwtje van een hond er ondertussen wel af, zijn de pups in de puberfase beland en toch zie je maar een heel beperkte toename van herplaatsers.

Je ziet voornamelijk dat er niet meer zo'n gillend gebrek aan is. Er blijven weer honden wat langer op marktplaats staan en de prijzen zakken wat. 1000 euro was in de piek niet zeldzaam om te vragen en dan was hij alsnog binnen een week van marktplaats. Veel mensen hebben corona ook als moment gekozen omdat ze nu rustig de hond konden laten wennen en leren alleen te blijven, terwijl ze normaal daar maximaal 2 weken vrij voor konden krijgen. Mensen die om die reden na de dood van hun vorige hond nog geen nieuwe hond hadden.

Daarnaast is het zo dat zelfs de broodfok niet onbeperkt nieuwe honden kan leveren. Pups opfokken om ze daarna te verzuipen kost ze geld. Maar zelfs als ze besluiten dat ze vanaf 1 februari iedere teef vol te pompen, kwamen de loopsheden wanneer ze kwamen ergens in het volgende half jaar en duurde het 15 weken tussen dekking en verkoop. de productie van honden kan maar beperkt omhoog.

En de meeste mensen gaan uiteindelijk van hun pup/hond houden, ook als het een impulsaankoop is, en zullen proberen het werkend te krijgen. Impulsaankopen zijn namelijk niet beperkt tot coronatijd en met 1.5 miljoen honden en 4.000-5.000 honden per jaar in het asiel, worden blijkbaar maar 0.3% can de honden jaarlijks naar het asiel gebracht u Nederland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:58

Wij hebben een Turk gehad, via stichting AAI. Liefste hond die ik ooit gekend heb. Hij is nu 4,5 jaar geleden overleden. Ik mis hem nog steeds. Mocht ik weer een hond nemen zou ik rustig weer voor een adoptiehond gaan :j .

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 07:58

Ik verplaats dit topic na Leven Zonder Paarden [LZP] naar Beesten Boel [BB] daar past dit beter

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:02

Wat leuk dat je voor een herplaatser wilt gaan! :))

Ik heb nu sinds februari een Griekje van de stichting Mirtos Animal Project in huis. Hij is nu 1 jaar en hij woont hier samen met onze 11-jarige Flatcoated Retriever. Ik ben dolblij met hem! Hij heeft onwijs veel steun aan de andere hond, en ik denk ook dat het vooral daardoor nu zo goed met hem gaat. Onze andere hond is gewoon ontzettend stabiel en vindt alles wel prima, en onze Griek kijkt altijd naar hem om te zien hoe hij ergens op reageert en kopieert die reactie ook. Als de Flatcoat iets leuk vindt, gaat er meteen bij hem ook een schakel om van, “Oh oké, dat is leuk!”

Ik zeg er wel bij: het speelt echt mee dat wij hem als pup hebben geadopteerd. Ik lees een paar berichten terug dat iemand behoorlijk veel ellende heeft gehad met een oudere hond, en dat is precies waarom ik de keuze heb gemaakt voor een pup. Ik heb een tijdje super veel werk met hem gehad qua oefenen dat dingen zoals auto’s helemaal niet eng zijn, maar omdat hij nog zo jong was (is, eigenlijk) kon hij zich nog hartstikke goed aanpassen en zat hij nog niet vastgeroest in de angst. Daardoor hebben wij er nu echt een super fijne gezinshond/allemansvriend aan!
Afbeelding

Skippy01

Re: Honden adoptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:39

Hier de trotse adoptant van een klein Portugeesje. Héérlijke hond in huis, geweldige hond om flinke wandelingen mee te doen, kan goed alleen blijven maar ook hele avonden op de bank tegen je aan hangen. Zijn enige nadeel is zijn enorme jachtdrift waardoor hij absoluut niet los kan lopen. Maar de horror verhalen van enorme angst en dergelijke zijn ons absoluut bespaard gebleven. Zou het in die zin zó weer doen. Qua karakter nog geen lievere hond tegengekomen. Veel vrienden en kennissen ook met tweedekans hondjes, uit allerlei landen: Roemenie, Rusland, Bulgarije, Griekenland, Spanje. De enige waar ik echt verhalen van extreme angst van ken, is de Bulgaar, maar die is vermoedelijk ook als fokteef ingezet en pas met een jaar of 8 naar NL gekomen. Dat gezegd hebbende: probeer wel een klein beetje in te schatten wat je zelf kunt en wil hebben. De jachtdrift van de mijne gaat gepaard met wegloop-gedrag (jachtgedrag op zich vind ik niet vervelend, maar het weglopen is echt wel lastig. Altijd opletten met deuren dicht houden e.d.) - in een gezin met kleine kinderen die deuren nogal eens open laten staan, is dat natuurlijk niet zo handig ;) maar dat is bij mij niet aan de orde) (Hoewel hij verder wel echt geweldig is met kinderen overigens.) In mijn geval gaat het om een podengo-mix, die bij mij is gekomen toen hij ongeveer 7 maanden was. Hier ook echt wel de keuze gemaakt voor een redelijk jonge hond (wilde er echt een jonger dan 2 jaar).

Wij hebben ook honden van fokkers (gehad) in de familie, en ook daar zitten fijne en minder fijne exemplaren bij natuurlijk.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:03

Wij hebben ook een adoptie hond sinds een paar maanden, dit via verhuisdieren. De hond kwam van particulieren die door omstandigheden niet meer voor de hond konden zorgen.
Via deze website kun je een soort van zoekprofiel aanmaken en er staan ook handige tips op, waar op te letten bij het adopteren.
Voor ons is het heel erg goed uitgepakt en we hebben af en toe nog contact met de oude eigenaren.
Onze hond komt btw niet uit het buitenland

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:40

Ik wou altijd een kelpie maar ik vond het zo stom om een pup te nemen van een fokker omdat er zoveel goeie honden in een asiel zitten.
Ik zag anderhalve maand geleden een hond ter adoptie die me aanstond. Ik hebgemaild met het asiel, mijn thuissituatie uitgelegd en ze verteld wat voor karakter en type hond ik zocht.
Helaas was de hond die ik op foto leuk vond niet geschikt bij paarden. Maar er was net een mechelaar binnengebracht van 1 jaar en 3 maand oud die wel zou passen.
Ik ben de volgende dag gaan kijken en ik heb hem gelijk gereserveerd. Na mijn 2de bezoek heb ik besloten hem te adopteren.
Het is een jonge herder met verlatings angst en hij springt op uit enthousiasme. Verder heel sociaal naar honden en onderdanig. Hij kent de basis bevelen en is echt enorm lief.
Hij is nooit op de website gekomen en heeft max 5 dagen in het asiel gezeten.
Bij problemen kan ik het asiel raad vragen zonder problemen via een appje.
Wat ik aanraad is dat je voor een stevige bench alu bench gaat. Door een bouwwerker die lawaai kwam maken ging het slapen gaan veel moeilijker. Hij begon te trillen als een rietje en herviel in enorme paniek. Die nacht is hij tot 3 keer toe uitgebroken. Zelfs mijn bench die ik in geval van nood liggen had werd verslonden. Gelukkig had mijn hond geen al te ernstige verwondingen maar hij had zich wel aan de bench gesneden op verschillende plekken. De alu bench werkt veel beter omdat hij zich geen pijn kan doen en ik zo de bench een positieve ervaring kan maken. Hij zit er ook enkel in met de deur dicht.
Mijn hond reageert enorm goed op de clicker en die zorgt echt dat we grote sprongen vooruit maken.
Naar vreemden die te enthousiast zijn durft hij wel nog opspringen. Maar dat negeren we zoveel mogelijk, elke vorm van aandacht is aandacht, ook negatieve.
Mijn hond was gechipt, gevaccineerd ontwormd en ontvlooid.

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 14:05

Mooi om alle verhalen te lezen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:22

Wat wordt er precies bedoeld met de term "adoptie" in dit verband?
Betekent dit dat je niet volledig eigenaar wlrdt van het betreffende dier?
Ik heb gemerkt dat stichtingen die zich met zulke zaken bezighouden zichzelf graag nogal veel rechten toekennen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:26

Ik wil alleen dieren die volledig van mij zijn en dat ik mag beslissen wat ik er mee doe.
Ik zal dan ook nooit een (beperkend) adoptiecontract tekenen die mij niet als eigenaar ziet maar als "lener" van de hond.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:31

De stichting (of het asiel) blijft eigenaar van de hond. De voornaamste reden dat dit gedaan wordt is om te vermijden dat de mooiste honden opgekocht worden door handelaars die ze dan de dag daarna voor een paar 100€ meer op marktplaats zetten.
Je mag dan de hond idd niet doorverkopen. Mocht de hond ooit in beslag genomen worden voor verwaarlozing of mishandeling gaat hij terug naar de stichting of het asiel.
Voor iemand die het goed meent met de hond heeft het geen consequenties.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:37

Dan waren mijn vermoedens juist. Geen haar op mijn hoofd die aan zo'n onzin zou mee werken.
We hebben al aardig wat herplaatsers gehad; mijn honden, mijn beslissingen.
Laat me niet door een stichting de wet voorschrijven over wat te mogen doen met een dier na verkoop (want ze zijn bepaald niet gratis), wat voor nobele redenen daar ook voor worden aangedragen.
Ik neem aan dat de stichting die zogenaamd "eigenaar van de hond" blijft niet dokt voor het onderhoud van "hun" dieren... _O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:41

Sclimpre schreef:
De stichting (of het asiel) blijft eigenaar van de hond. De voornaamste reden dat dit gedaan wordt is om te vermijden dat de mooiste honden opgekocht worden door handelaars die ze dan de dag daarna voor een paar 100€ meer op marktplaats zetten.
Je mag dan de hond idd niet doorverkopen. Mocht de hond ooit in beslag genomen worden voor verwaarlozing of mishandeling gaat hij terug naar de stichting of het asiel.

Nou hier bleek (nederlandse stichting) dat bij iedere dingetje je eigenlijk toestemming moet vragen dat zouden wij dus niet weer doen. Ik weet niet wat wij hadden gedaan als de stichting toch had gezegd we vinden het niet goed als je de hond liet in slapen en we gaan hem herplaatsen. Soms is het gewoon genoeg.
Ondanks dat het goed was afgelopen nooit weer een hond van deze stichting.

Duitse stichting was veel redelijker. De enige eis die zij stelde was castratie (maar dat hadden zij al geregeld) en boven de 65 moest er een opvang net voor de hond zijn zodat ze bij overlijden niet in de problemen zouden komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:44

Kuggur schreef:
Dan waren mijn vermoedens juist. Geen haar op mijn hoofd die aan zo'n onzin zou mee werken.
Laat me niet door een stichting de wet voorschrijven over wat te mogen doen met een dier na verkoop (want ze zijn bepaald niet gratis), wat voor nobele redenen daar ook voor worden aangedragen.
Ik neem aan dat de stichting die zogenaamd "eigenaar van de hond" blijft niet dokt voor het onderhoud van "hun" dieren... _O-

Die van ons is ook van een stichting.
Maar op een huisbezoek na in het begin bemoeien ze zich nergens mee hoor.
En dat huisbezoek stelde ook niet veel voor. Ze willen alleen even kijken waar hij terecht komt.
Komt je verhaal overeen met wat ze zien.

Het enige wat de stichting wil is dat als je niet meer voor je hond kan zorgen dat je ze het laat weten. En dan mag ik best een voorstel doen voor een nieuw baasje.
En ze willen dat je wat van je laat horen mocht er iets zijn ( het gaat bijvoorbeeld niet goed, hond is agressief bijvoorbeeld) En dat betekent niet dat ze de hond dan ook direct terug nemen.
En castreren was hier ook een verplichting

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:46

Sclimpre schreef:

Kennis van mij werd "aangeklaagd" omdat ze niet van tevoren toestemming voor euthanasie had aangevraagd.
Indien zij vinden dat het niet nodig is willen zij kunnen beslissen dat je alsnog voor bv een dure (kortdurend levensverlengende) operatie moet kiezen (en betalen).
Als je geen toestemming vraagt dat stond er een boete in van ik geloof 500E.
Echt absurd!

Beestje was al ouder (15+) .. zat al jaren aan de medicijnen en zijn knieband? begaf het.
Opereren was eigenlijk geen optie meer en de DA gaf aan dat euthanasie het beste was.
Zij heeft hem direct ter plekke in laten slapen (wat al moeilijk is) gaan ze daarna zeiken dat ze wel toestemming had moeten vragen en dat opereren best had gekund.

Van de zaak is niets terecht gekomen, maar het gaf wel een nare nasmaak omdat zij toentertijd bewust gekozen had voor een hond met (hogere) medische kosten om hem zo nog een fijne oude dag te bezorgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:49

Brainless schreef:
Sclimpre schreef:

Kennis van mij werd "aangeklaagd" omdat ze niet van tevoren toestemming voor euthanasie had aangevraagd.
Indien zij vinden dat het niet nodig is willen zij kunnen beslissen dat je alsnog voor bv een dure (kortdurend levensverlengende) operatie moet kiezen (en betalen).
Echt absurd!

Beestje was al ouder (15+) .. zat al jaren aan de medicijnen en zijn knieband? begaf het.
Opereren was eigenlijk geen optie meer en de DA gaf aan dat euthanasie het beste was.
Zij heeft hem direct ter plekke in laten slapen (wat al moeilijk is) gaan ze daarna zeiken dat ze wel toestemming had moeten vragen en dat opereren best had gekund.

Van de zaak is niets terecht gekomen, maar het gaf wel een nare nasmaak omdat zij toentertijd bewust gekozen had voor een hond met (hogere) medische kosten hem zo nog een fijne oude dag te bezorgen.

Ik weet zeker dat dat bij de stichting van Dino geen probleem zou zijn.

Ik heb gelukkig ook goed contact met een van de vrijwilligers. Ik heb haar op Facebook en af en toe stuur ik een leuk foto’tje met een klein verhaaltje uit mij zelf.
Dat vinden ze echt super leuk.
Maar zij hebben echt wel vertrouwen in de adoptant dat zij de goede beslissingen nemen.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:51

Wij hebben een herplaatser via verhuisdieren.nl. Hier worden dieren aangeboden rechtstreeks van de eigenaar, zonder tussenkomst van asiel. Het overgrote deel is van buitenlandse stichtingen. Als je hier niet voor gaat, kun je dit in het filter uit zetten. Wij hebben bijvoorbeeld een geweldige hond (soort van mislukte labradoodle), omdat de eigenaar vrij plots naar een verzorgingshuis moest en deze grote hond niet mee kon. Ik zie hier wel meer van dit soort verhalen (gezondheidsproblemen, echtscheidingen, minder tijd) voorbij komen en staan echt regelmatig leuke honden bij!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 15:53

Brainless schreef:
Sclimpre schreef:

Echt absurd!

Van de zaak is niets terecht gekomen, maar het gaf wel een nare nasmaak omdat zij toentertijd bewust gekozen had voor een hond met (hogere) medische kosten om hem zo nog een fijne oude dag te bezorgen.

Dit zou bij ons ook het geval geweest zijn. Daarom ook het nare gevoel inderdaad. Iedere keuze moest vast gelegd worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:02

Kuggur schreef:

Als je onderhoudsgeld wil zal je een hondenpension moeten beginnen :)
Wij hebben met dit systeem al honden gehad van een plaatselijk asiel, van een buitenlandse stichting, katten van een kattenopvang en zelfs kippen van de gemeente.
Nooit nadelen van ondervonden.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:24

daantjuhhh schreef:
Kuggur schreef:

Die van ons is ook van een stichting.
Maar op een huisbezoek na in het begin bemoeien ze zich nergens mee hoor.
En dat huisbezoek stelde ook niet veel voor. Ze willen alleen even kijken waar hij terecht komt.
Komt je verhaal overeen met wat ze zien.

Het enige wat de stichting wil is dat als je niet meer voor je hond kan zorgen dat je ze het laat weten. En dan mag ik best een voorstel doen voor een nieuw baasje.
En ze willen dat je wat van je laat horen mocht er iets zijn ( het gaat bijvoorbeeld niet goed, hond is agressief bijvoorbeeld) En dat betekent niet dat ze de hond dan ook direct terug nemen.
En castreren was hier ook een verplichting

Dit hadden wij ook inderdaad! Een huisbezoek, en ik krijg eens in de zoveel maanden een keer een goed bedoelt mailtje met de vraag hoe het met de hond gaat. Verder bemoeien ze zich inderdaad nergens mee. In het contract stond ook dat hij gecastreerd moet worden, dit is (nog) niet gebeurd, maar ook daar horen we helemaal niks over. Niemand die komt checken of we dat al hebben gedaan

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 16:30

Ik wil best een soort 'terugkoopcontract' tekenen, maar voor de rest zou ik inderdaad wel willen dat ik zelf mag bepalen hoe of wat, vooral als het op zoiets gevoeligs als inslapen aankomt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:31

Sclimpre schreef:
Kuggur schreef:

Als je onderhoudsgeld wil zal je een hondenpension moeten beginnen :)
Wij hebben met dit systeem al honden gehad van een plaatselijk asiel, van een buitenlandse stichting, katten van een kattenopvang en zelfs kippen van de gemeente.
Nooit nadelen van ondervonden.

Nope, verkeerde conclusie ( niet verbazingwekkend hier op bokt...); als ik een hond wil en daar alle kosten van wil dragen wil ik óók de wettelijke eigenaar zijn. En als je wettelijke eigenaar wil blijven (zoals die stichtingen) dán moet je bereid zijn te dokken. (Snap je het nu?)
Misschien is je de rij posts opgevallen ná de mijne, waar mensen berichten van stichtingen die euthenasie weigeren en eisen dat je het lijden van je dier verlengt én dokt voor peperdure ingrepen. Als je dát geen "nadeel" vindt...
Ik herhaal, geen haar op mijn hoofd ( 3 van onze huidige 4 honden zijn herplaatsers, daarbij hebben we drie andere herplaatsers gehad die oud zijn geworden bij ons en inmiddels overleden).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:41

Je had het over een hond die slecht ziet of blind is, die moet je dus niet adopteren want die is steun van een andere hond nodig en wanneer die zo oud is duurt dat nog maar kort.