Australian cattle dog of kelpie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:24

Hier een eigenaar van een Cattle dog x Border collie teefje van nu 1.5jr oud
Ik ben compleet verliefd op haar wat een karakter en doorzettingsvermogen. Ze hebben absoluut een gebruiksaanwijzing.
Bobby laat zich niets afdwingen ze luistert erg goed behalve als ze merkt dat ik gehaast ben en ze even snel naar binnen moet dat kan ik het vergeten.
Kleine dieren in de buurt geen optie, mijn konijnen zitten buiten met zeer goede omheining anders waren ze er niet meer geweest, ondanks ze als pup er meer dan genoeg mee in aanraking is geweest.
kleine kinderen idem de eerste 3 maanden waren drama en hing ze in de enkels dat is inmiddels afgeleerd en gaat het nu perfect.
Bij de paarden op het eigen terrein is ze heel erg fel, daarentegen zijn we buiten in het bos gaat het prima.
Energie voor 10 verzot op zwemmen en kent geen grenzen, andere honden gaat ze liever uit de weg dan ze de confrontatie op zoekt of ze moet aanvoelen dat het een prima speel kameraadje is.

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:38

Mandy_89 schreef:
Als ik de meeste verhalen zo lees, zou iig van die beide rassen de kelpie het beste bij mij passen.

Ik houd wel van rassen die een beetje strak in de vacht zitten. Geen lang-harige types.
Een aussie of collie trekken mij niet zo. Zag een tijdje geleden wel een kruising tussen een aussie en een labrador. Erg mooi, maar het leek mij geen verstandige keuze een kruising aan te schaffen. Met hoogst waarschijnlijk ongeteste ouderdieren op erfelijke ziektes

Dat heb ik. Een kruising aussie x border collie.
Ik heb nog contact met de fokker en de andere eigenaren uit dit nest, was eenmalig. Za-lige hond. Qua verwachtingen van jou, ze zou er volledig aan voldoen. Altijd uit voor wat leuks, makkelijk te motiveren, actief (soms te... thuiswerk en een hond die graag aan de gang gehouden wordt.. hiep hoi) en vriendelijk van inborst. Ze heeft ook echt dat intelligente van de beide rassen. Ik zeg altijd "da's er eentje die de eendjes bij elkaar gaat drijven in het water". Gek op water, gek op lopen, maar eerder gericht op de kudde bij elkaar houden dan op speuren.

Nu goed, als je er voor open staat, moet je natuurlijk ook nog zo'n kruising vinden natuurlijk. Ik zou in ieder geval die aussie's niet zomaar afschrijven, maar de labradors ook niet.

Btw hier worden megagave honden geshowd. :D Die hierboven, prachtig!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:53

Citaat:
Btw hier worden megagave honden geshowd. :D Die hierboven, prachtig!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:05

Wij (mijn man) hebben een 4jarige Australian cattle dog. Ik vind ze van een ander kaliber dan de meer standaard niet werkrassen. Hij is heel loyaal, denkt vaak voor zichzelf (soms een voordeel meestal niet!), Heeft 1 echte baas, ze hebben enorm veel beweging nodig en zijn constant alert. Wel is hij heel aanhankelijk naar zijn baasje. Echt een schat maar als iets in zijn koppie zit het niet in zijn billen, een eigen willetje.

Ik zou er nooit meer 1 nemen. Mijn man daarintegen zou er zo direct weer eentje nemen na deze. Terwijl wij beide veel ervaring hadden met honden en eigen honden. Hij is opgegroeid tussen (oud)duitse herders en wij hadden amerikaanse bulldogs en jack russels thuis.

Afbeelding

Afbeelding

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:11

Ik twijfel of ik je de korthaar collie zou aanraden. Ik heb zelf een heftige korthaar uit werklijn en hij is altijd overal wel voor in, super waaks, erg tolerant naar honden en alle andere dieren en niet erg dominant naar ons toe, maar ik vind hem niet echt te vergelijken met de showlijnen.

Een korthaar kan een go anywhere, do anything hond zijn. Ik vind ze echter een beetje een 'niche-ras' als in je moet het ras en de manier waarop ze werken echt waarderen om een korthaar te nemen. Ze passen wat mij betreft ook niet bij de 'standaard' werkers zoals de kelpie, border, mechel, aussie, cattle etc. Ze werken over het algemeen namelijk alleen mét je en niet voor je. Klinkt als een klein verschil, is het niet :P.

Over het algemeen zijn ze erg eigenwijs, vrij gevoelig, best pittig, 'prinses-ig', ik ken er veel die niet tolerant zijn naar andere honden (reuen) en ze zoeken zelf wel even uit of ze zin hebben om met jou te sporten of niet :'). Wat dat betreft kunnen ze dus moeilijk te motiveren zijn, maar dat vind ik vooral van de showlijnen. Ze zijn ook ERG VOCAAL ( :') ), dus dat moet je ook willen :+.

Ik denk dat de Australian Kelpie goed in je beeld past, beter dan een working kelpie, een border of een cattle. Een labrador uit werklijn kan ook erg leuk zijn, al moet je daar eigenlijk wel jachttraining mee gaan doen.

Kaus

Re: Australian cattle dog of kelpie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:33

Vind je reactie niet echt treffend m.b.t. de kelpie en de cattle dog. Die werken net zo goed niet voor je maar alleen met je. Heb je überhaupt ooit gewerkt met één van beide rassen? Als ik mijn kelpie wat vraag en hij ziet het nut er niet van in kan ik echt een dikke middelvinger krijgen :evaw: Hij weet het altijd beter, sneller, slimmer. Dat kan met behendigheid (en schapendrijven) een uitdaging zijn maar ook erg leuk. Mijn cattle dog doet ook echt niet alles wat ik van hem vraag, wel meer dan de kelpie maar hij gaat ook graag de discussie aan.

Een cattle dog vind ik alleen totaal niet passen in het beeld van TS zoals ik in een eerder bericht had gezegd. Een kelpie wel zolang je geen slaafse hond zoekt die alles voor je doet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:25

Wij hebben twee cattledogs gehad en ik vind het een fantastisch ras. Persoonlijk vind ik dat er nogal eens overdreven wordt over hoe moeilijk dit ras zou zijn. Ze worden echter steeds breder gefokt en dat staat mij echt niet aan. Daarnaast is ook steeds meer de gezondheid een issue. Toen onze laatste Cattle anderhalf jaar geleden overleed heb ik me nog wel georienteerd op een volgende, maar om bovengenoemde redenen zijn we afgehaakt. Het is uiteindelijk de working Kelpie geworden. Toch wel een heel andere energie dan de Cattle. Ze is zelfstandiger, heel erg rustig in huis, wel erg aanhankelijk maar ze heeft minder boodschap aan de baas dan de Cattle. Bij de paarden is het wel fijn dat ze minder scherp is en meer op afstand blijft. Wel een heel erg sterke 'drive om te drijven', daar worden ze natuurlijk echt op gefokt.
Bij mij past het temperament van de Cattle beter, maar het is de hond van mijn zoon en hij is dolgelukkig met de working kelpie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:29

Kijk ook eens naar een Manchester terriër!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:15

Kaus schreef:
Vind je reactie niet echt treffend m.b.t. de kelpie en de cattle dog. Die werken net zo goed niet voor je maar alleen met je. Heb je überhaupt ooit gewerkt met één van beide rassen? Als ik mijn kelpie wat vraag en hij ziet het nut er niet van in kan ik echt een dikke middelvinger krijgen :evaw: Hij weet het altijd beter, sneller, slimmer. Dat kan met behendigheid (en schapendrijven) een uitdaging zijn maar ook erg leuk. Mijn cattle dog doet ook echt niet alles wat ik van hem vraag, wel meer dan de kelpie maar hij gaat ook graag de discussie aan.

Een cattle dog vind ik alleen totaal niet passen in het beeld van TS zoals ik in een eerder bericht had gezegd. Een kelpie wel zolang je geen slaafse hond zoekt die alles voor je doet.

Nou zeg, wat een rare reactie. Ik beschreef de mentaliteit van de korthaar vergeleken met de meer populaire werk- en sport rassen omdat de korthaar werd aangeraden o.a. door jou. Dat jij daar dan in leest dat ik zeg dat kelpies en cattles alleen maar voor je werken en slaafs zijn kan ik in komen, maar dat zei ik niet. Ik zei alleen dat ze dat méér doen dan de korthaar. Alles wat ik heb gezegd ging over de korthaar en niet de cattle of de kelpie ;).

Gelukkig heb ik inderdaad meerdere leuke kennissen met o.a. kelpies, cattles, borders, aussies en andere leuke rassen waar ik hier en daar wel eens mee mag/kan trainen en werken e.d. Super leuk om met zulke verschillende rassen te werken, echt een aanrader!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:04

Jij zegt dat het verschil tussen o.a. kelpies en kortharen is dat ze voor je werken ipv met je. Je zet jouw korthaar o.a. tegenover de kelpie en die vergelijking die je maakt klopt gewoon niet. En vervolgens gooi je ze ook nog eens in een groep met rassen die totaal niet te vergelijken zijn. Dat vind ik bijzonder.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 20:20

Even reclame maken voor mijn ras, maar een poedel heeft alles wat je wenst volgens mij en je kan ze heel gemakkelijk kortscheren. Heb je ook gelijk geen haren in huis :D

Afbeelding
Kop kan evt ook kort natuurlijk.
Mijn poedel is werkelijk overal voor in, wat je beschrijft als parcourtjes doe ik ook altijd met haar, alles wat we tegenkomen op wandeling vindt ze geweldig. Super aanhankelijk, super speels, wil altijd wat met je doen. Kan weleens te enthousiast worden! Met cavia's kunnen hangt er een beetje van af, de ene poedel zit meer jachtinstinct in dan de andere.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 08:12

Ik ben een beetje laat bij de partij maar zag dit topic voorbij komen op een andere zoektocht en dacht reageer toch eventjes.

Ik woon in Australie (en ben een hondentrainer) dus zie beide rassen zeer regelmatig voorbij komen.
Ik heb zelf een Kelpie x Koolie.
Working kelpie = kelpie uit een werklijn.

Mijn Kelpie (Koolpie officieel ha!) is echt een karakter. Ze werkt ontzettend graag voor je, is enthusiast en zal ook door blijven gaan als je blijft vragen.
Ze doet het overigens wel op haar manier (zoals andere dit ook al benoemden) maar dit zorgt juist dat ze zoveel karakter heeft. Ze is vocaal en laat zich graag horen, ze is een knuffelhond maar alleen als zij er zin in heeft. Ze gooit vaak een hele hoop gedrag eruit in de hoop dat dit het juiste is wat ik van haar verlang (in obedience bijv.). Ze is een problem solver en heeft nieuwe dingen vaak snel door. Dit is handig, totdat ze denkt dat ze zelf afkortingen kan inpassen waar ze wilt.
Ze is zelfstandig. Gaat gerust haar eigen ding doen van mij (of mijn andere hond) vandaan en trekt lekker haar eigen plan. Ze kan gerust een hele dag lui op de bank liggen, geen probleem maar dan heb ik de volgende dag wel een stuiterhond. Haha. Mijn andere hond is een Amerikaanse stafford en t.o.v. hem heeft ze ADHD.

Als je er genoeg tijd insteekt dan denk ik dat de Kelpie best een geschikte hond is. Zelda is een all rounder. Ik kan scooteren, obedience, agility, rally, speur werk met haar. Ze gaat met mij mee naar klanten.
Zolang je de hond mentaal uitdaagd en bezig houd en niet alleen maar in de tuin laat rondrennen denkende dat dit genoeg is.. dan is een Kelpie een gouden vriend.

M.b.t. de cattle dogs ga ik mee met anderen. Ze zijn meer stoicijns en minder 'open'. Ook zijn het echte enkel bijters. Nummer 1 klacht die ik krijg als iemand een cattle heeft gekocht. "Ze blijven maar in de enkels bijten". Joh, gek he.
Afbeelding