Kater castreren, wanneer en waarom?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11613
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:53

Magrathea schreef:
Oja, hoe langer je wacht, hoe ingrijpender de operatie ook wordt. Het is vet zielig om zo'n klein hummeltje van een halfjaar bij de dierenarts te droppen maar 9/10 keer lopen ze na de operatie alweer rond alsof er niks gebeurd is :=


Dat valt echt mee hoor. Sowieso bij katers is de ingreep echt niet heel ingrijpend, ook niet als ze al iets ouder zijn. Daar zit echt geen verschil in behalve dat er een individu kan zijn wat er misschien gewoon wat meer last van heeft als de ander. Maar qua ingreep zelf is het niet veel ingrijpender.

Wij hebben onze poes pas met een jaar laten helpen omdat ik dat vanwege andere zaken graag wat later wilde doen (ivm lichaamsontwikkeling bij onze Maine Coon). Ze is binnenhuids gehecht geworden en heeft echt niet meer last gehad als wat een jongere poes zou hebben gehad bv. - en dan is dat ingrijpender als de behandeling van een kater.

JoT

Berichten: 4018
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:32

Wij hebben onze beide htk-katers laten castreren rond de 6 maanden. De oudste is een behoorlijk groot formaat kat geworden en de tweede is een klein scharminkeltje gebleven. Daar hoef je het dus niet voor te doen of te laten. Wel om het sproeien voor te zijn.

Gewoon laten doen dus. Als je niet gaat fokken met een kat, dan zou ik 'm sowieso laten steriliseren. Ook een binnenkat kan per ongeluk een keer buiten komen in een onbewaakt moment.

Flowery

Berichten: 2446
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:57

Ik heb mijn 2 katten (broertjes) laten castreren bij 6 maanden ongeveer, voornamelijk vanwege het sproeien :j