minivarken bij paarden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:08

Dat zou de kune kune hier ook zeker doen.

Hier krijgen ze 's ochtends in hun uitloopje hun varkens brok en de paarden allemaal op een rij een emmer.

's avonds gaan de varkens weer terug naar hun eigen plek, doen we hekje weer dicht en krijgen zij weer daar hun varkensbrok en de paarden weer op een rij een emmer.

De varkens gaan ook echt naar bed. Als we te laat zijn, slapen ze al. Worden wel wakker zodra ze voer horen.

Omdat ze super zindelijk zijn, doen we het echt alleen 's nachts dicht. Zodoende houden ze hun uitloopje ook schoon.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:22

pillow schreef:
Varkens worden wel gevoerd met eikels dus daar kunnen ze prima tegen. En als je ze in de weide wilt, moeten ze echt een kram in de neus, anders houd je inderdaad geen weiland over.

Een kram in de neus?

Edit: ik heb het even gegoogled, laat maar. Goddank is dat dus verboden. Beetje bizar dat je het als optie oppert...

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:26

Nog als tip: ik volg de klauwmevrouw op insta. Interessant en misschien handig om ze (eerst) door haar te laten bekappen :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:38

Mona81 schreef:
pillow schreef:
Varkens worden wel gevoerd met eikels dus daar kunnen ze prima tegen. En als je ze in de weide wilt, moeten ze echt een kram in de neus, anders houd je inderdaad geen weiland over.

Een kram in de neus?

Edit: ik heb het even gegoogled, laat maar. Goddank is dat dus verboden. Beetje bizar dat je het als optie oppert...

Weet niet of het verboden is maar ik zie het regelmatig. Ze hebben er geen last van en het is echt de enige optie om ze op het land te kunnen houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 18:50

Voordeel is dat het adres waar ze vanaf komen mijn smid is, hij kan de voetjes onderhouden (indien nodig) al was dat tot nu toe niet nodig omdat ze op het verharde gevoerd werden en zo de hoefjes mooi afsleten.

Ik heb "gewonnen" er zijn gaaspanelen gekomen, met stroomdraadje ervoor, nog 2 tekort die worden morgen bijgehaald en dan kunnen ze zaterdag verhuizen

Het zijn broer en zus en hun leven lang al samen, nu liggen ze in een groot op alle 4 op en naast elkaar, kleiner hok zal geen probleem moeten zijn. Nu krijgen ze eerst het speelhuisje van de kinderen zodat wij in alle rust een nieuw houten hok kunnen maken.

@ pillow, ze komen niet op het gras dat kan ik afsluiten als de paarden er opstaan (en dat zijn +- 2 uur per dag max.) Geen krammen nodig

De bedoeling is dat ze eerst een aantal dagen in hun eigen paddockje blijven tot ze gewend zijn aan de paarden en andersom. Daarna kunnen ze samen maar zal de doorgang altijd open staan voor hun, maar een draadje dat de paarden niet erdoorheen kunnen.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:42

WesternWay schreef:
Nog als tip: ik volg de klauwmevrouw op insta. Interessant en misschien handig om ze (eerst) door haar te laten bekappen :)

De blauwmevrouw is Ragnhild, die ook het boek over varkens heeft geschreven en de Facebook pagina die ik noemde heeft opgericht, zeker verstandig om daar een kijkje te nemen! Daar zijn ontzettend veel mensen met minivarkens en daar kan je ook een goede indruk krijgen van hoe varkens gehouden worden en wat wel en niet werkt. Zoals je hier al kan lezen, heeft iedereen andere ervaringen. Net zoals paarden hebben varkens een eigen karakter en zullen ze nooit allemaal hetzelfde gedrag vertonen, daarom is het moeilijk te zeggen wat wel en niet kan. Dat is gewoon uitproberen :)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:43

Lynn_Nikita schreef:
Voordeel is dat het adres waar ze vanaf komen mijn smid is, hij kan de voetjes onderhouden (indien nodig) al was dat tot nu toe niet nodig omdat ze op het verharde gevoerd werden en zo de hoefjes mooi afsleten.

Ik heb "gewonnen" er zijn gaaspanelen gekomen, met stroomdraadje ervoor, nog 2 tekort die worden morgen bijgehaald en dan kunnen ze zaterdag verhuizen

Het zijn broer en zus en hun leven lang al samen, nu liggen ze in een groot op alle 4 op en naast elkaar, kleiner hok zal geen probleem moeten zijn. Nu krijgen ze eerst het speelhuisje van de kinderen zodat wij in alle rust een nieuw houten hok kunnen maken.

@ pillow, ze komen niet op het gras dat kan ik afsluiten als de paarden er opstaan (en dat zijn +- 2 uur per dag max.) Geen krammen nodig

De bedoeling is dat ze eerst een aantal dagen in hun eigen paddockje blijven tot ze gewend zijn aan de paarden en andersom. Daarna kunnen ze samen maar zal de doorgang altijd open staan voor hun, maar een draadje dat de paarden niet erdoorheen kunnen.

Klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt, laat je ons even weten hoe het allemaal gaat? Lijkt mij leuk om updates te krijgen :D

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:46

pillow schreef:
Weet niet of het verboden is maar ik zie het regelmatig. Ze hebben er geen last van en het is echt de enige optie om ze op het land te kunnen houden.

Ze hebben er juist wél last van, daarom wroeten ze niet. Als ze hun natuurlijke gedrag willen vertonen, levert ze dat pijn op. Terecht verboden dus.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:45

Wij hebben 2 kunes. 1 wroet, de ander niet. De ene is ook luidruchtiger dan de ander. Kwestie van op zelfde tijdstip voeren en rest van de tijd negeren als ze gillen. Ze hebben hier groot hok met stenen uitloop en stuk zand. Verder met schapenkaas nog een groot stuk afgezet waar ze mogen wroeten. Stroom hebben ze heilig respect voor. Ze lopen naast de paarden, omdat ze anders de wei omwroeten. Denk dat ze ook wel samen zouden kunnen. Het zijn 2 zussen die echt de hele dag samen zijn en op elkaar slapen. Heb ze soms in een grote kalveren iglo en dat gaat ook prima als er voldoende stro ligt waar ze onder kunnen duiken. Hier poepen en plassen ze op 1 plek in zand. Schep ik elke dag weg en ruik je niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 11:29

Ja ze zijn er *\o/*

Ze lijken al goed gewend te zijn. Maken tot nu toe ook weinig geluid gelukkig.
Het speelhuisje is nu tijdelijk totdat er tijd is om een iets groter houten hok te bouwen. Hier kunnen ze al droog en warm liggen.
Miep is nog erg mager ondanks ontwormingen. Ik hoop dat ze nu wat meer rust krijgt en vanzelf gaat bijkomen.

Ze komen al meteen aangelopen als ik buiten kom en zijn erg nieuwsgierig Aaien vinden ze nog even te spannend.
Ik heb varkens mueslie gekocht, er staat echter niet op hoeveel kg per varken. Wat is verstandig om te geven?

Afbeelding

De hond houdt de wacht. Deze blaft er niet op en kijkt alleen maar,, de andere blaft nog erg veel op hun, al lijken Sef en Miep zich er niks van aan te trekken.
Afbeelding

De paarden ( linksachterin) vinden ze nog doodeng en weigeren naar voren te komen waar ook hun water en hooi staat. Die moet ik zometeen dus aan de hand naar voren brengen en de paddock afsluiten zodat ze wel gaan eten en drinken.
Afbeelding

Er komt deze week nog een bezem om zich aan te schuren, die van de paarden kunnen ze straks ook gebruiken maar nu ze nog in hun eigen paddockje zitten komen ze daar niet aan. Ook is er een zandbakschelp met water ingegraven waar ze al lekker in gerold hebben. Wat is nog meer leuk en nuttig voor hun om in het verblijf te maken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:16

Hooi?

En wij hebben stro en daar maken ze echt een bed van. Ze schudden het ook echt op en gaan er helemaal in liggen. De eerste tijd trokken ze het naar buiten, maar nu slapen ze in hun hok. Is hun eigen hok wat we mee kregen.

Onze Gottinger is ook niet zo luidruchtig en wilde in het begin niet geaaid, maar nu alleen maar.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:20

Hey wat leuk! wij krijgen deze week ook twee varkentjes, al heel wat dieren gehouden, maar varkentjes is voor ons nieuw. Ben goed aan het inlezen en voorbereiden en bij ons is de try-out, het samenleven met de kippen. Ze krijgen een plek in de omgaande kippenren (300m2) en ik hoop dat het delen met de kippen van het hok gaat werken (wel apart gedeelte). Wij zijn ook eerst gaan kijken en vonden de stank meevallen en het vooruitzicht dat ze zindelijk zijn bevalt ons wel (en ach..mest ruimen moeten we toch). ras weet ik niet (iig geen Kune Kune) en gelukkig kunnen wij de vertrouwde veearts inschakelen. Wij willen hooi voeren en ze krijgen havervrijer muesli van de oude eigenaar. is dat voldoende?? en kan dat zomaar alle muesli zijn, of specifieke varkensmuesli..
Ik ben heel benieuwd en lees graag mee met jullie ervaringen. alle tips en adviezen zijn welkom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:23

Ik heb voor de varkensbrok gekozen, zodat ze alles binnen krijgen en niet selectief kunnen zijn. Hoewel ik dat niet verwacht........

Waar wij ze vandaan hebben, konden ze amper zindelijk zijn, dus het is wel belangrijk dat ze echt de ruimte hebben. Nu doen ze in hun hok en kleine uitloopje niks, maar dat is alleen voor de nacht en het eten en drinken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 15:08

superpony schreef:
Hooi?

En wij hebben stro en daar maken ze echt een bed van. Ze schudden het ook echt op en gaan er helemaal in liggen. De eerste tijd trokken ze het naar buiten, maar nu slapen ze in hun hok. Is hun eigen hok wat we mee kregen.

.

Hok ligt een dikke laag stro in, hebben zij ook al languit in geslapen vannacht. Lopen helaas ook erg veel mee naar buiten en aangezien ik niet kan boren in het kunststof ben ik aan het bedenken hoe ik daar een plankje of iets voor kan maken. misschien een dorpel van steen?

Qua voer heb ik nu de hobby varkensmueslie van Mijten gekocht. Over het paardenvoer ben ik erg tevreden. nadeel is alleen dat ik geen hoeveelheden zie en ik wil ze niet teveel geven m
aar ook niet te weinig

@ Celtic wat leuk, ook varkentjes! Ik ben nu lid van een fb pagina nav een tip hier en daar staan heel veel herplaatsers op

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:39

Ik voer brok , laag in suiker. Verder hooi, wilgentakken en groente en fruit. Soms brood. Welke fb ben jij lid Lynn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:50

Ik vind de hoeveelheden ook slecht aangegeven, maar ik las iets van 1,5-2,5% van het lichaamsgewicht. Het zou wel ras afhankelijk zijn.

Best lastig, want onze kune kune is best flink, maar zeker niet dik. De Gottinger heeft echt een hangbuikje :)

Maar net als bij de paarden; ze hebben hooi, kunnen overal kantjes maaien en kruiden eten etc. Ze bewegen veel over de pp, maar benutten echt niet elke dag alle ruimte.

Wij hebben de brok, zodat ze niks laten liggen en geven 2x daags gelijk met de paarden, anders denken mensen dat de kune kune geslacht wordt denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:20

Afbeelding
<3

Het nieuwe hok is bijna klaar. Ondertussen hebben ze nog steeds het speelgoedje ter beschikking

Sinds vandaag staan ze op het hele perceel en de eikeltjes gaan erin als zoete koek. Paarden staan nu even apart op de wei zodat Miep en Sef eerst zelf het terrein kunnen verkennen
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 07:33

korte update, het gaat goed,, in eerste instantie was mijn paard bang erna viel hij ze aan en zaterdag had ik rijles en kroop 1 onder de draad door en liep in de bak erbij. Mijn paard vond het prima. De shet vind het soms nog grappig om er even achteraan te rennen, doet ze niks maar je ziet gewoon de ondeugd inn zijn ogen als hij er een sprintje acchteraan trekt en hun wegrennen.

Ze doen echt waarvoor ze gekomen zijn, eten alle eikeltjes op, wroeten tot nu toe niet. Jammere is dat ze nog niet aaibaar zijn. Ik heb ze overgenomen van iemand en die kon ze wel aaien. Ze komen zodra ze mij zien, komen ook heel dichtbij en nemen eten uit mijn hand aan maar zodra ik wil aaien duiken ze achteruit. Ik hoop wel dat dat beter gaat worden.
Ik heb weinig voedsel afval waardoor ik nog behoorlijk wat muesli bijvoer op een dag ( 2 scheppen) vrij prijzig

Ook heb ik het idee dat 1 nu iets verkouden is. Zijn knor klinkt iets anders, geen snot, eet goed en is levendig.
Ik heb een stalletje van 150 x 120 voor ze, gemaakt, passen ze beide goed in, met een dikke laag stro, maar ze gaven de voorkeur aan het grote tuinhuis( gebruik ik als stal voor de paarden) en daar maakten ze een nest in een hoek. Mijn merrie durft dan echter niet meer in het tuinhuis en ook lag er maar een dun laagje stro in wat ze helemaal naar 1 hoek hebben geschoven. De laatste 2 nachten heb ik de draad dichtgemaakt zodat ze wel in hun eigen nieuwe stalletje moesten slapen.
Online lees ik dat sommigen een dekentje erin doen ( wordt toch vochtig of niet?) , of een warmtelamp ( niet mogelijk hier). Ik ben nog aan het zoeken naar rubber om op de bodem te leggen en ik maak een halve deur in de opening zodat de opening minder groot is.
Iemand nog tips?

Zo slapen ze nu, hier liggen er 2

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-10-20 07:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 07:35

Paardenfan25 schreef:
Ik voer brok , laag in suiker. Verder hooi, wilgentakken en groente en fruit. Soms brood. Welke fb ben jij lid Lynn?

sorry niet gereageerd zie ik, hobbyvarken vereniging en mini varken forum

welke brok geef jij? speciaal voor varkens? en hoeveel scheppen/ kg per dag?

Ik heb nu de garvo brok maar zo`n zak gaat er vrij snel doorheen

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:00

Wat fijn dat het zo goed gaat.
Ik heb van die dikke speeltuin tegels in de stal liggen, wel helemaal vastleggen want anders gaat die van mij deze ook nog leuk verplaatsen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:53

Nu het regent schuilen onze paarden wat meer en de varkens blijven veel in hun hok. Als ze eruit komen, lopen ze ook even in de schuilstal of gaan op een bult hooi liggen. Dat is soms wel even een dingetje onderling, maar ze hebben allemaal ruimte om eruit te gaan.

Ik sluit ze 's avonds op. Aan hun stalletje zit een uitloopje, dus doe hekje dicht en kunnen ze niet meer rondlopen of bij de paarden. Ze gaan zelf ook slapen, dus vinden dat geen probleem.

Dat aaien moet je echt heel rustig aanpakken. Onze kune kune wilde va dag 1 geaaid en dat is ook een soort dat zo is.
De Gottingher liep van ons weg. Duurde een paar dagen en konden we haar aaien, maar bij minste geringste was ze weer weg.
Zij gaat wel snel liggen en wil dan op haar buik geaaid. Nu blijft ze liggen, maar in het begin sprong ze weer op. Je moet het echt met heel veel rust doen en dan gaan ze het wel herkennen. Nu loopt ze achter ons aan en als we tegen haar praten gaat ze al liggen.

Maar als we teveel op haar afkomen, in 1 keer willen aaien, deinst ze nog wel terug. Wat wij wel doen is veel tegen dr praten en dat herkend ze ook.

De eerste dagen trokken ze alle stro uit de stal en lagen in de uitloop. Ik denk toch om op een nieuwe plek alles te kunnen zien. Nu liggen ze in het stalletje tegen elkaar aan.

Uit nood hebben wij nu boven het stalletje en de uitloop, zeil gespannen. Stalletje staat verder heel erg beschut, tegen de andere schuur en onder bomen.

Wij voeren de varkensbrok van Welkoop. Brok, zodat ze zeker alles binnen krijgen en niks laten liggen. Is 10 euro per zak. Ik denk dat er een zak pw doorheen gaat??
Ik geef wel snij afval, dus stronk brocoli, binnenste van paprika, sla, fruit schillen of gewoon het fruit. Is ook leuk om ze te verwennen. Maar nooit etensresten of afval. ( hebben we ook niet echt )

En ze eten hooi. Dat pakken ze graag bij de paarden weg, maar ze hebben ook zelf wat hooi. Of ze grazen de hele dag. Kantjes maaien, stiekem nu nog onder draad door naar de wei ( kan nog even) Gaan kruidenbult op.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:57

Varkens maken je hele wei en bak kapot... die wroeten echt ontzettend veel... ik zou hier absoluut niet voor kiezen...

Over het algemeen vinden paarden varkens ook echt niet leuk :') Ze zullen er vast aan wennen... maar ik merk dat ze hier toch terughoudenf blijven naar dr varkens van de buren...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:11

Neon schreef:
Varkens maken je hele wei en bak kapot... die wroeten echt ontzettend veel... ik zou hier absoluut niet voor kiezen...

Over het algemeen vinden paarden varkens ook echt niet leuk :') Ze zullen er vast aan wennen... maar ik merk dat ze hier toch terughoudenf blijven naar dr varkens van de buren...

Dat valt echt mee hoor. Ze maken weleens een ligplek in de bak, maar je moet toch slepen. En ik kan de bak ook dicht houden.

Wei wroeten ze minimaal en is ook geen ramp. Groeit zo weer gras.

4 van onze paarden hadden er al mee samen gelopen en reageerden er toen niet op. Hadden ook niet echt contact.
Mn jongste merrie hitste de boel een beetje op de 1e dag, dus hielde ze even apart, maar wel in het zicht.

Nu lopen ze alweer een tijd samen overdag en alles en iedereen doet zijn eigen ding. Als ik een wei open zet, staan ze vrijwel altijd met zijn allen in vrede.
De rest van de dag zijn ze overal aan het kantjes maaien, paarden lopen van hooi naar hooi, naar plantjes etc. Ze passeren elkaar en dat is het.

Nu lopen ze wat meer in de schuilstal en de varkens liggen wel in het hooi dat uit de netten valt of willen ook het nieuwe hooi. Gaat prima.

Onze buur paarden reageerden een week heftig en nu heel af en toe nog. Maar die kunnen er niet bij, kunnen er niet aan ruiken en hebben verder zelf ook niks te doen. Die kunnen nooit echt de varkens leren kennen en dat is een wezenlijk verschil.

Let niet op al het gemorste hooi. Dit is 's ochtends voor opruimen, uitmesten etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:45

Lynn_Nikita schreef:
Paardenfan25 schreef:

sorry niet gereageerd zie ik, hobbyvarken vereniging en mini varken forum

welke brok geef jij? speciaal voor varkens? en hoeveel scheppen/ kg per dag?

Ik heb nu de garvo brok maar zo`n zak gaat er vrij snel doorheen

Ik geef ook van welkoop, varkensbrok. Kilo per dag voor 2 kunes. 's ochtends en 's avonds gooi ik halve kilo in de bak

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 07:29

Neon schreef:

Dat blijkt dus mee te vallen, ze hebben pas op 1 plek gewroet en dat is in hun eigen uitloop. De rijbak en paddock laten ze met rust. Wei komen ze niet op.
Wat een leuke foto`s SP, zo staan ze hier ook. Als ze in de rijbak staan en ik kom buiten komen e als een zwaan kleef aan achter elkaar aan naar voren gelopen