Schaapdrijvende bokkers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:15

Wij zitten ook in zuid Limburg. Heel veel trainingsplekken zijn hier niet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 19:19

In de buurt van Sittard zit ik. En een uurtje of anderhalf wil ik wel uitwijken om eens mee te kijken :)
Sanseviera, waar zitten jullie als ik vragen mag?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:26

Pluttersput, ik stuur je een pb.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:36

KimD schreef:
Nynkster schreef:

Als het zo makkelijk was kocht iedereen hond met goed papier en dan kun je gaan drijven :P papier is geen garantie voor aanleg

Maar BC worden toch gewoon getraind en opgevoed geboren. Dat weet toch iedereen! :+
.

Geen garantie maar je vergroot je kans wel als je een pup hebt uit werkende ouders.
En echte aanleg is goud waard. Goed getrainde volwassen honden zijn ook echt niet te betalen.
Maar als ik zie hoeveel aanleg onze beide honden van zichzelf al hebben ben ik blij dat we dat er in ieder geval niet in hoeven te trainen. Dat krijg je nooit op die manier er in.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:39

Lizy, dat is ook zo, helemaal mee eens.
Er zijn zelfs mensen die zien een hond werken, en weten uit welke lijnen die komt, zonder ooit het papier van die hond gezien te hebben, of te weten waar die vandaan komt.

Je kunt een hond wel iets op commando leren, ik zie liever een natuurlijk werkende hond.
Zeker in het praktijkwerk moet je zeker weten dat je hond geen schapen laat staan, maar alles meeneemt, ook al heb je ze zelf niet gezien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:44

Logisch, dat is bij agility net zo. Ik hoef tijdens (internationale) wedstrijden niet naar de naam te kijken om te weten waar ze vandaan komen. De betere en grotere namen haal je er zo uit. Ook de slechte vallen op trouwens maar die naam kun je beter niet hebben. :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:47

Sansevieria schreef:
Lizy, dat is ook zo, helemaal mee eens.
Er zijn zelfs mensen die zien een hond werken, en weten uit welke lijnen die komt, zonder ooit het papier van die hond gezien te hebben, of te weten waar die vandaan komt.

Je kunt een hond wel iets op commando leren, ik zie liever een natuurlijk werkende hond.
Zeker in het praktijkwerk moet je zeker weten dat je hond geen schapen laat staan, maar alles meeneemt, ook al heb je ze zelf niet gezien.

Nou dat dus. Als de hond achterblijft in het land en wij mopperen omdat hij ‘niet luistert’ is dat 9 van de 10 keer omdat hij een eigenwijs schaap ligt te ‘eyen’. De werkdrift in goede banen leiden en stuur en rem erop zetten is al genoeg werk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:48

Sansevieria, yep! Ik ben laatst bij Reinier van Klinken geweest, die werkt met kelpies. Na de mijne een kwartier aan het werk te hebben gezien kon hij precies vertellen honden in zijn lijnen zaten of ook waren voortgekomen uit die lijnen.

Ik zou wel oppassen met een Australian kelpie kopen als je op zoek bent naar een echte werker. Wanneer er al generatie op generatie niet is gefokt en getraind op schapen, is de echte aanleg zo verdwenen. Dan kan je er nog wel wat mee maar het werkt en gedraagt zich heel anders dan eentje uit werklijnen.

Ik voelde mij vanochtend niet goed en moest in de middag werken, ben nu bijna vrij. Mijn honden hebben nog niks gedaan vandaag behalve even plassen. Ik woon mega klein dus een rondje in de tuin zit er ook niet in _O- Maar ik heb ze de hele dag nog niet gehoord! Ze zouden er ook geen probleem mee hebben als ze vanavond niks meer doen, ik denk dat ik dat vervelender vind dan zij :))

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:16

Er zijn ook meer plekken waar je schapen aan de gang kan dan met koeien.

De stamboek naam van m'n hond is Maij of May zoiets, moet het even opzoeken. Roepnaam BobbykomhierBobbykomhier12!
:+
Iets met poep in oren enzo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:18

Arabesk, ik hoef de stamboeknaam van je hond niet te weten.
Een isds hond heeft vaak niet zo een fancy naam.

Ik zou eerder nieuwsgierig zijn naar de ouders :D

De mijne hebben soms bananen in de oren denk ik wel eens _O-
Liever dat dan poep...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 22:36

Iemand wilde ergens in dit topic z'n stamboek naam weten vandaar.
Ouders moet ik even opzoeken. Kom er op terug.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 23:19

Ik heb het vele jaren gedaan, voor werk en wedstrijden en ook wel wat training van honden voor anderen. Nu zelf geen schapen meer en laatste bordercollie is ook gestorven. Heb nu toevallig koeien en een corgi, maar dat werkt toch heel anders. Maar beiden dus niet rassen waar je interesse naar uitgaat. Ik zou alleen nooit af en toe een keer een lesje een alternatief vinden voor paardrijden, wat ik zelf dus ook al paar jaar niet meer kan. Ik ben gaan mennen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 06:52

Mennen heb ik ook gedaan :) het is ook niet een opvulling voor het niet paardrijden, het is mijn lifestyle die ik ergens anders op wil richten.
Met de pony's werkte ik langzaam ergens naartoe, ik had doelen. Wat betreft mijn honden nu heb ik ook doelen, maar dat zijn dingen die ik gewoon tijdens de dagelijkse wandelingen oefen.

Ik heb het idee dat ik meer wil. Ergens naartoe wil trainen met iemand. En misschien is dit het ook wel helemaal niet, maar daar kom ik dan ook vanzelf achter :D ik ga in elk geval eens bij wat mensen langs, wat dingen bezoeken.
Ik vind in elk geval de reacties in dit topic al heel fijn ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:10

Is speuren dan geen optie?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 09:52

Nee, geloof niet dat dat mijn interesse echt wekt..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:30

Oh leuk een topic hierover! Ik begin in september een aantal lessen met mijn australian Shepherd :)
Vind het een leuke afwisseling naast canitrail/cross en agility.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:56

Als ik om één of andere reden zou stoppen met paarden dan zou schapendrijven inderdaad een goede vervanging zijn. Dat komt qua ontspanning, buiten zijn en met beestjes bezig zijn nog het meest in de buurt. Het is ook een wereldje apart, net als de paardenwereld.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:48

Wat een leuk topic!
Wij hebben een working kelpie van 7 maanden en we wonen op een melkveehouderij.
Het is de bedoeling dat hij in de toekomst de koeien gaat halen, maar eerst maar ervaring opdoen met schapen.
Wij wonen nabij heerenveen, kennen jullie nog goede trainers in de buurt?

Dit is ons Bink(i)Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:00

En Arabesk : heb je de ouders gevonden? :D

Nijnthju: Leuke hond!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:25

Nynkster schreef:

Ja ik was op vakantie, nu weer terug en even de papieren erbij gepakt:

vader: lowland's blacksmith Sam (driekleur)
moeder: drum deabei (bruin, tan en wit)

Het zegt mij niks. Bij paarden weet ik nog wel dat Jazz enzo heel interessant zijn :+

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:06

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:20

Arabesk schreef:
Nynkster schreef:

Ja ik was op vakantie, nu weer terug en even de papieren erbij gepakt:

vader: lowland's blacksmith Sam (driekleur)
moeder: drum deabei (bruin, tan en wit)

Het zegt mij niks. Bij paarden weet ik nog wel dat Jazz enzo heel interessant zijn :+

O ja, van LB, die zijn meestal wel behoorlijk fanatiek bij de schapen. Die fokken al heel wat jaren...
John loopt ook wedstrijden kl.3 met zijn honden, vroeger liep die ook als herder met een kudde, of ie dat nog doet weet ik zo even niet, ik loop al een aantal jaren geen wedstrijden meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 06:50

Ze staan helaas ook bekend om hun epilepsielijnen, afgelopen maand is er nog een LB ingeslapen uit een LB combi die zulke zware aanvallen had dat hij niet eens meer fatsoenlijk kon ademhalen. Zo zijn er nog wel meer gevallen bekend. Maar Drum is de oma van die hond.

Sam wordt ook niet meer mee gefokt en is ook angstvallig weinig over te vinden.

Het verklaart wel waarom de hond zo drijft, hij komt uit schapenlijnen, die worden stukken korter bij het instinct gefokt dan menig huis, sport of showborder. Die weten vaak de schapen niet eens te vinden. De hond heeft dus een goede aanleg meegekregen, zoals je ook mag verwachten uit die lijnen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:28

KimD, ik had het er ook al bijgeschreven, en later weer weggehaald.
Ik denk dat jij Red bedoelt? Heel erg sneu voor die mensen.

Heb vroeger met mensen samen getraind die ook op een leeftijd van 2 jaar al een veelbelovende hond van LB hebben moeten laten inslapen vanwege epilepsie.
Jammer genoeg was de eigenaar van betreffend hondje daar niet open en eerlijk over, en hebben ze dat hondje niet laten indragen in de epilepsie lijsten. Hebben jaren volgehouden dat ze een hartkwaal had :(

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:35

Maar er zijn ook mensen die al jaren en jaren bij LB kopen, en stuk voor stuk fijne werkhonden hebben. Misschien geluk of misschien toch ook wat lijnen die wel goed zitten.
Zijn helaas bijna geen fokkers waar geen epilepsie is. Anders was het probleem een stuk kleiner geweest :)