Advies adoptie hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:43

anjali schreef:
Er zijn ook honden die niet lang kunnen of willen wandelen.Eigenlijk bestaan er zoveel verschillende types honden dat er voor iedereen wel een geschikte te vinden is.

Maar elke hond vraagt tijd en aandacht. Elke hond wil naar buiten of ook in huis aandacht. Als een snelle plas gedaan wordt vanuit weinig tijd is het een no go. En als je je hond elke dacht dichtbij laten plassen op dezelfde plek gaat het daar een partijtje meuren.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 14:43

belle_boef schreef:
Je vind het te lang voor een snel plasje. 1 km heen en terug is een rondje van 20 minuten. Dat is toch al een kort rondje.
Is een snelle plas enkel je hond naar buiten laten voor een plas en weer naar binnen? Hoe vaak moet je hond zo’n plas doen dan? Als jij zoveel uur van huis bent is het voor een hond niet echt fair om hem een snelle plas te laten doen en weer naar binnen moeten.

Nou je leest toch dat bij veel mensen ze hun hond 's ochtends even snel een plasje laten doen zodat de spanning eraf is om dan aan te kleden voor de wandeling?

Hoe ik het met mijn familiehond deed toen hij hier was:
- rond half 9 lopen naar het veldje. Daar z'n behoeftes doen en met een bal spelen. Zonder het spelen is dat dus 1km.
- met de lunch hetzelfde, dus ook 1km.
- na school rondje park, dit komt neer op 3-4km.

En dan 's avonds laat als ik alleen ben mocht m'n hond voor het huis nog even plassen. Als m'n vriend er was gingen we naar het veldje. Dus nog 1km erbij.

Dit komt neer op zo'n 5-7km per dag wandelen. Volgens mij is dat niet te weinig of wel?

tengeltje11

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:51

Iemand die ik ken studeerde ook diergeneeskunde in Gent en die nam haar chihuahua gewoon mee naar de colleges.
Tuurlijk gaat dit niet met een grote hond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:52

Ik zou het in jouw situatie gewoon doen! Maar nu wil ik zelf ook heel erg graag een hond. :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:57

emilyslaluna schreef:
belle_boef schreef:
Je vind het te lang voor een snel plasje. 1 km heen en terug is een rondje van 20 minuten. Dat is toch al een kort rondje.
Is een snelle plas enkel je hond naar buiten laten voor een plas en weer naar binnen? Hoe vaak moet je hond zo’n plas doen dan? Als jij zoveel uur van huis bent is het voor een hond niet echt fair om hem een snelle plas te laten doen en weer naar binnen moeten.

Nou je leest toch dat bij veel mensen ze hun hond 's ochtends even snel een plasje laten doen zodat de spanning eraf is om dan aan te kleden voor de wandeling?

Hoe ik het met mijn familiehond deed toen hij hier was:
- rond half 9 lopen naar het veldje. Daar z'n behoeftes doen en met een bal spelen. Zonder het spelen is dat dus 1km.
- met de lunch hetzelfde, dus ook 1km.
- na school rondje park, dit komt neer op 3-4km.

En dan 's avonds laat als ik alleen ben mocht m'n hond voor het huis nog even plassen. Als m'n vriend er was gingen we naar het veldje. Dus nog 1km erbij.

Dit komt neer op zo'n 5-7km per dag wandelen. Volgens mij is dat niet te weinig of wel?

Voor de een is het genoeg en voor de ander niet. Vergeet niet dat veel honden geen genoegen nemen met alleen fysiek moe worden. En hoe is het voor jou om elke dag hetzelfde rondje te moeten lopen. Weer of geen weer. En als het zo slecht is dat je een week lang alleen korte rondjes doet en je hebt in huis een hond aan het stuiteren. Heb je daar ook over nagedacht.
En moet je hond elke dag traplopen of is er een lift.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:59

Ik heb in een soortgelijke situatie wel de keuze gemaakt om een hond te nemen.

Op het moment dat ik net begon met werken en mijn vriend nog studeerde. We wonen in de rand rond Gent in een appartement (gelijkvloers met 12m2 terras). Ik zelf werk wisselende diensten in dezelfde week, twee dagen per week ben ik dus thuis tot 14u. Mijn vriend begint telkens vroeg te werken en is dan rond 15u thuis.
Hier gelukkig wel mooie wandelmogelijkheden en mijn paarden staan in de buurt op een weide, ze mag dagelijks mee en loopt daar dan minimum 1,5 uur los rond.

Geen tuin hebben is hier echt geen issue. Ik loop ook gewoon in jogging een rondje, maakt niets uit toch.

Onze hond is geadopteerd uit Roemenië. In het begin ook veel tijd gemaakt om haar aan alles te laten wennen.
Maar we hebben ook wel echt geluk met haar: geen geblaf, ze slaapt gezellig mee uit tot 10u, als ze alleen thuis is slaapt ze. Dus wel heel erg veel geluk met haar <3

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 15:07

belle_boef schreef:
Voor de een is het genoeg en voor de ander niet. Vergeet niet dat veel honden geen genoegen nemen met alleen fysiek moe worden. En hoe is het voor jou om elke dag hetzelfde rondje te moeten lopen. Weer of geen weer. En als het zo slecht is dat je een week lang alleen korte rondjes doet en je hebt in huis een hond aan het stuiteren. Heb je daar ook over nagedacht.
En moet je hond elke dag traplopen of is er een lift.

En precies daarom is het belangrijk om een hond te vinden die goed bij ons past. :o
Wat betreft elke dag hetzelfde rondje lopen, volgens mij is dat zo bij bijna elk huishouden. Met uitzondering de speciale wandelingen in het weekend oid. Op een normale doordeweekse dag lopen de meeste honden en baasjes hetzelfde rondje.
Maar het is zeker iets om rekening mee te houden. Maar dat behoort denk ik tot het lijstje van aanpassingen/veranderingen die gebeuren bij het nemen van een hond in het algemeen. Niet zozeer mijn situatie specifiek. :)

Wij hebben een lift :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:10

Ik zou nog even wachten met een hond nemen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 15:23

Nova3 schreef:

Op het moment dat ik net begon met werken en mijn vriend nog studeerde. We wonen in de rand rond Gent in een appartement (gelijkvloers met 12m2 terras). Ik zelf werk wisselende diensten in dezelfde week, twee dagen per week ben ik dus thuis tot 14u. Mijn vriend begint telkens vroeg te werken en is dan rond 15u thuis.
Hier gelukkig wel mooie wandelmogelijkheden en mijn paarden staan in de buurt op een weide, ze mag dagelijks mee en loopt daar dan minimum 1,5 uur los rond.

Geen tuin hebben is hier echt geen issue. Ik loop ook gewoon in jogging een rondje, maakt niets uit toch.

Onze hond is geadopteerd uit Roemenië. In het begin ook veel tijd gemaakt om haar aan alles te laten wennen.
Maar we hebben ook wel echt geluk met haar: geen geblaf, ze slaapt gezellig mee uit tot 10u, als ze alleen thuis is slaapt ze. Dus wel heel erg veel geluk met haar <3

Bedankt voor het delen van jullie situatie. Wat ideaal dat hij mee naar stal kan!
In de weekenden dat we in Gent blijven kunnen we andere routes opzoeken en de weekenden bij mijn ouders is er meer dan genoeg leuke routes om te doen en zou de hond mee naar stal kunnen.

Persoonlijk denk ik dat er op ieder huishouden met een hond iets erop aan te merken is. Iedereen doet het ook anders.
Mijn vraag is eigenlijk of onze situatie oneerlijk en puur uit eigen belang zou zijn. Ik denk persoonlijk van niet maar daarom vraag ik ook meningen van anderen :).

Mindim schreef:
Ik zou nog even wachten met een hond nemen.

Bedankt voor je reactie. Zou je misschien willen toelichten waarom? Dan kan ik een beter idee krijgen welke factoren niet goed zijn. :j

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:26

Ik heb 7 jaar in de scheepvaart gewerkt (tankvaart) en de hond ging gewoon mee
Deze was ook al 5 jaar oud toen.. alleen leren plassen aan dek was een dingetje... vanaf puppy is dat makkelijker.

Kan je vriend de hond dus niet mee?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:30

Vrijwel altijd als iemand aan Bokt gaat vragen of ze wel of niet een paard zouden gaan nemen wordt het door de meesten afgeraden en gezegd dat "later"maar te gaan doen. En nu wordt er gevraagd wel of geen hond te nemen wordt het ook al afgeraden en naar "later"verwezen!Op die manier heeft niemand ooit wat want "later"zijn er wel weer andere problemen. Je moet natuurlijk wel kijken of je een dier een goed leven kunt bieden. Maar zeker een hond uit een asiel gaat er bij een liefdevolle eigen baas wel op vooruit. Gaat het echt niet dan neemt een asiel de hond ook terug en dan is het tenminste geprobeerd.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:32

Even nog een toevoeging: nu als students is het op een bepaalde manier juist makkelijker om een hond te hebben, want relatief veel van de tijd (in ieder geval komend jaar) is nog flexibel in te plannen. Dan is enkel de vraag hoeveel "offers" je ervoor wil maken. Ik denk juist na de studie dat het druk wordt, 40 uur werkweek, soms nacht en weekenddiensten, en dan ook nog een herplaatser of pup opvoeden? Dan is dat tijdens mij studententijd toch makkelijker :o (enige voordeel dat je dan wel hebt is hopelijk een wat groter huis met een tuin).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:43

Ik zou het gewoon doen. Genoeg leuke oudere zindelijke herplaatsers die je heel blij maakt met een eigen huisje. Verschillende honden hebben verschillende wensen en de meeste honden passen zich prima aan iedere situatie aan.

Huisdieren hebben op zich is natuurlijk egoïstisch. Dat is niet slecht imo. Vooraf kun je 100 redenen tegen en 100 redenen vóór bedenken. Uit het feit dat het wel lukt met jullie 'leenhond' maak ik op dat het ook wel gaat lukken met een eigen hond. Zal het altijd makkelijk zijn? Nee vast niet. Gaat het 't waard zijn? Dat is alleen aan jou om te beslissen. Bij mij is het dat wel geweest, maar dat is persoonlijk.

Mijn herplaatsteefje was 6 jaar toen ze bij ons kwam. Heerlijk dier dat alles al kende (behalve luisteren in sommige gevallen _O- ). We hadden er goed over nagedacht en alles goed voor elkaar. Totdat alles niet meer goed voor elkaar was.
Vriend en ik zijn uit elkaar gegaan en tsja... dan zit je dus met je goed uitgedachte plan voor de hond(en).

Maar... Ik heb me aangepast. En zij ook.
Ze is 2x per dag 4 uur alleen thuis. De camera laat zien dat ze dan lekker ligt te slapen. Als ik wel thuis ben is de aandacht voor haar en geniet ze uitermate. Is het de perfecte manier van hond houden? Nee. Maar is ze ongelukkig? Nee zeker niet.
Mijn punt is dus eigenlijk: je kunt het nu allemaal goed plannen, maar je kunt toch niet in de toekomst kijken. Dus als het nu goed voelt, gewoon doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:00

BillyJ schreef:
Ik heb 7 jaar in de scheepvaart gewerkt (tankvaart) en de hond ging gewoon mee
Deze was ook al 5 jaar oud toen.. alleen leren plassen aan dek was een dingetje... vanaf puppy is dat makkelijker.

Kan je vriend de hond dus niet mee?

Ik denk dat de meeste rederijen daar niet op zitten te wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:02

anjali schreef:
Vrijwel altijd als iemand aan Bokt gaat vragen of ze wel of niet een paard zouden gaan nemen wordt het door de meesten afgeraden en gezegd dat "later"maar te gaan doen. En nu wordt er gevraagd wel of geen hond te nemen wordt het ook al afgeraden en naar "later"verwezen!Op die manier heeft niemand ooit wat want "later"zijn er wel weer andere problemen. Je moet natuurlijk wel kijken of je een dier een goed leven kunt bieden. Maar zeker een hond uit een asiel gaat er bij een liefdevolle eigen baas wel op vooruit. Gaat het echt niet dan neemt een asiel de hond ook terug en dan is het tenminste geprobeerd.

Leuk voor de hond ook, om zo een proefkonijn te zijn en als het niet lukt, kun je het gewoon terug brengen. Het is geen strijkijzer van de Blokker. Dat is voor de meeste honden een mentale opdonder hoor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:10

emilyslaluna schreef:
Goof schreef:
Ik zou er lekker even mee wachten. Je hebt nu misschien colleges vanuit huis, maar het is geen garantie dat dat zo blijft. 40 uur college en dan thuis studeren en ook nog voor een pony zorgen geeft weinig tijd over voor een hond.
Ik zou wachten tot je afgestudeerd bent en een baan hebt en dan kijken hoe jullie situatie is met betrekking tot werktijd en wonen etc.

Bedankt voor je reactie!
40 uur college is zeker veel. Wel is het altijd zo geweest dat de lessen opgenomen worden. Dus in principe kan ik altijd een (deel van de) dag thuis blijven.
Mijn lessen beginnen pas om 10:00 uur en ik heb standaard 1.5 uur lunch pauze en maximaal tot 18:00 uur les. Dus zelfs al zou ik naar alle lessen gaan dan is er zeker voldoende tijd voor alle wandelingen.
Tevens geldt het maar voor om de week aangezien mijn vriend ook om de week volledig thuis is.

Wat betreft de pony, zij staat in de buurt van mijn ouders en wordt daar volledig verzorgd. Het terug naar NL gaan is puur omdat ik haar dan mis want aan zorg en aandacht komt ze niet tekort :o.

Ik ben trouwens helemaal eens met wat jij en je voorganger zeggen. Ik probeer alleen even wat meer verduidelijking te geven. :D

RoosvanBlue schreef:
Ik had echt precies dezelfde gedachte(n). Ook ik zeg al snel; waar een wil is, is een weg. Maar in de stad wonen met een hond lijkt me echt niks, vooral ook voor jezelf niet omdat het dan altijd een hele onderneming is met uitlaten. En dan heb je nog alleen zo'n (vaak vies en druk) hondenveldje. En hoe goed een hond ook los kan lopen, in de stad is dat helemaal niet handig en kan gevaarlijk zijn.

Dus ik zou verhuizen en dan een hond nemen :D

Oh even ter verduidelijking, ik woon zelf in Merelbeke, dus geen stad. Ik woon zelfs niet in het centrum ervan dus qua drukte valt het mee. Het veldje waar ik altijd heen ga is nooit iemand te zien dus wat dat betreft is het prima te doen.

Je hebt voldoende tijd om te wandelen maar de hond zit wel het merendeel van de dag alleen. De ene week wel, de andere week niet.

Voor mij persoonlijk zou ik daar al stoppen met denken, dat is op geen enkele manier goed te praten en egoïstisch. Fulltime werken of fulltime school, het blijft fulltime alleen zitten.

Als je vriend wellicht ander werk had maar in deze situatie is hond geen optie vind ik.

Ik zou wachten tot je op zijn minst bent afgestudeerd en weet wat de toekomst brengt en het 'waarom wel' lijstje la.ver en positiever is dan het 'waarom niet' lijstje.

Op het 'waarom niet' lijstje horen eigenlijk precies nul opmerkingen te staan.
Laatst bijgewerkt door KimD op 09-08-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:11

emilyslaluna schreef:
Nova3 schreef:

Bedankt voor het delen van jullie situatie. Wat ideaal dat hij mee naar stal kan!
In de weekenden dat we in Gent blijven kunnen we andere routes opzoeken en de weekenden bij mijn ouders is er meer dan genoeg leuke routes om te doen en zou de hond mee naar stal kunnen.

Persoonlijk denk ik dat er op ieder huishouden met een hond iets erop aan te merken is. Iedereen doet het ook anders.
Mijn vraag is eigenlijk of onze situatie oneerlijk en puur uit eigen belang zou zijn. Ik denk persoonlijk van niet maar daarom vraag ik ook meningen van anderen :).

Voor jullie lijkt mij het meest onzeker waar jij gaat werken als je bent afgestudeerd.
Als dierenarts maak je toch ook vaak lange en wellicht onvoorspelbare uren...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:12

Het is misschien wel allemaal net haalbaar, maar vanuit het oogpunt van de hond heb je hem niet perse enorm veel te bieden..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:14

Dat laatste wat jij zegt ben ik het totaal niet mee eens KimD. Dat zou imo betekenen dat niemand een hond mag hebben.

Er mag genoeg op het "waarom niet" lijstje staan. Beter zelfs om daar heel veel op te hebben staan.
Dat betekent namelijk dat je eraan hebt gedacht. En hopelijk ook dat je al Eén oplossing hebt bedacht om de waarom niet in een waarom wel om te buigen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:17

assie schreef:
Dat laatste wat jij zegt ben ik het totaal niet mee eens KimD. Dat zou imo betekenen dat niemand een hond mag hebben.

Er mag genoeg op het "waarom niet" lijstje staan. Beter zelfs om daar heel veel op te hebben staan.
Dat betekent namelijk dat je eraan hebt gedacht. En hopelijk ook dat je al Eén oplossing hebt bedacht om de waarom niet in een waarom wel om te buigen.

Dus dan staat ie op het waarom wel lijstje en niet op het waarom niet lijstje. ;)

Zolang er daar nog iets staat heb je de oplossing dus nog niet bedacht of is er geen mogelijkheid tot een oplossing en hoort de hond dus nog niet in je situatie thuis.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:31

Ik heb niet alles gelezen, alleen de reacties vanTS, maar heb je ook over de toekomst nagedacht? Nu heb je online college, maar als je straks aan het werk gaat? Dan ben je als dierenarts ook makkelijk 40 uur in de week van huis.

Precies deze reden dat ik geen hond kan hebben. Arme dier zou zo veel alleen thuis zijn, dat vind ik niet kunnen.
Ik werk maar 15 uur in loondienst en de rest als zzp-er, maar de hond kan niet mee als ik moet werken. Ik ben paardendierenarts, maar kan een hond niet meenemen bij huis visites.

Ik wil geen hond als ik 4 dagen of meer overdag niet thuis ben en geen leuke oppas heb. En om de hond nou 4 dagen ergens anders heen te brengen vind ik ook wel wat. Of die persoon moet dat zoeken, of je kan je afvragen of het een goed idee is. Tijdens de lunch uitlaten kan wel, maar het is een beetje sneu als zo’n dier uren per dag alleen is. Dan heb ik die hond om mij 3-4 uurtjes in de avond gezelschap te houden, en in het weekend. Verder zit hij dan alleen. Dat vind ik zelf een beetje veel.
En dan heb ik mijn diensten etc nog niet eens meegerekend, dus dan zou de hond in de avond ook alleen zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:34

Ik zou zelf denken aan de toekomst.
Je bent binnenkort afgestudeerd. Hoe gaat het dan als je straks full time aan het werk bent?

Nu is het waarschijnlijk makkelijk in te vullen en heb je vaste tijden.

Maar eenmaal aan het werk heb je ook wel eens nacht/oproep diensten etc, hoe kan je dat inrichten als je vriend weg is.

Zelf zou ik bij full time werken nooit meer een hond nemen. We hebben het nu wel, maar ze waren er al dat ik nog op de middelbare school zat, gelukkig heeft mijn moeder de mogelijkheid om het op te vangen.

Anders had ik het niet eerlijk gevonden en had ik het mezelf verweten dat ze zolang alleen zouden zitten.

Het is niet alleen 40 uur werken, het is ook reistijd en vrije tijd die je anders wilt besteden dan met de hond.
Wil je later nog een paard? Kan je dit kan combineren?
Is er eventueel een hondenuitlaat/crèche waar je hem naar toe zou kunnen brengen als je het niet red?

Zelf denk ik dat je op dit moment het prima bol kan werken, maar wil en kan je dat later als je werkt nog steeds?

Ik denk dat dat de belangrijkste vragen zijn, en alleen jij kan daar antwoord op geven, bokt niet :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 17:02

Bedankt eilleen333 en KellyR voor jullie reacties!
Nadenken over hoe en wat na de studie is zeker iets wat we moeten doen. Ik denk dat iedereen die studeert daar niet echt antwoorden op heeft. :j

Eileen, wat doen je collega DA's die honden hebben? Ik ken namelijk heel veel die wel een hond hebben en vraag me af hoe zij het voor elkaar krijgen. Misschien dat ik er wat van op kan steken. Ik kan me niet voorstellen dat alle studenten die een hond hebben opeens de hond weg moeten doen :( .

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 17:15

Silenna schreef:
Het is misschien wel allemaal net haalbaar, maar vanuit het oogpunt van de hond heb je hem niet perse enorm veel te bieden..

Mijn excuses maar ik denk niet dat ik hier echt mee eens ben. :o
Wat heb ik te bieden?
- Een warme mand
- Een veilig huis
- Voeding, water
- Liefde en aandacht
- Lekkere wandelingen
- Diergeneeskundige zorg wanneer nodig

Dit zijn allemaal dingen die op straat of in een asiel niet echt allemaal aanwezig zijn.

Ik denk dat de grote obstakels eigenlijk de 'wat als' dingen zijn.
1. Dit hele jaar kan ik ofwel voltijds thuis zijn ivm corona, ofwel deeltijds/voltijds door alsnog lessen thuis te kijken.
2. Volgend jaar zal wat drukker worden, maar met een goed vangnet moeten die uitzonderingen dat het niet lukt ook goed komen.
3. Wanneer ik afstudeer en ga werken is het onzeker hoe het er allemaal uit zal zien. Maar de situaties die ik voorzie zijn zeker aan te passen aan een hond. Er zijn veel mensen waarbij het lukt.

Wat dat betreft ben ik het eens met anjali. Later klinkt altijd beter tot het later is en je alsnog wilt wachten op later.

Het lijkt me wat Cathalijne zegt ook dat ik juist nu de tijd heb om een nieuwe hond in huis te hebben. Voldoende tijd om te wennen en elkaar te leren kennen. Als ik eenmaal ga werken dan is die start al niet mogelijk.

Voor alle anderen wil ik graag laten weten dat de punten die worden aangehaald zeker waarde hebben. Ik ben er steeds mee eens dat het factoren zijn om over na te denken :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:18

Punt 2; heb je dat vangnet al rond?