Buik hond scheren?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:32

Maar er is toch een heel verschil tussen kort scheren en kaal scheren?

Kaal zou ik ook niet doen, daar brandt alleen de zon maar op. Kort is echt wel lekker. De vacht van onze hond komt ook echt niet anders terug na het scheren hoor.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:32

Sommige vachten kan je beter niet scheren ivm meer ondervacht en veel dikker terug komen ervan.
En ja sommige vachten isoleren ook warmte maar niet alle vacht types.
Ook kan idd na castratie of sterilisatie de vacht veranderen door veranderde hormonen. Maar dit is niet altijd even erg zichtbaar.

Buikjes scheer ik in trimsalon ook vaak, zou het wel niet te kort doen ivm scheer irritatie :)
Mijn honden liggen graag met hun buik op de binnen tegels af te koelen dus ik scheer ze daar op een 9mm, navel tot liezen

rien10

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:44

En ook het “dikker terug komen na scheren” en niet waar. Er komen niet ineens meer haar follikels als je gaat scheren.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:50

Ibbel schreef:
Het is een fabeltje dat je honden niet mag scheren omdat de vacht isoleert. Die vacht isoleert idd (of liever, de lucht tussen de haren isoleert) maar die houdt dus juist de lichaamswarmte van de hond vast. Dat is 's winters heel handig, maar 's zomers niet zo heel erg nodig. Je kunt dus prima scheren om je hond een minder dikke lucht-isolatielaag te geven. En daarna desnoods nat houden, gewoon de hele hond.
Voor honden geldt precies hetzelfde als voor paarden (lees het stuk op VN maar even)

Heb je hier misschien een artikel over dat dit onderbouwt? Mijn honden knapten zo op van een scheerbeurt in de zomer, veel vrolijker en actiever. Vriendin van me, ze is hondentrimster, blijft maar volhouden dat scheren not done is en dat het voor honden veel fijner is om niet geschoren te worden. Zou haar graag eens met bewezen feiten om de oren slaan

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:53

rien10 schreef:
En ook het “dikker terug komen na scheren” en niet waar. Er komen niet ineens meer haar follikels als je gaat scheren.

Maar de ondervacht kan veranderen van structuur waardoor het wolliger word.bij plukhonden bijv verwijder je de oude haar niet uit de haar zakjes als je scheert waardoor er nog haar in groeit en het dus wel dikker word en er meer haar is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:54

De ondervacht wordt toch niet geplukt?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:56

ClauH schreef:
Maar er is toch een heel verschil tussen kort scheren en kaal scheren?

Kaal zou ik ook niet doen, daar brandt alleen de zon maar op. Kort is echt wel lekker. De vacht van onze hond komt ook echt niet anders terug na het scheren hoor.

Nouja dat kan dus wel, als je pech hebt. Zie foto in vorige post. Ze heeft daar jaren een soort van doffe, dunne geitenhaar structuur vacht gehad. :') Het is natuurlijk de vraag hoeveel last een hond heeft van 'een lelijke vacht' en hoeveel voordeel een geschoren vacht oplevert in warmte afgifte.
Bij mijn hond was het na 3 jaar bijna weer normaal, en nu zie je er niks meer van dus het herstelt zich wel als het verkeerd gaat.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:59

Nee maar als je scheert pluk je niks van de dekharen, die dekharen groeien blijven zitten terwijl er nog haar in die haarzkjes groeit. Dus er komt meer haar :)

Ondervacht wat geschoren wordt kan veranderen van structuur en wolliger worden. En soms zijn werking verliezen.

niet elke vacht is slim om te scheren komt het op neer.

Kijk bijvoorbeeld naar pomerianen dke te kort(in de ondervacht) worden geknipt.

Buik scheren kan geen kwaad. Maar ik zou niet zomaar zonder verstand van verschillende soorten vachten en hun werking een hond compleet scheren.

Neem dan op zijn minst contact op met een goede trimmer voor meer informatie
Laatst bijgewerkt door rayoow op 09-08-20 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:59

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:07

truus1957 schreef:
Heb je hier misschien een artikel over dat dit onderbouwt? Mijn honden knapten zo op van een scheerbeurt in de zomer, veel vrolijker en actiever. Vriendin van me, ze is hondentrimster, blijft maar volhouden dat scheren not done is en dat het voor honden veel fijner is om niet geschoren te worden. Zou haar graag eens met bewezen feiten om de oren slaan

https://theeducatedgroomer.com/2018/06/ ... ed-breeds/

Dit is een hele mooie samenvatting mét uitleg over hoe warmte weggeleid kan worden, én hoe haar groeit (en waarom je soms alopecia krijgt - meestal niet van het scheren, maar omdat de hond het al had, alleen was het niet zichtbaar). Een hele lap tekst, maar zo ongeveer alles staat bij elkaar.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:08

Dank je wel Ibbel, mooie lap tekst, ga ik eens even voor zitten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:07

Pas goed op dat je de tepeltjes niet afscheert. Dat is mijn belangrijkste tip :+

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:23

Ik heb mijn kruising Berner Senner ook geschoren, heerlijk dat ze het vindt. Ze was direct actiever. Afbeelding

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:43

Ibbel schreef:
Het is een fabeltje dat je honden niet mag scheren omdat de vacht isoleert. Die vacht isoleert idd (of liever, de lucht tussen de haren isoleert) maar die houdt dus juist de lichaamswarmte van de hond vast. Dat is 's winters heel handig, maar 's zomers niet zo heel erg nodig. Je kunt dus prima scheren om je hond een minder dikke lucht-isolatielaag te geven. En daarna desnoods nat houden, gewoon de hele hond.
Voor honden geldt precies hetzelfde als voor paarden (lees het stuk op VN maar even)

de luchtlaag tussen de haren voorkomt ook oververhitting en hond en paard zijn welvoegelijk verschillend
qua vacht en werkzaamheid van de vacht.

vraag een hondentrimmer advies over de juiste vachtverzorging

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:04

marimba schreef:
de luchtlaag tussen de haren voorkomt ook oververhitting en hond en paard zijn welvoegelijk verschillend
qua vacht en werkzaamheid van de vacht.

vraag een hondentrimmer advies over de juiste vachtverzorging

Ik gooi 'm er nog maar een keer in. Dit IS het advies van goede hondentrimmers... ;)
https://theeducatedgroomer.com/2018/06/ ... ed-breeds/