Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ibbel schreef:Het is een fabeltje dat je honden niet mag scheren omdat de vacht isoleert. Die vacht isoleert idd (of liever, de lucht tussen de haren isoleert) maar die houdt dus juist de lichaamswarmte van de hond vast. Dat is 's winters heel handig, maar 's zomers niet zo heel erg nodig. Je kunt dus prima scheren om je hond een minder dikke lucht-isolatielaag te geven. En daarna desnoods nat houden, gewoon de hele hond.
Voor honden geldt precies hetzelfde als voor paarden (lees het stuk op VN maar even)
rien10 schreef:En ook het “dikker terug komen na scheren” en niet waar. Er komen niet ineens meer haar follikels als je gaat scheren.
ClauH schreef:Maar er is toch een heel verschil tussen kort scheren en kaal scheren?
Kaal zou ik ook niet doen, daar brandt alleen de zon maar op. Kort is echt wel lekker. De vacht van onze hond komt ook echt niet anders terug na het scheren hoor.
truus1957 schreef:Heb je hier misschien een artikel over dat dit onderbouwt? Mijn honden knapten zo op van een scheerbeurt in de zomer, veel vrolijker en actiever. Vriendin van me, ze is hondentrimster, blijft maar volhouden dat scheren not done is en dat het voor honden veel fijner is om niet geschoren te worden. Zou haar graag eens met bewezen feiten om de oren slaan
Ibbel schreef:Het is een fabeltje dat je honden niet mag scheren omdat de vacht isoleert. Die vacht isoleert idd (of liever, de lucht tussen de haren isoleert) maar die houdt dus juist de lichaamswarmte van de hond vast. Dat is 's winters heel handig, maar 's zomers niet zo heel erg nodig. Je kunt dus prima scheren om je hond een minder dikke lucht-isolatielaag te geven. En daarna desnoods nat houden, gewoon de hele hond.
Voor honden geldt precies hetzelfde als voor paarden (lees het stuk op VN maar even)
marimba schreef:de luchtlaag tussen de haren voorkomt ook oververhitting en hond en paard zijn welvoegelijk verschillend
qua vacht en werkzaamheid van de vacht.
vraag een hondentrimmer advies over de juiste vachtverzorging