Hitte; help de beestjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:40

Bij het slachthuis zijn standaard dierenartsen en inspecteurs aanwezig. Volgens de nieuwe beleidsregel mag er pas vanaf 35 graden geen diervervoer in NL plaatsvinden, dat is wettelijk zo vastgelegd. Daar kunnen we dus moeilijk "even iets aan doen" :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:46

bigone schreef:
En vullen jullie de stenen en glazen bakjes regelmatig met koel water bij? Anders word het zo heet.

Ik zelf niet, hij staat bij mij van ongeveer 15:00 tot 19:00 in de zon en de rest van de tijd in de schaduw. In de avond doe ik hem omspoelen en vullen met vers water wanneer ik ook buiten de plantjes water geef.

Wat ik hier wel merk op de echt warme dagen is dat hij soms overdag al leeg raakt, als ik dat zie dan doe ik hem wel bijvullen. Ik gebruik zelf een plantenschaal (kostte een euro bij de action ofzo) voor onder een plantenbak, die is best laag (gedaan voor de mussen) maar daardoor droogt het ook sneller op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:47

Hoe tegenstrijdig; dierenarts zijn en bij een slachthuis werken...

Maar goed, dieren hebben overduidelijk al hittestress bij 'lagere' temperaturen. Dat wordt dan toegestaan omdat het nog geen 35 graden is, of hoe moet ik dat zien? Ik wil namelijk de komende dagen zo veel mogelijk meldingen doen van veetransporten waarop ik dit zie, maar dat heeft geen zin als 'jullie' toch zeggen dat het okee is omdat het nog geen 35 graden is.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:49

Ik had de indruk dat ik vaker dode bijen vond toen ik een witte waterbak gebruikte. Daarom weer overgestapt op zwart. Herkennen jullie dit?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:57

RedPassion schreef:

Maar goed, dieren hebben overduidelijk al hittestress bij 'lagere' temperaturen. Dat wordt dan toegestaan omdat het nog geen 35 graden is, of hoe moet ik dat zien? Ik wil namelijk de komende dagen zo veel mogelijk meldingen doen van veetransporten waarop ik dit zie, maar dat heeft geen zin als 'jullie' toch zeggen dat het okee is omdat het nog geen 35 graden is.

Ik vind de aanwezigheid van een dierenarts bij slachthuizen alles behalve vreemd en juist erg belangrijk, maar ik vermoed dat we daarin wezenlijk van mening zullen verschillen :D

Melding doen van dieren met hittestress mag altijd he, graag zelfs. Echter mag er tot 35 graden inderdaad gewoon gereden worden. Kunnen wij simpelweg weinig aan doen, dan moet je bij het ministerie van LNV zijn.
Onder de 35° moeten vervoerders extra aanpassingen doen, zoals het verlagen van de bezetting per wagen, zodat er minder dieren op hetzelfde oppervlak staan. Het fijne weet ik er niet exact van hoor, want vervoer behoort niet tot mijn pakket. Ook mogen slachthuizen vaak 's nachts slachten bij hitte ipv overdag (en zal het vervoer dus in de avonduren en in de nacht plaatsvinden). Maargoed, bij dergelijke perioden van hitte zetten we dus alle zeilen bij. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:11

Afbeelding

Lekkere fles vanuit de vriezer. Om de 3 uur word deze vervangen en ze hebben genoeg ruimte om er in de buurt te liggen maar liggen er het liefst zo dicht mogelijk tegen aan

De honden liggen vooral binnen. Hebben een tegelvloer dus dat is heerlijk voor ze.

Zal op de weide inderdaad voor de vogels wat ondiepe schalen neerzetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:14

Ik heb een schotel met water voor de insecten en vogels :j. In de schotel liggen een paar stenen, zodat insecten makkelijk bij het water kunnen vanaf die steen.

Ze maken er dankbaar gebruik van, van wat ik zo zie :D.

Ik ververs het water 2x daags, in de middag en dan 's avonds nog een keer.

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:23

RedPassion schreef:

Die dierenartsen werken voor de overheid en niet voor het slachthuis. Zij hebben namens het slachthuis dus geen 'winst' te behalen. Dit is wettelijk zo vastgesteld.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:25

RP is sowieso tegen slachten en diertransporten vermoed ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:26

RedPassion schreef:

Waarom is dat tegenstrijdig? Verdienen die dieren bijvoorbeeld geen zorg als ze gewond zijn?

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:27

Wat voor hommels en bijen ook erg lekker is, is een schaaltje water met een beetje opgelost suiker erin. Vooral voor insecten die erg uitgeput zijn is het heerlijk, je ziet ze dan ook echt drinken en tegelijkertijd sterker worden. Van mijn broer kreeg ik de tip het schaaltje te gebruiken waar je meestal je theezakjes opzet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:28

nereids schreef:
RedPassion schreef:

Die dierenartsen werken voor de overheid en niet voor het slachthuis. Zij hebben namens het slachthuis dus geen 'winst' te behalen. Dit is wettelijk zo vastgesteld.

Helaas werkt het niet helemaal zo. Bijvoorbeeld dit artikel, er zijn er nog wel meer

https://www.nu.nl/binnenland/6027540/nv ... slaan.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:00

Zullen we die discussie hier niet voeren? Lijkt mij fijn om dit topic te bewaren voor wat je kan doen voor de vogeltjes en insecten, egeltjes.

Dan ontopic:
Suikerwater is ook een goede! Moet dat nog een bepaalde verhouding hebben of kan je gewoon een klontje suiker laten oplossen in water?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:04

Onze kippen lopen los, ik heb meerdere drinkbakken, ook een kleine variant waar de vogeltjes ook graag gebruik van maken. En dat vinden egels dus ook heel prettig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:45

Afbeelding

Dit is het drinkplekje hier. Wordt goed gebruikt door verschillende insecten. Vogels nog niet veel gezien, denk door de honden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:59

Afbeelding

Wij hebben een ornament in de tuin met een ondiepe bak eraan.
Dagelijks zitten er vogels in de bak te badderen en op het ornament.
Ook veel insecten die bovenop het ornament zitten.
Helaas verzoop er bijna dagelijks een muis in de bak dus ik heb er nu 2 bakstenen in gelegd. Laatste tijd gaat het goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:56

Dat was ik dus vergeten, moet plankje in waterbakken leggen voor de insecten (hoop dat de pony's en schapen ze er in laten liggen), dan kunnen die ook drinken en er weer uit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:59

Ik ben de enige in de straat met een wilde tuin, dus haast alle insecten en vogels zitten hier.
Overal waterbakjes en bloemen. Bloemen 's avonds beetje sproeien en alle insecten komen drinken.
Heeft iemand een tip voor de zwaluwen? Die komen niet op de grond om te drinken. Kan ik daarvoor wat ophangen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:11

Rivendell schreef:
Ik ben de enige in de straat met een wilde tuin, dus haast alle insecten en vogels zitten hier.
Overal waterbakjes en bloemen. Bloemen 's avonds beetje sproeien en alle insecten komen drinken.
Heeft iemand een tip voor de zwaluwen? Die komen niet op de grond om te drinken. Kan ik daarvoor wat ophangen?

Fotooooo ben dol op wilde bloemen

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:14

Rivendell schreef:

Omdat wij katten hebben die graag in de tuin zijn, zat ik ook al te denken of ik iets hangend kan maken.
Ga morgen zo een muurhanger voor plantenpotten halen en een stenen schaal. In de schaal boor ik dan gaten waar de kettinkjes van de hanger aan bevestigd kunnen worden.
Knappe kat die daar bij komt!

Afbeelding

Afbeelding
(maar dan met platte schaal)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:33

Liesje1611 schreef:
Liesje1611 schreef:
Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j

Je kunt ons bellen op telefoonnummer 0900-0388 (sla het evt op in je telefoon!)

Of via dit formulier een melding doen: https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuz ... en_NVWA_v1
Vink hier aan "dieren die last hebben van de hitte".

Jammer dat ik dit nu pas lees.. vorige week fietste ik langs een weiland met schapen. Die arme beesten stonden te pompen in de volle zon. Snap dat echt niet.. Je zoekt zelf toch ook de koelte op.
Ik weet nog wel waar het is, maar om nu nog een melding te maken..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:36

Goede oproep.

Planten vinden water overigens ook fijn. Zeker als het zo heet en droog is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:37

@tita

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:44

Rivendell schreef:

Om wat voor zwaluwen gaat het? Gierzwaluwen zitten sowieso niet. Die zitten alleen om eieren uit te broeden. Boerenzwaluwen zie je vaak over het water scheren als een blusvliegtuig om te drinken :D Ik denk dat het lastig is om daar wat op te bedenken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:09

Amber 15 gewoon boeren zwaluwen. Er zijn hier geen sloten. Wel een kanaal een aantal km verderop