Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:En vullen jullie de stenen en glazen bakjes regelmatig met koel water bij? Anders word het zo heet.
RedPassion schreef:Hoe tegenstrijdig; dierenarts zijn en bij een slachthuis werken...
Maar goed, dieren hebben overduidelijk al hittestress bij 'lagere' temperaturen. Dat wordt dan toegestaan omdat het nog geen 35 graden is, of hoe moet ik dat zien? Ik wil namelijk de komende dagen zo veel mogelijk meldingen doen van veetransporten waarop ik dit zie, maar dat heeft geen zin als 'jullie' toch zeggen dat het okee is omdat het nog geen 35 graden is.
RedPassion schreef:Hoe tegenstrijdig; dierenarts zijn en bij een slachthuis werken...
Maar goed, dieren hebben overduidelijk al hittestress bij 'lagere' temperaturen. Dat wordt dan toegestaan omdat het nog geen 35 graden is, of hoe moet ik dat zien? Ik wil namelijk de komende dagen zo veel mogelijk meldingen doen van veetransporten waarop ik dit zie, maar dat heeft geen zin als 'jullie' toch zeggen dat het okee is omdat het nog geen 35 graden is.
nereids schreef:RedPassion schreef:Hoe tegenstrijdig; dierenarts zijn en bij een slachthuis werken...
Die dierenartsen werken voor de overheid en niet voor het slachthuis. Zij hebben namens het slachthuis dus geen 'winst' te behalen. Dit is wettelijk zo vastgesteld.
Rivendell schreef:Ik ben de enige in de straat met een wilde tuin, dus haast alle insecten en vogels zitten hier.
Overal waterbakjes en bloemen. Bloemen 's avonds beetje sproeien en alle insecten komen drinken.
Heeft iemand een tip voor de zwaluwen? Die komen niet op de grond om te drinken. Kan ik daarvoor wat ophangen?
Rivendell schreef:Ik ben de enige in de straat met een wilde tuin, dus haast alle insecten en vogels zitten hier.
Overal waterbakjes en bloemen. Bloemen 's avonds beetje sproeien en alle insecten komen drinken.
Heeft iemand een tip voor de zwaluwen? Die komen niet op de grond om te drinken. Kan ik daarvoor wat ophangen?
Liesje1611 schreef:Liesje1611 schreef:Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?
Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen!
Je kunt ons bellen op telefoonnummer 0900-0388 (sla het evt op in je telefoon!)
Of via dit formulier een melding doen: https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuz ... en_NVWA_v1
Vink hier aan "dieren die last hebben van de hitte".