Naar welke hond zijn wij op zoek?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:19

Heb je ook al aan de Australian Cattledog gedacht?

Urona447

Re: Naar welke hond zijn wij op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:30

Je bent eigenlijk op zoek naar een droomhond die bijna iedereen hebben wilt.

Hollandse herder is erg trouw naar zijn baas toe en zou ik dus niet aanraden als je ook veel vreemden op het erf hebt. Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten welk ras wel want het is zo karakter gebonden.

Daarnaast vind ik het lijstje van karaktereigenschappen wel erg lang en vind ik het niet realistisch.

Doen jullie avonds de poorten dicht dat de hond weet dat hij dan moet waken of moet hij altijd aanslaan bij bezoek?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:34

Wij hebben een kruising Kangal (75% kangal en 25% labrador). Heeft het karakter van de Kangal volgens ras kenners en de hondenschool.
Wij ervaren haar als een super gezinshond. Woont hier op de boerderij, waar geregeld vreemden het erf op komen. Tot nu nu geeft dit geen enkele problemen. Maar.....ik sta zeker niet voor haar in, als dat op rare tijden gebeurd en volgens mij hebben honden door als iemand niet hoort te komen.

Aandachtspunt is wel, dat ze inderdaad veel kan blaffen en ook zeker geen andere honden accepteert, behalve onze andere hond. Als de honden van onze buren per ongeluk bij ons op het erf komen, worden ze echt opgegeten door haar. Gelukkig staat er overal een hek.
En dat is het volgende punt. Ze heeft echt een afgesloten erf nodig. Een stroomdraadje wat we altijd voor onze andere hond hebben, is voor haar echt onvoldoende. Dus inmiddels overal gaas geplaats en nog redelijk hoog ook,want anders springt er erover heen.
Dus een kangal lijkt mij niet helemaal aan jullie eisen te voldoen. Al zijn het prachtige en lieve honden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:35

Een hovawart? Riesenschnauzer?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:37

Sjong schreef:
Geen kangal iig. Die vreet bezoekers op.

Hij eet eerst de hond van de bezoekers. Dan de bezoeker zelf.

Ik denk dat je vast gaat lopen op “waaks maar moet mensen toelaten”.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:55

Duitse herder? Schrikt af, is waaks, maar ontzettend lief. Heeft wel uitdaging nodig maar een aussie heeft dat ook..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:59

Hier in de buurt zitten enorm veel herdershonden, van witte tot hollandse tot groenendalers en duitse herders.. maar stuk voor stuk kunnen ze érg lang door blijven blaffen. Ik weet niet of een herder het beste ras is als je van stilte houdt.

Er loopt hier in de buurt een Rottweiler rond op het terrein van een winkel, en ik verbaas me er nog steeds over wat voor lief en rustig en makkelijk dier dat is. Ik weet niet of het heel typisch is voor dat ras, maar die loopt gewoon los, overal tussendoor, geeft nergens wat om.. Echt waken doet ie niet, maar door zijn omvang en uiterlijk denk ik niet dat een inbreker er langs door zou durven.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:59

Hier in het bezit van een Hollandse herder en een Duitse herder en de Duitse herder is zo waaks als een zak aardappelen. Dus daar moet je ook geluk mee hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:00

Ik denk persoonlijk dat je het bij de Aussie moet houden. Ik zou ook niet voor een herplaatser kiezen óf een waar je heel duidelijk alles kunt herleiden en de situatie tot in de puntjes weet.

Herplaatsers hebben vaak toch iets van bagage of dingen waar flink werk in gaat zitten. In jullie situatie is dat niet ideaal.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 15:04

Urona447 schreef:
Je bent eigenlijk op zoek naar een droomhond die bijna iedereen hebben wilt.

Hollandse herder is erg trouw naar zijn baas toe en zou ik dus niet aanraden als je ook veel vreemden op het erf hebt. Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten welk ras wel want het is zo karakter gebonden.

Daarnaast vind ik het lijstje van karaktereigenschappen wel erg lang en vind ik het niet realistisch.

Doen jullie avonds de poorten dicht dat de hond weet dat hij dan moet waken of moet hij altijd aanslaan bij bezoek?

Al meerde honden gehad die prima voldeden (eigenlijk altijd wel) maar dacht nu eens wat verder te kijken dan het bekende. Lijkt mij dus niet zo onrealistisch. Misschien hebben we een andere idee over waaks zijn.

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 15:06

_Anneruth schreef:
Heb je ook al aan de Australian Cattledog gedacht?

Dat spreekt mij ook wel aan!

PenP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 15:12

Met waaks bedoel ik eigenlijk 'aanslaan bij bezoek' maar vervolgens niets doen als de vreemde toch gewoon doorloopt. Het afschrikwekende zit hem wat mij betreft meer in uiterlijk en toon en zwaarte van het geblaf dan in gedrag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:15

Je kunt je berichten ook samenvoegen met de 'wijzig' knop, houd het overzichtelijk. :j Anders gaat er zich een groentje mee bemoeien.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:17

Een Bouvier. Ideale erfhond. Waaks, trouw. Wel een uit een werklijn. Wij hebben een Bouvier op het erf. Waaks in huis. Ook komen er mensen op het erf want wij hebben bedrijf aan huis. En wil niet dat ze de klanten opeet :') maar goed, een kant en klare pup word niet geboren. Zelf heb je de verantwoordelijkheid van de opvoeding. Ze blijft nu op het erf. Mag bv niet op de oprit komen. (De opening naar de weg) Maar moet haar dat wel leren etc. Gaat nu redelijk goed voor 10 maand oud. Ook met de paarden etc. Niet achteraan gaan of lopen. Niet in de paddock. Aan de kant als ze de stal in gaan. Dus niet mee bemoeien jij hond! Naja kortom...de ideale hond is die wenselijk gedrag vertoont. En niet zo zeer een bepaald ras. Dus kijk wat je echt leuk vind en train en leef samen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:20

Een Airdale?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:22

(Oud) Duitse herder, de oud Duitse is vaak nog wat rustiger, maar mijn Duitser is echt de meest heerlijke hond bij visite. En ‘s avonds is hij waak

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:25

De hond die jij beschrijft is de hond van mijn zus een Scotisch Nova Toller Retriever. Wat een top hond is dat, beweegt vrij over onafgesloten erf, slaat aan als mensen verder dan het "melktaphuisje" (tot hier is het in zijn ogen geoorloofd om op het erf te komen) gaan en blijft dan bij deze mensen blaffen tot een van ons bij hem is. Hij laat zich prima aaien door 10 kinderen tegelijk (kinderfeestje) uiteraard is dit onder toezicht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:44

Nova Scotia duck tolling retriever. :D
Dat is een jachthond. In die groep zou ik het zeker niet zoeken. Herders, Erf- en waakhonden zijn beter geschikt. Rasgroep 2. https://www.licg.nl/honden/rasgroepen/

Denk eens aan Entlebucher- Appenzeller- of Grote Zwitserse Sennenhond. Waarbij je moet bedenken dat de Appenzeller de felste van de drie is en het meest lawaai maakt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 15:55

Ik denk dat met jouw lijstje eigenlijk uit zou komen op de sint bernard, berner snennen en new foundlander. Alledrie rustige, zachtaardige dieren die wel aanslaan maar niet snel wat zouden doen als bezoekers toch doorlopen. Én alle dtie van voldoende omvang om bezoekers te laten schrikken. Veel mensen weten echt niet dat het zachtaardige honden zijn.

Maar je geeft aan dqt je deze honden niet zo ziet zitten. Ik denk zelf dat een kangal etc. niet altijd goed zal gaan met onaangekondigd bezoek. Het zijn behoorlijk pittige honden.

Wellicht kan je kijken naar de bull terriër. Ik weet er niet heel veel over, maar het schijnen ook heel zachtaardige honden te zijn. Ze zien er alleen wel afschrikwekkend uit. Dus als waakhond zal dat wel werken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:00

Duitse dog. Schrikt af door de grootte maar oh zo zachtaardig. Die van mij is waaks en blaft dan maar naar ons ontzettend lief. Hele rustige hond, is graag bij z'n gezin. Ook erg lief voor kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:07

Bull terriër lopen de meeste mensen wel een straatje voor om terwijl het de grootste knuffeldieren zijn. Er worden hier honden genoemd die qua karakter nog op hun rug gaan liggen voor een inbreker . Denk dat je het beter in een stoer uiterlijk kunt zoeken . Een ridgeback misschien wel iets ?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:15

Duitse pinscher? Ziet er 'eng' uit, maar schijnt een fantastisch karakter te hebben en een echte gezinshond te zijn. Is wel waakzaam en rent vaak niet op jan en alleman af, dus dat lijkt te matchen?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:16

bigone schreef:
Bull terriër lopen de meeste mensen wel een straatje voor om terwijl het de grootste knuffeldieren zijn. Er worden hier honden genoemd die qua karakter nog op hun rug gaan liggen voor een inbreker . Denk dat je het beter in een stoer uiterlijk kunt zoeken . Een ridgeback misschien wel iets ?

Jullie krijgen heel veel bezoekers op jullie erf, waaronder kinderen. Ik denk dat je daarom ook een beetje vanuit de bezoekers moet denken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik wel een erf op zou lopen waar een stabij rondloopt, maar bij een kangal, beauceron en vergelijkbare honden zou ik mij absoluut niet prettig voelen. En al helemaal niet met kinderen erbij. Ookal hoeft het uiterlijk niets te zeggen, het doet wel iets met je als bezoeker. Dat zou voor mij zwaarder wegen dan dat de hond waaks moet zijn in dit geval.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:18

Hier een Duitse herder die hetzelfde leefpatroon heeft en daar ook 400% in past.
Als pup kwam hij ook van een boerderij waar ook de ouders hetzelfde leven hadden.

Sinds vorige vrijdag zijn hier nog 2 Duitse herders erbij gekomen. Beide ouders zaten bij vrienden en zijn gewoon lieve en betrouwbare waakhonden op het erf, dus dan zullen de pups normaal gezien wel wat in die lijn zitten qua karakter ook.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een herder-acht nestje ergens op een boerderij waar de ouders hetzelfde leven leiden als wat er bij jullie krijgen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:18

Skippy01 schreef:
Ik zou hier echt zo zeggen 'wetterhoun': groter en vooral grover dan een stabij, flinke kop erop, vinden het heerlijk om buiten te zijn. De donkerdere kleuren schrikken natuurlijk wat meer af dan een bonte met veel wit.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de spitsen: finse lappenhond, ijslandse hond, zweedse lappenhond.

Edit: en nu ga ik misschien helemaal buiten wat er te vinden is, of wat je misschien interessant vindt: curly coated retriever of chesapeake bay retriever. Héél anders van karakter dan een labrador, maar daardoor misschien in deze setting juist wel passend?

Ik denk dat dit indd ook wel kan passen.
Of evt een van de outcrossers van de Wetterhoun. :)