17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:56

Maar ik vind het dan zo bijzonder dat de dierenarts in het asiel dit niet heeft opgemerkt. Daar is hij kern gezond verklaard. Terwijl ik ook wel het idee hebt dat hij moeilijk ademt, hij heeft soms snot uit z'n neus en ademt erg hoorbaar. Ik mag daar binnen 2 weken gratis terug komen voor een da bezoek. Maar dan moet ik minstens een uur rijden terwijl ik op 5 min een goede kliniek heb. Ik durf hier eigenlijk ook nog niet zo goed mee terug, omdat ik niet weet of het wel iets is. Hij hoeft sowieso niet terug naar het asiel, hij slaapt hier toch de hele dag. Als ik dan weg ben geweest of net wakker dan komt hij eerst even op schoot zitten. <3

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:01

Mijn andere katje (van mijn avatar) kwam ook gezond uit het asiel maar kreeg toch erge aanhoudende diarree. Achteraf allemaal stress van (alweer) een nieuw huis. Het ging vanzelf over :(:)
Dat kan bij jouw kat ook heel makkelijk het geval zijn. Nieuw huis, nieuwe mensen, dat kan zomaar de weerstand verminderen.
Lekker bij je eigen dierenarts gaan, een uur rijden met zo'n beestje is ook niet fijn.

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:34

Wat goed dat je hem nog een fijne oude dag geeft!
Zou het niet kunnen zijn dat hij door zijn leeftijd wat slechter ziet en hoort en vanuit schrik uithaalt omdat hij het niet aan ziet komen?

Misschien dat het dan helpt om eerst met stem te begroeten of je hand bij hem houden zodat hij je kan zien/ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:38

Black_Devil schreef:
Zou het niet kunnen zijn dat hij door zijn leeftijd wat slechter ziet en hoort en vanuit schrik uithaalt omdat hij het niet aan ziet komen?

Misschien dat het dan helpt om eerst met stem te begroeten of je hand bij hem houden zodat hij je kan zien/ruiken.

Idd hier denk ik ook aan, daarom ook dit topic, ik wil graag kijken of mijn gedachten juist zijn en het niet gewoon een agressieve kat is.

Nog een dilemma, kat wel of niet op bed laten slapen. Hij wil het zo graag, maar eigenlijk vind ik het niet zo fris. :=

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:03

Een extra laken er over?
Als ie tenminste niet onder de dekens kruipt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:03

AmoorM schreef:
Black_Devil schreef:

Idd hier denk ik ook aan, daarom ook dit topic, ik wil graag kijken of mijn gedachten juist zijn en het niet gewoon een agressieve kat is.

Nog een dilemma, kat wel of niet op bed laten slapen. Hij wil het zo graag, maar eigenlijk vind ik het niet zo fris. :=

Super goed dat je een oudere kat hebt geadopteerd zeg! Fijn dat je hem nog een goede oude dsg kan bezorgen zo!

Ik heb verder geen verstand van artrose etc. dus helaas kan ik je daar niet mee helpen.

Het op het bed slapen; wij hebben onze kat sinds november en tot aan 2 maanden geleden mocht ze niet in de slaapkamer komen. Maar hierdoor was ze elke nacht aan het rommelen, mauwen, klauwen aan deuren enz. Kwam onze nachtrust niet ten goede. 1x toch maar overstag gegaan en we hebben er 0 last van gehad! Nu is elke nacht de slaapkamerdeur open, en de ene keer ligt ze heel de nacht bij ons, andere keren is ze er heel de nacht niet!

Ik zou eerst dus proberen vol te houden dat het niet mag. Tenzij het dus echt onhoudbaar word... Maar als je eenmaal hebt toegegeven kan je niet meer terug :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:17

Een paar ideeen:

Ze moeten vaak heel erg wennen. Ze willen heel graag blij met je zijn maar worden ook snel onzeker. Bij twijfel halen ze uit, en sommige houden zich niet in. Maar het verbetert vaak met de tijd. Leer de signalen lezen en stel je aardig maar zelfzeker op. Krabben en bijten is echt niet ok, maar leer je kat ook beter benaderen.

Laat je kat voor elke aanraking even aan je hand ruiken en start elke aanraking op een plek die hij goed verdraagt (vaak de zijkant van het hoofd naar achter toe). Bovenop de kop, buik, van bovenaf worden vaak als bedreigend ervaren.

Zelf beperk ik de toegang tot het huis of meubels niet meer. Bij de ene kat maakt het weinig uit en bij de andere is het best een negatieve ervaring. Zelf vind ik een kat op bed alleen maar gezellig. Wees in elk geval zo snel mogelijk consequent in je keuze. Ze vergeten niet snel.

En als laatste: pijn kan. Hoe loopt hij? Vlot, stram? Komt hij makkelijk de trap op? De zetel? allemaal momenten om te zien of hij nog goed in zijn vel zit. Bij twijfelachtig lopen zou ik gelijk om pijnstilling vragen. Een kat toont pas pijn als het al heel ver zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 01:01

Wat hier gebeurt is dat de favoriete slaapplekjes nog wel eens wisselen met de seizoenen. Dan is het daar weer te warm, dan daar te tochtig etc. Als het niet in de weg staat, gewoon alle slaapplekjes behouden.

Katten op bed, ik geef er niet zoveel om. Hier komen ze er eigenlijk alleen vlak voor het slapen en in de ochtend bij liggen. Als het te harig wordt verschoon ik een extra keer of ik stofzuig het bed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 05:58

Thanks voor de reacties! Ik laat hem nu in de woonkamer en hal in de nacht. Nog wel krabt hij aan de deur af en toe.

Hij komt graag bij mij zitten, net ook weer. Kwam uit bed en zat op de bank, toen kwam hij er gelijk aan en plofte op mijn schoot. Ik mocht hem aaien aan de zij kant van z'n hoofd en kin. Hij begon lekker te spinnen. Ik merk dat ik het nog wel spannend vindt. Op zijn rug aaien durf ik sowieso nog niet. Maar hij leek ontspannen. Na 5 minuten kruipt hij naast mij op de bank. Net als gisteren.

Hoe voeren jullie je oude kat? Ik heb nat voer en droog voer. Ik heb net 'n zakje natvoer gegeven en er staat altijd brokjes.

Als hij op de bak is geweest en hij loopt eraf, dan houd hij een spoor van korrels achter, door het hele huis. Hebben jullie tips zodat het in de bak blijft of enkel op het matje ervoor?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:44

Ik heb een matje en dat houdt het redelijk goed binnen. De bak staat ook zo dat ze een paar stappen erop moeten zetten voor ze weer op de tegels staan. Als het je echt te gortig wordt kan je ook andere korrels proberen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:58

Niet alles gelezen

Wellicht is hij doof en komt de aanraking onverwachts

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:59

Wat goed van je dat je een kat uit het asiel hebt gehaald!

Katten zijn vreemde beesten en soms erg moeilijk te lezen, zeker als jullie elkaar niet kennen. Het is goed dat je aan artrose denkt maar een verhuizing kan heel stressvol zijn en kan zich op een 'vreemde' manier uiten. Geef het een paar weken en leer elkaar in de tussentijd rustig kennen.

Wij hebben een kat die niet buiten komt en slaapt wel op bed. Gewoon 1x per week het bed verschonen. Katten zijn over het algemeen hele schone dieren, wassen zichzelf vaak en bevuilen hun slaapplekken niet.

Qua voer heb ik hele goede ervaring met applaws, dat is hoog in vlees en weinig graan en toevoegingen. Orijen is ook een goede optie. Bij eko4petz (webwinkel) hebben ze vrijwel alleen maar hoogwaardig voer voor katten, dus daar kan je ook even rondneuzen.

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:32

lizy29 schreef:
Mijn ‘senior’ van inmiddels 14 doe ik geen plezier met krab en klimpalen. Op de bank springen vind ze genoeg moeite en de trap op lopen doet ze tegenwoordig ook op haar dooie akkertje. Het liefst ligt ze nog op de grond in de zon of schaduw afhankelijk van de temperatuur. Ik zou dus voor een senior wel zorgen voor een hoge optie maar vooral ook lage en makkelijk te bereiken plekken aanbieden indien mogelijk wat beschut als je het idee hebt dat hij daar behoefte aan heeft.
Hier trouwens geen speciaal voer aangezien er hier zoveel katten rondlopen en er altijd brokken ter beschikking staan is dat gewoon niet te doen.

Hier idem, mijn kat van 15 heeft al jaren haar voerbakje op de vensterbank staan, eerst zodat de hond het niet op kon eten en nu zodat het huiskonijn er af blijft. Ze heeft al twee jaar een krukje nodig om op de vensterbank te komen :') Hoger springen kán ze nog wel maar gaat echt moeilijk. Hier ligt de focus dus juist op ligplekjes waar ze makkelijk kan komen. Zij staat ook al zeker een jaar op pijnstilling.

Eind vorig jaar is nierfalen vastgesteld en sindsdien krijgt ze daar speciale voeding voor.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:35

Niet alle reacties gelezen maar ik ken verschillende katten en heb er zelf ook wat gehad met dit gedrag. Verschillende leeftijden en gewoon gezond. Ze willen wel geaaid worden, maar op hun moment, hun manier, op bepaalde plekken maar ook bepaalde plekken niet. Kwestie van goed lezen. Dus let goed op ogen, oren, staart en lichaamshouding, en stop op tijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:03

AmoorM schreef:
Black_Devil schreef:

Mijne liggen ook op bed en ik heb er een fleece plaid op liggen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:44

Bij ons mag de poes 's ochtends op bed op een fleece deken. 's Nachts sluiten we haar op in de woonkamer anders slapen we zelf niet meer. :+

Ik zou het gewoon even navragen bij een DA. Het kan ook in het karakter zitten. Dan leer je vanzelf wat je wel/niet moet doen. :Y)

Qua eten geven wij onze oude kat Purina senior brokjes en natvoer zakjes van Gwoon. Niet het beste, maar ze is vrij kieskeurig en dit eet ze goed.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:54

Ik zou tot je bij de DA geweest bent hem alleen maar bij zijn koppie aaien... en mss even een plekje naast je schoot maken i.p.v. op schoot, hoef je hem niet te verplaatsen.

Edit: supercool dat je een oude kat uit asiel nog een huisje biedt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:34

Er zijn gewoon katten die dit doen.En niet omdat ze ergens niet aangeraakt willen worden. Onze kat zat vaak onder de heg te wachten zonder dat je hem zag en als je dan over de oprit liep sprong hij vanuit het niets in je enkels met zijn nagels. En kwam op schoot liggen om geaaid te worden maar als je wilde ophouden werd hij boos en greep je ook.Die mocht bij mij echt niet op bed slapen want ik was bang dat hij terwijl ik sliep ineens mijn ogen zou uitkrabben....Niet echt een schatje maar mijn moeder was stapelgek op hem en kon met dit gedrag omgaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:42

Sommige katten doen dat gewoon. Ik heb er genoeg gekend die je enkel op de kop kan aaien en sowieso kunnen ze het knuffelen ineens zat zijn en dat laten merken op een niet zo aardige manier. Maar wel goed om pijn uit te sluiten.

Leuk dat je voor zo’n oude kat heb gekozen! Hopelijk heeft hij nog fijne jaren bij jou.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:22

Ts,heb je bij het asiel wel gevraagd waarom deze kat is afgestaan? Want het kan best zijn dat hij dit bij de vorige eigenaar ook deed en daarom naar het asiel is gebracht. Op zich wel sneu voor zo'n oude kat natuurlijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:45

anjali schreef:
Er zijn gewoon katten die dit doen.En niet omdat ze ergens niet aangeraakt willen worden. Onze kat zat vaak onder de heg te wachten zonder dat je hem zag en als je dan over de oprit liep sprong hij vanuit het niets in je enkels met zijn nagels. En kwam op schoot liggen om geaaid te worden maar als je wilde ophouden werd hij boos en greep je ook.Die mocht bij mij echt niet op bed slapen want ik was bang dat hij terwijl ik sliep ineens mijn ogen zou uitkrabben....Niet echt een schatje maar mijn moeder was stapelgek op hem en kon met dit gedrag omgaan.

Hahaha exact dit doet mijn oude kat ook :+ sommigen zijn gewoon raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:13

Nou.. Ik zit even met m'n handen in 't haar. Ik kwam thuis van het werk en ging op de bank zitten. Joery kwam meteen op schoot en wou dat ik hem lekker kriebelde. Hij ging er lekker voor liggen op m'n schoot. Ik probeerde hem te aaien over zijn schouders, dit vond hij lekker. Toen ging ik voorzichtig met mijn vingers over zijn rug. Geen druk. Ik vernam gelijk dat hij z'n rug aanspande, van die schokjes. Toen was de maat vol. Ik heb de dierenarts gebeld en het uitgelegd. Assistente vond het ook erg merkwaardig. Dus morgen tijdens het nagels knippen kijkt de dierenarts gelijk even. Ik was opgelucht, dacht mooi dat loopt en verder komt het helemaal goed.

Vervolgens hoor ik hem jammeren, miauwen kan hij niet echt meer. Ik zie hem door het huis scharrelen. Ik denk dat hij naar het toilet moet. Hij weet soms her toilet nog lastig te vinden. Als ik hem er heen breng dan gaat hij meestal wel. Maar nu dus niet! Hij had geen oog voor de kattenbak. Hij begon nog meer te jammeren en te zoeken. Vervolgens plast hij in een hoekje van de woonkamer. Hij snapte er niets van.

Ik heb het asiel gemaild, ook op verzoek van de kliniek ivm achtergrond info. Ik hoop dat ze mij advies kunnen geven!

Dit is de kattenbak.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:53

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:58

AmoorM schreef:

Mijn katten doen dit bij een haarbal, meestal met een beetje gal/vocht erbij
Vind het er zelf altijd eng uit zien maar ze lossen het uiteindelijk zelf op :=

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:06

AmoorM schreef:
Toen ging ik voorzichtig met mijn vingers over zijn rug. Geen druk. Ik vernam gelijk dat hij z'n rug aanspande, van die schokjes.

Heel normaal gedrag voor een kat die (nog) niet over z'n rug geaaid wil worden, dat hoeft geen pijn te betekenen. En zo voorzichtig erlangs vinden ze sowieso vaak niet fijn.

AmoorM schreef:
Vervolgens hoor ik hem jammeren, miauwen kan hij niet echt meer. Ik zie hem door het huis scharrelen. Ik denk dat hij naar het toilet moet. Hij weet soms her toilet nog lastig te vinden. Als ik hem er heen breng dan gaat hij meestal wel. Maar nu dus niet! Hij had geen oog voor de kattenbak. Hij begon nog meer te jammeren en te zoeken. Vervolgens plast hij in een hoekje van de woonkamer. Hij snapte er niets van.

In ieder geval meteen de kap van de bak halen, veel katten vinden zo'n kap niet fijn. En wat voor grit heb je erin zitten? Als je niet weet of hij dit prettig spul vindt zou ik in je tweede kattenbak ander spul doen.