Kat titeren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:33

Sizzle schreef:
Entingen geven tumoren? Daar wil ik wel een wat robuust onderzoek van zien dan.
Klinkt mij als een broodje aap :o

Jazeker, fokker vriendin van mij heeft vorig jaar nog een ent tumor laten verwijderen bij haar kater.
Ik zou moeten zoeken naar wetenschappelijk onderzoek, maar voor ervaren fokkers (die dus met meer katten en kittens vaker met entingen te maken hebben) is het niet vreemd om hier af en toe mee te maken te krijgen.

Moon_light94

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:38

Even los van mogelijke entreacties vind ik juist bij kittens titeren top omdat je dan tenminste op het goede moment ent.

Als je met 9&12 weken ent, terwijl er nog teveel antistoffen via moeder aanwezig waren slaat de enting vaak niet goed aan. En dan nemen vervolgens de maternale antistoffen af en zit je met een onbeschermde kat tot 1 jaar.

Super tof om te lezen Daphara dat jij als fokker titert :)

En ja bloedafnemen kan even naar zijn, maar een dierenarts kan dit zo aangenaam mogelijk maken voor de kat. Mijne werd dus eerst pootje verdoofd met creme, daarna pootje vasthouden en prikken maar. En die is echt panisch voor prikken. Maar ging goed zo en hoeft nu 3 jaar geen prik meer :).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:43

Ik heb het inderdaad gevonden maar dat kan specifiek bij katten met een bepaalde genetische predispositie als reactie op iedere soort injectie komen, niet specifiek vaccinaties.
Wel interessant! Nooit van gehoord.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:09

SimoneeM schreef:
Even los van mogelijke entreacties vind ik juist bij kittens titeren top omdat je dan tenminste op het goede moment ent.

Als je met 9&12 weken ent, terwijl er nog teveel antistoffen via moeder aanwezig waren slaat de enting vaak niet goed aan. En dan nemen vervolgens de maternale antistoffen af en zit je met een onbeschermde kat tot 1 jaar.

Super tof om te lezen Daphara dat jij als fokker titert :)

En ja bloedafnemen kan even naar zijn, maar een dierenarts kan dit zo aangenaam mogelijk maken voor de kat. Mijne werd dus eerst pootje verdoofd met creme, daarna pootje vasthouden en prikken maar. En die is echt panisch voor prikken. Maar ging goed zo en hoeft nu 3 jaar geen prik meer :).

Mijn net verhuisde kittens zijn trouwens wel “gewoon” 2x geënt en niet getiterd. 3 van de 6 kittens vertrokken naar het buitenland en zouden met 16 weken opgehaald worden.
Ik heb ze met 11,5 weken “Ducat” laten enten, met 13 weken de 3 voor het buitenland tegen Rabiës laten enten en met 14,5 weken alle 6 kittens de Tricat enting. In mijn ervaring geeft dat het beste resultaat.

Gisteren zijn 5 van de 6 kittens verhuist naar hun nieuwe thuis. Twee bij een stel in Amsterdam (die de dag er voor terug kwamen van vakantie) en 3 kittens heb ik afgeleverd op Schiphol.

In het geval van buitenlandse reis zijn 2 entingen en een minimaal 3 weken oude Rabiës enting nog steeds verplicht. Dat is prima, maar dan wel het liefst op mijn manier, dus later enten dan met 9 en 12 weken.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:20

Volgens mij is titeren met niesziekte nog niet mogelijk, wellicht omdat veel katten ook drager zijn en daardoor positief zullen testen op antistoffen?
Wel is er een vaccinatie die 3 jaar geregistreerd is voor niesziekte en kattenziekte. Als je hier meer info over wilt stuur me gerust een pb.

Ik vind titeren (bij honden) een meerwaarde hebben op een half jaar leeftijd (immuunsysteem volwassen) om te kijken of je basisvaccinatie is aangeslagen. Of dat er wellicht toch niet genoeg antistoffen zijn opgebouwd omdat 't dier nog teveel maternale antistoffen had. Titeren bij pups ben ik geen voorstander van, vaak worden niet alle pups getiterd en staan er enkelen garant voor 't hele nest. Dit terwijl de antistoffen per pup heel verschillend kunnen zijn afhankelijk van de hoeveelheid biest dat de eerste 24 uur naar de geboorte is opgenomen voordat het colostrum sluit. Daarbij is er ook niet bekend hoe snel deze antistoffen dalen en zou je dus bijna wekelijks moeten titeren om dit te monitoren. En als je dan gaat vaccineren op het moment dat er geen antistoffen meer zijn dan is de pup dus onbeschermd tegen bv parvo.. Want het duurt 2 weken voordat het immuunsysteem voldoende immuniteit heeft opgebouwd na vaccinatie.
Ook leptospirose kan je niet titeren trouwens want daar krijgt de pup geen maternale immuniteit van mee.
Ik ben meer voorstander van een extra vaccinatie op 16 weken omdat daar is aangetoond dat de meeste maternal antistoffen weg zijn. Dit test je dan op 24 weken. Als je basisvaccinatie in het eerste jaar goed is heb je daar veel profijt van. Voor katten zou ik dus ook 9, 12 en 16 weken vaccinatie adviseren ivm de maternal antistoffen en als de historie van de moeder onbekend is of de moeder is onbekend dan kan je eerder starten. De isfm en wsava hebben hier hele mooie richtlijnen voor geschreven die helaas in NL nog te weinig worden nageleefd..

Als aanvulling nog even, voor een optimaal resultaat zeker op jonge leeftijd moeten alle fracties 2x gegeven worden met max 4 weken er tussen (hond en kat). Dus bv 1x ducat en 1x tricat is een goede bescherming tegen niesziekte maar niet tegen panleukopenie want die zit alleen in tricat. Terwijl panleukopenie juist dodelijk kan zijn..

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:25

Daphara, later enten is idd wat dat betreft veiliger inderdaad, meer kans op goed aangeslagen vaccinatie :j En zeker naar het buitenland moet je wel inderdaad :).

Wbt titeren voor niesziekte; dat kan zeker wel, voor FCV en voor FHV :j

Edit: Riviera, is het niet zo dat boosters alleen nodig zijn bij dood vaccin?

Edit 2: je zegt als je pas ent als de antistoffen te laag zijn is pup onbeschermd voor 2 weken. Maar als je zomaar ent terwijl het nog te hoog is heb je dat wellicht later toch ook? Omdat de enting niet “pakt”? Of begrijp ik dat verkeerd?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:30

Ik titer mn pups. Mn 2 katten zijn tm hun eerste jaar gevaccineerd, kat nummer 3 is later gekomen en toen volwassen 2x met de cocktail geent. Maar ik heb er 1 rond lopen die niet helemaal gezond is en waarvan we t niet verstandig vinden die te vaccineren. Ze komen ook niet buiten en wij komen niet met andere katten/onbekende in aanraking. Dus hebben we besloten ook niet te titeren.
Mijn pups heb ik wel laten titeren; op 6 weken nog te hoge antistoffen om te enten. 1 is er op 9 weken succesvol 1 x gevaccineerd met de dhp. En 2 anderen pas op 13 weken. De overige baasjes zijn niet verder gegaan met titeren. De 3 getiterde pups hebben op 1 jr allemaal goede waardes en zijn voor 2 en 3 jr afgetekend op 1 enting. Als mn katten allemaal goed gezond geweest waren dan had ik zeker ook getiterd maar nu heeft t geen meerwaarde. Omdat we toch niet zullen vaccineren.

Afhankelijk van de waarde word beslist of je binnen 2 of 3 of 4 weken terug komt voor een herhaal titer of direct enten. :) dus in principe loop je niet direct t risico onbeschermd rond te lopen. Al is parvo bij pups de waarde waar ze op beslissen(uitgezonderd risicogebieden) dus mijn pups liepen inderdaad een paar weken onbeschermd rond voor distemper en hepatitis. Maar de laatste komt in NL “niet” meer voor en distemper kwam richting duitsland/limburg Voor en daar gingen mijn pups niet heen.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:45

SimoneeM schreef:
Edit: Riviera, is het niet zo dat boosters alleen nodig zijn bij dood vaccin?

Edit 2: je zegt als je pas ent als de antistoffen te laag zijn is pup onbeschermd voor 2 weken. Maar als je zomaar ent terwijl het nog te hoog is heb je dat wellicht later toch ook? Omdat de enting niet “pakt”? Of begrijp ik dat verkeerd?

SimoneeM, antwoord op je eerste vraag. Nee bij dieren met een jong immuunsysteem moet je alle fracties boosteren. Zo zijn ook alle vaccins geregistreerd. Bij een volgroeid immuunsysteem wordt er inderdaad aangenomen dat wellicht een 1 voudige vaccinatie volstaat maar wel met de voorwaarde dat de basisvaccinatie (dus 9,12 en een jaar leeftijd) volledig is geweest. Het is niet altijd zo dat levende vaccins een betere immuniteit geven maar das een wat te lange uitleg ;).
Antwoord op je 2de vraag; het klopt inderdaad dat als de antistoffen nog hoog zijn je vaccin niet voldoende aanslaat maar op dat moment beschermen die maternal antistoffen de pup of kitten dus nog wel voldoende. Je hebt altijd wel een immunity gap zoals ze dat noemen, de periode dat de maternale antistoffen te laag worden om te beschermen maar te hoog zijn om het vaccin optimaal te laten aanslaan. Maar door dus een consequent entschema aan te houden maak je het risico zo laag mogelijk. Daarom begin je vaak al met 6 weken (zeker bij onbekende status enting ouders belangrijk) maar zou het dus goed zijn om nog iets langer door te gaan met vaccineren (16 weken) en dan te titeren op 24 weken om te kijken of het immuunsysteem alles heeft opgepakt. Zo loopt 't jonge dier het minste risico. Je zou dan op latere leeftijd(vanaf 2 jaar) ook nog kunnen titeren om te kijken hoe de antistof status is. Het nadeel dat niet alle fracties los te krijgen zijn. Dus bv panleukopenie bij de kat niet maar ook distemper bij de hond niet. Dus als deze te laag is moet je toch al een andere fractie mee vaccineren. Daarom zou ik gaan voor vaccineren en als je bang bent voor bijwerkingen eens kijken naar de hulp stoffen, daar zit nogal een verschil in en het ene vaccin geeft minder bijwerkingen dan een ander. Maar over het algemeen zijn de bijwerkingen op de basisvaccinatie (is officieel zonder lepto deze is niet verplicht bij honden) heel minimaal.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:52

kiwiwitje schreef:
dus mijn pups liepen inderdaad een paar weken onbeschermd rond voor distemper en hepatitis. Maar de laatste komt in NL “niet” meer voor en distemper kwam richting duitsland/limburg Voor en daar gingen mijn pups niet heen.

Het klopt inderdaad dat bepaalde ziektes niet meer in NL voorkomen, door vaccinatie. Echter door de vele pups uit het buitenland loopt het risico wel weer op. Tegen parvo beschermen is heel belangrijk vooral ook omdat het zo besmettelijk is, maar distemper is op jonge leeftijd ook zeker dodelijk en vossen kunnen daar nog drager van zijn als ik het goed onthouden heb.
Hoe dan ook, het is prima dat mensen kijken naar de mogelijkheden om niet zomaar alles over te vaccineren maar het moet ook zeker niet onder vaccineren worden. Vanwege het kleine risico bij vaccinatie zou ik daarom altijd een goede basisvaccinatie adviseren met de voorwaardes zoals ik al eerder noemde en tieren daarbij verstandig inzetten. Zodat het een meerwaarde heeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:07

Riviera87 schreef:
kiwiwitje schreef:
dus mijn pups liepen inderdaad een paar weken onbeschermd rond voor distemper en hepatitis. Maar de laatste komt in NL “niet” meer voor en distemper kwam richting duitsland/limburg Voor en daar gingen mijn pups niet heen.

Het klopt inderdaad dat bepaalde ziektes niet meer in NL voorkomen, door vaccinatie. Echter door de vele pups uit het buitenland loopt het risico wel weer op. Tegen parvo beschermen is heel belangrijk vooral ook omdat het zo besmettelijk is, maar distemper is op jonge leeftijd ook zeker dodelijk en vossen kunnen daar nog drager van zijn als ik het goed onthouden heb.
Hoe dan ook, het is prima dat mensen kijken naar de mogelijkheden om niet zomaar alles over te vaccineren maar het moet ook zeker niet onder vaccineren worden. Vanwege het kleine risico bij vaccinatie zou ik daarom altijd een goede basisvaccinatie adviseren met de voorwaardes zoals ik al eerder noemde en tieren daarbij verstandig inzetten. Zodat het een meerwaarde heeft.

Daarom kiezen de meeste dierenartsen, afhankelijk van de omgeving en situatie meestal om te wachten met de D en H en uit te gaan van parvo. En zo kies ik ook. Zeker omdat ik 6 weken erg jong vind om te vaccineren als t niet noodzakelijk is. Ga je bijv naar zweden kijken dan start t vaccinatie schema al veel later.
Ik vind t een meerwaarde hebben om niet onnodig te vaccineren. T is een aanslag op t lijfje en 3x rommel erin spuiten terwijl 1of 2 x voldoen vind ik prettiger. Er zit een flinke ruimte tussen over vaccineren en onder vaccineren. Ja mijn “pup” zou inmiddels 4 entingen gehad moeten hebben. Maar met 1 is ze beschermd. En dat laatste is toch echt t belangrijkste.

Net als dat DHP niet “geboosterd” hoeft te worden maar t vaccinatie schema is zo opgesteld met de hoop dat als een enting niet aan slaat of de maternale antistoffen nog hoog zijn, dat er waarschijnlijk wel 1 van de 3 zal aanslaan. Waarschijnlijk..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:49

Sizzle schreef:
Entingen geven tumoren? Daar wil ik wel een wat robuust onderzoek van zien dan.
Klinkt mij als een broodje aap :o

Vroger zag je het wel eens maar het had te maken met iets wat in het oplosmiddel zat, inmiddels is dat al lang veranderd en inmiddels in meer dan 10 jaar tijd nog nooit een tumor ten gevolge van entingen gezien.

Overigens ik doe het niet omdat ik ze onbetrouwbaar vind, we hebben ze geprobeerd maar teveel individuele verschillen. Gekwalificeerd of niet, het is nog steeds een discussiepunt dus. Overigens wordt kattenziekte ook zo der titer maar eens in de 3 jaar gevaccineerd, niesziekte jaarlijks maar als een titer al afwijkt moet er toch gevaccineerd worden. Hier gewoon vaccineren dus, maar wel zo min mogelijk.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:01

Geen ervaring met titreren, maar nu ik dit topic lees komt er wel een vraag bij mij op. Onze vorige dierenarts deed niet elk jaar dezelfde enting, dus soms alles en soms alleen kattenziekte geloof ik. Is dat gebruikelijk?

Ik ben absoluut voor enten, maar heb ook wel wat iemand hier zei een voorkeur voor op maat enten (niet meer dan nodig is). Is het titreren daarvoor echt noodzakelijk (inclusief eventuele stress van bloed afnemen en hogere kosten), of kun je op basis van eerdere onderzoeken veilig om het jaar of elke 3 jaar enten?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:49

JorineV schreef:
Geen ervaring met titreren, maar nu ik dit topic lees komt er wel een vraag bij mij op. Onze vorige dierenarts deed niet elk jaar dezelfde enting, dus soms alles en soms alleen kattenziekte geloof ik. Is dat gebruikelijk?

Ik ben absoluut voor enten, maar heb ook wel wat iemand hier zei een voorkeur voor op maat enten (niet meer dan nodig is). Is het titreren daarvoor echt noodzakelijk (inclusief eventuele stress van bloed afnemen en hogere kosten), of kun je op basis van eerdere onderzoeken veilig om het jaar of elke 3 jaar enten?

Kattenziekte zit maar eens per 3 jaar in de cocktail. Jaarlijks niesziekte. Dat is gebruikelijk en kan veilig :j

Echter komt het regelmatig voor dat de kattenziekte enting nog veel langer werkzaam is dan die 3 jaar en dan is titeren weer nuttig :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:00

Ik heb het bij mijn dierenarts gevraagd of ik mijn kat kon laten titeren omdat ik vanuit huis bij mijn moeder er goede ervaringen mee had bij honden en puppy's. Maar er werd mij verteld dat dit niet kan bij katten? Dat de titerbepaling niet altijd klopt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik eens gaan kijken bij een andere dierenarts?.... Ik heb namelijk een binnenkat en vind elk jaar enten echt zonde, niet eens om het geld maar je spuit toch weer een goedje in wat misschien niet eens nodig is..
Laatst bijgewerkt door _xDyan op 30-07-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:02

_xDyan schreef:
Ik heb het bij mijn dierenarts gevraagd of ik mijn kat kon laten titeren omdat ik vanuit huis bij mijn moeder er goede ervaringen mee had bij honden en puppy's. Maar er werd mij verteld dat dit niet kan bij katten? Dat de titerbepaling niet altijd klopt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik eens gaan kijken bij een andere dierenarts?.... Ik heb namelijk een binnenkant en vind elk jaar enten echt zonde, niet eens om het geld maar je spuit toch weer een goedje in wat misschien niet eens nodig is..

Vaak zeggen ze dat de titer voor niesziekte niet betrouwbaar is, omdat antistoffen niet gelijk staan aan bescherming bij niesziekte.
Maar daar dat geldt bij enting ook. Waar het om gaat is dat enten weinig uithaalt als er nog ruim voldoende antistoffen zijn. Dus is niesziekte ook prima te titeren :)

Op die fb groep die eerder genoemd is (“alles over titeren”) kun je dierenartsen bij jou in de buurt vinden :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:03

_xDyan schreef:
Ik heb het bij mijn dierenarts gevraagd of ik mijn kat kon laten titeren omdat ik vanuit huis bij mijn moeder er goede ervaringen mee had bij honden en puppy's. Maar er werd mij verteld dat dit niet kan bij katten? Dat de titerbepaling niet altijd klopt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik eens gaan kijken bij een andere dierenarts?.... Ik heb namelijk een binnenkant en vind elk jaar enten echt zonde, niet eens om het geld maar je spuit toch weer een goedje in wat misschien niet eens nodig is..

Opzoek naar een andere dierenarts :)

https://www.google.com/maps/d/u/1/viewe ... Y5iZKqV_i8

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:11

kiwiwitje schreef:
_xDyan schreef:

Opzoek naar een andere dierenarts :)

https://www.google.com/maps/d/u/1/viewe ... Y5iZKqV_i8

Grappig, hier staat mijn dierenarts wel tussen...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:13

Ook daadwerkelijk dat deze katten titert? Want dan kun je melding maken aan t beheer in de groep dat de DA niet deze werkwijze hanteert.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:14

kiwiwitje schreef:
Ook daadwerkelijk dat deze katten titert? Want dan kun je melding maken aan t beheer in de groep dat de DA niet deze werkwijze hanteert.

Ja er staat ja bij kittens en katten, ze gaf ook aan dat ze het wel doen maar ze adviseerde mij om het niet te doen >;) :\

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:25

_xDyan schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja er staat ja bij kittens en katten, ze gaf ook aan dat ze het wel doen maar ze adviseerde mij om het niet te doen >;) :

Dat zou ik sowieso even melden. Als je dat op de mail hebt staan is het helemaal goed. Ik heb laatst ook zoiets gehad met een dierenarts en daar zijn hun ook achterna gegaan.
De arts zal t wel teveel gedoe vinden voor een kat. :)
Ik vind t sowieso bijzonder als een arts een behandeling wel doet maar er niet achter staat. dan zou ik al snel klaar zijn bij die dierenarts.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:41

Jasmijn159 schreef:
Wees heel voorzichtig met de betrouwbaarheid van de test.. De uitslag is niet zwart-wit en moet afgelezen worden. Er is dus een groot grijs gebied. En heb ook al mee gemaakt dat er zeer verschillende uitslagen uit kwamen bij bloed van hetzelfde dier, op hetzelfde moment afgenomen en op dezelfde manier bepaald.

Voor mijn gevoel te onbetrouwbaar en dus jaarlijks gewoon het prikje. Bovendien veel sneller gepiept dan scheren, schoon maken, bloed afnemen, etc...

Eens, het komt voor dat de dieren die qua antistoffen op het randje zitten, de ziekte krijgen en dus eigenlijk toch al moesten zijn ingeënt... Met titreren riskeer je dus te laat in te enten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:31

Zoolgangster schreef:
Jasmijn159 schreef:
Wees heel voorzichtig met de betrouwbaarheid van de test.. De uitslag is niet zwart-wit en moet afgelezen worden. Er is dus een groot grijs gebied. En heb ook al mee gemaakt dat er zeer verschillende uitslagen uit kwamen bij bloed van hetzelfde dier, op hetzelfde moment afgenomen en op dezelfde manier bepaald.

Voor mijn gevoel te onbetrouwbaar en dus jaarlijks gewoon het prikje. Bovendien veel sneller gepiept dan scheren, schoon maken, bloed afnemen, etc...

Eens, het komt voor dat de dieren die qua antistoffen op het randje zitten, de ziekte krijgen en dus eigenlijk toch al moesten zijn ingeënt... Met titreren riskeer je dus te laat in te enten.

Dat riskeer je niet, wanneer je goed blijft nadenken. In het geval dat er antistoffen voor de komende 3 jaar wordt afgegeven als resultaat, kun je er ook voor kiezen om al na 2 jaar opnieuw te titeren. Als er dan voor een jaar of minder bescherming uit komt zal ik gewoon meteen laten enten, alles meer dan een jaar bescherming betekend het jaar daarop weer titeren. 3 jaar bescherming betekend over 2 jaar weer titeren.

Als je logisch blijft nadenken en regelmatig blijft testen, dan help je ook "de wetenschap" een steeds beter beeld krijgen van antistoffen bij katten. Mijn dierenarts heeft speciaal hiervoor een extra opleiding gevolgd en ik vind het heel interessant om met haar van gedachte te wisselen over elke uitslag.
Het feit dat ik ben gaan titeren heeft ook gezorgd dat zij zijn overgestapt naar een ander merk enting, omdat dames van mij die 4-5 jaar lang, vanaf geboorte elk jaar netjes geënt waren een jaar na de laatste enting (toen we met titeren begonnen) toch onvoldoende antistoffen bleken te hebben. Er klakkeloos vanuit gaan dat een enting automatisch voldoende bescherming zal geven is dus ook niet handig.

Omdat ik met zoveel katten kom titeren, krijg ik korting op de entingen als die nodig blijken te zijn, omdat het anders wel een heel erg duur geintje wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:35

...en daarbij is het ook nog zo dat vaccineren ook niet de enige mogelijkheid is om je dieren te beschermen. Heb je gewoon een huishouden met binnenkatten en kom je verder niet in aanraking met andere katten....dan is het eigenlijk van de zotten om die dieren een volledig overcompleet prikschema te laten volgen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:47

Daar heb je ook een punt pmarena... Die van ons zijn net vorige maand geweest, maar ik zou er volgend jaar eens naar kunnen vragen. Ze komen alleen buiten in de omheinde tuin (ontwormen en ontvlooien blijven we dan sowieso wel doen), maar als het risico op die ziektes alleen in het contact met andere katten ligt, dan is enten wellicht overbodig. Wij doen ze ook nooit naar een pension, altijd oppas aan huis. Nouja, tzt maar horen hoe onze DA daarover denkt.

SimoneeM, dank voor je reactie, had ik het verkeerdom onthouden ;) Je leert een boel bij in zo'n topic!

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:59

Daphara schreef:
Dat riskeer je niet, wanneer je goed blijft nadenken. In het geval dat er antistoffen voor de komende 3 jaar wordt afgegeven als resultaat, kun je er ook voor kiezen om al na 2 jaar opnieuw te titeren. Als er dan voor een jaar of minder bescherming uit komt zal ik gewoon meteen laten enten, alles meer dan een jaar bescherming betekend het jaar daarop weer titeren. 3 jaar bescherming betekend over 2 jaar weer titeren.

Als je logisch blijft nadenken en regelmatig blijft testen, dan help je ook "de wetenschap" een steeds beter beeld krijgen van antistoffen bij katten. Mijn dierenarts heeft speciaal hiervoor een extra opleiding gevolgd en ik vind het heel interessant om met haar van gedachte te wisselen over elke uitslag.
Het feit dat ik ben gaan titeren heeft ook gezorgd dat zij zijn overgestapt naar een ander merk enting, omdat dames van mij die 4-5 jaar lang, vanaf geboorte elk jaar netjes geënt waren een jaar na de laatste enting (toen we met titeren begonnen) toch onvoldoende antistoffen bleken te hebben. Er klakkeloos vanuit gaan dat een enting automatisch voldoende bescherming zal geven is dus ook niet handig.

Omdat ik met zoveel katten kom titeren, krijg ik korting op de entingen als die nodig blijken te zijn, omdat het anders wel een heel erg duur geintje wordt.

Mag ik vragen van welk merk naar welk merk ze zijn overgestapt? Mag in pb.