Owjeee hennen of hanen.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:15

Je kunt ze ook DNA laten testen bij Gendika :P Gewoon wat uitgetrokken borstveertjes opsturen en dan weet je het binnen 2 werkdagen O:)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:18

Cayenne schreef:
Je kunt ze ook DNA laten testen bij Gendika :P Gewoon wat uitgetrokken borstveertjes opsturen en dan weet je het binnen 2 werkdagen O:)

Alleen moet je dan ook goed weten welk dna bij welke (zwarte) kip hoort hahahaha...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:49

Apple schreef:
Nu weet ik niets van kippen, maar dit wordt toch ook wel een heel spannend topic :-)

Vooral omdat bijna iedereen die hier post andere dieren aanwijst als zijnde 'potentieel hanen'. Ik denk dat inmiddels elk van de 6 langs is gekomen als 'verdacht' :))

Rond welke leeftijd beginnen ze met eieren leggen? (de hennen dan :+ niet de hanen :)) )

Met +/- 20 weken gaan de meeste rassen aan de leg. DNA test lijkt me sowieso wel een leuk idee :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 05:24

Van de zwarte zijn twee haan en één hen. De buff en wit patrijs zijn ook hanen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 05:53

Haha DNA, dat is wel een beetje te ver gaan om het nu te weten :o

Er zijn nu 4 aan het kukkelen/kraaien. Ik hoor 4 verschillende geluiden in ieder geval. De bruine, zilver en twee zwarten. De cochin klinken alsof ze verkouden zijn :Y)

Ik ga de verkoper/fokker vandaag berichten. Dat er 1 bij zit is nog geen probleem. Maar 4 wordt mij toch te veel. Wil geen gedoe onderling straks
@rivendell kun je mij uitleggen welke twee zwarte. Ik kan er wel 1 uit maar de tweede vind ik lastig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 06:40

Afbeelding

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 07:59

Ik heb ook cochins van dezelfde leeftijd (wel kriel), en hierbij ook heel veel twijfel gehad. Ik wist bijna zeker dat ik 3 haantjes had, maar uiteindelijk is het er toch maar 1. De hennetjes hebben ook best wel wat kam. Maar nu stijgt de haan er qua kam echt wel bovenuit. En die heeft ook onwijs veel bevedering aan zijn poten. Ik zou het nog even aanzien!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 08:19

RTM schreef:
Ik heb ook cochins van dezelfde leeftijd (wel kriel), en hierbij ook heel veel twijfel gehad. Ik wist bijna zeker dat ik 3 haantjes had, maar uiteindelijk is het er toch maar 1. De hennetjes hebben ook best wel wat kam. Maar nu stijgt de haan er qua kam echt wel bovenuit. En die heeft ook onwijs veel bevedering aan zijn poten. Ik zou het nog even aanzien!

De ene heeft inmiddels ook een kwart grotere kam en lellen als de andere beide. En hier stond ik net naast dat hij kraaide. De andere twee ben ik onzeker over welk van de twee nu ook kraaide. 1 van de beide, stonden links van de ren, deed het ook. Maar toen ik er bij de ren was zag ik niet meer wie de "dader" was.

Ik hoor wel van de verkoper wat voor oplossing hij heeft.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:13

oei ik denk ook in ieder geval 2 zwarte hanen te zien en in die wit-bruine zie ik ook een haantje

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 11:45

De ontknoping......

5 hannen en 1 hen. :+

Vandaag de hannen ingeleverd en nieuwe kuikens, hopelijk toch echt allemaal hennen, terug gekregen. Nu wel een ander ras, de cochin en wyandotte waren pas uit het ei, en deze hebben al veren zodat ze vlotter bij de overgebleven in de ren kunnen. Het zijn 2 orpington en 2 Barnevelders. Ze hebben inmiddels al veren en hoeven niet meer onder de lamp. Ze zijn totaal beduusd want ze zien voor het eerst gras. Nu maar lekker wennen aan de omgeving en de andere kippen, en wat groter worden, dan kunnen ze mooi bij de rest (schapen, paarden, kippen) we hebben de grijze haan gehouden, ik vond het sneu voor 't overgebleven kippetje.

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:55

Dus toch, was de gele de hen? Dit zijn ook mooie rassen die je nu hebt.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:01

newt schreef:
Begin april hebben wij drie cochin en 3 wyandote kuiken uitgezocht waarvan ze gesexed waren. De verkoper gaf aan dat er heel soms eens verkeerd gesexed wordt maar, mocht het zo zijn dat er toch een haan tussen zit, dan mochten we deze terug brengen.

newt schreef:
De ontknoping......

5 hannen en 1 hen. :+

Er heeft er dan wel 1 zitten slapen daar, of ze in de verkeerde bak gezet. :+
Maar fijn dat je ze hebt kunnen omruilen, deze zien er ook leuk uit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:03

Je had dus toch gelijk, van in het begin al! Je 5 kakelende hennen waren dus idd hanen. Wel mooi dat je ze hebt mogen omwisselen. Orpingtons zijn ook leuk, die heb ik ook gehad, de groothoenders dan, erg zachtaardige kippen, ook de hanen. Maar laat ons hopen dat je die nu niet meer hebt meegekregen :) .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:16

Oh dear... :')
De nieuwe zijn ook mooi ! Zien er nu nog een beetje ontploft uit maar dat komt snel goed met je goede zorgen :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:45

Goh! Dat had ik toch echt niet gedacht!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:47

Jeetje, 5 van de 6 hanen :oo Dat is zelfs voor standaard kansberekening aan de hoge kant :))

Fijn dat je ze hebt mogen omruilen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:49

Orpingtons ga je blij mee zijn, echt een geweldig ras. Heerlijk rustige dieren zijn dat (en mooi)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:27

Wat een slaapkop die ze na gekeken heeft zeg. Jammer dat je ze hebt moeten ruilen. Vrees dat de fokker ze niet verkoopt wel fijn dat je hopelijk nu hennen hebt.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:37

Ik had eigenlijk niet verwacht dat die zwarte cochins hanen waren. Hanen krijgen met die kleur namelijk vaak een bruine hals en vleugels.
Mijn haantje begon ook zwart en werd langzaam aan zo.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn zwarte hen

Afbeelding

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 17:22

@Rosebud
Helaas wel alle drie hanen. Deze waren echt zwart zonder bruin, en hadden bij zonlicht groene sierveren.
Helaas want ze waren echt erg leuk. Sinds het laatste bericht waren ze ook flink in de rui en kwamen de sier veren steeds meer naar voren.

Met deze 4 zijn we ook zeker wel gelukkig. Het gaat ons niet om een specifiek ras, ja groot hoenders vinden wij leuk, maar niet perse cochin.

Apple schreef:
Jeetje, 5 van de 6 hanen :oo Dat is zelfs voor standaard kansberekening aan de hoge kant :))

Fijn dat je ze hebt mogen omruilen.

haha, nou zeg dat wel. Ja de verkoper deed er niet moeilijk over.
Zat zich voornamelijk op zijn hoofd te krabben hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar ach, wij zijn de moeilijkste niet. Zo is het weer prima opgelost en duimen we hard dat wij nu langer mogen/kunnen genieten. Ze zagen er in ieder geval top verzorgd uit zei hij. Dat zullen wij met deze scharminkeltjes ook zeker weer doen.