Wat mankeert onze kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:37

Joman schreef:
zonnebloem18 schreef:
Net als Anna79 dacht ik aan de alvleesklier. Alleen de keelklachten passen daar niet bij, maar dat kan ook een andere oorzaak hebben. Bij mijn kat konden ze bij het bloedonderzoek ook niet duidelijk zien wat er was. Omdat ze aan een verstopping dachten hebben ze hem open gemaakt en zagen ze de ontstoken alvleesklier. Hij is nog niet 48 uur in opname geweest met infuus met antibiotica en dwangvoeding. Het heeft daarna nog wel een ruime week geduurd voor hij weer een beetje de oude was.

Zou dit geen verhoogde ontstekingswaarden in het bloed moeten laten zien?

Dat durf ik niet te zeggen, ze kunnen het zowel met als zonder koorts hebben. Katten met alvleesklierontsteking hebben veel buikpijn en zijn heel misselijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:57

Daphne__ schreef:
Heb je dit, een poeder wat je zelf tot pap moet maken?
[ [url=m/kZs5Ym.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of het vlees?

Hier een kat en een fret aan het eten gekregen met de poeder. Dat hoeven ze totaal niet te kauwen, kunnen ze gewoon likken. Bij een zere mond is dat wel fijn. En het is blijkbaar heel lekker, onze kat at het zelfs nog een half uur voor hij dood ging.

Dit poederspul wilde ik ook aanraden. Echt ideaal, je maakt het zo dik of dun als nodig is en ik heb mijn 13 jarige pers er weer mee op de rit gekregen toen hij stopte met eten.

Anoniem

Re: Wat mankeert onze kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:12

Goede tips, dank!
Heb hem net toch voor de derde dag achtereen bij de dierenarts afgeleverd. Heb gezegd dat ik hem pas kom ophalen als ze weten wat het is. Een virale infectie is blijkbaar ook een mogelijkheid, waardoor hij een pijnlijke tong heeft. En hij gromt als je hem opraapt, wat zou kunnen duiden aan pijn in de buik. Dit gaan ze straks verder onderzoeken. Ik hoop, en ga er vanuit dat wanneer ik hem kan ophalen hij weer als vanouds is. Mocht hij dan nog lastig eten, houd ik zeker de zakjes in gedachten!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:25

De lapjespoes van mijn zus heeft vorig jaar een virale darminfectie gehad en at ook niks, hield ook met dwangvoeren niks binnen. Die heeft uiteindelijk een aantal dagen in de kliniek doorgebracht met een neussonde. Op een gegeven moment zijn ze, met de neussonde er weer in, natvoer gaan aanbieden en toen ze dat weer wat at (met een sonde er nog in eet wat lastiger) hebben ze de sonde verwijderd en gekeken of ze echt zelfstandig at. Dat deed ze, dus toen mocht ze weer naar huis. Nog niet naar buiten, omdat ze best was afgevallen en de darmen nog wel wat gevoelig waren.

Medicijnen tegen de misselijkheid hield ze ook niet binnen met het dwangvoer, dus ja, dan blijf je ook in een cirkeltje gaan.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:29

Dat doe ik nu dus thuis Annick, medicatie gaat ook via de neussonde, gaat heel makkelijk. Maar opname is ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:34

Ja precies. Dat wil ik voorkomen, dat ze hem op de kliniek iedere keer oplappen en hij thuis weer terugvalt. Dan blijven we aan de gang...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:55

Joman schreef:
Ja precies. Dat wil ik voorkomen, dat ze hem op de kliniek iedere keer oplappen en hij thuis weer terugvalt. Dan blijven we aan de gang...

Wij zitten nu inderdaad in de overgang dat onze kat weer zelf begint te eten, maar eerst wordt de sondevoeding langzaam afgebouwd en dan hopelijk eind van de week sonde eruit. Ik hang zo'n beetje elke dag met de dierenarts aan de telefoon voor overleg. Nogmaals sterkte, ik weet hoe intensief het is.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:23

Anna79 schreef:
Dat doe ik nu dus thuis Annick, medicatie gaat ook via de neussonde, gaat heel makkelijk. Maar opname is ook een optie.

Mijn zus heeft een verminderde handfunctie rechts en is daardoor wat minder handig en het lapje laat ook niet zo met zich sollen, dus in dit geval was opname idd handiger. Met mijn oude man zou ik het ook wel thuis aandurven. Die kan ik desgewenst ook zelf onderhuids vocht toedienen. Alleen medicijnen in zijn bekje proppen maakt ineens een ware krachtpatser van 'm :D .

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:35

Ja dat verschilt inderdaad per kat en situatie of dat haalbaar is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:25

Heb je nog iets van de DA gehoord? Grommen en niet willen eten zijn toch wel duidelijke tekenen dat er ergens iets niet goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:38

Ja, er zijn foto’s en een echo gemaakt van zijn buik. Niets te zien. Dus het blijft een beetje een raadsel.
Hij heeft nog steeds een opgezette tong en keel, dus nu wijden ze het daaraan. Hij blijft daar totdat hij weer uit zichzelf eet.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:38

Hoe gaat het nu met de kat TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:28

Hij is weer helemaal opgeknapt! De dierenarts heeft geen idee wat hij heeft gehad (denkt aan een virus). Inmiddels is hij weer thuis, na heel wat infusen, medicatie en eet opwekkers.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:08

Super fijn ts!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:36

Goed nieuws! Gelukkig goed afgelopen dus :)