Steeds terugkerende diarree bij mijn kater

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 16:25

@marije nee dat krijgen ze niet, alleen water zowel in bakjes als uit de fontein.

@Jiehaaa oké geen koorts bij jouw katje. Wat zijn daar de symptomen van en hoe diagnostiseren ze dat?

WillemYntJee

Re: Steeds terugkerende diarree bij mijn kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:49

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 17:00

WillemYntJee schreef:
Neem aan dat ie gewoon goed ontwormt is dus je zou nog eens kunnen kijken naar tritrichomonas: https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... monas.html

Dank je voor de link, dit zou goed zo kunnen zijn dat Guus hiermee besmet is gezien de symptomen die in de link staan.

Hij is zeker op tijd ontwormt. Iedere maand tot ie een half jaar was, met 9 maanden en straks weer als ze jarig zijn.

Hij heeft ook bijna altijd een borrel buik en laat vieze stinkende scheten.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 19:49

@casperzazoe in dit voer zit volgens de zak geïsoleerd hydrosylaat sojaeiwit en hydrosylaat gevogelte lever. Aan koolhydraten is alleen rijst toegevoegd.
Hij krijgt deze:

Afbeelding

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:26

Je kan ook nog op tritrichomonas laten testen.
Verder heb ik zelf een poes die nu antibioticum krijgt voor een darmontsteking. Zij braaktr gal, had koorts en diarree.

Ik zou trouwens echt de gastro intestinal geven, die werkt veel beter voor de darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 06:49

Mijn gecastreerde kater heeft dit ook gehad. Toen ik hem kreeg had hij ontzettende diarree (hij liet het echt lopen, als hij gewoon door huis liep maar ook als je hem bv aanhaalde kon hij het niet binnenhouden) en het heeft echt lang geduurd voor hij eraf was. Meerdere keren dierenarts, negatieve test op giardia (waar in de eerste instantie wel vanuit gegaan werd).

Hij is uiteindelijk op anallergenic van RC gezet, dat is nog een stapje 'heftiger' dan hypo. Daarvoor hebben we een tijdje gastro intestinal gehad maar dat gaf na 6 weken nog helemaal geen verbetering. Naast de anallergenic heeft hij een kuur antibiotica gehad en ik ben hem dagelijks blikjes Trovit paardenvlees gaan geven met psylliumkorrels en probiotica. Op deze combi ging het beter en uiteindelijk kon ik de psyllium en probiotica afbouwen. Hij staat nog steeds op anallergenic omdat ik het simpelweg niet aandurf om weer te gaan kloten met ander voer, zijn ontlasting is nu mooi hard en hij poept gewoon netjes 1 a 2 keer per dag.

Overigens had die van mij aan het begin ook geen koorts. Pas bij antibiotica (was derde bezoek dierenarts) ging hij ineens snel achteruit, toen had hij wel echt hoge koorts, was hij ineens best veel afgevallen en merkte ik ook echt aan hem dat hij bepaald niet happy was. Ik gok dat het bij hem uiteindelijk een combinatie van wennen en een voedselallergie was. Sinds hij op anallergenic staat is zijn vacht een stuk mooier en voller en is hij heel happy. Hij is nog steeds niet dikkig of groot maar hij ziet er iig gezond uit.

Ik zou als ik jou was even in overleg gaan met de dierenarts of anallergenic (of eventueel gastro intestinal) een optie is, beide zijn net iets specifieker dan hypoallergenic. Probiotica kan je bijvoeren, dat helpt de algemene darmgezondheid gewoon enorm. Psylliumkorrels drogen de ontlasting iets op maar ze gaan daar vaak wel meer van poepen omdat het de darmen schoonspoelt dus dat zou ik alleen in goed overleg met DA doen. En idd op trit laten testen, is een naar beestje en moeilijk vanaf te komen maar als hij dat heeft kan je blijven aankloten met je voer tot je een ons weegt maar ga je nergens komen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 13:37

Dank jullie voor de reacties, die waren mij even ontgaan :+

Gister de dierenarts gebeld voor overleg. Zij wil inderdaad op tritrichomonas testen, ontlasting moet daarvoor naar Utrecht gestuurd worden. Dat heb ik vanmorgen langs gebracht.

Op mijn verzoek heb ik even telefonisch contact gehad met de dierenarts zelf over Guus.

Vanochtend en gisterochtend heb ik wat braaksel gevonden. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit van Guus is aangezien zijn zus hier ook rondloopt. Ook had hij warme oortjes vanmorgen.
Zonet ging zijn buik zo tekeer dat ie er zelf van schrok, daarbij lopen de druppels water eruit.

Dierenarts wil hem graag zien en wacht nu even met opsturen van ontlasting. Vanmiddag om 17.30 kunnen we met Guus terecht. Hij moet dit voer minimaal 6 weken blijven eten. Nou ja tenzij vanmiddag anders blijkt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:29

Devil_ina schreef:
Dank jullie voor de reacties, die waren mij even ontgaan :+

Gister de dierenarts gebeld voor overleg. Zij wil inderdaad op tritrichomonas testen, ontlasting moet daarvoor naar Utrecht gestuurd worden. Dat heb ik vanmorgen langs gebracht.

Op mijn verzoek heb ik even telefonisch contact gehad met de dierenarts zelf over Guus.

Vanochtend en gisterochtend heb ik wat braaksel gevonden. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit van Guus is aangezien zijn zus hier ook rondloopt. Ook had hij warme oortjes vanmorgen.
Zonet ging zijn buik zo tekeer dat ie er zelf van schrok, daarbij lopen de druppels water eruit.

Dierenarts wil hem graag zien en wacht nu even met opsturen van ontlasting. Vanmiddag om 17.30 kunnen we met Guus terecht. Hij moet dit voer minimaal 6 weken blijven eten. Nou ja tenzij vanmiddag anders blijkt.

Oh succes! Dit soort dingen zijn altijd spannend. Rectale swab blijft een goed idee om erbij te doen.

Verder zou ik nu met koorts erbij echt aandringen op een breedspectrum antibiotica tot de uitslagen binnen zijn. Clavubactin is een hele goede voor de meeste bacteriën. Vraag gelijk even naar de rehydration om het vochtverlies en verlies van voedingsstoffen op te vangen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:48

Wij zijn heel lang opvanggezin geweest voor kittens van het asiel. Ruim 10 jaar geleden kwam ons kneusje binnen, 4-5 weken oud. Dat was een drama. Ze at goed en om de haverklap zo ineens diarree. Ze heeft dus een heel gevoelig darmstelsel. Ze heeft jaren lang lamshart gehad en brokjes (fokker sensitive). Geen blikvlees. Daar deed ze het prima op. Tegenwoordig eet ze ook wel blikvlees zonder problemen, of ander vers vlees. Maar zij kon zo ineens uit het niets diarree hebben. Hoewel de dierenarts haar geen gunstige prognose gaf, loopt ze nu ondertussen hier al 10 jaar rond. Het is een klein dropje gebleven.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 15:18

Dank je daphara en misty.

Hij is juist groot en bijna 5 kilo, zijn zusje is een ukkie van 3,1 kilo.

Dat was ook mijn plan daphara ab en rehydratatie met de da te bespreken.

Het lijkt wel of hij van mond tot kont ontstoken is. Ook bloedafname ga ik met haar bespreken en een echo of foto om te zien of er geen andere dingen aan de hand zijn.

Ik maak me zorgen om mijn rode harige vriendje :(

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:30

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoe was het vanmiddag bij de DA?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 20:34

Hij heeft een maag darm ontsteking.

Heb prednison en antibiotica meegekregen.

Guus had inmiddels wel koorts, maar is niet uitgedroogd. Daarvoor hoef ik nog niks bij te geven.
Prednison en voor misselijkheid heeft hij vast een injectie voor gehad.
Ik hoop dat mijn vriendje snel opknapt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:19

Beterschap voor je maatje! Hopelijk knapt hij snel op.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:07

Aah beterschap ermee. Hoop dat de medicatie aanslaat. En hij snel van z'n buikpijn en diarree af is.

Hier heb ik er een met denk ik een allergie voor kip, als hij iets eet met kip erin is het raak en dan spuit het eruit. Sinds ik niks meer van kip voer niks meer aan de hand.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:11

Vervelend zeg! Ik hoop dat ze snel vinden wat nu echt de oorzaak is of dat de prednison enzo zijn werk goed doet.

Als tip wil ik ook nog de probiotica aanraden. Mijn kat had als kitten ook constant diarree. Uiteindelijk heb ik haar toen een tube zoolac propaste opgevoerd over 2 weken tijd en de diarree is nooit meer terug gekomen.

Bij haar moet ik wel uitkijken met blikvoer en granen. Maar nu met versvlees en hoog vleespercentage graanvrije brokken gaat het super

Zolang hij nog kwakkelt zou ik het met je dierenarts bespreken, maar hou de probiotica in gedachten. Al die medicijnen helpen namelijk ook de goede darmflora omzeep dus na het stoppem met die medicatie kan probiotica de darmen ondersteunen en mogelijk sneller helpen genezen.

Heel veel succes en ik duim dat het goed komt met je ventje!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 10:49

Dank jullie wel :)

De lekkage verminderd nu snel, heb vanmorgen nog een paar drupjes gevonden.

Probiotica hou ik zeker in gedachten. Voor nu doe ik alles in overleg met de dierenarts. Eerst moet hij hier doorheen komen.

Hij voelt zich wel wat beter geloof ik, buik maakt minder herrie en hij ligt nu op de bank lekker relaxt om zich heen te kijken na een knuffelsessie met zijn zus <3

Ik hoop dat de medicatie snel zijn werk gaat doen en hij weer beter is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:54

Probiotica is heel wijs om mee te starten nadat de antibiotica klaar is, nu heeft dat nog helemaal geen zin, omdat de antibiotica ook goede bacteriën afbreekt. Dus zodra de AB kuur klaar is zou ik ook probiotica adviseren en dan de pro-Colin die ik al eerder postte, die geeft precies de goede bacteriën die je nodig hebt voor een goede maag/darm balans na een darminfectie.

Weet je ook welke bacterie voor de problemen zorgde TS?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 18:30

@daphara nee de precieze bacterie weet ik niet, de dierenarts vond hem te ziek daar eerst op te wachten.

In 1 dag was hij echt wel zieker geworden met koorts erbij.

Ik hoop dat de metrobactin en prednison goed aanslaan en dat het daarmee gedaan is.

Hij is wel wat duffer vandaag en slaapt veel. Tussendoor wil hij ook wel wat spelen.

Ik hou Guus goed in de gaten en heb daarbij goed contact met de dierenarts.
Probiotica ga ik zeker mee beginnen als hij weer wat opgeknapt is.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 08:29

Even een Guus update.

Maandag was de antibiotica klaar en afgelopen donderdag de prednison.

Donderdagnacht weer gespuugd. En gisteren ochtend weer diarree met dikke slijmklodders. :( In de loop van de dag ook weer druppels
Om 1700 uur mocht ie komen.

Inmiddels heb ik zelf ook veel gezocht op internet en er haast van overtuigd dat het zeker IBD zou kunnen zijn.
Probiotica heeft ze ook besteld voor hem.
Dit heb ik voorgelegd aan de da, zij kon zich daar zeker in vinden.

Guus wordt daar nu voor behandeld met langere tijd prednison nog een ab kuur en doorgaan met hypo voer.

Dan zien wat er gebeurd als de prednison over 3 weken klaar is. De bioptie om IBD te bevestigen wachten we even mee. Dat is toch een buikoperatie.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:11

Sterkte met je zoektocht, ik weet hoe lastig dat is. Voor je aan een biopt toe bent, misschien toch eens uitgebreid bloedonderzoek laten doen? Gastro-intestinal voer is al eerder geopperd, kan je ook nog bespreken met je dierenarts.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 20:25

Dank je Jiehaaa.

Hij moet dit voer blijven eten, omdat deze het minst belastend is voor zijn darmen.

Als deze behandeling niet gaat helpen en het wat anders blijkt te zijn is stap 1 uitgebreid bloedprikken en van daaruit weer verder kijken.

Zijn darmen zijn in ieder geval ernstig ziek. Arm ding :(