Help, wilde kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Help, wilde kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:58

Ik heb ook meerdere wilde nestjes gehad voor het asiel. Bij mij gingen ze in de badkamer. Ze hadden steeds brokjes, maar zon 2x per dag haalde ik die weg voor een uurtje om daarna terug te komen met nat voer. Wat steeds dichter bij mij te halen was.
Meestal probeerde ik de dapperste te paaien en als die gaat spinnen van het aaien heb je de andere meestal ook zo veel benaderbaarder.
Soms waren er kittens die graag speelden en de verleiding niet konden weerstaan om achter het speeltje te gaan rennen )meestal een veer of veter', die veer ging steeds vaker vlak langs of over mij heen.

Ik ging ook regelmatig even in de badkamer zitten om te lezen, dan zocht ik geen contact en konden ze naar mij kijken.

ALs ze makker waren gingen ze naar de logeerkamer. Waar ze ook nergens echt konden verstoppen, behalve de doos die ik weg zette.
Uiteindelijk heb ik ze zo allemaal zo gek gekregen leuke huiskatten te worden.
De meest bange werden soms de grootste kroelers. Er was er eentje die ik uiteindelijk echt van me af moest pulken als ik ging werken.
Het kost tijd en geduld, maar het is niet onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:05

Ik denk dat door velen van jullie het gedeelte boerderijkat word vergeten. De katten zitten ook samen in de bench en onder toezicht lopen ze in de bijkeuken rond (gemiddelde slaapkamer van de meeste mensen) ze kunnen nergens tussen of onder waar wij niet bij kunnen. En kunnen verder nergens heen.

De wildste, die haalt echt uit en bijt door. Anders had ik nu niet met een blauwe nagel een een dikke vinger gezeten (wees gerust, ik heb de tetanus netjes iedere 10 jaar). Op eten komt ie niet af zelfs niet vlees wat wij eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:10

Hier altijd boerderijkatten ;)

Beestje moet toch een keer eten, dus doet dat waarschijnlijk op het moment dat hij zich het meest comfortabel voelt. (Dus als er geen mensen zijn.) Het wil best helpen als de andere kat wel eet. En dat rustig opbouwen naar wél eten met de persoon ver weg, en dan steeds dichterbij. Er zit gewoon tijd in!

Je vinger wel even in de gaten houden ivm kattenkrabziekte. Maar als je goed gezond bent dan kan het vaak weinig kwaad. Ik ben ook tig keer gebeten en gekrabt.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:16

Marije_1997 schreef:
Ik denk dat door velen van jullie het gedeelte boerderijkat word vergeten. De katten zitten ook samen in de bench en onder toezicht lopen ze in de bijkeuken rond (gemiddelde slaapkamer van de meeste mensen) ze kunnen nergens tussen of onder waar wij niet bij kunnen. En kunnen verder nergens heen.

De wildste, die haalt echt uit en bijt door. Anders had ik nu niet met een blauwe nagel een een dikke vinger gezeten (wees gerust, ik heb de tetanus netjes iedere 10 jaar). Op eten komt ie niet af zelfs niet vlees wat wij eten.

Ik denk juist dat jij over het hoofd ziet dat veel van ons hier al tijden vrijwilligers werk doen voor opvang of asiel en dus echt wel weten waar we over praten :+

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:47

Marije_1997 schreef:
Bubblewrap schreef:
Liefde gaat door de maag ;)
Bij het voeren steeds dichterbij komen. Als het mogelijkis met die desbetreffende kat; later uit de hand voeren. (Als hij doorbijt. Deze stap overslaan!)
Dan handen in de buurt tijdens eten, dan aanraken, dan aaien. Opbouwen :)

Edit: en als je hem moet pakken. Direct doorpakken. Niet koetsie-koetsie, maar pakken en aaien.

Hij eet niet, dus voedsel werkt niet had geluk dat ie vanochtend zelf het reismandje in ging, want moesten vandaag toch naar de da om te ontwormen en ontvlooien ik laat het aan m'n vader over, die kitten vind m'n vader blijkbaar minder eng hahaha

Vandaag bij de da heeft deze kitten dan ook vol in m'n nagel gebeten. Bont en blauwe vinger, bloed op m'n nagel etc. Dus hij bijt goed door en houd ook vast helaas

Hij eet niet? Dat lijkt me voor nu dan wel een groter probleem dan het mensenschuw zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:48

Bubblewrap schreef:
Hier altijd boerderijkatten ;)

Beestje moet toch een keer eten, dus doet dat waarschijnlijk op het moment dat hij zich het meest comfortabel voelt. (Dus als er geen mensen zijn.) Het wil best helpen als de andere kat wel eet. En dat rustig opbouwen naar wél eten met de persoon ver weg, en dan steeds dichterbij. Er zit gewoon tijd in!

Je vinger wel even in de gaten houden ivm kattenkrabziekte. Maar als je goed gezond bent dan kan het vaak weinig kwaad. Ik ben ook tig keer gebeten en gekrabt.

We hebben hier thuis besloten de grijze met rust te laten en gewoon lekker bezig te gaan met de zwarte, die is lekker tam al en vind alles prima. Die eet en drinkt ook super goed (melk zelfs teveel ze heeft wat diarree)

Ja zeker als m'n vinger eind van de week nog niet minder dik en gevoelig is ga ik de huisarts ook bellen. Is met m'n werk niet handig hahaha

Ik heb ook best vaak gebeten en gekrabt door onze ouwe kat. Maar nooit in m'n nagel en zo dus danidg dat er een gat in m'n nagel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:50

Wistaire schreef:
Marije_1997 schreef:

Hij eet niet, dus voedsel werkt niet had geluk dat ie vanochtend zelf het reismandje in ging, want moesten vandaag toch naar de da om te ontwormen en ontvlooien ik laat het aan m'n vader over, die kitten vind m'n vader blijkbaar minder eng hahaha

Vandaag bij de da heeft deze kitten dan ook vol in m'n nagel gebeten. Bont en blauwe vinger, bloed op m'n nagel etc. Dus hij bijt goed door en houd ook vast helaas

Hij eet niet? Dat lijkt me voor nu dan wel een groter probleem dan het mensenschuw zijn?

Misschien snachts wel, maar we hebben hem niet zien eten. De andere daar in tegen vreet als een volwassen kat. Is ook de kleinste van het stel. Ik denk dat mensenschuw in dit geval iets erger is. We kunnen niet aan hem zitten, laat staan in de buurt komen. Dus als ie ziek zou worden kunnen we niets.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:18

Wat is het verschil met boerderijkatten dan ? Wild is wild :')
Bij mij kwamen ze van de boerderij af, industrie terreinen etc.

Ik heb ook weleens mijn tetanus moeten vernieuwen en nog steeds littekens in mijn hals staan _O-
(Mijn moeder ook maar daar wil ik het niet meer over hebben :') )
Met degene die niet paaibaar is... veel geduld.

Mijn langste project heeft maanden bij mij gezeten en uiteindelijk kreeg ik hem om door hem te laten en zelf te laten kiezen.
Het ging heeeeeel langzaam omdat hij doodsangsten voor mensen had maar nu bij de nieuwe baas is hij een knuffel kater.
Hij heeft de littekens in mijn nek gezet en liet alles lopen van angst als je hem aanraakte.
Asiel wou hem uitzetten, ik zag er iets in en wou hem met zulke angsten niet uitzetten.
Het is gelukt.
Met hulp van mijn eigen kater, dat was zijn beste vriend

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:24

De bangerik is pas 8 weken toch? Dan komt dat echt wel goed! Hier ook veel ervaring met wilde kittens. Voor het asiel al héél veel kittens opgevangen en wij krijgen meestal de niet zo makke exemplaren. Ook kittens die al een stuk ouder dan 8 weken waren goed mak gekregen.

Veel mee spelen (hengeltjes en stokjes met veertje eraan daar zijn ze vaak gek op). Met voeren er langzaam aan steeds dichterbij gaan zitten, de bangerik gaat echt wel eten. Is er net, moet nog wennen natuurlijk en een zus die het goede voorbeeld geeft is ideaal. Wel goed opletten, katten mogen niet vasten, dus hij mag zéker niet te lang niks eten.

Ook al wat héél erg lekkers geprobeerd? Weet niet wat ze nu krijgen, maar een beetje tonijn uit blik ofzo...

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:29

Ik heb mijn wilde kitten in het begin met handschoenen opgepakt (Werkhandschoenen) totdat hij rustiger was. Vooral veel in handen hebben is belangrijk voor een kitten. Nu is het een hele lieve kater je ziet niet meer dat het een zwerfkat is geweest(moeder is zwerfkat die hier in de omgeving los loopt) wij hebben hem met 5/6 weken in huis gekregen

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:32

Cayenne schreef:
Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Dat is vreemd genoeg niet zo. Zolang ze onder de 10 weken zijn werkt dit het best. Je laat ze los als ze ontspannen (of iets ontspanner zijn, in het begin) en vaak al na een paar dagen zie je dat ze mens als prettiger gaan ervaren.

Of het echt schootkatten worden hangt van hun karakter af maar vrijwel allemaal worden ze benaderbaar of komen naar je toe.

Als ze eenmaal rond de 12 weken zijn lukt het niet meer. Dan zit je meer aan het lekkers geven en gebruik maken van huiskatten om te kopiëren.

Ik weet ook niet hoe het werkt in hun koppies. Maar knuffeltherapie is echt een ding als wilde nestjes hebt. We hebben wel katjes herplaatst waarvan je nooit zou geloven dat het eerst vuurspugertjes waren.

Maar die van ts hoeft natuurlijk niet herplaatst en heeft een nestgenootje om na te doen. Dus dat wordt vast ook beter met wat tijd.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 06-07-20 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:44

Sybelle schreef:
Cayenne schreef:
Raken ze niet juist getraumatiseerd wanneer je ze in handdoeken gaat wikkelen of in een ander soort houdgreep houd om ze verplicht te knuffelen?

Dat is vreemd genoeg niet zo. Zolang ze onder de 10 weken zijn werkt dit het best. Je laat ze los als ze ontspannen (of iets ontspanner zijn, in het begin) en vaak al na een paar dagen zie je dat ze mens als prettiger gaan ervaren.

Of het echt schootkatten worden hangt van hun karakter af maar vrijwel allemaal worden ze benaderbaar of komen naar je toe.

Als ze eenmaal rond de 12 weken zijn lukt het niet meer. Dan zit je meer aan het lekkers geven en gebruik maken van huiskatten om te kopiëren.

Ik weet ook niet hoe het werkt in hun koppies. Maar knuffeltherapie is echt een ding als wilde nestjes hebt. We hebben wel katjes herplaatst waarvan je nooit zou geloven dat het eerst vuurspugertjes waren.

Hou er rekening mee dat niet met iedere jonge kitten knuffeltherapie helpt :')
-denkt aan littekens in hals waar er eentje in vloog toen ze helaas even opgepakt moest worden, en de handdoek die niet hielp-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:47

Ik heb onze wilde volwassen kat eerst met een stok waar een zachte borstel op zat geaait.Werkhandschoenen aan en dikke winterjas.En natuurlijk geduld.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:50

LukieBradley schreef:
Hou er rekening mee dat niet met iedere jonge kitten knuffeltherapie helpt :')
-denkt aan littekens in hals waar er eentje in vloog toen ze helaas even opgepakt moest worden, en de handdoek die niet hielp-

Ik zeg ook vrijwel allemaal. Niet helemaal allemaal. Ik had het gelezen. :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:55

Hoe ouder hoe lastiger is mijn ervaring. Ik heb ook regelmatig nesten wilde kittens van de wilde kat van onze buurman. Soms wordt er wel eens een moeder dood gereden en dan zit ik met kittens te kijken van 4 á 5 weken oud, die zijn al een stuk lastiger om tam te maken dan 1 die net de ogen open heeft.
Sommige moeders hier slepen heel erg met de nesten en dan laten ze er wel eens 1 achter. Dit voorjaar nog 1 met de fles gevoed, die was een 3 weken, die was heel makkelijk tam te krijgen, na 2x tijdens de voeding moeilijk doen was het voorbij, nog nooit zo'n voorbeeldige kitten gehad, direct zindelijk. Makkelijk met voedingen. Nu bij zijn nieuwe baasje is het ook een hele lieve kater, ze is heel blij met hem.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 16:55

Als jullie zo bang zijn voor het grijze katertje dat je er niets mee wilt doen zou ik hem meteen herplaatsen naar iemand die er wel mee aan de slag gaat. Het beestje is nu nog jong en nu gaan jullie er niet mee aan de gang.. Zo veranderd er niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:03

Marije_1997 schreef:
(...)
Ik denk dat mensenschuw in dit geval iets erger is. We kunnen niet aan hem zitten, laat staan in de buurt komen. Dus als ie ziek zou worden kunnen we niets.

Als ze ziek zijn kun je ze juist makkelijk pakken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:32

Yaemyn schreef:
Als jullie zo bang zijn voor het grijze katertje dat je er niets mee wilt doen zou ik hem meteen herplaatsen naar iemand die er wel mee aan de slag gaat. Het beestje is nu nog jong en nu gaan jullie er niet mee aan de gang.. Zo veranderd er niets.

Ik ben er bang voor, m'n vader sowieso niet. Ik ben vol in m'n nagel gebeten, dus kijk wel uit. Heb ook nog een paard waar ik voor moet zorgen.

Het is niet zo dat we het niet aankunnen, maar wat tips en tricks zijn wel handig toch? Alleen de handdoek methode werkt niet, dat maakt dat arme beest nog banger.

Kon hem overigens net wel met een stokje aanraken. Zonder dat ie ging blazen of slaan. Die andere ligt voor pampus en vind alles wel best, dus dat voorbeeld zal vast ook wel fijn zijn.

Ik zit er trouwens de hele dag bij te kijken en zo nu en dan doe ik ook wel wat anders uit de buurt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:48

Ik heb zelf als kind katten gehad die zich in de schuren en op erf hebben gevestigd. We namen de kittens mee naar binnen om tam te maken en te herplaatsen. (Ouders werden daarna gecastreerd) Mijn moeder liet ze gewoon los in de slaapkamer met de deur open. Kattenbak en eten erbij. Zo hadden ze alle rust en ruimte om zelf tevoorschijn te komen als ze er aan toe waren. Ook naar de andere katten en de hond toe. Meestal zaten ze dan een paar dagen onder het bed als je binnen kwam, maar daarna werden ze al snel nieuwsgierig.

Zelf doe ik het ook zo met mijn katten en kittens. En dat gaat eigenlijk altijd prima.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:57

De kitten gaat je niet vermoorden :+ , Ik zou werhandschoenen aandoen, en in een handoekje wikkelen. En dat zal hij eerst vast niet leuk vinden, maar dat gaat na een tijd echt wel beter.

En anders toch proberen met natvoer oid, hij zal vast wel honger krijgen na een tijdje. En dan gaat die blij zijn om jou te zien komen!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:58

Je doet het verder toch prima ts, kijk wat je wel kan en bouw vanuit daar verder op met heel veel geduld.
Als ie die aanraking wel toelaat behandel het dan als een klein kind wat het ook is.
Veel praten en overdreven belonen en maak de sessies niet te lang.
Hij is dus niet direct te paaien voor voer maar ik zou na zo'n sessie een bakje met wat vlees neerzetten en weg gaan.
Op den duur gaat ie het goede associeren

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:35

Hier ook gastgezin geweest voor meerdere wilde kittens en katten. In een kleine ruimte houden bij mensen houden, paaien met voer (kip, vis etc, evt. op een lange stok en de stok steeds korter gaan maken) en spelen met ze. Belangrijk om rustig te bewegen en niet hard te praten zodat ze niet schrikken. En spelen met een speeltje aan een hengel werkte bij ons ook goed. Eerst zonder dat ze het 'mens' zagen, en daarna dat ze het mens ook zagen en de afstand steeds verkleinen.

Hoe jonger, hoe sneller/makkelijker je ze inderdaad tam krijgt. Dus als je twijfel hebt of gaat krijgen, breng de 'moeilijke' dan even naar een ervaren iemand en kijk het wat dat betreft niet te lang aan.

Bij mij hielp de truc om onder een dekentje te gaan zitten heel erg met ze op schoot te laten komen. Zonder mn benen onder het dekentje durfden ze het dan niet, maar met een dekentje erover dan was het niet meer eng als er een leuk speeltje op schoot was te vinden.

En verder idd wel even goed in de gaten houden of ie snachts wel eet, anders is het wel echt een probleem. Zonder eten gaan ze dood, van mensenschuw zijn niet. Prioriteit is wel dat ie eet.

Veel plezier TS! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 06:01

Hij drinkt in iedergeval z'n melk ook en loopt ook wat rond, vom half 5 werd ik wakker van gemiauw. Grijze kitten was ontsnapt (we hebben een vrij hoge doos voor de opening van bij keuken naar hal). Zat onder de kast, maar is zelf weer teruggegaan en zit nu achter de wasmachine, maar komt zo nu en dan wel te voorschijn.

Ik ben alleeen minder blij hahaha had graag tot 7 uur geslapen. Zal vandaag ook even een krabpaal halen met zo'n huisje, kan hij daar mooi in. En mevrouw begint al in je benen te klimmen, dus dat is ideaal. Ze zit ook graag in je nek.

Iemand ook nog ideeën wat handig is om te gebruiken als barricade voor de opening? Zit geen deur in het kozijn, en dan kan helaas ook niet meer. Moet denk ik wel glad zijn omdat ze er anders in gaan hangen denk ik

Dit zijn de draakjes:
Afbeelding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:03

Ik had een hoge konijnen ren die de tijd dat het nodig was echt hielp.
Maar ze zijn slim en wendbaar :')

Ach hij komt er wel hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 09:14

Hier een plank van +/- 60cm waar ze op 5 weken leeftijd overheen klommen :)

Niet een oude kastdeur oid die je er liggend tegenaan kunt zetten? Om hem tegen te houden wat gewicht zoals stenen aan de andere kant.