slaapgebrek....... (pup)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:21

Hier hielp een gedragen shirt van mij heel goed. Hij bleef maar piepen s nachts en toen heb ik mijn nachthemd uitgetrokken en bij hem gelegd. En toen was het goed. Toen sliep hij lekker door.
Maar ik denk inderdaad dat de stal te groot is ineens van boven op de slaapkamer naar ineens alleen beneden opgesloten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:23

Sanet schreef:
Wij hebben onze pup meerdere weken naast bed gehad, zelfs toen hij nachten gewoon doorsliep. Want beneden zette hij de boel op stelten. Echt niet te doen. Of hij plaste alles eronder.
Hij had gewoon iets meer tijd nodig. Dus die tijd hebben we hem gegeven.

_/-\o_ Top. Altijd fijn zulke bokkers die hun hond lezen. Ik snap dat gehaast nooit met alleen slapen etc als een pup er moeite mee heeft, en het “doorzetten” etc.

x_Jeanine_x

Re: slaapgebrek....... (pup)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:28

Mijn puppenkind heeft vanaf dag 1 beneden in de bench geslapen. De eerste week, 2 weken wel elke nacht om 5 uur klaar wakker, maar hup laten plassen en alleen beloond met plassen en weer terug in de bench.
Later een extra mand in de bench gezet en sinds dien slaapt ze door. Morgen is ze 13 weken en gaat super.

Alleen dat is iets waar ts nu niks aan heeft.

Vind het advies/tips van KimD wel erg goed, ook in het puppy topic komen altijd goede tips voorbij.

Zelf dus een teckel en ook daar kijk ik naar de hond en de richtlijnen in m'n achterhoofd :o

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:31

Naast alle bovengenoemde adviezen en ervaringen denk ik ook dat je er rekening mee moet houden dat dit een ras is wat graag bij de baas is. Het kost daardoor meer tijd en begeleiding haar op haar eigen plekje te laten slapen. Geduld ;-).

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:38

Bij onze corgi pup hetzelfde. Ze ging helemaal over de rooie. Na 2 nachten waren wij het zat en hebben we de deur opgelaten van haar bench. Hiermee was het probleem opgelost. Ze sliep netjes in haar bench, nooit wat kapot gemaakt. Ook zei hing met haar tanden aan de tralies en maat trekken om het open te krijgen. Ze wilt kennelijk het idee hebben weg te kunnen als er iets is.
Onze kruising maltezerxyorkseterrier was een ander verhaal die bleef gaan ook al sliep die naast bed. Hij wilde juist in een bench met lekker holletje (mandje met handdoek waar die zich in kon verstoppen) op een rustig hoekje. Hij wilde niet teveel zien.

Het is dus echt zoeken naar wat vind ze fijn. Dit is helaas niet iets wat je kan opzoeken maar zelf moet ondervinden. Ook kwa wandelen hou je niet aan wat er in de boekjes staat maar vooral kijk naar je pup. Je moet ze niet laten overlopen maar sommige hebben meer baat aan iets meer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:39

Hannanas schreef:
Sanet schreef:
Wij hebben onze pup meerdere weken naast bed gehad, zelfs toen hij nachten gewoon doorsliep. Want beneden zette hij de boel op stelten. Echt niet te doen. Of hij plaste alles eronder.

_/-\o_ Top. Altijd fijn zulke bokkers die hun hond lezen. Ik snap dat gehaast nooit met alleen slapen etc als een pup er moeite mee heeft, en het “doorzetten” etc.

Ik moet zeggen dat ik het nu maar saai vind, mijn man is toch echt niet zo enthousiast om mij te zien als we al ochtends wakker worden, als de pup :)

Afbeelding

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:40

Ik denk dat je gewoon veel te snel wilt... alle goedbedoelde adviezen ten spijt, zijn dingen als maar gewoon laten janken echt niet meer van deze tijd. Je pup doet dat niet om jou te pesten, maar omdat hij nog niet het vertrouwen heeft dat het alleen veilig is en dat je weer terug komt.

Als die hond boven prima slaapt, neem hem lekker mee naar boven :). Wil je echt niet meer dat ze boven slaapt, ga dan zelf naast haar liggen. Niet tot het 1 nachtje goed gaat, maar totdat je ziet dat je pup gewoon het vertrouwen heeft te gaan slapen ongeacht wat jij doet. Laat haar dan langzaam wennen aan ergens anders slapen. Niet zo drastisch van samen slapen naar een andere plek en alleen.

Onze hond heeft als pup lekker op bed geslapen de eerste weken. Eerst naast mn hoofd, toen op het voeteneind. Daarna in een mandje op de grond. Na een maand of 3 hebben we dat mandje beneden gezet en toen het avond ritueel begon, ging ze daar in liggen n hoefde ze niet meer naar boven.

Je hond gaat hopelijk nog de komende 12+ jaar je huisgenoot zijn, waarom zou die dan al met 2 weken alleen moeten kunnen slapen? Het is nog een baby, gun het tijd :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:40

Ik heb nog nooit een bench of een ren gebruikt. ‘S nachts gaan ze mee naar bed, slapen daar direct de hele nacht door en zijn dan ook zindelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:41

Ik heb bij alle pups eerst beneden geslapen. Tot ze goed doorsliepen (allemaal binnen een week)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:45

Als ze overdag ook al niet verplicht in de ren wil, is het trouwens een beetje optimistisch om te denken dat het 's avonds wel goed gaat. Ik zou ook overdag een hond die van streek is niet zo in de ren zetten. Neem haar lekker bij je, wacht tot ze slaapt en doe haar dan in de ren. Als ze zelf in de ren ligt, geef haar iets te kauwen, of een kong, wacht tot ze daar mee bezig is, en ontspannen is. Doe dan pas het deurtje dicht. Zorg ook dat je het deurtje weer open doet, voordat ze overstuur raakt, niet pas als ze weer gekalmeerd is. Dat laatste beschaad het vertrouwen alleen maar.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 07:59

Hannanas schreef:
Sanet schreef:

Ik heb ook niet gehaast naar mijn idee.. ze sliep snachts gewoon goed door en was kalm vandaar dat we het geprobeerd hebben. Dat ging niet goed dus zoek ik een oplossing.

Ik bekijk alle adviezen en kijk daarnaast ook naar kyra om te kijken wat bij haar past.

Ik ben helaas niet alwetend en al doende leert men. Mijn andere hond (Bordercollie labrador) was zo anders als pup dus vandaar dat ik advies vraag

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:07

Ik heb 2 Hollandse herders, zelfs vader en zoon. Maar zoon had echt meer tijd nodig dan vaders. Dat geeft niets. Dat kan..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:10

Stephanie_86 schreef:
Ik heb ook niet gehaast naar mijn idee.. ze sliep snachts gewoon goed door en was kalm vandaar dat we het geprobeerd hebben. Dat ging niet goed dus zoek ik een oplossing.

Ik bekijk alle adviezen en kijk daarnaast ook naar kyra om te kijken wat bij haar past.

Ik ben helaas niet alwetend en al doende leert men. Mijn andere hond (Bordercollie labrador) was zo anders als pup dus vandaar dat ik advies vraag

Zeker goed dat je advies vraagt.
Maar als je jullie situatie analyseert kom je dan achteraf ook niet tot de conclusie dat het grote stappen zijn? Ook als je niet naar het ras kijkt.

- ze sliep de nachten perfect bij julie
- overdag is de bench nog altijd lastig

->

- ineens snachts in de bench

Een aus is een ander kaliber dan een border.
Heb je de mogelijkheid om haar gewoon boven te laten slapen? Waarom zou je haar beneden willen hebben?

Marie508

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:20

Bij onze hond waren we begonnen met de bench in de slaapkamer. En toen dat een tijd goed ging hebben we hem boven op de gang gezet met de slaapkamer deur open. Daarna de deur dicht en toen beneden in de gang en daarna in de woonkamer. Geen gepiep of geblaf gehad op deze manier. Misschien werkt dit voor jullie ook? Wel een hele mooie pup!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:39

Ik ben het met al het bovenstaande eens, maar verder is vier keer per dag 10 minuutjes iets doen echt veel te weinig. Ze geeft duidelijk aan meer te willen doen, biedt dat aan! En het gaat dan niet om lichamelijk moe, maar om mentaal moe. Neem haar mee met de fiets of de auto naar een nieuw park of een nieuw bos voor nieuwe luchtjes en ga daar gewoon met haar op een kalm tempo wandelen. Laat haar haar neus gebruiken, verstop dingetjes die ze kan zoeken en ben je van huis en wordt ze moe, zorg dan dat je iets bij je hebt om haar in te vervoeren (een kinderwagen ofzo).

Echt, de mentale en lichamelijke uitdaging die pups nodig hebben wordt soms zo onderschat (ook door professionals).

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:41

Hoi Steph,
Ik heb met Roetsj ook even moeten schakelen, waar Quebbel vanaf dag 1 lekker in haar bench ging liggen slapen, was Roetsj een ander verhaal. Die had al geleerd bij de fokker, dat als je je keel opzet, dat er dan reactie komt, om jou te helpen uit die situatie te komen.
Ik ben bij Roetsj dan ook eerst overdag begonnen (om idd de buren niet te belasten). Als ik haar wilde laten slapen, dan eerst wat actiefs doen, dan laten plassen en dan met een klein kluif dingetje in de bench. Ik ben er naast gaan zitten, zodat ze gewoon contact kon maken, maar haar verder genegeerd. De 1e keer duurde dat dus wel even, want mevrouw had haar kluifje op en wilde er dan uit. Maar na een half uurtje, misschien iets lange, ging ze rustig liggen en nadat ze sliep heb ik het deurtje open gedaan, zodat als ze wakker werd, direct beloond werd. 2e keer duurde dat 15 minuten, 3e keer 5 en daarna ging dat prima. Ik had voor haar in de kamer, zo'n kamerkennel.
Daarna een bench naast mijn bed gezet, daarvoor sliep ze bij mij op bed, nou ja slapen. Ze was erg goed in keten, nadat ze een uurtje of 3 geslapen had. Had ik ineens een pup in mijn gezicht, die in mijn neus of oren aan het bijten was. (lekker ding ;) ).
Dus toen overdag bevestigd was, na een dag of 2 ook de bench voor de nacht geintroduceerd. Dat gaf even 5 minuten gemiep, ik mijn hand erbij gehouden tot ze sliep of rustig werd en dan viel ze toch in slaap. Zij was wel een pup die de eerst 4 weken er toch vaak uit moest. Ik ging 's avonds om 12 uur plassen, dan om 3 uur weer en dan om 6 uur weer. Daarna kunnen oprekken naar 11 uur, 3 uur en 6 uur, waarna ineens de 3 uur plas niet meer nodig was (was raar om een nacht door te slapen, maar wel heel fijn).
Wat wandelen betreft, die 5 min regel is een richtlijn, waar je best af en toe vanaf mag wijken hoor. En het gaat om wandelen, niet om kijken en indrukken opdoen. Ik pakte dan een rondje waar ik zelf dan 10 minuten over zou wandelen, maar ik met haar wel een half uur of langer over deed, zodat ze alles kon zien en ontdekken. Thuis gekomen, was ze dan moe en voldaan en ging dan lekker liggen. En af en toe pakte ik dan een wandeling in dubbele tijd met een pauze halverwege. En je mag best meer als 4 x dgs op pad hoor. Ik deed 4x een groter rondje en dan verder nog extra plasrondjes. Maar ik zat toen ook op een appartement, dus ook geen optie voor even in de tuin laten. Dat wordt met de volgende pup toch wat makkelijker.

Succes! En als je nog vragen hebt weet je me te vinden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:51

Ik kan met KimD mee gaan in het aanbieden wat ze nodig hebben. Idd niet kwantiteit maar kwaliteit. indrukken op doen zonder een stap te lopen maakt vaak ook moe.

Iedere hond is anders en ik vind het fijn om te lezen dat je rekening houd met jouw eigen pup. Fijn dat er meer ruimte is zodat er zelf gekozen kan worden, wat te knagen werkt ook rustgevend. Tip van shirt lijkt mij ook een goede.

Als het boven wel goed ging met slapen in de "bench" dan zou ik zelf waarschijnlijk er beneden bij gaan liggen. Slapen met baas erbij gaat goed, dus dezelfde insteek maar dan op andere plek. Of langer bij jullie op de kamer laten en langzaam verder van jullie af gaan laten.

Eigen ervaring elke pup was anders. 1e pup heeft alles bij elkaar geschreeuwd haar bench stond in de bijkeuken (wilde mijn man...) oke man vond schreeuwende pup toch wel zielig. Dus ik mijn gedachte erover doorgegeven van vreemde plek waar ze overdag ook niet komt dus ik wil bench in de kamer en in de nacht boven. Gedaan en het ging gelijk goed. Ook redelijk snel naar beneden kunnen doen om te slapen (vanaf een hele nacht door slapen en niet meer hoeven plassen).
Pup 2 ja de tip kleine bench is beter voor zindelijkheid had meneer niet gehoord. Ik merkte in de nacht dat hij vaak op stond om dan weer op een andere plek neer te willen liggen. Waar de vorige genoeg had met een hand naast de bench hij niet... Dus grote bench meneer wil kunnen verplaatsen. Ook hier eerst had man zoiets neeeeee ze zeggen altijd dat... dus na 2 nachten kwam er een grotere slaapplek en hij sliep door.
Mevrouw 3. Tja... mevrouw is van de sloop :) de reu werd erg zenuwachtig en helemaal in de stress toen we haar in het begin los lieten. Dus rek tussen kamer en keuken gedaan ieder hun eigen stuk, genoeg loopruimte, eigen speeltjes etc. (ze zat eerst in de bench). Nou mevrouw was het hier niet mee eens. De plinten gingen eraan, ze bleef blaffen (blaf van ik ben het hier niet mee eens). Toch maar de bench terug en er was rust. Ze is nu 2,5 en kan nu los in de kamer samen met de ander behalve als ze loops is want dan vind onze gecastreerde reu haar toch wel erg leuk.

Lang verhaal maar wat ik ermee wil zeggen is dat elke pup anders is. Maar elke pup heeft rust, regelmaat maar ook een bepaalde mate van moeheid nodig om op te kunnen groeien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:57

Ik zou overigens nooit, ongeacht de situatie, 's nachts het drinken weghalen! Ze moeten ten alle tijden vers drinkwater hebben.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:12

Ik ga mee in dd bovenstaande berichten: kijk naar wat jouw pup nodig heeft, en niet enkel wat professionals zeggen. Het uren blijven piepen, en quasi hysterisch zijn als je naar beneden komt zou voor mij een teken zijn van "wellicht moeten we even wat anders proberen".

Mijn hond is helemaal niet in de bench gegaan. Had op jonge leeftijd echt het fysiek contact nodig, zeker 's nachts. Dat heeft tot zo'n 14 weken geduurd, en opeens ging de knop om, en kon ze in de bench slapen. We hebben in de tussentijd wel altijd een beetje geoefend, en overdag ging ze er al steeds makkelijker in, maar 's nachts heeft gewoon langer geduurd.

Onze jongste hond "pup uit eigen fok, in middels anderhalf jaar" vond het niet leuk om alleen te moeten slapen. Dus dat ging ook altijd even gepaard met gepiep. Echter bij hem was het in het begin max. 5 minuutjes. Bij hem hebben we dan wel doorgezet, terwijl we bij zijn moeder een heel andere aanpak hebben gedaan omdat die echt hysterisch werd van de bench in het begin.

Onze oudste hond: vanaf dag 1 kon die in de bench slapen, nooit een piep gegeven.

Om maar te zeggen: niet alle honden hebben hetzelfde nodig, kijk en luister naar wat zij nodig heeft, en stuur haar dan langzaam naar het beleid wat jij wil. Als dat betekent dat de hond tijdelijk boven op in de slaapkamer slaapt, of jij tijdelijk beneden naast haar, dan laat dat voorlopig even ze, en ga vanaf daar langzaam opbouwen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:21

Onze pup vorig jaar hebben we in de bench op de slaapkamer gezet.
Geen ren er voor.
Eerst een kleine bench echt direct tegen het bed aan, kon ik bij piepen mijn vingers er in steken en dat gaf een gevoel van niet alleen zijn.
Toen ik merkte dat hij dat niet meer nodig had heb ik de bench wat verder van bed gezet. maar nog wel in de slaapkamer. Dus dat hij niet alleen was.
Ondertussen was hij al gegroeid dus een grotere bench neer gezet.
Eerst nog in de slaapkamer, later in de overloop met de slaapkamer deur open.
Dus weer verder bij ons vandaan, maar nog wel dat hij ons kan horen.
Ondertussen sliep hij al de hele nacht door zonder plasje te hoeven doen.
En vandaar uit pas naar de keuken.
Maar toen was zijn bench al een veilige slaapplek.
Overdag stond de bench sowieso in de keuken en sliep hij daar overdag in.
Een ren heb ik er nooit voor gemaakt, spelen mocht hij zo, bench was slapen zonder spelen.

Ondertussen slaapt hij zonder bench in de huiskamer en keuken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:41

Pups slapen de eerste weken altijd naast mijn bed in een bench. Afhankelijk van de pup gaan ze na een week of twee naar de woonkamer. Als dat te vroeg is voor ze, en dat merk je vanzelf gaan ze gewoon weer terug naast mijn bed en proberen we het na een week nog eens. Uiteindelijk slapen ze allemaal heerlijk in een mand in de woonkamer. Maak er vooral geen mega probleem van. In de puptijd gingen ze overdag regelmatig even een uurtje in de bench voor de broodnodige rust maar dat was dan geen speelplek, dus geen rennetje oid eraan vast maar echt een rustplek. Ik had ook een bench op pupgrootte. Niet slapen was ook geen probleem maar uiteindelijk pas eruit nadat ze rustig waren.

Voor het overdag weinig slapen en de activiteit die mogelijk is zou ik informatie gaan halen bij eigenaren van een zelfde ras.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:55

Veel verschillende tips.
Kijk naar jehond en naar jezelf wat het beste past.

Onze cockerpup sliep beneden op een kleed bij onze 2 andere honden.
Ging prima.
Tot hij ging traplopen om boven bij mij te zijn en niet meer terug durfde.
Boven een mand neer gezet en hij slaapt boven naast het bed. Maakt mij wakker bij nachtmerries.
Andere honden zijn er inmiddels niet meer, overleden aan ouderdom.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:10

Misschien een holletje maken? Gewoon een doek over de ren doen, dan kan ze wegkruipen.

Mijn reu had het ook lastig met alleen slapen beneden. Het hielp als hij na de avondplas eens goed mocht knagen aan een speeltje of bot. Dan nog wat knuffelen op schoot. Als hij dan bijna sliep, legde ik hem in z'n mandje en ging bijv. nog even op de computer. Dan was ik wel in de buurt, maar hij sliep wel in een gesloten ren. Op piepen werd eenmalig NEE gezegd en daarna negeren, negeren, negeren.

Overigens sliep mijn teef zeker 3 jaar lang op de slaapkamer. Die kon ook niet naar beneden, gillen, krijsen.. Op een gegeven moment "gewoon eens vergeten" toen ze al sliep en dat was oke. Voila :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:17

Stravotopper schreef:
Bij onze hond waren we begonnen met de bench in de slaapkamer. En toen dat een tijd goed ging hebben we hem boven op de gang gezet met de slaapkamer deur open. Daarna de deur dicht en toen beneden in de gang en daarna in de woonkamer. Geen gepiep of geblaf gehad op deze manier. Misschien werkt dit voor jullie ook? Wel een hele mooie pup!

Dit dus :j

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:29

Hier een pup van nu 20 weken. Tot een week geleden in de bench naast ons bed geslapen. Totdat ze opeens zelf bedacht om beneden te slapen. Wilde niet mee naar boven dus beneden gelaten. En ze slaapt beneden. Op de bank of der mand wat ze wilt.

Ik denk indd dat je ook te snel gaat. Laat haar nog bij jullie op de kamer. Uiteindelijk wend ze er aan.

En zoals Suzanne F zegt. Met alleen laten pakte ze altijd wel iets van kleding wat er lag, niet om kapot te maken maar op te slapen.

Misschien ook een idee ? Een shirt of iets van jullie erbii.