Motten ofzo in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:32

Roosch schreef:
Ik begrijp oprecht dat die beesten zich voeden met nectar of met andere sappen die ik niet bezit maar toch zegt mijn hoofd "ROOSCH ZE VRETEN JE OP, RENNEN!"

Om ze dan maar te roosteren onder een glas lijkt me onnodig cru.

Ik heb zelf een spinnenfobie (zeer handig als bioloog, not :') ) dus angst snap ik heel goed. Ze laten doodroosteren heb 'k minder sympathie voor.

thequeensmum

Neeeeeeer. En nu loop ik de hele avond dat liedje van Dorus te zingen. ‘Er wonen twee motten in mijn oude jas, haar noem ik Charlotte en hem noem ik Bas.’

LadyMadonna

Als ik er een zie trek ik angstvallig de stekker van mijn vliegen crematorium eruit :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:34

Solleke_Noah schreef:
Roosch schreef:
Ik begrijp oprecht dat die beesten zich voeden met nectar of met andere sappen die ik niet bezit maar toch zegt mijn hoofd "ROOSCH ZE VRETEN JE OP, RENNEN!"

Ik heb zelf een spinnenfobie (zeer handig als bioloog, not :') ) dus angst snap ik heel goed. Ze laten doodroosteren heb 'k minder sympathie voor.

Oh ik heb dan ook een andere tactiek. Ik sprint naar buiten en wacht net zolang tot iemand die ik ken aan komt waaien om me te verlossen. Als de kat hem niet eerder heeft opgegeten.

Van de week zelf geprobeerd hem buiten te krijgen. De mot dan. Niet de kat. Ik stond met een paraplu te wapperen maar hij was niet onder de indruk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:35

Roosch schreef:
Solleke_Noah schreef:

Oh ik heb dan ook een andere tactiek. Ik sprint naar buiten en wacht net zolang tot iemand die ik ken aan komt waaien om me te verlossen. Als de kat hem niet eerder heeft opgegeten.

Van de week zelf geprobeerd hem buiten te krijgen. De mot dan. Niet de kat. Ik stond met een paraplu te wapperen maar hij was niet onder de indruk.

:(:)

Helpt het om het te bekijken als een dagvlinder, maar dan 's nachts? Hoewel er ook mensen zijn met dagvlinder-angst :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:37

Toch bijzonder dat iedereen vlinders gaaf vindt en deze versie van dezelfde hoofdgroep eng.

Bij mijn weten zijn er in Nederland geen killermotten.
Geen motten die stukjes mensenvlees knabbelen.
Geen motten die bloedzuigen.
Geen motten die bewust de aanval inzetten.
Geen motten die als hobby mensen knuffelen hebben.

Laat die dingen toch.

Femke_Tweety

Re: Motten ofzo in huis

Ha, bijna gelijk SollekeNoah.

Roosch

Nee. Alles wat fladdert. Ooit een mus in huis gehad. Dat heb ik amper overleefd. En in de stad spring ik regelmatig bij iemand in de nek als een duif langs me stuift. Ik heb eh.. fladderfobie. Bestaat dat?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:38

Roosch schreef:
Nee. Alles wat fladdert. Ooit een mus in huis gehad. Dat heb ik amper overleefd. En in de stad spring ik regelmatig bij iemand in de nek als een duif langs me stuift. Ik heb eh.. fladderfobie. Bestaat dat?

:j ongetwijfeld, heb een vriendin die ook doodsangsten uitstaat bij stadsduiven.

Femke_Tweety

Re: Motten ofzo in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:39

Mijn oude buurvrouw had dat bij vleermuizen.

Die vloog echt in de stress dan.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:42

Femke_Tweety schreef:
Mijn oude buurvrouw had dat bij vleermuizen.

Die vloog echt in de stress dan.

Zolang die niet in huis komen of binnen een straal van 50 meter kan ik dat wel handelen. :')

Nee. Alles dat fladdert. Minimaal 10 meter afstand graag.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:44

Je hebt in ieder geval een kleine beervlinder <3 https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... leine-beer

En die andere zijn wat lastig zo te herkennen maar heten volgens mij uiltjes.

Dat scheelt toch? dat ze van die mooie namen hebben.
Het gaat slecht met de vlinders in Nederland dus om ze nou allemaal dood te spuiten :n
Ze komen op licht af, ik denk dat ze 'nachts binnen komen om een plekje uit te zoeken waar ze overdag kunnen slapen. Sommigen vliegen ook overdag.
Heb je een raam of een kier waar ze doorheen kunnen?
Ik snap dat je er niet op zit te wachten, ze komen echt van buiten dus ergens heb je een plek waardoor ze naar binnen kunnen.

(kleren) motten zien er zo uit, die zijn ook een stuk kleiner https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... e-pelsmot/

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 19:46

Solleke_Noah schreef:
Het zijn nachtvlinders, en verschillende soorten:

-Huismoeder (5x)
-Graswortelvlinder (1x)

Jammer dat je ze doodmaakt, ze doen geen kwaad.. Ze komen waarschijnlijk af op je licht. Buiten zetten is wel iets diervriendelijker..

Moest je wat meer info willen lezen over deze nachtvlinders, zie de Vlinderstichting:

https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... huismoeder
https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... telvlinder

Ja kijk! Dit is de info die ik nodig had!!! Zijn het echt allemaal dezelfde soort joh? Wauw dat had ik niet verwacht, sommigen zijn zoveel donkerder en getekend dan anderen!

Ze vreten m’n kleding niet op, dat is precies de geruststelling die ik moest hebben. Ik word nog steeds bloednerveus van de krengen maar dan zijn ze dus in huis niet schadelijk. En ga ik ze weer gewoon braaf uitzetten :)

Femke_Tweety schreef:
@ts
Kun je ze gewoon echt niet buiten zetten?

Trots melden dat je ze roostert onder glazen in de felle zon vind ik eigenlijk een beetje een nogo.

Zelfs al zijn het 'maar' insecten.

Als jij er trots uithaalt dan moet ik denk ik iets aan m’n schrijfstijl doen, want trots ben ik er niet op nee. ik ben écht van het diervriendelijk uitzetten (spinnen, vliegen, lieveheersbeestjes, alles gaat hier levend naar buiten) maar desperate times called for desperate measures. Ik heb mezelf namelijk ondertussen al 2 dagen om 9 uur in de slaapkamer opgesloten (daar zitten ze niet) en ik ben 2 dagen het huis uit gevlucht omdat ik me gewoon niet prettig voel thuis als er elke avond een meervoud van die dingen rondzwermt in de woonkamer. Ik word er echt blóedzenuwachtig van, zit niet op m’n gemak. Ik wéét dat ze me niks doen maar ik raak er volledig van over rel :')

Nu ik weet dat ze ook m’n kleding niet opvreten, en verder ook harmless zijn, ga ik maar s kijken of ik er overheen kan komen. Van t weekend maar eens even uitvinden waar de grote kier is waardoor ze naar binnen komen :)

De levende exemplaren (want er zijn er maar 2 dood op m’n vensterbanken) zal ik zo ook weer netjes uitzetten :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:47

justkid schreef:
Je hebt in ieder geval een kleine beervlinder <3 https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... leine-beer

En die andere zijn wat lastig zo te herkennen maar heten volgens mij uiltjes.

Dat scheelt toch? dat ze van die mooie namen hebben.
Het gaat slecht met de vlinders in Nederland dus om ze nou allemaal dood te spuiten :n
Ze komen op licht af, ik denk dat ze 'nachts binnen komen om een plekje uit te zoeken waar ze overdag kunnen slapen. Sommigen vliegen ook overdag.
Heb je een raam of een kier waar ze doorheen kunnen?
Ik snap dat je er niet op zit te wachten, ze komen echt van buiten dus ergens heb je een plek waardoor ze naar binnen kunnen.

(kleren) motten zien er zo uit, die zijn ook een stuk kleiner https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... e-pelsmot/

Hij lijkt op de Kleine beer maar het is een Huismoeder denk ik, zie eerdere post. Het zijn allemaal Huismoeders op eentje na (Graswortelvlinder).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:48

Neej schreef:
Solleke_Noah schreef:
Het zijn nachtvlinders, en verschillende soorten:

-Huismoeder (5x)
-Graswortelvlinder (1x)

Jammer dat je ze doodmaakt, ze doen geen kwaad.. Ze komen waarschijnlijk af op je licht. Buiten zetten is wel iets diervriendelijker..

Moest je wat meer info willen lezen over deze nachtvlinders, zie de Vlinderstichting:

https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... huismoeder
https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... telvlinder

Ja kijk! Dit is de info die ik nodig had!!! Zijn het echt allemaal dezelfde soort joh? Wauw dat had ik niet verwacht, sommigen zijn zoveel donkerder en getekend dan anderen!

Ze vreten m’n kleding niet op, dat is precies de geruststelling die ik moest hebben. Ik word nog steeds bloednerveus van de krengen maar dan zijn ze dus in huis niet schadelijk. En ga ik ze weer gewoon braaf uitzetten :)

Femke_Tweety schreef:
@ts
Kun je ze gewoon echt niet buiten zetten?

Trots melden dat je ze roostert onder glazen in de felle zon vind ik eigenlijk een beetje een nogo.

Zelfs al zijn het 'maar' insecten.

Als jij er trots uithaalt dan moet ik denk ik iets aan m’n schrijfstijl doen, want trots ben ik er niet op nee. ik ben écht van het diervriendelijk uitzetten (spinnen, vliegen, lieveheersbeestjes, alles gaat hier levend naar buiten) maar desperate times called for desperate measures. Ik heb mezelf namelijk ondertussen al 2 dagen om 9 uur in de slaapkamer opgesloten (daar zitten ze niet) en ik ben 2 dagen het huis uit gevlucht omdat ik me gewoon niet prettig voel thuis als er elke avond een meervoud van die dingen rondzwermt in de woonkamer. Ik word er echt blóedzenuwachtig van, zit niet op m’n gemak. Ik wéét dat ze me niks doen maar ik raak er volledig van over rel :')

Nu ik weet dat ze ook m’n kleding niet opvreten, en verder ook harmless zijn, ga ik maar s kijken of ik er overheen kan komen. Van t weekend maar eens even uitvinden waar de grote kier is waardoor ze naar binnen komen :)

De levende exemplaren (want er zijn er maar 2 dood op m’n vensterbanken) zal ik zo ook weer netjes uitzetten :)

Ze zien er vaak al anders uit als ze hun vleugeltjes een beetje anders houden. En ze kunnen onderling best wat kleurverschil hebben!

Voor je kleding of eten hoef je echt niet bang te zijn :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 20:01

Super bedankt!! Ik was daar vooral echt bang voor, dat ik een x die kast open zou trekken en dat er zo’n hele wolk uit zou komen _O-

Maar ze komen dus wrsch echt van buiten? Dan moet ik serieus op kierenjacht, want alsnog vind ik in een paar dagen tijd zoveel van die dingen binnen niet écht plezant :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:09

Neej schreef:
Super bedankt!! Ik was daar vooral echt bang voor, dat ik een x die kast open zou trekken en dat er zo’n hele wolk uit zou komen _O-

Maar ze komen dus wrsch echt van buiten? Dan moet ik serieus op kierenjacht, want alsnog vind ik in een paar dagen tijd zoveel van die dingen binnen niet écht plezant :')

Ze komen zeker weten van buiten. Ze komen op licht af, dus ze zullen inderdaad ergens binnen moeten geraken.