Brokken of vers voor kitten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:53

Hier voer ik ook Kivo aan de honden en katten. Daarnaast brok. Maar 1 kat krijgt alleen vers vlees omdat brokken niet lekker gaan bij hem. (nooit gedaan, ex zwerver) en af en toe krijgen ze eens kippenhartjes en levertjes bij en gedroogde snacks.

Aan brok voeren we meestal iets van porta, granatapet, en wild freedom (zooplus)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:58

Earth schreef:
Thanks voor de tips trouwens tot nu toe, ik waardeer het dat jullie zo met me mee denken!

De fokker voert trouwens Kivo, is dat bij jullie bekend?

Ja ik voer hier Kivo aan mijn katten(waarvan de één nog net kitten van 11 maand), maar dan wel afgewisseld met andere merken. Je wil er op letten dat je 4 diersoorten per maand voert en daarnaast af en toe vis(dat zit in kivo).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:11

Applaws is een prima merk om te voeren.
Kun je ook naast KVV voeren. Maar met KVV heb je geen speciale kittenvariant nodig. Het is goed te eten en compleet.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:12

Air schreef:
Earth schreef:
Thanks voor de tips trouwens tot nu toe, ik waardeer het dat jullie zo met me mee denken!

De fokker voert trouwens Kivo, is dat bij jullie bekend?

Ja ik voer hier Kivo aan mijn katten(waarvan de één nog net kitten van 11 maand), maar dan wel afgewisseld met andere merken. Je wil er op letten dat je 4 diersoorten per maand voert en daarnaast af en toe vis(dat zit in kivo).

Ik kom ook even invallen als het niet erg is. Neem over 16 dagen 2 kittens die ik ook deels vers en onbekend brok wil geven. Maar zie net als ts denk ik door de bomen het bos niet meer..
Kivo trok mij tot nu toe ook erg aan. Puur omdat daar 3 diersoorten al in zit. Maar nu las ik jouw bericht. Hoezo 4 soorten per maand? En welke? En welke merken voer jij nog meer?
En elke dag dan en hoeveel gram ongeveer? (maakt 1 of 2x per dag uit?)

Oh en qua brok zat ik aan purizon te denken (eerst canagan maar dat wordt me echt te duur...) dat kan ook prima met vers? (eerste paar weken/maanden royal canin kitten ivm ze dat gewend zijn)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:12

Ikzelf ben wat huiverig voor kvv’s waarbij je moet afwisselen. Of eigenlijk alles waar geen goede premix in zit. De kivo miauwmix zou compleet moeten zijn, maar ik kan niet terugvinden wat ze zelf toevoegen, waardoor ik, wederom, alsnog terughoudend ben.

Ikzelf geloof niet helemaal in het “met 4 diersoorten en af en toe vis” voer je compleet, omdat verschillende vlees/diersoorten nog zo wisselen qua vitaminen/mineralen. Zeker wateroplosbare vitaminen heb je dagelijks nodig en die zitten er niet altijd voldoende in. Ook dingen als vitamine E en mangaan ontbreken vaak omdat het simpelweg niet voldoende in vlees zit.

Maar goed, hierover zijn de meningen verdeeld. Ik voer daarom iig liever een kvv met goede, transparante premix.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 15:14

SimoneeM schreef:
Ikzelf ben wat huiverig voor kvv’s waarbij je moet afwisselen. Of eigenlijk alles waar geen goede premix in zit. De kivo miauwmix zou compleet moeten zijn, maar ik kan niet terugvinden wat ze zelf toevoegen, waardoor ik, wederom, alsnog terughoudend ben.

Ikzelf geloof niet helemaal in het “met 4 diersoorten en af en toe vis” voer je compleet, omdat verschillende vlees/diersoorten nog zo wisselen qua vitaminen/mineralen. Zeker wateroplosbare vitaminen heb je dagelijks nodig en die zitten er niet altijd voldoende in. Ook dingen als vitamine E en mangaan ontbreken vaak omdat het simpelweg niet voldoende in vlees zit.

Maar goed, hierover zijn de meningen verdeeld. Ik voer daarom iig liever een kvv met goede, transparante premix.

Kijk en dit vind ik dus verwarrend, want wanneer weet ik of ik een goede mix te pakken heb dan? Of staat dat erop ofzo? :o?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 15:16

Letizia schreef:
Wellicht kan je, als je de stap van brok naar vers te groot vind, een compleet blikvoer geven.
Zoals bv animonda carny :)

Die animonda krijg ik trouwens ook mee hoor ik net, samen met rauw vlees. Dus dat is wel ideaal.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:21

@SimoneeM
https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/kivo-kat/
Dit is wat ik heb kunnen vinden van kivo over vitamines en mineralen en wat er allemaal in zit. Weet niet dat iets is waar je wat aan hebt? (qua kijken of 't goed/compleet is enzo)

@ts
Hopelijk vindt je 't niet erg dat ik hier ook reageer voor info?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:23

Earth schreef:
SimoneeM schreef:

Kijk en dit vind ik dus verwarrend, want wanneer weet ik of ik een goede mix te pakken heb dan? Of staat dat erop ofzo? :o?

Niet, helaas. In het buitenland heb je vaak dat er op staat dat het aan de fediaf richtlijnen (of evt NRC) voldoet. In NL hebben we zo geen enkele kvv. Ik heb die van BARFmenu ooit eens onder de loep gelegd, en die kwam heel goed in de buurt geloof ik.

Dit is de reden dat ik zelf ben gaan samenstellen, maar dan ga je echt wel heel wat stapjes verder dan kvv. Ik voer volledig op basis van nutritionele behoeften en reken dus ook alles door. En ik kan het niemand kwalijk nemen daar geen zin in te hebben :’)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:24

Kanji91 schreef:
@SimoneeM
Dit is wat ik heb kunnen vinden van kivo over vitamines en mineralen en wat er allemaal in zit. Weet niet dat iets is waar je wat aan hebt? (qua kijken of 't goed/compleet is enzo)

@ts

Oh handig! Ik ga er straks even voor zitten.
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 25-06-20 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:25

Als je een soort met 4 dieren te pakken hebt, dan heb je een goede. Staat er vaak wel bij op de site, wat er in zit.
Deze voer ik: https://darf.nl/product/darf-kat-worst-compleet/. Met 3 katten doe in met 1 rol per dag. Dat maakt het net zo duur (of misschien wel goedkoper) als een goede brok. Ik geef er nog wel eens een brokje (met hoog vleespercentage) bij tussen de middag in van die voerbeurten voor de mentale training. Dat gaat prima samen :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 15:33

Kanji91 schreef:
@SimoneeM

@ts

Nee natuurlijk niet! Voel je vrij hoor om vragen te stellen, ik vind het wel interessant!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:36

Wat kivo betreft:

Jammer dat ze maar zo weinig hebben laten analyseren.
Heb de ingredienten zelf even door mijn spreadsheet gehaald wat ik gebruik om te analyseren. Ik moet zeggen dat het wel in de buurt lijkt te komen. Je mist wel sowieso mangaan, vitamine e en vitamine B1. en Choline is vrij laag, maar dat is met een halve eidooier per dag/2 dagen wel op te lossen gok ik.

Let wel; dit is gebaseerd op een volwassen kat en ervanuit gaande dat kat niet super dik wordt oid en daardoor veel minder mag eten ervan dan de aanbevolen hoeveelheden. Ook heb ik qua ingredienten een beetje moeten gokken, want runderspiervlees kan heel veel betekenen en het hangt er dus wel erg vanaf welk deel van de koe is gebruikt. Zelfde geldt voor kippenspiervlees.

Dit gezegd hebbende; je weet het pas echt als alles geanalyseerd is. Jammer dat Kivo dat niet gedaan heeft.

Edit: zelfde voor Darf helaas wat mij betreft; 50% kip (bot, vlees, hart) kan van alles betekenen. En wederom ga je ook hier mangaan, vit e, B1 missen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:43

Kanji91 schreef:
Air schreef:

Ik kom ook even invallen als het niet erg is. Neem over 16 dagen 2 kittens die ik ook deels vers en onbekend brok wil geven. Maar zie net als ts denk ik door de bomen het bos niet meer..
Kivo trok mij tot nu toe ook erg aan. Puur omdat daar 3 diersoorten al in zit. Maar nu las ik jouw bericht. Hoezo 4 soorten per maand? En welke? En welke merken voer jij nog meer?
En elke dag dan en hoeveel gram ongeveer? (maakt 1 of 2x per dag uit?)

Oh en qua brok zat ik aan purizon te denken (eerst canagan maar dat wordt me echt te duur...) dat kan ook prima met vers? (eerste paar weken/maanden royal canin kitten ivm ze dat gewend zijn)

Ik geef zelf ook nog Buddy's diervoeding of Kiezebrink. Maar niet alles is overal te krijgen helaas.

Omdat mijn oudere kat op sommige diersoorten niet goed reageert(ben er nog niet helemaal achter wat het exact is) geef ik ze af en toe (denk 1 keer in de twee weken) ook een blik Animonda Carny. Dan daarnaast dus Kivo en voor nu gaat Kiezenbrink Konijn er erg goed in.
En af en toe krijgen ze een schepje Purizon in hun voertoren, vind het zelf wel fijn dat ze wisseling van eten en structuren kennen zodat ze niet van die katten worden die maar 1 merk lusten, is ook lastiger als een kat ziek wordt.

Wilde trouwens ook Barfmenu Cattery voeren maar iets daarin verdraagt mijn oudere kat niet, maar dat komt niet vaak voor, lees daar veel goede reacties over.

Ik voer hier twee keer per dag, beide krijgen ze +/- 90 gram per dag, maar dat is echt iets wat je op het oog moet doen. Het zijn binnenkatten dus die hebben al weer minder nodig dan buitenkatten, en sinds de kitten er is speelt de oudere kat meer waardoor ie ook wat meer nodig heeft.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:49

Bij mij staat dus in de planning om 1 of 2x per dag vers vlees te geven in combinatie met onbeperkt brok (voor nu is dat purizon. Andere goede merken mogen altijd als tip aangegeven worden.)
Zou de brok dan de missende ingrediënten kunnen bijvullen? Of is 1x per week een (neem aan rauw) ei sowieso aan te raden?
(dikke kat wil ik sowieso niet. Maar dan over het algemeen standaard wat minder geven is geen gek idee? Al zijn het wel sphynxen en eten die over 't algemeen wel weer meer... En dan indd kijken hoe ze het er op doen en eventueel aanpassen waar nodig is )

En dankje ts! Voor mij ook iets totaal nieuws. Dus je timing voor dit topic is voor mij perfect hihi.

@air
Wow..daar komen wat namen die onbekend voor mij zijn. Ook maar even kijken xD
Purizon zou voor mij dan echt onbeperkt zijn. En omdat ze nog kittens zijn als ik ze krijg( OK.. eerst royal canin kitten omdat ze dat gewend zijn.) en omdat dit ras blijkbaar ook meer eet ivm warm te blijven. Wil ik dat ze de hele dag wat ter beschikking hebben ^^

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:54

Kanji91 schreef:
Bij mij staat dus in de planning om 1 of 2x per dag vers vlees te geven in combinatie met onbeperkt brok (voor nu is dat purizon. Andere goede merken mogen altijd als tip aangegeven worden.)
Zou de brok dan de missende ingrediënten kunnen bijvullen? Of is 1x per week een (neem aan rauw) ei sowieso aan te raden?
(dikke kat wil ik sowieso niet. Maar dan over het algemeen standaard wat minder geven is geen gek idee? Al zijn het wel sphynxen en eten die over 't algemeen wel weer meer... En dan indd kijken hoe ze het er op doen en eventueel aanpassen waar nodig is )

En dankje ts! Voor mij ook iets totaal nieuws. Dus je timing voor dit topic is voor mij perfect hihi.

@air
Wow..daar komen wat namen die onbekend voor mij zijn. Ook maar even kijken xD
Purizon zou voor mij dan echt onbeperkt zijn. En omdat ze nog kittens zijn als ik ze krijg( ja eerst royal canin kitten omdat ze dat gewend zijn.) en omdat dit ras blijkbaar ook meer eet ivm warm te blijven. Wil ik dat ze de hele dag wat ter beschikking hebben ^^

Ja en nee. Je hebt kans dat er inderdaad genoeg in de brok zit. Tegelijkertijd is het wel zo dat je natuurlijk minder brok voert dan wanneer je enkel brok zou voeren. Dus dat is niet helemaal te zeggen. Het liefst wil je beide onderdelen van het dieet in balans hebben. Denk wel dat je op zich een eind komt. Eitje is sws wel een lekker snackje (wel een caloriebom, en van een heel ei gaan die van mij aan de diarree :+ Maar met enkel de dooier gaat het al beter).

Met dik worden bedoelde ik meer: stel je hebt een kat die minder eet dan aanbevolen (vanwege snel dik worden), dan heb je kans dat hij niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar zeker bij Sphynxen acht ik de kans niet zo groot haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:05

SimoneeM schreef:
Wat kivo betreft:

Heb de ingredienten zelf even door mijn spreadsheet gehaald wat ik gebruik om te analyseren. Ik moet zeggen dat het wel in de buurt lijkt te komen. Je mist wel sowieso mangaan, vitamine e en vitamine B1. en Choline is vrij laag, maar dat is met een halve eidooier per dag/2 dagen wel op te lossen gok ik.

Let wel; dit is gebaseerd op een volwassen kat en ervanuit gaande dat kat niet super dik wordt oid en daardoor veel minder mag eten ervan dan de aanbevolen hoeveelheden. Ook heb ik qua ingredienten een beetje moeten gokken, want runderspiervlees kan heel veel betekenen en het hangt er dus wel erg vanaf welk deel van de koe is gebruikt. Zelfde geldt voor kippenspiervlees.

Dit gezegd hebbende; je weet het pas echt als alles geanalyseerd is. Jammer dat Kivo dat niet gedaan heeft.

Edit: zelfde voor Darf helaas wat mij betreft; 50% kip (bot, vlees, hart) kan van alles betekenen. En wederom ga je ook hier mangaan, vit e, B1 missen.

Interessant :j
En hoe zou je dat aan kunnen vullen?
Ik geef ze overigens ook nog 1x in de week vis bij.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:17

Daihyo schreef:
SimoneeM schreef:
Wat kivo betreft:

Interessant :j
En hoe zou je dat aan kunnen vullen?
Ik geef ze overigens ook nog 1x in de week vis bij.

Supplementen toevoegen. Ik geef een vit e supplement in druppelvorm. Mangaan is een tablet. Het lastige is dat je al snel op supplementen voor mensen uitkomt waardoor doseringen heeft hoog zijn. Mangaan bv vermeng ik door de kippenlever die ik geef en verdeel het dan over alle dagen. Komt neer op ongeveer 1,5 tablet per 14 dagen. Dat kan dus best ingewikkeld zijn.

Waar nog bijkomt dat je eigenlijk de volledige analyse van darf wil hebben (want dat van mij is dus deels een schatting), om te voorkomen dat je teveel supplement toevoegd.

Als Darf zelf niets toevoegt zal dat voor vitamine E en Mangaan en B1 wel meevallen denk ik; dan zou je, op basis van de behoeften van jouw specifieke kat, kunnen kijken wat er nodig is en dat toevoegen. Voor wie Engels geen probleem is: de site rawfedandnerdy.com is heel interessant. Maar ook rete ingewikkeld haha.

Edit: even in Darf veranderd, die gaf jij, oeps :p

edit 2: even voor de zekerheid: het is dus inderdaad niet handig om zomaar van alles toe te voegen, want dat kan best link zijn. Maar het is zeker een mogelijkheid voor wie zich er in wil verdiepen :)
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 25-06-20 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:24

Dus beginnen met (halve) eidooier alleen.. en dat dan 2x per week ofzo. geen heel ei dus :') wil geen 2 stinkies aan de diarree hehe..(sphynxen schijnen normaal al meer te stinken. :+ )
Las iets terug ook over Barfmenu. In jouw ogen dan wel wat beter dan Kivo? (en zoja. welke variant of lekker afwisselen?)

Had je zelf miss ook tips qua goed brok? Had dus zelf na zoeken op Purizon gekomen. Maar voor mij is vrij veel onbekend.. O:) (orijnen is ook net te prijzig net als canagan voor me..)

Oef.. zelf "spelen" met supplementen lijkt me nog vrij eng. Zeker met de nog kittens :') ook indd vanwegen de niet volledige analyse.

(dankje trouwens voor alle hulp.)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:32

Kanji91 schreef:
Dus beginnen met (halve) eidooier alleen.. en dat dan 2x per week ofzo. geen heel ei dus :') wil geen 2 stinkies aan de diarree hehe..(sphynxen schijnen normaal al meer te stinken. :+ )
Las iets terug ook over Barfmenu. In jouw ogen dan wel wat beter dan Kivo? (en zoja. welke variant of lekker afwisselen?)

Had je zelf miss ook tips qua goed brok? Had dus zelf na zoeken op Purizon gekomen. Maar voor mij is vrij veel onbekend.. O:) (orijnen is ook net te prijzig net als canagan voor me..)

Oef.. zelf "spelen" met supplementen lijkt me nog vrij eng. Zeker met de nog kittens :') ook indd vanwegen de niet volledige analyse.

(dankje trouwens voor alle hulp.)

Snap ik; zou ik ook zeker niet zomaar doen.
Barfmenu vind ik zelf beter, omdat die wel dingen als vitamine e en mangaan, b1 etc toevoegen (naast nog andere vitaminen/mineralen).

Purizon is een nette brok trouwens :j.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:39

Dan hou ik het voor nu op Barfmenu en purizon xD en 1-2x per week ieder een halve eidooier :+
Maakt de varianten bij beide nog uit? of is afwisselen qua barf sowieso goed. En bij brok? :+

Als het goed is hebben enkele winkels in de buurt dit merk te koop.. Binnenkort maar langs om te kijken zodat ik het zeker weet.. Gezien je via de site bij een min afname van €45,- zit en onze vriezer niet zo groot is..)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:44

Kanji91 schreef:
Dan hou ik het voor nu op Barfmenu en purizon xD en 1-2x per week ieder een halve eidooier :+
Maakt de varianten bij beide nog uit? of is afwisselen qua barf sowieso goed. En bij brok? :+

Als het goed is hebben enkele winkels in de buurt dit merk te koop.. Binnenkort maar langs om te kijken zodat ik het zeker weet.. Gezien je via de site bij een min afname van €45,- zit en onze vriezer niet zo groot is..)

Barfmenu zou op zichzelf compleet moeten zijn per soort (behalve de premiumvarianten trouwens! Dus er moet wel compleet op staan). Dus moeten, niet per se. Maar ik doe het wel omdat je anders met een beetje pech van die kieskeurige eters krijgt :'). Daarnaast ook vooral even kijken op welke varianten ze het goed doen; calcium is in de enige hoger dan de ander, teveel calcium kunnen sommigen niet zo goed handelen, met harde ontlasting als gevolg. Maar dat merk je vanzelf.
De cattery variant is voor kittens wel fijn, die is iets fijner gemalen. Al kunnen ze de rest ook prima hoor.

Brok afwisselen geldt een beetje hetzelfde voor; soms handig om kieskeurige eters te voorkomen (of juist omdat ze afwisseling willen, zoals die van mij). Al kun je bij Purizon al smaakjes wisselen.

JustEnjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:28

Wij hebben onze kitten nu 2 maanden. We wilde hem ook erg graag op vers van BARF-menu hebben maar helaas vindt hij het niet lekker. We hebben het rustig opgebouwd maar helaas.

We hebben overdag altijd brokjes staan van Applaws de kitten variant en voeren nu verdeeld over 3x pd Carny van animonda wat hij smakelijk eet.
Een eitje 1x pw zijn we nu ook aan het introduceren maar daar is hij ook nog niet echt fan van.

Kanji91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:05

@SimoneeM:
Nogmaals dank voor de hulp! Dat wordt dan indd afwisselen.
Hier iig een kennismakingspakket besteld van Barfmenu.. totaal wel 23 euro... maar als t bevalt krijg ik als het goed is weer 15 euro terug. (informatie pakket, 5x250gram, 1 premium snack, 15,- kortingsbon en een i love barfmenu item.. geen idee wat dat is..)
Je kon bezorgdatum kiezen. vrijdag gedaan. Weekje voordat ik de kittens krijg. Ben benieuwd xD (en dan heel rustig eraan laten wennen want ze zijn nu ander vers vlees gewend.)
Brokken wacht ik nog een paar maanden mee. Eerst het merk wat ze nu krijgen. Wil niet meteen alles veranderen.

@JustEnjoy:
Wist je dat ik daar nog helemaal niet aan gedacht heb.. Straks lusten ze het niet... :+
Hoop dat t met mn gremlins wel goed komt :')

@TS hoop dat jij er ook zo over uit bent wat je allemaal wilt geven! (jij ook bedankt voor het openen van dit topic. heeft mij iig veel geholpen :') )

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:12

Kanji91 schreef:
@SimoneeM:
Nogmaals dank voor de hulp! Dat wordt dan indd afwisselen.
Hier iig een kennismakingspakket besteld van Barfmenu.. totaal wel 23 euro... maar als t bevalt krijg ik als het goed is weer 15 euro terug. (informatie pakket, 5x250gram, 1 premium snack, 15,- kortingsbon en een i love barfmenu item.. geen idee wat dat is..)
Je kon bezorgdatum kiezen. vrijdag gedaan. Weekje voordat ik de kittens krijg. Ben benieuwd xD (en dan heel rustig eraan laten wennen want ze zijn nu ander vers vlees gewend.)
Brokken wacht ik nog een paar maanden mee. Eerst het merk wat ze nu krijgen. Wil niet meteen alles veranderen.

@JustEnjoy:
Wist je dat ik daar nog helemaal niet aan gedacht heb.. Straks lusten ze het niet... :+
Hoop dat t met mn gremlins wel goed komt :')

@TS hoop dat jij er ook zo over uit bent wat je allemaal wilt geven! (jij ook bedankt voor het openen van dit topic. heeft mij iig veel geholpen :') )

Slim van die brokken :j

Jij hebt wel als voordeel dat ze al vers vlees eten, dat maakt het vele malen makkelijker gelukkig :) Al blijven het katten :+