Onverwacht "project"....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:57

Ik volg ook graag mee! Ik kan je nuchtere kijk op dingen altijd wel waarderen en ik ben heel benieuwd hoe je dit project gaat aanpakken!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:58

Kuggur schreef:
lizy29 schreef:
Leuk! Ik ga volgen. Ze klinkt een beetje als onze border. Prima aanleg maar sensibel. Die ging er tijdens de cursus dus gewoon vandoor omdat er teveel druk op hem werd gelegd vanuit de trainer. We trainen hem nu volop thuis maar het is echt opletten want als het niet loopt en je reageert iets te scherp kruipt hij in z’n schulp en sluit zich af.

Naar zijn beschrijving verwacht ik inderdaad een beetje zo'n karakter, en ik weet dat hij daar een hekel aan heeft, hij heeft zelf zo'n hond van een ander over genomen, en er met veel tijd en training een goed bruikbare hond van gemaakt ( die heeft hij nu nog). Ik denk dat er wellicht sprake is van "dat niet wéér!".

Het zal even aftasten worden maar ik denk zomaar dat je daar wel eens een hele leuke opvolger aan kan gaan hebben dan. Die van ons gaat in ieder geval echt steeds beter waardoor hij ook steeds meer vertrouwen krijgt en het dus ook steeds makkelijker gaat.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:06

Interessant, ik volg!

Ik snap de redenering van de vriend wel, als de hond gefokt is om te werken maar zo sensibel is, zou zij als ' huisdier' waarschijnlijk ook een problematisch leven tegemoet gaan. Ik vind eigenlijk dat de meneer in dit verhaal juist aan zijn verantwoordelijkheid als fokker voldoet (wat ook onderstreept wordt doordat hij de moeilijke hond wil weggeven aan een goed tehuis!). Fijn dat jij de hond een kans wil en kan bieden!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:27

Ik zet hier ook een berichtje omdat ik graag wil volgen.
En ik ben heel blij om te lezen dat jij je quotum voor deze hond omhoog hebt geschroefd en zij nog een mooie kans krijgt.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:44

Leuk ik volg! Hoewel ik het zelf nooit zou doen snap ik wel waar die redenatie vandaan komt. Hier ook een werklijn bc die niets bakt van het schapendrijven.. hij zou er zeker zo een zijn die in IJsland afgeschoten zou worden :j
Gelukkig heb ik hem daar niet voor aangeschaft en doet hij het erg leuk in de behendigheid. Maar ook hij zou nooit gelukkig kunnen worden als hij niet mag ‘werken’/sporten. Voor hem dus ook de keuze gemaakt dat als hij zodanig geblesseerd raakt dat hij niet meer kan sporten, ik hem in laat slapen. Gelukkig is hij nog geen twee en heeft hij hopelijk nog vele jaren te gaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:07

Ow, gave kans zeg!

Hier klinkt het misschien wat hard, maar snap totaal dat het een andere cultuur is en voor die man als normaal is om zo te denken en te handelen. Hij zal er verder wel goed voor zijn verder.

Ik heb zelf 15jr een BC gehad en het was een wereld hond. Ik ben tegen veel vooroordelen aangelopen, maar ik vind dat slimme en snel leren juist wel fijn.
Ze was geen werk hond, want dat moet je niet willen als gezin zonder schapen etc etc. Maar voor gewoon hondensport al te slim.

Toen ze overleed durfde ik het niet aan en wa sbang aan haar herinnert te worden. Hadden al een pup erbij van een kleine kruising en daarna nog 1. Maar ik sta al even open voor een herplaatser nu we een huis met grond hebben en ik het zo erg mis om een Bc om me heen te hebben.

Succes en leuk als je wat vervolg kan plaatsen af en toe.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:53

Ik volg graag mee! Ik vond je posts in het bc topic altijd erg interessant om te lezen en ben erg benieuwd of jij wel wat uit deze teef kan halen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:00

ach, waar 4 eten kunnen ook 5 eten :D
Hopelijk komt het goed en gaat ze zich helemaal thuis voelen bij jullie

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:13

Leuk topic om te volgen. Mijn bc was inderdaad net zoeen. Uit een uitstekende werklijn, liep op hoog niveau behendigheid maar wilde het zo goed doen dat ze teveel bleef plakken aan de (erg gedreven en vrij harde) handler en miste net het stukje lef om de top te bereiken.

Had in eerste instantie volgens kenners minder interesse in schapen maar heeft uiteindelijk na met behendigheidspensioen gegaan te zijn nog een paar jaar wat schapenwerk gedaan (met mij) met veel enthousiasme.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:20

Wat leuk, ik ga volgen :-)

4/5 wat maakt het uit :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:24

Haha mooi zo'n FlexiQuotum!

Interessant topic, ik volg ook graag!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:44

Oh het lijkt me heel boeiend om wat meer te lezen over jouw traject met deze (of überhaupt een) hond!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:01

betadine schreef:
Vind het ook wel erg om een hond te schieten omdat die niet voldoet zonder eerst andere oplossingen te zoeken. Misschien heeft hij dat ook gewoon gezegd omdat hij je reactie hierop al kon verwachten net zoals mishandelingverhalen ook vaak voorgelogen zijn om gemakkelijker iemand te vinden.

Ben heel benieuwd naar jullie traject samen. Hopelijk kan ze aarden in je roedel. Alvast veel suc6 met haar.

Men probeert mij vaak een paard aan te smeren door te zeggen dat hij naar de slager moet als ik hem niet neem. Alleen,ik heb zelf geen grond en moet ze allemaal in pension zetten waardoor het om praktische \financiele reden niet kan. Op Ijsland is wel genoeg grond maar wil men toch geen onbruikbare honden houden dus.Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:05

Ergens leuk om te zien hoe klein de wereld is van Nederlanders (ondanks dat ze toch reislustig zijn) en hoe verbaasd ze dan zijn dat het elders ter wereld doodnormaal is om een niet bruikbaar werkdier af te schieten.

Veel succes met je hond Kugger! Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:17

Ik volg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:50

Interessant project, Kuggur! Ik ben benieuwd naar de vorderingen. :D

Sunnda schreef:
Ergens leuk om te zien hoe klein de wereld is van Nederlanders (ondanks dat ze toch reislustig zijn) en hoe verbaasd ze dan zijn dat het elders ter wereld doodnormaal is om een niet bruikbaar werkdier af te schieten.

Veel succes met je hond Kugger! Ben benieuwd hoe het uitpakt.
Van twee weken all-inclusive in Turkije of tien dagen in de bus van Sawadee door de Thaise jungle leer je nou niet bepaald de plaatselijke cultuur kennen. :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:55

Leuk project!
Hoe ga je dat doen met haar en je oude teef? Mogelijkheid tot apart houden of toch introduceren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:24

akishino schreef:
Leuk project!
Hoe ga je dat doen met haar en je oude teef? Mogelijkheid tot apart houden of toch introduceren?

Apart houden.
Ik heb heb een paar jaar geleden geprobeerd een andere teef aan haar te introduceren, ik kreeg het niet voor elkaar. Het volgde een patroon van uitbarsting ( lees: bloedig gevecht of poging daartoe) gevolgd door één á twee weken wapenstilstand en dan weer een uitbarsting. Ik had de indruk dat ze in de tussentijd in feite bezig waren spanning op te bouwen.
En gezien deze teef haar hele leven consequent laat zien alle andere teven enthousiast te haten, heb ik geen zin haar op haar ouwe dag bloot te stellen aan zo'n stressvol proces, want dat zou het ongetwijfeld zijn, zelfs als het tegen alle verwachtingen in zou lukken.
(Enige andere mogelijkheid áls ze eens met elkaar in contact komen en het lijkt liefde op het eerste gezicht, okay dan is het uiteraard te proberen, eerlijk gezegd acht ik die kans naderend naar 0...).

Mijn hoop , en nu loop ik een beetje absurd ver op de zaken vooruit, is dat als Kría goed aan de schapen is ze kan samenwerken met mijn huidige werkhond. Dat zou geweldig praktisch zijn.
Mijn vriend heeft haar engelse commando's aangeleerd, als ik dat zo zou houden hebben ze verschillende richtingscommando's...

Het plan is haar zondag te halen, morgen gaan we onze merrie naar de hengst brengen, en halen (spannend) twee jonge paarden op die twee maanden in training hebben gestaan, zijn daar voor het eerst onder het zadel gekomen. Die gaan we dan dus zelf voor het eerst rijden.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:36

Als je de mogelijkheid hebt om ze apart te houden is dat toch prima. Een (oude) hond opzadelen met zoveel stress is voor niemand goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:43

En voor die toch al terughoudende jongere ook niet.

Mocht het bij toeval een keer geweldig blijken te gaan, ja dan graag natuurlijk.

Ik vind het als Nederlander die toch best respect heeft voor andere culturen toch nog lastig om te lezen dat een niet voldoende functionerende hond niet mag blijven lopen, maar afgeschoten wordt. Ik begrijp het ergens. En het gekke is dat ik er bij paarden bijvoorbeeld wat minder moeite mee heb. Maar hiermee dus wel (en dat zit in mijzelf he, ik veroordeel hier verder niemand mee)

Ik heb een zwak voor borders, Heb zelf een halve en in de toekomst mogelijk een hele, dus ik volg het proces graag.
Ik ben benieuwd hoe het uitpakt, kan maar zo dat je er uiteindelijk een superfijne hond aan overhoudt.

Zeker als het met je reu blijkt te klikken. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat foto's van de hoofdrolspelers in dit verhaal!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:15

Interessant project. Ik ga ook volgen en ik hoop dat het goed klikt met je huidige werkhond.
Misschien wil je eens uitleggen wat een schapen drijver zoal moet kunnen en welk signaal daarvoor gebruikt wordt?

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:55

Kuggur schreef:
akishino schreef:
Leuk project!

Apart houden.
Ik heb heb een paar jaar geleden geprobeerd een andere teef aan haar te introduceren, ik kreeg het niet voor elkaar. Het volgde een patroon van uitbarsting ( lees: bloedig gevecht of poging daartoe) gevolgd door één á twee weken wapenstilstand en dan weer een uitbarsting. Ik had de indruk dat ze in de tussentijd in feite bezig waren spanning op te bouwen.
En gezien deze teef haar hele leven consequent laat zien alle andere teven enthousiast te haten, heb ik geen zin haar op haar ouwe dag bloot te stellen aan zo'n stressvol proces, want dat zou het ongetwijfeld zijn, zelfs als het tegen alle verwachtingen in zou lukken.
(Enige andere mogelijkheid áls ze eens met elkaar in contact komen en het lijkt liefde op het eerste gezicht, okay dan is het uiteraard te proberen, eerlijk gezegd acht ik die kans naderend naar 0...).

Mijn hoop , en nu loop ik een beetje absurd ver op de zaken vooruit, is dat als Kría goed aan de schapen is ze kan samenwerken met mijn huidige werkhond. Dat zou geweldig praktisch zijn.
Mijn vriend heeft haar engelse commando's aangeleerd, als ik dat zo zou houden hebben ze verschillende richtingscommando's...

Het plan is haar zondag te halen, morgen gaan we onze merrie naar de hengst brengen, en halen (spannend) twee jonge paarden op die twee maanden in training hebben gestaan, zijn daar voor het eerst onder het zadel gekomen. Die gaan we dan dus zelf voor het eerst rijden.

Ik volg ook.
Ik heb dus echt geen verstand van schapen drijven dus is het goed of niet dat ze allebei andere richtingcommando's kennen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:22

Verschillende commando’s is handig. Het is of dat of de honden goed leren dat een commando altijd vooraf gegaan word door hun zodat je ze beiden een andere kant op kan sturen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:28

Ik snap dat er een cultuurverschil is. In mijn hoofd moet ik eigenlijk gelijk aan dat starre denken van de schapenfokkers in de film Hrútar. :D

Ik volg ook zeker mee! Het is ook wel leuk om te zien dat je aanwezigheid op Bokt zo gewaardeerd wordt, Kuggur. Net als vele andere in dit topic waardeer ik je nuchtere, unieke kijk op dingen heel erg. Ik ben ook zeer benieuwd wat je er van gaat maken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:13

Hoe leer je ze die commando's überhaupt aan eigenlijk? :o