Varkentjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:41

Paardenfan25 schreef:
Louise74 schreef:
Hier 2 varkentjes, kruisingen vermoed ik. Ze werden in een bench gehouden op een 2 kamer appartement. Hier hebben ze alle vrijheid, lopen los op het erf en de paarden. Gaat geweldig samen. Het zijn twee borgjes. Wroeten weinig en zijn voor ons de ideale vriendjes op het erf. En extra voordeel is dat ze de eikeltjes opeten.

[ [url=m/CK5Nl7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tJDD44.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Zz9U9I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8DGj5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft die ene nou peesbeschermers? *D

Dat klopt, van stof. Dat krijg je met een paardenmeisje als dochter

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:16

Heeft die ene nou peesbeschermers? *D[/quote]

Dat klopt, van stof. Dat krijg je met een paardenmeisje als dochter[/quote]

Geweldig _O-

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:05

Aah wat zijn ze schattig allemaal <3 Ik houd van varkens!

josien_m_

Re: Varkentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:13

Varkens zijn niet alleen sociale dieren, het zijn vooral familiedieren. Ze leven vooral in hun geboortegroep of met hun eigen biggen. Het koppelen van niet verwante dieren gaat lang niet altijd lukken! Dat is jammer, want ze liggen inderdaad het liefste tegen elkaar aan op een rijtje.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:30

Leuk al die varkentjes!

Ik zie een aantal keren voorbij komen dat er keukenafval wordt gevoerd. Jullie weten dat ook dit verboden is ivm varkenspest?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:55

Groeten en fruitafval mag prima. Enkel vleesgerelateerde dingen mogen ze niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 13:55

josien_m_ schreef:
Varkens zijn niet alleen sociale dieren, het zijn vooral familiedieren. Ze leven vooral in hun geboortegroep of met hun eigen biggen. Het koppelen van niet verwante dieren gaat lang niet altijd lukken! Dat is jammer, want ze liggen inderdaad het liefste tegen elkaar aan op een rijtje.

Ja, daarom willen we sws een stel en niet 1 apart of 2 losse herplaatsers.

Amy223 schreef:
Leuk al die varkentjes!

Ik zie een aantal keren voorbij komen dat er keukenafval wordt gevoerd. Jullie weten dat ook dit verboden is ivm varkenspest?

Wij eten niet gek veel vlees, vis en kip, maar geef hier de dieren nooit vlees of kip afval. Ze krijgen hier wel een stukje vis, maar dat zou ik varkens nooit geven. Als ik iets moois over heb van groente of fruit zou ik het geven, maar ga ze niet als kliko gebruiken. Daarvoor hebben we wel de compost/mesthoop.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:07

Maar bv de stompen van brocoli of bloemkool die overblijven, zijn ze gek op!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:18

Bij mij krijgen ze ook vleesafval. De reden dat ze het niet mogen is omdat het eigen slachtdieren zijn en voor consumenten vlees zijn bedoeld.Aangezien dat bij ons de bedoeling niet is ,ze gaan door de da worden ingeslapen en worden dan gecremeerd . Krijgen ze van mij een plakje worst als dat over is of een zwanworstje als het ergens tussen zit,even als spagettisaus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 18:21

beatje schreef:
Bij mij krijgen ze ook vleesafval. De reden dat ze het niet mogen is omdat het eigen slachtdieren zijn en voor consumenten vlees zijn bedoeld.Aangezien dat bij ons de bedoeling niet is ,ze gaan door de da worden ingeslapen en worden dan gecremeerd . Krijgen ze van mij een plakje worst als dat over is of een zwanworstje als het ergens tussen zit,even als spagettisaus.

Ja, precies. Mensen die ze particulier houden zijn toch met een ander doel bezig. En er is echt niemand die komt controleren of jij ze af en toe een plakje worst geeft.

Las trouwens wel een stukje over hoe lekker kune kune vlees is...........Ik eet nooit varken en al amper ooit vlees, dus niet aan mij besteed.

Hebben jullie allemaal een UBN nummer?? En hebben ze oormerken?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 18:24

Die liggen in de kast,kreeg ik er los bij.De gene waar ik ze toen van kreeg vond die oormerken toen zielig ik ook. Ik had laatst wel een da die er naar vroeg. Ik heb ze ontwormd en ben toen ontworming bij een veearts gaan halen. En wat krijg ik mee...een tube furexel die ik nog in mijn kast had liggen :')

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 20:43

superpony schreef:
beatje schreef:

Ja, precies. Mensen die ze particulier houden zijn toch met een ander doel bezig. En er is echt niemand die komt controleren of jij ze af en toe een plakje worst geeft.

Las trouwens wel een stukje over hoe lekker kune kune vlees is...........Ik eet nooit varken en al amper ooit vlees, dus niet aan mij besteed.

Hebben jullie allemaal een UBN nummer?? En hebben ze oormerken?

Ik heb UBN, want ook schapen. Ik heb geen oormerken, maar een chip. Ik kon kiezen bij de fokker

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:15

beatje schreef:

Nee, de reden dat ze het niet mogen is omdat je er varkenspest door kunt krijgen. Je vlees kan besmet zijn, wordt opgegeten door je varkentje en hij krijgt AVP. En dan zijn de gevolgen niet mals.

Daarom staan er bijvoorbeeld rond de Veluwe ook borden, vlees niet in de natuur gooien. Als wilde zwijnen besmet vlees opeten krijg je een groot probleem.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:51

Amy223 schreef:
beatje schreef:

Nee, de reden dat ze het niet mogen is omdat je er varkenspest door kunt krijgen. Je vlees kan besmet zijn, wordt opgegeten door je varkentje en hij krijgt AVP. En dan zijn de gevolgen niet mals.

Daarom staan er bijvoorbeeld rond de Veluwe ook borden, vlees niet in de natuur gooien. Als wilde zwijnen besmet vlees opeten krijg je een groot probleem.

Dit was ook het eerste wat de dierenarts mij vertelde toen hij mijn varkens kwam enten. Nederland verdient goed aan export van varkensvlees omdat er geen geen avp is. Avp beteken ruimen van varkens en mogelijk exportverbod. Zegt overigens ook iets over hoe wij varkens in de industrie houden, maar dat is een andere discussie

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:06

Ik had dit topic opgeslagen, omdat mijn ouders ook een huisvarkentje hebben. Niet wetende dat Bruno vandaag zou overleden... Hij was pas 2 jaar, gezond, nooit ziek geweest of gemankeerd... Het ene moment loopt die nog rond, eet een stukje brood. Het andere moment ligt die dood in het landje...

Als het verdriet een beetje weg is, zal ik een stukje schrijven over Bruno, en het vorige huisvarkentje Truffel. We hebben zoveel leuke verhalen, die wil ik graag met jullie delen! Maar voor nu, vooral veel tranen “om dat stomme varken”...

Bruno...
Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:22

Ach wat naar Denise, sterkte Y;(

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:23

Amy223 schreef:
beatje schreef:

Varkenspest uit bereid vlees lijkt me erg sterk. Maar goed ik heb blijk baar andere info gekregen en dat is omdat consumptie dieren dat niet mogen eten.

Sterkte Denise. Ga je laten onder zoeken hoe het komt?
Familie van.mijn varkens zijn ook al lang overleden . De moeder lag ineens dood , hartaanval.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:34

Ach wat sneu Denise. Lijkt me ook heel erg schrikken. Wel leuke foto, ben benieuwd naar de mooie verhalen. Voor nu sterkte!

Volgens mij eten de meeste hobby houders niet hun eigen varkens??

Neemt de rendac ze eigenlijk van een particulier mee, zoals de paarden??

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:41

Jazeker neemt de Rendac ze mee, alleen moet je dat wel een UBN nummer hebben en de varkens oorflappen in.

Mooie dieren om te zien! Persoonlijk zou ik geen moeite met eigen consumptie hebben. Wij laten volgende week ook onze os slachten, die vorig jaar hier is geboren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:48

suffie schreef:
Jazeker neemt de Rendac ze mee, alleen moet je dat wel een UBN nummer hebben en de varkens oorflappen in.

Mooie dieren om te zien! Persoonlijk zou ik geen moeite met eigen consumptie hebben. Wij laten volgende week ook onze os slachten, die vorig jaar hier is geboren.

Een UBN nummer wil ik wel regelen. Maar bij herplaatsers kom ik er toch veel zonder oornummers tegen.

Tja, ik eet al mn hele leven geen varkensvlees en sowieso heel weinig vlees. Als we varkens nemen en ze zouden oud worden, heb ik zelf geen belang bij het vlees.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:19

superpony schreef:
suffie schreef:

Een UBN nummer wil ik wel regelen. Maar bij herplaatsers kom ik er toch veel zonder oornummers tegen.

Tja, ik eet al mn hele leven geen varkensvlees en sowieso heel weinig vlees. Als we varkens nemen en ze zouden oud worden, heb ik zelf geen belang bij het vlees.

Hebben ze dan geen chip?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:06

Ik ben er een aantal tegengekomen waar mensen ze los in huis bewaren of gewoon eruit hebben gehaald. Ergens snap ik wel dat mensen ze als huisdier ook al lopen ze in de tuin/op het erf, ze het geen prettig gezicht vinden. Maar je moet ook aan het einde denken ooit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:16

Een huisvarkentje vind ik niet kunnen. Het zijn en blijven groepsdieren, wil je een varken perse in huis, prima, maar neem er dan 2.

In België mag je tot 3 hobbyvarkens houden zonder dat deze een sanitel nummer hebben, dus bv 2 hobbyvarkens kunnen hier prima zonder oornummer.

Ik veronderstel dat rendac ze dan ook gewoon komt ophalen als ergens eentje overlijdt... nog niet voorgehad, dus geen idee hoe het dan werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:21

tengeltje11 schreef:
Een huisvarkentje vind ik niet kunnen. Het zijn en blijven groepsdieren, wil je een varken perse in huis, prima, maar neem er dan 2.

In België mag je tot 3 hobbyvarkens houden zonder dat deze een sanitel nummer hebben, dus bv 2 hobbyvarkens kunnen hier prima zonder oornummer.

Ik veronderstel dat rendac ze dan ook gewoon komt ophalen als ergens eentje overlijdt... nog niet voorgehad, dus geen idee hoe het dan werkt.

Ik bedoel niet IN huis. Maar als je het als huisdier hout.

Als je had gelezen; Ik zou er nooit 1 alleen nemen. Er worden heel veel alleen aangeboden en dat willen we niet. En 2 aparte samen is ook een risico dat het niet klikt. Maar het komt belachelijk veel voor dat ze alleen gehouden worden.

Geen idee wat rendac doet, maar ik vind wel dat je er rekening mee moet houden. Zoals je kan lezen, kan het zomaar opeens over zijn met 2jr oud varkentje en dan moeten ze toch netjes opgehaald worden. Je moet er niet aan denken, dat je varkentjes overneemt, er gebeurt iets en ze liggen weken op je erf.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:28

Ik kan eens informeren al heb je er weinig aan ik woon in belgie en weet dat de overleden varkens van een vriendin met de rendac zijn mee gegaan ze hadden ook losse oor nrs.
Je mag in belgie trouwens max 3 varkens houden als hobby houder,bij nr 4 ben je een prof houder.
Ik zou er een 3e bij willen voor als er 1 overlijd,maar vind het samen brengen erg moeilijk omdat ze nogal durven vechten.Zou het sneu vinden als er 1 overlijd ze zijn altijd samen,maar schelen wel 2 jaar.