Hond ontzettend veel teken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:22

Mijn twee poedels dragen een seresto band.
Vind het ook ideaal dat ik ze af kan doen mochten ze erop reageren.
Beide nergens last van.
Lopen regelmatig door het hoge gras te sjeesen (ik liep door minder hoog en had 4 teken op m'n kleding) maar de honden hebbben tot op heden nog geen teek gehad.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:36

Over het algemeen werken de dierenwinkel merken minder goed dan dierenartsmerken. Dat heeft te maken met resistentie en tijd op de markt.

Bij Frontline en exil werken minder is mijn ervaring. Als je hond minder gevoelig is voor teken is dat niet zo erg. Maar als je een tekenmagneet hebt, dan wil je het liefst een zo goed mogelijk middel natuurlijk. Het is per hond verschillend welke dat is. En ook waar jij je goed bij voelt.

Het probleem met internet is wel dat er over ieder middel hele slechte verhalen te vinden zijn.
Bijv Bravecto is daar een goed voorbeeld van. Mijn dierenarts is er laaiend enthousiast over. En eerlijk is eerlijk, die 2 keer dat ik het heb gegeven is er geen vlo of teek gespot. Maar ik vind het geen fijn idee/gevoel om gif waar andere beestjes dood van gaan ín mijn hond te stoppen. Dan liever een pipet erop.
Ik gebruik nu dus Vectra.

Vriendinnen van mij zijn overigens laaiend enthousiast over de teek-em banden met keramische pijpjes. Geen idee hoe dat werkt, maar zij zeggen dat ze van 10 teken per dag naar 0 zijn gegaan.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:40

Sjong schreef:
Ik gebruik nu Advantix bij mijn poedels. Waarvan 1 ook snel hotspots heeft en sindsdien geen teek gezien. Je mag het alleen niet geven als je ook katten hebt

Dat je het niet mag geven als je katten hebt is niet helemaal waar. Je mag het niet bij de kat doen daar heb je Advantage voor omdat er in Advantix een middel in zit waar katten niet tegen kunnen.

Renske_W

Re: Hond ontzettend veel teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:57

Hier hebben de honden ook een seresto band om.
Wij hebben een boerenfox en een Golden Retriever.
En nog geen teek gehad bij beide honden.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:20

Mijn katten krijgen stronghold plus. Nooit vlooien of teken maar ze doen alsof ze vermoord worden als ik het toedien. Misschien brand het?
Hond kreeg eerst simparica daarna bravecto. Ik vond het ook een naar idee. Nu over op stop! Ik ben benieuwd. Iemand anders ervaring met stop!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 09:46

Ik ga denk ik kijken voor die saresto band, daar lees ik nog weinig negatiefs over :) wel soms dat het niet zo goed werkt bij vlooien, maar daar koop ik het in principe niet voor. Maar niks negatiefs over lichamelijke klachten bij dieren.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:55

moonsparkle schreef:
Nope nooit wat gebruikt maar wat ik zei hij had eigenlijk bijna nooit een teek, maar als ik reviews op websites en op forums lees word ik ook niet erg overtuigd van een bepaald middel. Ik lees toch best wat over ernstige bijwerkingen :o misschien ga ik er toch voor de zekerheid de dierenarts over bellen. Ik neig het meest naar adventix, hoewel ik daar ook wel over las dat sommige honden er een heftige allergische reactie op kregen.

Men maakt meestal alleen een review als het mis gaat. Dus die zijn misleidend.

Ik heb zelf een hond met epilepsie. Hij heeft nooit een aanval gehad van een pipet. Ik wissel wel om de twee keer van merk, anders kun je (bij de vlooien) resistentie krijgen. Dus merk a maand later merk a, maand later merk b, maand later merk b, maand later merk a etc.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:09

Wat ik wel zou doen bij de seresto band is hem even afdoen met een vochtige doek voor je hem om doet.
Dan is het overtollige poeder eraf, dat kan soms voor irritatie zorgen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:51

Die seresto banden zijn geweldig! Hier ook voor de katten. De ene had elke dag meerdere teken, echt absurd. Sinds de band geen 1 meer te bekennen. En mijn andere katje reageerde met epileptische aanvallen op pipetjes in de nek en die doet het ook super goed op het bandje.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:04

Ik heb ook een poedel en hou niet zo van dingen op de huid (i.v.m. regelmatig wassen en ik heb ook katten), ik gebruik tabletten. Merk wisselt, credelio/simparica/nexgard, alles wat de gemiddelde dierenarts verkoopt. Seresto werkt ook heel goed en is relatief het goedkoopst, maar ik wil geen band omdoen (vind ik lelijk en onhandig :+ ).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:05

Wij gebruiken Bravecto, zeer tevreden hierover. Er zitten zelfs nooit meer teken op onze hond. Wij vangen momenteel een hond op die behandeld is met Simparica, dat doet helemaal niks, die hond is een grote tekenmagneet..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:45

Hier ook nog nooit wat gebruikt want ze hebben nooit iets. Maar toen we een keer vlooien hadden meegenomen werkte advantage super. Die is alleen tegen vlooien. Dus dan zou ik advantix adviseren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:54

Hier een seresto gebruiker bij katten en hond. Destijds flink onderzocht naar de werkzaamheid van de middeltjes en toen op seresto uitgekomen.

Wbt bravecto ik ben van mening dat juist omdat dit zoveel aandacht en slechte reviews heeft dit beter is onderzocht en dus de veiligheid beter gegarandeerd kan worden. Ik denk dat het net zo'n spookverhalen zijn als dat je autisme krijgt van vaccinaties

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:56

Olympia96 schreef:
Die seresto banden zijn geweldig! Hier ook voor de katten. De ene had elke dag meerdere teken, echt absurd. Sinds de band geen 1 meer te bekennen. En mijn andere katje reageerde met epileptische aanvallen op pipetjes in de nek en die doet het ook super goed op het bandje.

Ik had dit kunnen typen. Wat ik ook vervelend vind aan pipetjes in de nek, als ze met andere dieren samenleven/spelen, is de kans zeker aanwezig dat het andere dier in kwestie de stof binnenkrijgt. Katten wassen elkaar, dus likken de zooi er weer af. Honden kunnen dit ook best voor elkaar krijgen tijdens het spelen, en dan zit je met een zieke hond.

Hier echt alleen maar goede ervaringen met Seresto.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:59

En hier dan iemand met minder goede ervaringen met een seresto band. Mijn hond lijkt er niet lekker op te reageren. Wordt sloom en gammel.

Pipetjes advantix gaan bij haar wel weer prima.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:00

nowylover schreef:
Sjong schreef:
Ik gebruik nu Advantix bij mijn poedels. Waarvan 1 ook snel hotspots heeft en sindsdien geen teek gezien. Je mag het alleen niet geven als je ook katten hebt

Dat je het niet mag geven als je katten hebt is niet helemaal waar. Je mag het niet bij de kat doen daar heb je Advantage voor omdat er in Advantix een middel in zit waar katten niet tegen kunnen.

Precies. Permethrine is giftig voor katten dus het spul mag absoluut niet op de kat komen.

Hier een poos niets gebruikt en toen om de haverklap teken bij één hond (terwijl we op dezelfde plekken wandelen) nu Advantix er weer op gedaan en één dode teek gevonden en verder is hij 'leeg'.

Mijn oudste hond krijgt Fiprotec, niet zo super fijn als Advantix maar die is te zwaar voor haar. Het spul wordt dan niet goed opgenomen door de vetlaag van de huid. Bij de andere twee gaat dat wel prima.

Je hond mag 48uur na toedienen van het pipet niet zwemmen of gewassen worden en bij voorkeur ook 48uur voor toedienen niet wassen. De vacht heeft wel zijn natuurlijke vetlaag nodig om het pipet aan vast te hechten. Hoe meer je hond zwemt, hoe zwakker het pipet kan worden.

Bravecto tabletten, of überhaupt een tablet, ben ik geen voorstander van. Dat is overigens los van alle spookverhalen ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 12:06

Bij adventix las ik onder andere over een soort brandplekken op de plek van toepassen. Bij saresto al is de werking bij sommige minder verder vind ik nog weinig negatiefs qua lichamelijke klachten oke op de klacht hier boven na maar dat klinkt niet heel ernstig in vergelijking bij brandplekken, aanvallen enzovoorts. Natuurlijk schrijf je alleen een slechte review als het niet goed is gegaan en is de kans klein dat het niet goed uitpakt, maar dan lees ik wel heftige lichamelijke reacties.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-06-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:10

blijft lastig hoor, ik woon in een hoog risico gebied voor TBE ook dus ze hebben echt wat nodig. Kiezen tussen 2 kwaden

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:15

Wij gebruikten tot een paar jaar geleden pipetjes van de dierenarts, nooit last van vlooien gehad. Maar ondanks de pipetjes hadden ze elk seizoen wel een aantal teken te pakken.

Daarna overgestapt op een vlooien en tekenband. Dit werkt veel beter. Zelfs voor de labrador die geregeld zwemt heeft sinds hij de band heeft geen last meer van teken. Volgens mij hebben ze de band van seresto.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:34

De mijne hebben alle vier een Seresto band. Nooit een teek of vlo te bekennen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:47

Maartje1990 schreef:
Hier een seresto gebruiker bij katten en hond. Destijds flink onderzocht naar de werkzaamheid van de middeltjes en toen op seresto uitgekomen.

Wbt bravecto ik ben van mening dat juist omdat dit zoveel aandacht en slechte reviews heeft dit beter is onderzocht en dus de veiligheid beter gegarandeerd kan worden. Ik denk dat het net zo'n spookverhalen zijn als dat je autisme krijgt van vaccinaties

Wat Bravecto betreft: van elk 'nieuw' middel zijn de effecten op grotere schaal en lange termijn onbekend, vandaar dat die beter via dierenartsen verspreid kunnen worden, en pas na langduriger monitoren en statistieken over bijwerkingen vrijgegeven worden, en uiteraard ook zodra het patent is afgelopen. Er moet wel aan verdiend worden. ;)

Wat mij wel verbaasd is dat zovelen de merknamen noemen, en niet de werkzame stof bekijkt of noemt.
Er zijn heel veel merknamen, en eigenlijk maar een beperkt aantal werkzame stoffen. Sommige merken combineren twee werkzame stoffen. De meeste stoffen zijn niet alleen schadelijk voor vlooien maar ook voor andere insecten (bijen o.a.) en waterleven.

linkje:
http://www.dierenartsvankessel.nl/ziekt ... zicht.html

Lees dus altijd de bijsluiter voor de werkzame stof, en ga daarmee googlen.
Je staat dan beter beslagen ten ijs bij de dierenwinkel, en kunt ook een stuk voordeliger uit zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:51

Tooske schreef:
Tjeetje jij hebt nog nooit iets gegeven? Wat een geluk dat hij nog nooit ziek is geworden. Hier een hond die 3 tekenziektes opliep en dat werd hem bijna fataal. Zelfs dus met bescherming! Nu elke 4 weken een pipet advantix.

Of een geluk dat de hond gewoon niet aantrekkelijk was. Ik geef mijn hond ook niks, als hij in 7 jaar 4 teken heeft gehad is dat veel. Ik geef dus niks, want ik heb slechte ervaringen met dergelijke middelen qua bijwerkingen. Als het nodig is zoals bij ts nu natuurlijk wel, maar ik snap dat zij nooit wat gegeven heeft, dat doe ik ook niet omdat hij blijkbaar niet aantrekkelijk is

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:18

Hier ook zeer tevreden over de Seresto band! Zonder had hond bijna dagelijks teken, met band bijna niks meer.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:33

Jessix schreef:
Sjong schreef:

Oh echt? Ik gebruik het al jaren. Doe het wel op waar de katten niet bij zijn, meestal voor het slapen gaan of een lange wandeling.

Hier ook 6 katten en geef het altijd aan mijn honden. Nooit problemen.