Daphara schreef:@ SuperVixen Jouw katten zitten op advies van de dierenarts op een dieetbrok, s/o is voor katten met blaasgruis toch? (Voor blaasgruis dieet is er trouwens wel natvoer te krijgen van hills geloof ik)
Dat is heel wat anders dan deze situatie, omdat er nog geen advies van een dierenarts is ingewonnen. Allee brokjes (geen dieet variant) en geen extra drinkvoorziningen, zoals een water fontein, kan op de lange duur behoorlijk slecht zijn voor de nieren.
@ Carol_Beer, mijn excuus voor mijn wat heftige reactie, je post werkte op mij als een rode lap op een stier.
Voorstellen dat een kat, die te mager is op een brokjes dieet zetten is voor mij hetzelfde als zeggen dat een paard die te mager is maar op kuil, mais en haver gezet moet worden, want daar komen ze goed van aan. "Het paard van de buurman krijgt dat ook en die is dik genoeg." (wordt hier letterlijk gezegd over de kat van de buren). Ik heb een nichtje die zo mager is als een lat, als ik die uitsluitend op een Macdonalds dieet zit zal ze waarschijnlijk ook wel aankomen?
Dat een bepaalde voeding zorgt dat een dier of mens aankomt, betekend nou niet per definitie dat het ook goed is. Dat paard kan iets mankeren waardoor het mager is en mijn nichtje heeft een zeldzame ziekte waardoor ze bijna geen vetten kan opslaan in haar lijf en op de langere termijn slippen haar aderen dicht van het vet. Een kat uitsluitend op brok zetten om aan te laten komen, zonder dat je weet wat er speelt van binnen is gewoon een slecht idee, zeker als de oorzaak van het mager zijn (bijvoorbeeld) in de nieren zit. De eiwitten die in brokjes zitten kunnen dan net de verkeerde zijn en door het vocht tekort gaan de nieren nog sneller achteruit.
Net als dat je bij een paard dat te mager is wat verder onderzoek zou doen, is dit ook wijs om met een kat te doen. Dat hoeft niet meteen heel uitgebreid en duur te zijn, maar een standaard klinisch onderzoek, anamnese en een bloedje is toch wel het minste wat je even kunt laten controleren.
Nou, ik vind een kat toch wel wat anders dan je kind of een paard, waar je intensief mee werkt en sport. Niet dat de gezondheid van je kat niet belangrijk is, maar dit is wel een beetje appels met peren vergelijken. Tuurlijk ligt het aan de kat en zijn er overal risico's en yadda yadda, maar iedereen die ik ken met een kat heeft zn beest zeker tot over de tien (of zelfs vijftien) jaar meegemaakt terwijl ze echt niet zo voorzichtig deden betreft dieten enzo. Ze kunnen echt wel wat meer hebben dan we denken, het zijn tenslotte wilde beesten, ipv een stel verzwakte mensen die bij het minste of het geringste naar de huisarts moeten.. Betekent ofc niet dat je ze vol met raar spul moet stoppen waar je niks vanaf weet, maar brokjes (wat niet te vergelijken valt met fastfood) zijn juist gemaakt voor katten zodat ze alles krijgen wat nodig is. tevens heb ik ook katten gekend die juist alleen maar brokjes lustten