Hond opvoeden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:00

jooosjefien schreef:
_Penotti schreef:
Zo zo 1 hond, hoeveel meer nog die je hebt opgevoed? Welke rassen allemaal?

Ik heb nu een Drentse Patrijshond en bij mijn ouders hebben we een labrador, die labrador is ook met beloningen opgevoed.. Hij luistert goed, behalve dat die poep blijft eten

Zoooo 2 honden :wow: (naar wat ik makkelijke rassen vind.)

Zo zo,nu krijg ik wel respect hoor nu ik dit weet, al 2 honden met koekje opgevoed, knap zeg :j
Nu heb je wel een hele berg ervaring ja om andere te vertellen hoe het moet.
Goed van je!

:') -O-

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:02

jooosjefien schreef:
Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

Ik vind het redelijk onkundig om te denken dat je alle honden op kunt voeden met hondenkoekjes.
Nog nooit een hond gehad die niets om voer gaf zeker....

Ik ben in principe van de zachte, duidelijke en consequente aanpak, maar als een pup denkt dat ie kan grommen naar mijn zoon van destijds een jaar of 9 omdat hij naar zijn zin te dicht in de buurt van zijn voederbak kwam kan ie een oplawaai verwachten. Honden zijn onderling ook echt niet zachtzinnig met elkaar. De truuk is om op het juiste moment met de juiste hard of zachtheid te corrigeren, rekening houdend met het karakter van de hond, en dat is waar het vaak fout gaat.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:02

jooosjefien schreef:
_Penotti schreef:
Zo zo 1 hond, hoeveel meer nog die je hebt opgevoed? Welke rassen allemaal?

Ik heb nu een Drentse Patrijshond en bij mijn ouders hebben we een labrador, die labrador is ook met beloningen opgevoed.. Hij luistert goed, behalve dat die poep blijft eten

Ja, dan heb je enorm veel ervaring....

Je hebt paarden die je sensibel kunt rijden, en je hebt paarden die eigenwijs zijn, heel eigenwijs. Constant blijven staan, gras gaan eten enz.

Wat doe je dan?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:03

eva1969 schreef:
jooosjefien schreef:
Toch is mijn eerste reactie: onkunde! Leer eens een hond opvoeden! %) Ik heb mijn hond alles met hondenkoekjes geleerd en dat ging prima. Ze luistert niet altijd even goed, maar daar zijn we mee bezig.

Ik vind het redelijk onkundig om te denken dat je alle honden op kunt voeden met hondenkoekjes.

Ik ben in principe van de zachte, duidelijke en consequente aanpak, maar als een pup denkt dat ie kan grommen naar mijn zoon van destijds een jaar of 9 omdat hij naar zijn zin te dicht in de buurt van zijn voederbak kwam kan ie een oplawaai verwachten. Honden zijn onderling ook echt niet zachtzinnig met elkaar. De truuk is om op het juiste moment met de juiste hard of zachtheid te corrigeren, rekening houdend met het karakter van de hond, en dat is waar het vaak fout gaat.

Ik neem aan je zoon ook?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:04

De nieuwe hond van mijn ouders was bij aanschaf een probleemhond. Is ook intacte reu en was in het oude huis al 1,5 jaar de baas.
Deze hebben we nóóit hardhandig hoeven corrigeren. Wel erg consequent.

En.. Ik gebruik mijn benen ook wel eens om de hond aan te sturen. Als hij langs me wilt lopen, hou ik er sneller een voet voor dan een hand. Maar dit is puur tegenhouden en gaat niet met kracht ofzo, hoewel ik er wel lelijk op ben aangekeken :n. Eerst zeg je iets, daarna houdt je tegen. Na een tijdje snapt het beestje het ook, en dan hoef je echt niet meer te corrigeren hoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:04

Al mijn cockers hadden een andere aanpak nodig.
De eerste was dominant. Stak bij wijze van spreken zijn middelvinger naar je op, als je hem toesprak.
De tweede kwam uit Spanje, was bang en erg zachtaardig. Maarhonden die tegen hem gromden moesten hard kunnen lopen.
Cocker die we nu hebben is heel gevoelig, een nee volstaat vaak.
Behalve bij door dode dieren rollen. Dus dan een por om hem door te laten lopen.

Golden was een hetplaatser. Lief en lomp.
Die moest leren om te wachten. Na een week een zere knie werd keer erop niet wachten een zwieper.

Logeerhond weleens bij zijn nekvel gepakt omdat hij bovenop mijn kat zat en niet reageerde op nee.

Timing is alles.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:07

Ik zou bijna denken dat je 13 ofzo bent, maar in je profiel staat wat anders..
Niet elke hond is hetzelfde, had je graag gezien met je koekje en koetsjie koetsjie woorden met sommige honden die ik heb gehad.

Niet elke hond is sowieso voer gericht, maar als je denkt dat je elke hond op die manier kan opvoeden, dan weet JIJ juist niets over hoe je honden echt goed moet opvoeden. Er zitten ook nog wel heel wat andere manieren om je hond op te voeden tussen koekjes en fysieke correcties.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:08

Tja een drent en een labrador ws vanaf pup?...alhoewel ik het met je eens bent dat je heel veel kan bereiken met positieve bekrachtiging wil ik je toch ook nog wel eens spreken als je die pittige stafford, mechelaar of verpeste herplaatser in handen hebt gehad...en nee dan bedoel ik niet dat je die maar eens flink moet slaan... maar die ga je meestal niet om kunnen kopen met een koekje

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:12

"* Ja mijn hond krijgt wel eens een flinke tik/draai om de oren. Hier heb ik geen problemen mee."

Als de situatie er om vraagt niks tegen een flinke correctie op heterdaad.

Maar ook:

"* mijn hond word uitbundig beloond bij correct gedrag"

Omdat een directe beloning bij goed gedrag nog belangrijker is.

Natuurlijk heeft iedereen persoonlijke voorkeuren en blijft alles context en situatie gebonden. Maar zolang ik zie dat ik nooit een lijn om mijn Shiba hoef te hangen, ze lief is naar mens en dier, ze van onze spullen afblijft en ze gewoon een enorme knuffelkont is weet ik goed zit met mijn manier van opvoeden.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 13:13

Een eigenwijs paard corrigeer ik zeker wel, maar bij een hond vind ik het toch sneller zielig en onnodig!

Vriendinnen van mij geven hun hond soms een flinke tik en moet heel eerlijk bekennen dat hun honden wel een stuk beter luisteren dan de mijne... Dus ik snap waar jullie vandaan komen...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:15

Ook ik val een beetje over deze zin:

"Ik zou graag willen weten of ik de enige ben die nog weet hoe je een hond moet opvoeden"

Om twee redenen,
1. Je zet jezelf wel heel erg neer als de perfecte hondeneigenaar. En persoonlijk ben ik de perfecte hondeneigenaar nog nooit tegengekomen.
2. Je geeft niet aan wat je dan als opvoeden beschouwt. En geloof me, zelfs daarover verschillen de meningen enorm.

Het lijkt erop alsof jij iedere vorm van hardhandigheid per definitie altijd en in iedere situatie afkeurt.

Als dat werkelijk jouw mening is, voldoe ik inderdaad ook niet aan jouw definitie van "iemand die weet hoe hij een hond moet opvoeden"

Want ik ben geen voorstander van hardhandig aanpakken. Maar wel van duidelijkheid en veiligheid. Dat betekent dat zelfs mijn lieve en zachte hond ooit wel een lel gehad heeft. Toen ze zichzelf in gevaar bracht namelijk.
Een split second directe reactie van mij om haar UIT die situatie te krijgen.
Daar waar mogelijk altijd vriendelijk wat mij betreft. Maar grenzen mogen er echt wel zijn, en die mogen ook echt wel duidelijk zijn.
Een hond die geen idee heeft waar de grenzen liggen vind ik in sommige gevallen zelfs zieliger dan een hond die wat strenger opgevoed wordt. Alles afhankelijk van situatie en karakter van eigenaar en hond uiteraard.

Over het algemeen vinden mensen dat mijn hond het goed heeft, een fijn leven. Over het algemeen vinden mensen dat mijn hond zich ver bovengemiddeld goed gedraagt. Mensen geven vaak aan dat ik een goede band heb met mijn hond.
Ik heb leuk (landelijk )niveau wedstrijd gehoorzaamheid gelopen.
En er liggen wat toekomstdromen en plannen om ooit weer op dat niveau te lopen met een volgende hond.
en ik heb als instructeur enige jaren voor de puppygroepen gestaan.

Maar ik denk niet dat ik aan jouw hoge norm kan voldoen....
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 17-06-20 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:18

Een correctie is sowieso al iets anders dan een tik uit delen of hem, bij wijze van, proberen over de schutting te trappen/meppen.
Dus ik zou daar sowieso al eens onderscheid in maken. :)

Mijn honden worden in hun opvoeding zeer zeker gecorrigeerd. En bij bepaalde dingen waarbij ze goed weten dat dingen niet gewenst zijn zullen ze een wat hardere stem krijgen van mij. De keren dat ze een tik gehad hebben is per hond zeker op 1 hand te tellen. Maar dan nog zit er een verschil tussen een tik en t afslaan/ inelkaar timmeren.
Ik ben liever duidelijk dan dat er twijfel is over wat ik wil. En ben dus in de opvoeding strak en consequent. En af en toe betekend dat dat als ze iets doen waarvan ze donders goed weten dat dat niet mag, dat ik ze vast pak of een tik op hun neus of kont geef met een duidelijke ''nee'' erbij. maar meestal zijn ze gewoon braaf en 99/100 dingen doen we gewoon braaf met positiviteit en beloningen. Vooral dmv voer en stem omdat ze daar beter op reageren dan bijvoorbeeld een aai. Maar een stemverheffing (iets anders dan schreeuwen ;) of een ''nee'' hoort daar ook gewoon bij.

En een deel van de opvoedkundige problemen komt uit t gebrek aan uitdaging en structuur/regelmaat van de hond.

Ik mag hopen dat 99% van de baasjes uit positieve training werkt. Want anders hadden we heel wat bijzondere gevallen gehad. Maar als honden elkaar beu zijn of willen corrigeren gebeurd dat ook eerst subtiel. bijv lip optrekken, grommen, borstelen oid. Dit zijn net zo goed correcties. Een snauw, een hap of vechten is dit ook.
Laten we eerlijk zijn, de eerste correcties vinden we allemaal prima. Dan heb je mensen die een snauw al niet sociaal vinden . Maar ik denk dat we er allemaal over eens zijn dat een hap al ver gaat en vechten echt een no-go is en veel te ver over ieders grens gaat.

Qua opvoeding is dit t zelfde in te delen. lichaamstaal en stemcorrecties zoals verheffen of nee vallen onder de eerste rij die ik noemde van de honden, dus lip optrekken, grommen, borstelen etc.
een keer een tik of een keer een ''rukje'' (dus niet slinger je hond naar de overkant ;) ) past prima onder een snauw. Regelmatig flinke tikken etc past prima bij het ''vechten''.

In zowel hondentaal als mensen taal is de laatste optie dus het vechten gewoon geen optie. Terwijl de rest bij zowel mens als hond onder prima opvoeding vallen. Mits t op een ''normale'' manier gebeurd. in een roedel word er echt wel eens gesnauwd. maar als dit dagelijks is bijv, is dat niet gezond en niet goed. En net zo geld dat voor ons. Een keer een rukje aan de riem of eens een tikje is iets heel anders dan dagelijks gebruik van deze dingen. T is gewoon niet zo zwart wit als je schetst TS. :)

Hier 3 staffords die dol graag werken en veel voor voer doen. Maar Staffords blijven terriers. Met sommige nogal een flinke terrier drive en dan heb je er nog echte types tussen zitten die graag regelen. Die stap kun je niet zomaar ''oplossen'' met een koekje of een goedzo. maar dit betekend niet dat je ze in elkaar moet/gaat slaan.. Want iedereen mag begrijpen dat dat natuurlijk weinig, voor jou, positief effect heeft.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:19

ThreeFingers schreef:
eva1969 schreef:

Ik neem aan je zoon ook?

Mijn zoon direct daarna geleerd hoe je ruimte inneemt, nooit meer iets voorgevallen daarna.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:26

jooosjefien schreef:
Een eigenwijs paard corrigeer ik zeker wel, maar bij een hond vind ik het toch sneller zielig en onnodig!

Vriendinnen van mij geven hun hond soms een flinke tik en moet heel eerlijk bekennen dat hun honden wel een stuk beter luisteren dan de mijne... Dus ik snap waar jullie vandaan komen...

Maar je snapt toch wel dat het niet OF koekjes is..OF een tik.

Een hond kan ook luisteren uit angst, omdat die anders weer een tik krijgt, dat moet je ook niet willen.

Het is voor elke hond weer anders wat het beste is.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Hond opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:19

Ts ik zou eens een tijdje in een asiel gaan werken. Denk dat je dan minder veroordelend zal zijn. Niet elke hond is hetzelfde en vooral honden met een flinke werklust kun je niet omkopen met koekjes.

Mijn hond heeft ook een keer een maatje 41 onder zijn hol gehad. Eén keer was het nodig. Niet hard maar dat hij goed schrok. Ik duld geen grommen en ontblote tanden. Zoals iemand hier eerder al aangaf zo zacht als het kan en zo hard als nodig is.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 14:34

SophieO schreef:
jooosjefien schreef:

Een hond kan ook luisteren uit angst, omdat die anders weer een tik krijgt, dat moet je ook niet willen.

Ja dat is precies wat ik bedoel, dat je dan een bange hond krijgt! Vind ik echt idioot..
Hoe corrigeer jij dan Sophie?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:35

Een juiste correctie op het juiste moment geeft geen bang dier.

Een strenge Nee op het verkeerde moment kan meer fout doen dan een snoek aan de ketting op het juiste moment.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:36

Geloof me, echt niet iedere hond is meteen hartstikke bang als hij een keer een tik krijgt.

Er is nog altijd enig nuance verschil tussen respect voor de grenzen van de baas, en doodsbang zijn voor de baas.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:37

jooosjefien schreef:

Hoezo vind je een hond corrigeren zieliger?
Heb je de muil van een rottweiler wel eens goed bekeken? Of van een stafford? Die beesten hebben een énorme bijtkracht, daar wil je je arm niet inkrijgen. Bij mij was het mijn heup, en ze beet niet eens expres, ze kwam meer met opengesperde bek in mijn heup terecht, en ik kan je garanderen dat mijn heup er vrij toegetakeld uitzag voor wat er "maar" gebeurd was.

Ik heb een Amerikaanse bulldog gehad die even groot was als mezelf als hij op zijn achterpoten stond. Woog tegen de 50kg. Dier was enorm zachtaardig, heeft nooit een tik gehad. Toen ik hem net had, ben ik wel (tegen mijn zin) een paar keer aan de lijn moeten gaan hangen. Hij was ongelooflijk groot en woog meer dan ikzelf, en kende het concept "aan de voet lopen" niet. We kunnen wel oefenen, maar ik kan niet toelaten dat hij me over straat sleept en ons onder een auto doet belanden. Als ik dan een paar keer aan de lijn moet gaan hangen om tot hem door te dringen, en het probleem is daarmee opgelost, doe ik dat.

Heb ook een herplaatser tijdelijk opgevangen - bull terriër. Hij kon enorm knuffelig zijn, in huis. Als we buiten gingen en hij zag een andere hond, ging hij he-le-maal over de rooie. Stond op zijn achterpoten, nek- en rughaar recht overeind, kwam een heel gek geluid uit, een beetje raptor-achtig. Ik ben met hem naar meerdere DA'en geweest, we gingen ook naar de hondenschool. Niemand kon ons helpen. Op een bepaald moment stond ik met hem te wachten om de straat over te steken. Hij moet iets gezien hebben, ik weet nog steeds niet wat - maar plots hoorde ik hem blaffen en voelde ik een scherpe pijn in mijn knie. Daar had hij namelijk uit het niets in gebeten. Ik droeg een jeansbroek toen. Bloed kwam er zo door. Dan moet je ook dit nog weten: naast hem stonden nog 2 andere voetgangers te wachten om over te steken. Gelukkig beet hij in mijn been, en niet in dat van een vreemde, want dat had me toch aardig wat kunnen kosten. Ik heb hem na dit gebeuren uit handen moeten geven omdat ik zelf bang begon te worden, en op die manier kan ik hem niet helpen.
Deze hond heeft overigens van mij nooit een tik gekregen, dit had bij hem eerder averechts gewerkt naar mijn gevoel. Hij was ook de enige die ik ooit een muilkorf heb aangedaan. Na de beet was dit nodig om mij gerust te stellen op wandeling.

Ik heb van die Am. bulldog ook een oeps-nestje gehad. Hij was de reu, het teefje was mijn kleine staf. Héérlijke hondjes had ik daarvan. Op 8 weken tijd konden ze aan de achterdeur krabben om aan te geven dat ze moesten plassen/poepen. Die honden hebben bij/van mij nooit een tik gehad, daar vroeg hun karakter niet om. Deze hondjes heb ik aan familie gegeven. Eentje is ondertussen op een heel mooie leeftijd overleden - die heeft ooit uit het niks eens een chihuahua aangevallen. Beestje heeft het overleefd, maar was wel van neus tot staart en staart tot bek dichtgenaaid. Ik was er niet bij, maar ik kan me voorstellen dat hij toen wel een mep heeft gekregen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:39

jooosjefien schreef:
SophieO schreef:

Ja dat is precies wat ik bedoel, dat je dan een bange hond krijgt! Vind ik echt idioot..
Hoe corrigeer jij dan Sophie?

Ik kreeg als kind van mijn moeder wel eens een tik. Ik heb er geen trauma's aan over gehouden hoor.
Het is maar hoe, wanneer, waarom je die tik geeft. Niet elke hond kan hiermee om, niet elke hond heeft dit nodig. Van alle honden die ik/wij hebben gehad, zat er maar eentje tussen die 2x een mep heeft gehad. De rest had dit niet nodig. Simpel. Die corrigeer je door hen te laten zitten, liggen. Die leidt je af met voer of een speeltje. Die stuur je naar binnen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:49

Nogmaals: wel eens gezien hoe honden in eigen roedel met elkaar omgaan? Mijn teven zijn compleet bffs, ze vinden elkaar geweldig. Maar toch heeft de jongste als pup een paar keer "klappen" gehad van de oudste ( overigens vooral veel geschreeuw en geen gaten). Dat was zo duidelijk dat nu een lipje optrekken of een klein grommetje voldoende is. En ze zijn niet bang voor elkaar geworden hoor.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:57

Mijn handen jeuken om die van mij te brengen bij je.......en dat is zeker niet mijn eerste hond, het is mijn tiende maar deze slaat echt alles. Daarnaast heb ik 5 jaar in een dierenpension en 6 jaar bij een dierenarts gewerkt dus ik durf wel te stellen dat ik enige ervaring heb met honden, met afwijkende honden ook maar deze......die houdt zich aan geen enkele regel totdat je toch echt heel heel duidelijk bent en dat gaat helaas niet met een koekje. Ging dat maar zo, dan at ie tenminste ook nog fatsoenlijk.

Dus ja ik grijp met enige regelmaat in en vind dat ook geen enkel probleem. Ook kleine honden moeten namelijk gewoon luisteren.....

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:34

Nee ts, je bent niet de enige die weet hoe je een hond op moet voeden! Alleen al met deze zin laat je je onkunde zien.

Ik kan ook een hond opvoeden, betekent niet dat mijn manier de enige (goede) manier is.
Ik heb inmiddels 17 jaar een ras dat bekend staat als een "moeilijk" ras, maar geen van mijn honden heeft ooit gedragsproblemen gehad. En ja ik stel duidelijk grenzen, geef in sommige gevallen een correctie en beloon vrijwel nooit met lekkers omdat, op 1 na, mijn honden daar niet in geinteresseerd zijn/waren.
Ik ken veel hondenmensen die allemaal op een andere manier opvoeden en trainen en de meeste van die honden gedragen zich prima.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:48

Ik heb ook één hond opgevoed en ben dus ervaringsdeskundige.

Ik heb die van mij op een positieve manier opgevoed. Nu is die van mij echt super makkelijk en leert megasnel (iets met kruising border collie).
Maar ik zou liegen als ze niet een keer een tik van mij heeft gehad. Aangezien ze ook deels appenzeller is, zit het waken er ook goed in en soms is ze niet zo lief naar andere honden.
Ik heb haar in haar 9 jarige leventje 1 keer gegrepen in de nekvel en rug, omdat stemcommando niet meer hielp toen ze op een herder dook (gelukkig niet bijten). Deze herder gromde altijd naar haar, dus op zich niet zo gek dat ze een keer ging corrigeren maar gewoon niet haar taak.

En ze heeft een tik gehad toen ze uitviel naar onze oppashond, omdat hij naar haar eten keek (normaliter is ze nooit zo bezitterig met eten).

Verder heeft fysiek straffen bij haar echt niet het juiste effect. Dus zal ik er niet zo snel op terug vallen.

Ik kan me wel ergeren aan mensen die hun hond straffen omdat hij snuffelt of als hij net niet wilde luisteren met komen en dan komt het beestje eindelijk dan krijgt hij nog op zijn kop 8)7 (tja ik snap wel als hij de volgende keer niet meer wilt komen)
Ik heb ook wel eens 3 kwartier bij de auto gestaan, omdat mevrouw geen zin had om te komen, maar toen ze uiteindelijk de auto in stapte haar de hemel in geprezen (ondertussen wel met wat nieuwe kooswoordjes voor haar die niet zo netjes zijn :D )

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:02

Ik heb nu 2 honden waarvan er 1 altijd los loopt waar dit mogelijk is . De hond luistert perfect zit geen kwaad in zijn jongere broer is een ander verhaal de ondeugd straalt ervan af. Nooit naar honden school geweest maar gewoon mijn gevoel en verstand gebruikt . Ik heb geen snoepjes of wat dan ook bij ze moeten luisteren en worden dan positief beloond met mijn stem , aai of gooi balletje weg.
Ik vraag respect en geef ze het ook .

Kortom zijn meerdere wegen naar Rome en niet alleen 1 soort opvoeding is goed.