Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:10

Stap 1:contact opnemen met de Fokker en je bevindingen delen.
Stap 2: in overleg met fokker hond terugbrengen of vanuit jou herplaatsen.

Hoe het qua recht zit is afhankelijk van Nederland of België.
Maar overleg lijkt me de eerste stap.

En tot slot vraag ik me af of het niet handiger is om bij een eventuele volgende hond punt 1 een proeftijd af te spreken en punt 2 de hond pas te laten komen als je tijd hebt om erin te investeren. Bij ieder nieuw dier is de beginperiode intensiever.

Mijn herplaatsteef van 6 jaar oud was bijvoorbeeld superzindelijk bij de Fokker, bij mij was ze dat de eerste week soms even vergeten. Geen probleem, dan gaan we wat vaker uit in het begin.
Gewoon even die extra investering, tijd en moeite. En die mis ik een beetje in jouw verhaal.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 21:13

bigone schreef:
Geen extra tijd om te investeren in een hond om ander gedrag aan te l
leren daarom ging je voor een oudere hond zodat je in de avond niet alleen op de bank zit. Dat snap ik nog.
Mag ik dat hondonwaardig noemen?
En ik zou haar zo snel mogelijk terug doen voor ze helemaal gefrustreerd is. Desnoods zonder al je geld terug.

Ik ging voor een oudere hond omdat ik weet hoe intensief het is om een pup goed op te voeden.
Ik ging voor een oudere hond om juist gelijk samen erop uit te kunnen gaan.
Om te leren speuren, flyball, agylity, lekker het bos in. Ben niet voor niets voor dit huis gegaan, juist omdat je hier zoveel buiten kan doen. Heb niet voor niets voor een grote auto gekozen zodat de hond mee erop uit kan.
Had mijn vorige hond niet eind december onverwacht overleden had ik daar er zoals vanouds mee op uitgetrokken overal naartoe.

Het is een ding om bv een hond aan te leren dat die niet meer op de bank mag, het is een ander ding om bijna de complete opvoeding te moeten doen vooral als je daar juist niet voor hebt gekozen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:15

Ik denk inderdaad dat meeste goede fokkers liever een hond terug nemen dan het risico nemen dat hij op den duur via een asiel gaat. Sterker nog, zelfs het asiel kwam bij mijn ouders na een maand vragen of ze geen spijt hadden. Contact lijkt mij ook de eerste logische stap.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:15

beert schreef:
Wat een rare reacties. Als iemand een paard neemt en die voldoet niet, dan wordt er vaak gezegd "terugbrengen". En nu gaat het om een hond en dan ineens zou dat 'not done' zijn.

Ze vraagt ook om hoe het juridisch zit, niet om tips hoe het dier te laten wennen. En voor zover ik weet, is er voor de wet geen aparte regeling voor paarden. Voor honden zal toch ook iets gelden van een onderzoeksplicht en dat het dier moet (kunnen) voldoen aan je wensen?

Edit.
Heb je dit al doorgelezen? Over consumentenrecht bij huisdieren.
https://www.licg.nl/consumentenrecht/#w ... n-een-dier

In die link die jij deelde gaat het om gebrekene wat gezondheid betreft.
Op karakter krijg je bij een hond doorgaans geen garanties.

En als het om een herplaatser gaat is het niet ongebruikelijk om een proeftijd af te spreken.

Ik vraag me nog steeds af of TS eigenlijk al contact hierover gehad heeft met de fokker.
En ook of het een dure hond was, of dat ie aan een herplaats-prijs weg mocht.

Wat Assie schrijft is het meest zinvolle, en in die volgorde.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:19

Geen idee wat je rechten zijn, maar onderschat niet wat een verhuizing met een hond kan doen...
Mijn hond sloopt al járen niet meer, maar na onze verhuizing of bijvoorbeeld als we op vakantie zijn, maakt ze ineens weer dingen stuk. Vervelend, maar ik weet waar het door komt, dus kan het haar niet kwalijk nemen.

Zou me niet verbazen dat het 2e probleem ook voortkomt uit de verhuizing en de stress die de hond daardoor ervaart.

Misschien lees ik er overheen, maar heb je dit al met de fokker besproken? Ik lees wel dat je duidelijk hebt aangegeven wat je in een hond zoekt, maar heb je deze problemen ook al voorgelegd? En wat zegt de fokker hier dan van?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:22

1,5 jaar oud is een puber, die net een week bij jou in huis is en dit leven niet gewend is.
Ja je zal net al bij ene pup van voren af aan moeten beginnen, alleen word het lastiger omdat deze hond al 1,5 jaar lang een ander leven heeft geleefd. Dan had je nog beter een pup kunnen nemen.

Zoals hier boven al word gezegd, ga in gesprek met de fokker. En bedenk je ajb voor er weer een andere hond komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:24

nuscaniels schreef:
bigone schreef:
Geen extra tijd om te investeren in een hond om ander gedrag aan te l
leren daarom ging je voor een oudere hond zodat je in de avond niet alleen op de bank zit. Dat snap ik nog.
Mag ik dat hondonwaardig noemen?
En ik zou haar zo snel mogelijk terug doen voor ze helemaal gefrustreerd is. Desnoods zonder al je geld terug.

Ik ging voor een oudere hond omdat ik weet hoe intensief het is om een pup goed op te voeden.
Ik ging voor een oudere hond om juist gelijk samen erop uit te kunnen gaan.
Om te leren speuren, flyball, agylity, lekker het bos in. Ben niet voor niets voor dit huis gegaan, juist omdat je hier zoveel buiten kan doen. Heb niet voor niets voor een grote auto gekozen zodat de hond mee erop uit kan.
Had mijn vorige hond niet eind december onverwacht overleden had ik daar er zoals vanouds mee op uitgetrokken overal naartoe.

Het is een ding om bv een hond aan te leren dat die niet meer op de bank mag, het is een ander ding om bijna de complete opvoeding te moeten doen vooral als je daar juist niet voor hebt gekozen.

Sjee, je kan toch niet verwachten dat al die dingen binnen een week al mogelijk zijn? Daar moet je wel eerst voor investeren. Geduld, liefde, tijd...
Breng die hond alsjeblieft terug, ze verdient beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:39

Beetje flauw om nu te gaan inhakken op TS, ze heeft het verkeerd ingeschat, dat is heel vervelend maar beter is dan om het voor de hond goed op te lossen en als TS het verder niet wil proberen dan is de enige optie terugbrengen en dat is haar vraag ook. Ik ben wel heel benieuwd wat de fokker hier van zegt.
Ik weet hoe intensief het kan zijn, hier 2 witte herders op oudere leeftijd gekregen en daar heb ik ook wel tijd en energie in moeten steken, maar ik had die tijd en energie ook.. Zijn wel echt de fijnste honden geworden daarna maar goed, daar heb je niet zoveel aan als je het niet verder kan oppakken nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:46

Ook ik ben benieuwd of je al contact hebt gehad met de fokker.
En dit klinkt idd als een onzekere puberende hond die nog weinig heeft meegemaakt en ook nog eens haar energie en behoeften niet kwijt kan. Wat doe je overdag met haar en stimuleer je haar mentaal wel genoeg? Volgens mij heeft dit ook voor een gedeelte met frustratie en verveling te maken.
Maar daarnaast is ze er pas een week en heeft zo te lezen al aardig wat heftige veranderingen in korte tijd moeten ondergaan.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:49

We zijn nu op pagina 2 en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of je al contact gehad hebt met de fokker. Dat lijkt me toch wel stap één in deze situatie.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:50

Wistaire schreef:
We zijn nu op pagina 2 en je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag of je al contact gehad hebt met de fokker. Dat lijkt me toch wel stap één in deze situatie.

Want ze is jouw verschuldigd om binnen aanzienlijke tijd te verantwoorden wat ze gaat doen. _/-\o_

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:03

De vraagstelling van TS doet me vermoeden dat de fokker de hond niet terug wil nemen. Ik denk dat dit heel hard is, maar als de fokker de hond niet terug wil nemen heb je alleen nog de optie om zelf een nieuw huis voor haar te zoeken.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 16-06-20 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:05

xSCWx schreef:
De vraagstelling van TS doet me vermoeden dat de fokker de hond niet terug wil nemen. Dieren zijn voor de wet gewoon goederen en die mag je binnen 2 weken zonder reden terug brengen.

Is dat ook zo als je van een particulier koopt? Een fokker kan dan wel fokker zijn, maar als ze niet zijn ingeschreven bij KvK e.d. en af en toe een nest hebben, zijn ze dan ondernemer en geldt dan het consumentenrecht?
E.e.a is niet zo altijd zo kort door de bocht volgens mij.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:07

assie schreef:
xSCWx schreef:
De vraagstelling van TS doet me vermoeden dat de fokker de hond niet terug wil nemen. Dieren zijn voor de wet gewoon goederen en die mag je binnen 2 weken zonder reden terug brengen.

Is dat ook zo als je van een particulier koopt? Een fokker kan dan wel fokker zijn, maar als ze niet zijn ingeschreven bij KvK e.d. en af en toe een nest hebben, zijn ze dan ondernemer en geldt dan het consumentenrecht?

Ik heb inderdaad even mijn bericht aangepast, ik was in de war. 2 weken geldt voor online aankopen, niet voor “koop in winkel”. Een fokker kan je denk ik wel beschouwen als “winkel”. Volgende puntje is dan wel; als dit gedrag valt onder “ondegelijk” (onvoorzien), zou je het in principe wel terug mogen brengen.
En er is vermeld dat het geen particulier is maar een erkende fokker.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:11

Wij hebben ruim een jaar geleden ook een 1 jarige hond overgenomen...zou prima alleen kunnen zijn, niet slopen, zindelijk zijn en goed luisteren...eh...bij de vorige eigenaar wel ja... maar eenmaal bij ons blafte ze al, als we nog maar uit zicht waren, plaste ze in huis en sloopte als ze de kans kreeg...allemaal onzekerheid en frustratie...ondertussen de meest leuke en gezellige hond die je maar kunt wensen!

Als je wel een klik hebt met de hond geef het dan een kans...maar dan wel een eerlijke! Dus echt opnieuw beginnen..alleen zijn helemaal weer opbouwen, huis sloopproef houden enz..ruimte bieden om energie/frustratie kwijt te kunnen zonder te overpikkelen en dan over paar maanden nog eens kijken hoe ze bij jullie past...
Want binnen een week verwachten dat een herplaatser de ideale huishond is, is vrijwel nooit realistisch..

Heb je geen mogelijkheden( of zin) om dit goed op te pakken dan idd gewoon contact opnemen met de fokker..als ze idd juist bezig zijn nemen ze haar terug..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:18

xSCWx schreef:
assie schreef:

Ik heb inderdaad even mijn bericht aangepast, ik was in de war. 2 weken geldt voor online aankopen, niet voor “koop in winkel”. Een fokker kan je denk ik wel beschouwen als “winkel”. Volgende puntje is dan wel; als dit gedrag valt onder “ondegelijk” (onvoorzien), zou je het in principe wel terug mogen brengen.
En er is vermeld dat het geen particulier is maar een erkende fokker.

Ja erkend fokker. Dat las ik ook, maar zoals gezegd... als je verder niet KvK ingeschreven bent, er niet van leeft, maar je bij de rasvereniging hebt aangemeld om keurig volgens de regels eens een nestje te doen, dan ben je wel 'erkend fokker'. Maar ben je dan ondernemer? Ben je dan dus winkel? En gelden die regels?

Ik realiseer me dat ik hier een hoop aannames doe hoor en het is niet mijn 'area of expertise'. Maar ik vrees dat de rechten van TS niet per se heel groot zijn.
Aan de andere kant, brutalen hebben de wereld. Je kunt ook aangeven dat je hond nu komt terugbrengen en je geld terug wilt.
(Uiteraard nadat je eerst in keurig netjes overleg bent geweest en fokker op de hoogte hebt gesteld van de huidige status en wensen.)

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:20

Mocht je de hond niet meer terug kunnen brengen naar de fokker, weet ik iemand die je misschien kan helpen. Een oud klasgenootje van mij heeft een opleiding over hondengedrag gedaan. Ik meen in Amerika en van wat ik gehoord heb heeft hij ook gewerkt met Cesar Milan, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft nu zijn eigen bedrijf en krijgt veel goede recensies. Mocht je zijn naam willen, mag je mij een pb sturen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:30

nuscaniels schreef:
Sjong schreef:
Het eerste wat je noemt vind ik wij wat bijzonder. Pups bijten ook dingen stuk en deze hond zal gewoon moeten leren wat het leven in huis inhoudt.

Dingetje 2 vind ik ook niet perse fel gedrag van herders maar kan me voorstellen dat dit misschien té heftig gedrag voor je is. Dit kan je dan aangeven aan de fokker. Beetje fokker neemt de hond dan gewoon terug.

Heb hiervoor 10 jaar een herder gehad die nooit een ander persoon uit het niets aanviel zonder reden.
Het is eerst terughoudend zijn, persoon negeert haar, laat haar rustig haar ding doen en ineens valt ze aan. Gelukkig nu nog aarzelend.

Goof schreef:
Mijn hond had ook 2,5 jaar in een kennel in de tuin gezeten voordat hij bij mij kwam als huishond en bleek ook echt een groter project dan ik had gedacht.
Hij was binnen continue overprikkeld, dus we hebben hem een kleine, prikkelarme plek gegeven in de gang. Van daaruit opgebouwd in de woonkamer en dat heeft een tijd geduurd, maar ging super. Hij logt nog steeds graag op zijn eigen, stille plekje in de gang trouwens.
De kans is groot dat jouw hond ook overprikkeld is en oversprong gedrag vertoond. Neem de prikkels weg en ga rustig opbouwen.

Dat is het probleem juist. Het is zeker op te lossen, absoluut. Maar hoe eerlijk is het dat ik haar en de nachten en een paar uur per dag moet opsluiten ergens. Het is onzekerheid, prikkels, wennen aan de situatie maar ik ben bang haar tekort te doen op deze manier. Denk dat ze bij iemand die wel heel de.dag voor haar kan uittrekken om hiermee aan de slag te gaan veel beter tot haar recht komt.

MerleSimone schreef:
1,5 jaar valt voor mij niet onder een volwassen hond. Ben je duidelijk genoeg geweest met je doel? Huishond dus en geen erfhond? Heb je de fokker al gebeld en het probleem voorgelegd? Als dit echt een nette fokker is valt er vast wat te regelen. Lijkt me stap 1.

Duidelijk aangegeven dat ik een hond zocht waar ik actief mee bezig kan maar die ook lekker samen met je op de bank wil liggen.
Weet dat 1.5 nog niet volwassen is maar enige verschil nu tussen haar en een pup is het feit dat zij heel zindelijk is en verder kan lopen. Hiervoor 10 jaar een herder gehad en daar wel het e.e.a van gewend. Het is ook allemaal wel op te lossen qua training maar dit is zoveel wat aangepakt moet worden dat ik daar met werk, paarden e.d niet aan toekom.

Je kan wel een herder gehad hebben, maar dát neemt niet weg dat ik dit geen gek gedrag vind voor een herder. Ze zijn vaak erg gevoelig en het arme beest is nu ff zijn basis kwijt. Herders zijn echte regelaars en als ze sturing missen gaan ze zelf regelen. Ik kan daar niks mee daarom is een herder ook niks voor mij.

Het kan altijd tegenvallen. Een nieuwe hond is altijd wennen en je bent uiteraard nooit zo op elkaar ingespeeld als een hond die je al 10 jaar hebt. Als de klik er niet is, is hij er niet. En dan kan de hond beter terug ( en nogmaals en goede fokker doet dat zonder morren) Maar ik zou wel hier conclusies uit trekken ook naar je zelf. Niet alles ligt bij de hond.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 22:42

Voor degene die niet snapte waarom we op pagina 2 zijn en ik nog geen antwoord op de vraag had gegeven. Neem aan dat je begrijpt dat de hond en ik een lekkere wandeling aan het maken waren.

Voor de mensen die niet lezen, ja ik heb ervaring met herders. 1e hond was een ongecastreerde reu van 3 toen hij kwam en op uitvalgedrag naar andere reuen na een tophond. Die kreeg ik toen ik 13 was en kon ik alles mee doen. En voor je het je afvraagt, op het laatste rondje na was die hond mijn verantwoordelijkheid en bemoeide mijn ouders zich er niet mee.
2e hond, nu een teef, ook herder als pup genomen. Genoten van de puppentijd maar wilde dat niet nog een keer doen.

Wat tijd vrijmaken betreft, heb nu 2 weken vrij, bewust gedaan om te kunnen wennen aan elkaar. Dingen aan of afleren is het probleem niet. Wel zit ik met haar gedrag naar andere mensen voor dit moment.
Donderdag komt er iemand langs die al 40 jaar met herders werkt en fokt om mee te kijken wat we kunnen doen.
Dit omdat degene die ze gisteravond wilde aanvallen en vele malen meer ervaren is met het ras dan ik ooit zal zijn (fokt ze ook, werkt ook met ze, ervaren instructeur) aangaf dat ze heel moeilijk te lezen is en het echt een flinke kluif kan zijn.

Het gaat er niet om dat ik er geen tijd in wil steken, juist wel. Het gaat erom dat we tegen zoveel dingen aanlopen die dat alles veel moeilijker maken. Het is alles tegelijk.

En wat de fokker betreft die heb ik al een paar keer gesproken en volgens haar is alles een kwestie van tijd maar volgens haar hadden de katten ook geen probleem geweest maar zitten die nu noodgedwongen heel de dag buiten en gaat de hond bijna door een glazen deur als ze ze ziet.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:50

Maar wat wil je nu dan? Als je het niet ziet zitten, geef je die hond toch gewoon terug aan de fokker. En neem de volgende keer geen kennel hond of puber..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 23:01

@sjonge, ik wil ook zeker niet de schuld bij de hond leggen. Het is in wezen een ontzettend aanvankelijke hond maar wat zij nodig heeft kan ik nu niet bieden.
Ik zocht geen project.

RedPassion schreef:
Sjee, je kan toch niet verwachten dat al die dingen binnen een week al mogelijk zijn? Daar moet je wel eerst voor investeren. Geduld, liefde, tijd...

Waar zeg ik dat ik dit allemaal binnen een week wil. Dat zijn de dingen die ik wil doen ja met een hond maar niet a la minute. Ja 1e speurles staat gepland met iemand op aanraden van de fokker die weet wat voor honden ze fokt.

Caira schreef:
Mijn eerste idee bij wat ik lees: heb je ervaring met herders? Want dit is allemaal wel typisch herder puber gedrag. Het is een jonge hond in een nieuwe situatie en hij heeft zekerheid en sturing nodig. Daar moet je gewoon tijd voor uittrekken. Als je nu al aangeeft dat je er geen tijd voor hebt dan zou ik de hond terug brengen en een kat nemen...

Zoals een paar keer aangegeven, heb alleen maar herders gehad. En nee er zijn ook herders die niet zo zijn, heb er zelf een zo opgevoed.
Ja ik heb tijd voor een hond maar juist omdat ik een paar uur per dag ook ben werken bewust niet gekozen voor een pup. Opvang had ik ook al geregeld voor het geval het langer zou zijn dat ze alleen moet blijven bij een ervaren herderpersoon, maar ben bang dat dat voor haar teveel wordt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:04

Heb niet alles gelezen maar als jij jou wensen bij de fokker zo omschreven hebt als hier nu, dan heeft de fokker jou eigenlijk precies gegeven, wat jij wilde hebben :
een hond met die je meteen aan de slag kan.
Alles een ding van interpretatie.

Dat jou (zo lees ik het tenminste) wensen een "kant en klare" hond zijn zoals jou oude hond was, kan de fokker en vooral de arme hond niet weten.
Dan zou het wijzer geweest zijn om eerst een paar keer goed en lang kennis te maken.

Daarnaast weet ik uiteraard dat situaties kunnen veranderen in de loop van de tijd maar als de situatie NU al zo is, dat jou nieuwe hond 5 dagen in de week n uitlaatservice nodig heeft... dan zou IK eerst aan mijzelf vragen of MIJN situatie überhaupt nu echt ook een voor een hond/mens relatie is of dat ik uit pure egoisme een hond wil ,wetens dat die 5 dagen in de week overdag dan zolang alleen is dat er een uitlaatservice aan te pas moet komen...
Maar dat is mijn mening.

Voor de hond en jou hoop ik dat de fokker hem terug neemt, want jou teleurstelling en (onbewust) negative houding staat jou -en dus ook de hond- in de weg.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 23:07

SophieO schreef:
Maar wat wil je nu dan? Als je het niet ziet zitten, geef je die hond toch gewoon terug aan de fokker. En neem de volgende keer geen kennel hond of puber..

Ik wilde weten wat mijn rechten waren. Een paard die niet geschikt is voor het doel waarvoor je hem kocht zoals aangeven dat je alleen maar buiten rijdt en je paard blijkt al te schrikken van een grassprietje terwijl volgens de verkoper dat geen probleem is beoogt niet aan het aangegeven doel en mag terug.
Ik vroeg me af hoe dat zit met een hond. Ik heb aangegeven wat ik zocht en waarom. Toen ik zei dat een volwassen herder die en met katten kan en geen gebruiksaanwijzing heeft niet te vinden is bood zij mij deze hond aan als zijnde geschikt.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:08

Ik weet natuurlijk niet of je er de mogelijkheid toe hebt, maar is het niet een idee om een ruime, degelijke buitenkennel te maken voor je hond?
Een kennel is ze gewend dus dan heeft ze daar haar veilige plek. De katten kunnen dan ook weer gewoon naar binnen. Dan kun jij lekker met haar gaan wandelen etc. en zo rustig aan elkaar wennen zonder andere zorgen om bijvoorbeeld slopen. En dan kun je haar langzaam aan savonds eens mee naar binnen nemen en dat rustig uitbreiden.
Van kennel-hond naar huishond is een hele verandering, ik kan me voorstellen dat het jullie beide helpt om dat rustig op te bouwen. Dus eerst 'gewoon' in de kennel en samen leuke dingen doen, en dan langzaam aan de problemen op gaan lossen.

Het zou zo zonde zijn als zo'n jonge hond steeds verplaats moet worden, ik hoop echt dat het je lukt om haar te houden en dat jullie van elkaar kunnen gaan genieten!

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:08

nuscaniels schreef:
@sjonge, ik wil ook zeker niet de schuld bij de hond leggen. Het is in wezen een ontzettend aanvankelijke hond maar wat zij nodig heeft kan ik nu niet bieden.
Ik zocht geen project.

RedPassion schreef:

Waar zeg ik dat ik dit allemaal binnen een week wil. Dat zijn de dingen die ik wil doen ja met een hond maar niet a la minute. Ja 1e speurles staat gepland met iemand op aanraden van de fokker die weet wat voor honden ze fokt.

Caira schreef:
Mijn eerste idee bij wat ik lees: heb je ervaring met herders? Want dit is allemaal wel typisch herder puber gedrag. Het is een jonge hond in een nieuwe situatie en hij heeft zekerheid en sturing nodig. Daar moet je gewoon tijd voor uittrekken. Als je nu al aangeeft dat je er geen tijd voor hebt dan zou ik de hond terug brengen en een kat nemen...

Zoals een paar keer aangegeven, heb alleen maar herders gehad. En nee er zijn ook herders die niet zo zijn, heb er zelf een zo opgevoed.
Ja ik heb tijd voor een hond maar juist omdat ik een paar uur per dag ook ben werken bewust niet gekozen voor een pup. Opvang had ik ook al geregeld voor het geval het langer zou zijn dat ze alleen moet blijven bij een ervaren herderpersoon, maar ben bang dat dat voor haar teveel wordt.

De hond kan ook niet met de katten? Dat had ik ff gemist. Ik zou de hond dan terugbrengen. Dieren die er al zijn hebben de oudste rechten. Het is helemaal geen schande om toe te geven dat het allemaal te veel is. Beter nu dan dat de hond dadelijk gewend is en dan weg moet.