Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Geen extra tijd om te investeren in een hond om ander gedrag aan te l
leren daarom ging je voor een oudere hond zodat je in de avond niet alleen op de bank zit. Dat snap ik nog.
Mag ik dat hondonwaardig noemen?
En ik zou haar zo snel mogelijk terug doen voor ze helemaal gefrustreerd is. Desnoods zonder al je geld terug.
beert schreef:Wat een rare reacties. Als iemand een paard neemt en die voldoet niet, dan wordt er vaak gezegd "terugbrengen". En nu gaat het om een hond en dan ineens zou dat 'not done' zijn.
Ze vraagt ook om hoe het juridisch zit, niet om tips hoe het dier te laten wennen. En voor zover ik weet, is er voor de wet geen aparte regeling voor paarden. Voor honden zal toch ook iets gelden van een onderzoeksplicht en dat het dier moet (kunnen) voldoen aan je wensen?
Edit.
Heb je dit al doorgelezen? Over consumentenrecht bij huisdieren.
https://www.licg.nl/consumentenrecht/#w ... n-een-dier
nuscaniels schreef:bigone schreef:Geen extra tijd om te investeren in een hond om ander gedrag aan te l
leren daarom ging je voor een oudere hond zodat je in de avond niet alleen op de bank zit. Dat snap ik nog.
Mag ik dat hondonwaardig noemen?
En ik zou haar zo snel mogelijk terug doen voor ze helemaal gefrustreerd is. Desnoods zonder al je geld terug.
Ik ging voor een oudere hond omdat ik weet hoe intensief het is om een pup goed op te voeden.
Ik ging voor een oudere hond om juist gelijk samen erop uit te kunnen gaan.
Om te leren speuren, flyball, agylity, lekker het bos in. Ben niet voor niets voor dit huis gegaan, juist omdat je hier zoveel buiten kan doen. Heb niet voor niets voor een grote auto gekozen zodat de hond mee erop uit kan.
Had mijn vorige hond niet eind december onverwacht overleden had ik daar er zoals vanouds mee op uitgetrokken overal naartoe.
Het is een ding om bv een hond aan te leren dat die niet meer op de bank mag, het is een ander ding om bijna de complete opvoeding te moeten doen vooral als je daar juist niet voor hebt gekozen.
xSCWx schreef:De vraagstelling van TS doet me vermoeden dat de fokker de hond niet terug wil nemen. Dieren zijn voor de wet gewoon goederen en die mag je binnen 2 weken zonder reden terug brengen.
assie schreef:xSCWx schreef:De vraagstelling van TS doet me vermoeden dat de fokker de hond niet terug wil nemen. Dieren zijn voor de wet gewoon goederen en die mag je binnen 2 weken zonder reden terug brengen.
Is dat ook zo als je van een particulier koopt? Een fokker kan dan wel fokker zijn, maar als ze niet zijn ingeschreven bij KvK e.d. en af en toe een nest hebben, zijn ze dan ondernemer en geldt dan het consumentenrecht?
E.e.a is niet zo altijd zo kort door de bocht volgens mij.
xSCWx schreef:assie schreef:Is dat ook zo als je van een particulier koopt? Een fokker kan dan wel fokker zijn, maar als ze niet zijn ingeschreven bij KvK e.d. en af en toe een nest hebben, zijn ze dan ondernemer en geldt dan het consumentenrecht?
E.e.a is niet zo altijd zo kort door de bocht volgens mij.
Ik heb inderdaad even mijn bericht aangepast, ik was in de war. 2 weken geldt voor online aankopen, niet voor “koop in winkel”. Een fokker kan je denk ik wel beschouwen als “winkel”. Volgende puntje is dan wel; als dit gedrag valt onder “ondegelijk” (onvoorzien), zou je het in principe wel terug mogen brengen.
En er is vermeld dat het geen particulier is maar een erkende fokker.
nuscaniels schreef:Sjong schreef:Het eerste wat je noemt vind ik wij wat bijzonder. Pups bijten ook dingen stuk en deze hond zal gewoon moeten leren wat het leven in huis inhoudt.
Dingetje 2 vind ik ook niet perse fel gedrag van herders maar kan me voorstellen dat dit misschien té heftig gedrag voor je is. Dit kan je dan aangeven aan de fokker. Beetje fokker neemt de hond dan gewoon terug.
Heb hiervoor 10 jaar een herder gehad die nooit een ander persoon uit het niets aanviel zonder reden.
Het is eerst terughoudend zijn, persoon negeert haar, laat haar rustig haar ding doen en ineens valt ze aan. Gelukkig nu nog aarzelend.Goof schreef:Mijn hond had ook 2,5 jaar in een kennel in de tuin gezeten voordat hij bij mij kwam als huishond en bleek ook echt een groter project dan ik had gedacht.
Hij was binnen continue overprikkeld, dus we hebben hem een kleine, prikkelarme plek gegeven in de gang. Van daaruit opgebouwd in de woonkamer en dat heeft een tijd geduurd, maar ging super. Hij logt nog steeds graag op zijn eigen, stille plekje in de gang trouwens.
De kans is groot dat jouw hond ook overprikkeld is en oversprong gedrag vertoond. Neem de prikkels weg en ga rustig opbouwen.
Dat is het probleem juist. Het is zeker op te lossen, absoluut. Maar hoe eerlijk is het dat ik haar en de nachten en een paar uur per dag moet opsluiten ergens. Het is onzekerheid, prikkels, wennen aan de situatie maar ik ben bang haar tekort te doen op deze manier. Denk dat ze bij iemand die wel heel de.dag voor haar kan uittrekken om hiermee aan de slag te gaan veel beter tot haar recht komt.MerleSimone schreef:1,5 jaar valt voor mij niet onder een volwassen hond. Ben je duidelijk genoeg geweest met je doel? Huishond dus en geen erfhond? Heb je de fokker al gebeld en het probleem voorgelegd? Als dit echt een nette fokker is valt er vast wat te regelen. Lijkt me stap 1.
Duidelijk aangegeven dat ik een hond zocht waar ik actief mee bezig kan maar die ook lekker samen met je op de bank wil liggen.
Weet dat 1.5 nog niet volwassen is maar enige verschil nu tussen haar en een pup is het feit dat zij heel zindelijk is en verder kan lopen. Hiervoor 10 jaar een herder gehad en daar wel het e.e.a van gewend. Het is ook allemaal wel op te lossen qua training maar dit is zoveel wat aangepakt moet worden dat ik daar met werk, paarden e.d niet aan toekom.
RedPassion schreef:Sjee, je kan toch niet verwachten dat al die dingen binnen een week al mogelijk zijn? Daar moet je wel eerst voor investeren. Geduld, liefde, tijd...
Breng die hond alsjeblieft terug, ze verdient beter.
Caira schreef:Mijn eerste idee bij wat ik lees: heb je ervaring met herders? Want dit is allemaal wel typisch herder puber gedrag. Het is een jonge hond in een nieuwe situatie en hij heeft zekerheid en sturing nodig. Daar moet je gewoon tijd voor uittrekken. Als je nu al aangeeft dat je er geen tijd voor hebt dan zou ik de hond terug brengen en een kat nemen...
SophieO schreef:Maar wat wil je nu dan? Als je het niet ziet zitten, geef je die hond toch gewoon terug aan de fokker. En neem de volgende keer geen kennel hond of puber..
nuscaniels schreef:@sjonge, ik wil ook zeker niet de schuld bij de hond leggen. Het is in wezen een ontzettend aanvankelijke hond maar wat zij nodig heeft kan ik nu niet bieden.
Ik zocht geen project.RedPassion schreef:Sjee, je kan toch niet verwachten dat al die dingen binnen een week al mogelijk zijn? Daar moet je wel eerst voor investeren. Geduld, liefde, tijd...
Breng die hond alsjeblieft terug, ze verdient beter.
Waar zeg ik dat ik dit allemaal binnen een week wil. Dat zijn de dingen die ik wil doen ja met een hond maar niet a la minute. Ja 1e speurles staat gepland met iemand op aanraden van de fokker die weet wat voor honden ze fokt.Caira schreef:Mijn eerste idee bij wat ik lees: heb je ervaring met herders? Want dit is allemaal wel typisch herder puber gedrag. Het is een jonge hond in een nieuwe situatie en hij heeft zekerheid en sturing nodig. Daar moet je gewoon tijd voor uittrekken. Als je nu al aangeeft dat je er geen tijd voor hebt dan zou ik de hond terug brengen en een kat nemen...
Zoals een paar keer aangegeven, heb alleen maar herders gehad. En nee er zijn ook herders die niet zo zijn, heb er zelf een zo opgevoed.
Ja ik heb tijd voor een hond maar juist omdat ik een paar uur per dag ook ben werken bewust niet gekozen voor een pup. Opvang had ik ook al geregeld voor het geval het langer zou zijn dat ze alleen moet blijven bij een ervaren herderpersoon, maar ben bang dat dat voor haar teveel wordt.