Ik geloof niet dat dat te onderdrukken is, ze moeten hun energie kwijt. Als je daar druppels of voer voor gaat gebruiken loop je de kans dat ze gaan groeien omdat ze dan ook minder gaan bewegen lijkt me.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cowgirl schreef:Met voeding kan je denk ik niet veel doen want de kat heeft gewoon energie wat hij kwijt moet.
Die krabpaal is een goede maar bv ook een geestelijk spelletje zoals een balletje met snoepjes erin kan helpen.
Emmaa_ schreef:Mijn kat doet dit ook, het zijn gewoon de 'zoomies'/gekke-katten-uurtje. Je hebt alleen het 'geluk' dat je het ziet omdat je nog wakker bent.. Mijn kat doet dit ook, ik word soms wakker als hij ergens tegenaan botst en als ik laat wakker ben sjeest hij ook wel eens mijn bed op als de deur open staat. Het is gewoon energie dat ze even kwijt moeten, ze zijn dan een tijdje heel speels. Die van mij speelt graag met mijn sokken (hij heeft weinig tot geen interesse in speeltjes die ik specifiek voor hem koop) en hij vindt het dus wel heel leuk om een grote krabpaal en -ton te hebben omdat hij zich daarin kan verstoppen. Soms gaat hij achter mijn kussens op de bank zitten, om dan er achter vandaan te springen als ik langsloop.
Je kan kijken of hij het goed doet op wat minder voer of voer specifiek gericht op binnenkatten (ik ben sowieso geen fan van Purina, ik zou iets puurders voeren, maar dat is natuurlijk je eigen keuze verder), daar worden ze soms iets rustiger van. Maar verder gewoon van genieten en lekker met hem spelen hoor, is echt niets om je zorgen over te maken.
Wbt naar buiten: die van mij heeft totaal geen interesse in buiten, hij wil af en toe op het balkon scharrelen maar that's it. Nou kan hij hier sowieso niet naar buiten want appartement, maar gekke uurtje staat imo niet gelijk aan een enorme drang om buiten te spelen.
Def schreef:Het is een jonge kat, die hebben veel energie.
Ik vind een kat alleen binnen (dat lees ik uit jouw verhaal toch?) niet fijn voor een kat. Zo zou ik geen kat houden. Maar de meningen zijn daar natuurlijk over verdeeld.
Als hij niet naar buiten kan zou ik hem binnen genoeg uitdaging geven om zijn energie kwijt te kunnen.
Lijkt me verder volstrekt normaal gedrag voor een jonge kat. Die dieren zijn eigenlijk gemaakt om km te lopen, muizen etc. Te vangen en te spelen met soortgenoten.
LWDaisy schreef:Ik zou niet voor een vriendje gaan. Die fout heb ik jaren geleden zelf gemaakt, voor mijn hyper-kattinetje. Volgens mij DA had ik dat nooit mogen doen - het territorium (jouw appartement) is te klein voor die solitaire dieren.
Er zullen best katten zijn die overeen komen en het territorium kunnen delen - maar als dat niet het geval is, zit je daar met 2 boze/ongelukkige katten.
Buiten laten zou een oplossing kunnen bieden, maar dat is geen optie lees ik.
Ik heb geen idee of je qua voeding iets kan doen om eerlijk te zijn. Heb je dat al aan je DA gevraagd?
Een grotere krabpaal zal hij wel leuk vinden, maar ik weet niet of dat "de zoomies" gaat onderdrukken. Geen idee of er iets bestaat dat dat kan
Humpiedumpie schreef:Die krabpaal zou ik sws doen. Heb je mogelijkheid om een balkon oid af te scherem zodat hij toch iets van buiten heeft? Of anders met hem aan een tuigje gaan wandelen. Zodat hij wat meer prikkels van buitenaf kreegt rn wat meer te verwerken heeft en daar zn energie wat mee kwijt raakt.
Een vriendje is een risico, maar zeker wel de moeite waard als ze iets aan elkaar hebben.
Cowgirl schreef:Als je een 2e kat erbij wilt moet je dat ook rustig aan doen. Dus niet in 1x bij elkaar zetten.
Veelal worden de katten eerst een tijdje apart gezet en zo langzaam aan elkaar voorgesteld. Veel filmpjes hiervan op op youtube te vinden waarvan ik die van Jackson Galaxy een aanrader vind.
Zie je mogelijkheden om je balkon af te schermen met iets? Dan kan hij wel lekker buiten zitten en kun je daar ok nog ene krabpaal kwijt.
Humpiedumpie schreef:Ja hokje is precies de bedoeling, zodat ie er nergens uit kan. En dan wat hoge plankjes er aan en een bak met gras en wat plantjes of een stoel waar die op kan liggen.
[ [url=m/MINkTb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/asXCJX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je hebt ook een facebookpagina “afgeschermde tuin en de inrichting daarvan”.
Storm schreef:Heb je al eens aan je onderburen gevraagd of ze last van de kat hebben? Misschien zijn al je zorgen om niks.