Hyper kat: wat best te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:10

Oh ja de 'zoomies' dan gaan de 'feetsies' in volle galop de hele tent door! Ik heb vier katten, 3 Noren dames die redelijk rustig zijn en 1 kruising kereltje die wel ADHD lijkt te hebben. Zijn zoomies zijn veel erger *\%/* :D

Ik geloof niet dat dat te onderdrukken is, ze moeten hun energie kwijt. Als je daar druppels of voer voor gaat gebruiken loop je de kans dat ze gaan groeien omdat ze dan ook minder gaan bewegen lijkt me.

ElSea

Re: Hyper kat: wat best te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:16

Ik heb zelf 2 binnenkanten. Ze spelen altijd onwijs veel samen overdag, en heb nooit last van ze gehad in de nacht. Een paar weken geleden werd de ene ziek waardoor er niet meer gespeeld werd. De andere kat vertoonde ineens precies het gedrag wat jij nu beschrijft. Snachts altijd wakker, heen en weer racen, miauwen, alles!

Inmiddels is de ene kat weer beter en sinds 3 dagen kunnen we weer nachten doorslapen. Het had dus echt 1 op 1 verband met het niet kwijt kunnen van de energie overdag. Ik merk ook dat ze veel vaker, langer en intenser spelen met z'n tweeën dan alleen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:12

Ik heb 2 katjes van 1 jaar. Zij beginnen vaak tussen 6 en 7 omdat mijn vriend rond 6 uur op staat. Dan zijn ze wakker en beginnen ze ook door het appartement te rennen. Ik merk ook echt dat ze naar dat tijdstip staan.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 14:38

Cowgirl schreef:
Met voeding kan je denk ik niet veel doen want de kat heeft gewoon energie wat hij kwijt moet.
Die krabpaal is een goede maar bv ook een geestelijk spelletje zoals een balletje met snoepjes erin kan helpen.

Ik heb er zo 1, soort van muis met gaten in z'n buik en je kunt er snoepjes in doen. De muis vind ie geweldig en vliegt de hele woonkamer door (ook weer met veel gekletter op de tegels) en de snoepjes vliegen in het rond, waar ze dan ook leuk blijven liggen want meneer geeft geen bal om die snoepjes :') het speeltje zelf vind hij dus top, maar de snoepjes kan ik net zo goed weg laten, hij eet ze toch niet op.. Ook niet als ik ze echt zelf aan hem geef, hooguit 1tje en dan is het alweer klaar (heb al verschillende geprobeerd). Zo eet hij ook geen nat voer, hij likt er de natte gelei vanaf en laat de vleesjes staan :') (brokjes eet hij wel gewoon goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:44

Mijn kat doet dit ook, het zijn gewoon de 'zoomies'/gekke-katten-uurtje. Je hebt alleen het 'geluk' dat je het ziet omdat je nog wakker bent.. Mijn kat doet dit ook, ik word soms wakker als hij ergens tegenaan botst en als ik laat wakker ben sjeest hij ook wel eens mijn bed op als de deur open staat. Het is gewoon energie dat ze even kwijt moeten, ze zijn dan een tijdje heel speels. Die van mij speelt graag met mijn sokken (hij heeft weinig tot geen interesse in speeltjes die ik specifiek voor hem koop) en hij vindt het dus wel heel leuk om een grote krabpaal en -ton te hebben omdat hij zich daarin kan verstoppen. Soms gaat hij achter mijn kussens op de bank zitten, om dan er achter vandaan te springen als ik langsloop.

Je kan kijken of hij het goed doet op wat minder voer of voer specifiek gericht op binnenkatten (ik ben sowieso geen fan van Purina, ik zou iets puurders voeren, maar dat is natuurlijk je eigen keuze verder), daar worden ze soms iets rustiger van. Maar verder gewoon van genieten en lekker met hem spelen hoor, is echt niets om je zorgen over te maken.

Wbt naar buiten: die van mij heeft totaal geen interesse in buiten, hij wil af en toe op het balkon scharrelen maar that's it. Nou kan hij hier sowieso niet naar buiten want appartement, maar gekke uurtje staat imo niet gelijk aan een enorme drang om buiten te spelen.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 15:19

Emmaa_ schreef:
Mijn kat doet dit ook, het zijn gewoon de 'zoomies'/gekke-katten-uurtje. Je hebt alleen het 'geluk' dat je het ziet omdat je nog wakker bent.. Mijn kat doet dit ook, ik word soms wakker als hij ergens tegenaan botst en als ik laat wakker ben sjeest hij ook wel eens mijn bed op als de deur open staat. Het is gewoon energie dat ze even kwijt moeten, ze zijn dan een tijdje heel speels. Die van mij speelt graag met mijn sokken (hij heeft weinig tot geen interesse in speeltjes die ik specifiek voor hem koop) en hij vindt het dus wel heel leuk om een grote krabpaal en -ton te hebben omdat hij zich daarin kan verstoppen. Soms gaat hij achter mijn kussens op de bank zitten, om dan er achter vandaan te springen als ik langsloop.

Je kan kijken of hij het goed doet op wat minder voer of voer specifiek gericht op binnenkatten (ik ben sowieso geen fan van Purina, ik zou iets puurders voeren, maar dat is natuurlijk je eigen keuze verder), daar worden ze soms iets rustiger van. Maar verder gewoon van genieten en lekker met hem spelen hoor, is echt niets om je zorgen over te maken.

Wbt naar buiten: die van mij heeft totaal geen interesse in buiten, hij wil af en toe op het balkon scharrelen maar that's it. Nou kan hij hier sowieso niet naar buiten want appartement, maar gekke uurtje staat imo niet gelijk aan een enorme drang om buiten te spelen.

Als ik ga slapen gaat hij met me mee, hij mag mee op bed slapen en kent die routine ook goed, als ik naar de slaapkamer ga moet hij meteen mee en gaat hij lekker mee slapen :z nog nooit wakker geworden van zoomies, dus hij slaapt echt mee door tot ik opsta _/-\o_

Dat 'verstoppen' en dan tevoorschijn springen als je voorbij komt doet hij ook, met het schattigste mauwtje erbij, vind het altijd mega aandoenlijk <3

Voer ga ik zowizo zoals reeds aangeraden eens met de DA bespreken :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:20

Def schreef:
Het is een jonge kat, die hebben veel energie.
Ik vind een kat alleen binnen (dat lees ik uit jouw verhaal toch?) niet fijn voor een kat. Zo zou ik geen kat houden. Maar de meningen zijn daar natuurlijk over verdeeld.
Als hij niet naar buiten kan zou ik hem binnen genoeg uitdaging geven om zijn energie kwijt te kunnen.
Lijkt me verder volstrekt normaal gedrag voor een jonge kat. Die dieren zijn eigenlijk gemaakt om km te lopen, muizen etc. Te vangen en te spelen met soortgenoten.

Hier ben ik het mee eens. Een binnenkant is tot daar aan toe maar dan ook nog alleen en je je dan afvragen waarom je jonge kat zo’n energie heeft...
ik moet er niet aan denken, de rest van mijn leven opgesloten binnen zitten zonder een ander mens om me heen om mee te kroelen, spelen, rennen etc.

Wat verwacht je van ander voer? Dat hij rustig wordt? Dat is toch sneu, beestje wil rennen en dan probeer je het te temperen... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:22

Die krabpaal zou ik sws doen. Heb je mogelijkheid om een balkon oid af te scherem zodat hij toch iets van buiten heeft? Of anders met hem aan een tuigje gaan wandelen. Zodat hij wat meer prikkels van buitenaf kreegt rn wat meer te verwerken heeft en daar zn energie wat mee kwijt raakt.
Een vriendje is een risico, maar zeker wel de moeite waard als ze iets aan elkaar hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:18

LWDaisy schreef:
Ik zou niet voor een vriendje gaan. Die fout heb ik jaren geleden zelf gemaakt, voor mijn hyper-kattinetje. Volgens mij DA had ik dat nooit mogen doen - het territorium (jouw appartement) is te klein voor die solitaire dieren.
Er zullen best katten zijn die overeen komen en het territorium kunnen delen - maar als dat niet het geval is, zit je daar met 2 boze/ongelukkige katten.

Buiten laten zou een oplossing kunnen bieden, maar dat is geen optie lees ik.

Ik heb geen idee of je qua voeding iets kan doen om eerlijk te zijn. Heb je dat al aan je DA gevraagd?

Een grotere krabpaal zal hij wel leuk vinden, maar ik weet niet of dat "de zoomies" gaat onderdrukken. Geen idee of er iets bestaat dat dat kan :')

Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Een kat die met 8 weken alleen komt te zitten na een jaar een 'vriendje' geven kan problemen veroorzaken. Een wat dominantere kat kan ook problemen geven. Maar er zijn er genoeg die een maatje zeker wel waarderen.

Dat is ook voor een deel ras gebonden. De Europese korthaar is over het algemeen meer territoriaal dan bijvoorbeeld de Maine Coon. De MC staat zelfs bekent om heel sociaal te zijn.

Straat katten leven ook in groepen, poezen familie van elkaar, katers alleen of samen met een andere kater. De laatste zijn dan ook de katers met mildere karakters.

Het is gewoon heel lastig in te schatten of je je kat blij maakt met een maatje. Is je kat jong alleen komen te zitten met daardoor te kort aan kattentaal en opvoeding van moeders dan is de kans van slagen ook kleiner.

Ik ben er zelf wel een voorstander van om 2 katten, al helemaal als dat binnenkatten zijn, met elkaar op te laten groeien, en dan ook poes met poes en kater met kater. Katers hebben over het algemeen meer ruimte nodig (in huis).

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 19:45

Humpiedumpie schreef:
Die krabpaal zou ik sws doen. Heb je mogelijkheid om een balkon oid af te scherem zodat hij toch iets van buiten heeft? Of anders met hem aan een tuigje gaan wandelen. Zodat hij wat meer prikkels van buitenaf kreegt rn wat meer te verwerken heeft en daar zn energie wat mee kwijt raakt.
Een vriendje is een risico, maar zeker wel de moeite waard als ze iets aan elkaar hebben.

Ik heb een klein balkon ja, maar ben ergens bang dat ie er op 1 of andere manier zichzelf vanaf flikkert als er een duif in 't zicht is, daar is ie echt razend naar :')

Afbeelding

Afbeelding

@jis_: als ik me het goed herinner, is hij in het asiel beland omdat ze hem samen met een stuk of 6 anderen ergens verwaarloosd hebben weg geplukt, in het asiel zelf liep hij in een grote ren met 20 anderen en kwam mij niet asociaal over. Heb eerder bang dat de nieuwe kat niet matcht, niet van O'Malley z'n kant maar van 'de nieuwe' zijn kant.. M'n moeder is eens op bezoek geweest met haar kater en dat is eerder een minder sociaal type, O'Malley was erg onderdanig en ging op z'n rugje voor hem liggen, maar moeders kat was dus niet zo lief.. Dat is dus waar ik wat bang voor zou zijn :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:05

Als je een 2e kat erbij wilt moet je dat ook rustig aan doen. Dus niet in 1x bij elkaar zetten.

Veelal worden de katten eerst een tijdje apart gezet en zo langzaam aan elkaar voorgesteld. Veel filmpjes hiervan op op youtube te vinden waarvan ik die van Jackson Galaxy een aanrader vind.

Zie je mogelijkheden om je balkon af te schermen met iets? Dan kan hij wel lekker buiten zitten en kun je daar ok nog ene krabpaal kwijt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:05

Ik gooi ook kattenbrokken terwijl het er onbeperkt staat.. hilarisch ze vliegt er de hele kamer mee door.

Of vangt het al uit de lucht.

Laserlampje werkt ook perfect

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:12

Cowgirl schreef:
Als je een 2e kat erbij wilt moet je dat ook rustig aan doen. Dus niet in 1x bij elkaar zetten.

Veelal worden de katten eerst een tijdje apart gezet en zo langzaam aan elkaar voorgesteld. Veel filmpjes hiervan op op youtube te vinden waarvan ik die van Jackson Galaxy een aanrader vind.

Zie je mogelijkheden om je balkon af te schermen met iets? Dan kan hij wel lekker buiten zitten en kun je daar ok nog ene krabpaal kwijt.

Dan zou ik de nieuwe kat in de gang moeten laten leven, want woonkamer en keuken zijn 1 geheel, dus dat is misschien ook wat sneu :')

Ik kan zo een afschermdoek tegen de 'tralies' om het balkon doen, maar dan kan hij alsnog makkelijk op de rand springen (en misschien eraf als hij dat durft..) nog hoger afschermen weet ik zo niet, dan moet ik al hoge schermen gaan zoeken en word het al gauw een hokje ipv balkon, dan heeft hij er ook niks aan want ziet ie evengoed niks van de buitenwereld toch? Is ook geen dak boven dus krabpaal buiten is geen optie, ga m niet elke keer binnen zeulen als 't gaat regenen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:38

Ja hokje is precies de bedoeling, zodat ie er nergens uit kan. En dan wat hoge plankjes er aan en een bak met gras en wat plantjes of een stoel waar die op kan liggen.
Afbeelding
Afbeelding

Je hebt ook een facebookpagina “afgeschermde tuin en de inrichting daarvan”.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:40

Ik zou die grote krabpaal zeker doen!
Verder zou ik kijken of je wat plankjes ofzo aan de muur kan bevestigen. Katten zitten graag hoog en dan kan ie heerlijk over de plankjes racen en moet jij je geen zorgen maken over dingen die sneuvelen.

Je kan eventueel ook de "harde" speeltjes die lawaai maken op de vloer 's nachts weg nemen en overdag terug leggen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon even aan je onderburen vragen of ze last hebben van de zoomies van je kat :D.

Wat ik met mijn adhd'er deed was spelen met een lasertje of een hengel. Ook mindgames waren leuk en deze zijn gemakkelijk zelf te maken! Zoek maar eens op pinterest.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:45

Humpiedumpie schreef:
Ja hokje is precies de bedoeling, zodat ie er nergens uit kan. En dan wat hoge plankjes er aan en een bak met gras en wat plantjes of een stoel waar die op kan liggen.
[ [url=m/MINkTb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/asXCJX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt ook een facebookpagina “afgeschermde tuin en de inrichting daarvan”.

Probleem is dat mijn balkon open is bovenaan, geen afdak.. Dus dingen als krabpaal enz kan ik er dan al niet zetten.

@luca03: de muren zijn bijna allemaal vol beton/steen, dus dan moet ik al gaan boren enzo wat ik toch liever zo weinig mogelijk doe in een app dat ik huur :+ de krabpaal ga ik dus wel zeker voor kijken, is het btw normaal dat die hele grote modellen boven de 300 euro zijn? Of ben ik bij dure merkjes aan het kijken dan? :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:59

Hier om oa die reden een kitten erbij genomen (Nou ja, ik was steeds zijn prooi en was heel schattig en grappig maar ook pijnlijk).
Kitten er direct bij op advies van de Fokker (ik vaarde op haar jaaaarenlange ervaring dat een kitten erbij, als je kat andere katten gewend is eigenlijk bijna altijd goed gaat). Binnen 3 dagen was alles volledig normaal, preview speels ze zei. Nu 3 jaar later zijn ze nog altijd samen.
Ik heb Siberen. Ook echt grote katers die wel in onze tuin mogen (dat scheelt enorm).

Ik geef royal canin indoor. Ik had eerst iets met meer vlees maar ze stonken hier zo van (de kattenbak dus) en de oudste kater is ontzettend kritisch en trekt voor heel veel zijn neus op.
De indoor variant is uiteraard echt specifiek voor binnenkatten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:08

Ik begrijp dat hij niet naar buiten kan. Dat is meestal een prima manier om energie kwijt te raken.
De hele dag brokjes laten staan is prima. Wij doen dat altijd, hebben heel veel katten gehad en nooit problemen met energie of gewicht. Hij is gewoon nog jong en katers zijn meestal speelser dan poezen.

Je kunt er rustig nog een bij nemen als ik zo hoor hoe hij is. Zoek dan naar een dier dat vriendelijk en sociaal is, dat kun je best snel zien als je een kat een poosje observeert. Ik zou een kater nemen, omdat die meestal makkelijker en speelser zijn dan de wat serieuzere poezen. Gewoon gaan kijken bij bijvoorbeeld een asiel. Maar vooral: kijk zelf goed en vaar niet blind op de adviezen van een asiel. Heb ervaren dat dat soms totaal niet klopt. Verder kun je natuurlijk vragen of de kat op proef mag.

Tot slot: neem een dier dat jezelf ook aanspreekt. Fijn als hij of zij sociaal en leuk is naar andere katten, maar ook jij moet ermee leven :)

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 21:48

Als ik deze week met de DA get voer even bespreek zal ik het met haar ook eens over een tweede kat hebben, even haar adviezen daarover meenemen, en dan zien we wel. O'Malley ben ik ook gewoon uit het asiel gaan plukken, gewoon de ren met 20+ katten binnen en beetje rond dwalen ertussen, kijken welke me aansprak (medewerker vh asiel was een jong verlegen meisje, vrijwilliger denk ik, en zat me ook zeker geen kat aan te praten) O'Malley was degene die meteen achter me aan dartelde ondanks dat ie wat angstig was, rond m'n benen plakken enzo, dus die kon ik niet negeren <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:27

De krabpaal kun je gewoon bunnen zetten. Desnoods maak je er een afdak bovenop je hok. Maar dichtmaken met gaas volstaat ook. On decregen willen die van mij ook niet naar buiten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:32

Heb je al eens aan je onderburen gevraagd of ze last van de kat hebben? Misschien zijn al je zorgen om niks.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:45

als je je balkon catproof wil maken kan je toch ook nog aan de bovenkant draad of een net maken zodat hij toch buiten kan. of een stukje met kunstof ( golf) plaat o.i.d. zodat je een droog stuk hebt.
onze twee poezen hebben regelmatig de gekke 10 minuten. ze racen dan van binnen naar buiten, krabpalen in en af, over de bank.... geweldig om te zien. ze doen dit bijna altijd na het eten en ook 's nachts. heb er weinig geluidsoverlast van.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:32

Weet je wat het voor ras is? Of wat er in zit? Ik vind het een knapperd hoor!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:48

Ah, die van mij doen dit standaard om 11 uur s'avonds. :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:20

Storm schreef:
Heb je al eens aan je onderburen gevraagd of ze last van de kat hebben? Misschien zijn al je zorgen om niks.

Dat zou ik eigenlijk dan weer niet doen :D Ik weet natuurlijk niet wat voor mensen het zijn, maar je hebt misschien kan dat ze eerst nergens last van hadden en nadat je het gevraagd hebt wel.

Verder zou ik er toch een maatje bij nemen. Er zullen best katten zijn die absoluut niet samen kunnen, maar hier speelden en sliepen de katten eigenlijk altijd samen.