Verwaarlozing honden door gezinslid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Verwaarlozing honden door gezinslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:03

opbollen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:04

fannetje schreef:
Ik zou ze de keuze geven. Of Diegene gaat zelf, of jij gaat en anders 114 bellen. Kan hij/zij kiezen. En misschien even onderbouwen waarom jij vindt dat de hond(en) medische zorg nodig hebben.
Bovendien, als die heup ontwricht is, is doorlopen echt geen optie, daar moet wat mee gebeuren. Dat is een zeer pijnlijk iets namelijk. Maar weet je dat zeker? Misschien is diegene wel bang om te gaan, omdat er dan afscheid genomen moet worden. maar misschien uitleggen dat dit voor een dier niet draaglijk is en dat er iig een keuze moet worden gemaakt.

Dit dus....goed plan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:06

Peuk schreef:
Laten we daar vooral geen discussie over beginnen. Daar heb ik het topic niet voor aan gemaakt. In dit geval kijkt de persoon wel anders naar dierenwelzijn.

Maartje1990 schreef:
Lastig.. het klinkt alsof het je broer of zus betreft?

Heb je nog andere familieleden die eventueel deze persoon zouden kunnen laten inzien dat hij/zij naat dr dierenarts moet?

Nee. Andere familieleden kijken er niet naar om.

Vrienden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:07

Kinke schreef:
opbollen?

Ophokken. Autocorrect is creatief. :+

Maar je hebt die koe toch ook zwanger gemaakt als pink. Naja misschien was ze wel bijna 2. Echt kiezen voor welzijn om een baby koe te bezwangeren voor je eigen winst. Sorry maar fundamenteel gezien doet een boer het voor eigen portemonnee en niet voor de dieren.

En ja, ik kom uit een melkvee familie. Weet donders goed hoe het er aan toe gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:08

Zo wat een onzin komt hier voorbij zeg.
Dan zijn er topics over geen vooroordelen hebben en wat komt hier even als een stoomwals voorbij?!

Dat dat familielid een huisdier niet goed behandeld is waar het over gaat.
Boer zijn of niet heeft daar dus niets mee te maken.
Als het mijn familielid was zou ik hem toch wel de waarheid zeggen en dat dit echt niet kan.
Nog liever herrie in de familie dan dieren verwaarloosd.
En hem toch ook echt aangeven dat als jij er nu niet meer naar de dierenarts gaat dan doe ik het. Of ik bel 144.
Laat hem maar even voelen dat je er klaar mee bent, punt van vriendelijk zijn en netjes vragen gepasseerd is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:11

MarlindeRooz schreef:
Maar je hebt die koe toch ook zwanger gemaakt als pink. Naja misschien was ze wel bijna 2. Echt kiezen voor welzijn om een baby koe te bezwangeren voor je eigen winst. Sorry maar fundamenteel gezien doet een boer het voor eigen portemonnee en niet voor de dieren.

En ja, ik kom uit een melkvee familie. Weet donders goed hoe het er aan toe gaat.

Je kent ons? Aangezien je je oordeel al klaar hebt?
Onze dames kalven pas af als ze 3 jaar zijn. Helaas had de stier vorig jaar een ongeoorloofd bezoekje gebracht aan de jongedames die apart liepen omdat ze nog niet bij de stier mochten. Meneer heeft het gepresteerd om 3 dames zwanger te maken in 1 dag :(
Was nog een leuk klusje om hem uit de wei te krijgen.
Ik ontvang graag je excuses

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:12

Inderdaad Penotti, alles met de mantel der liefde bedekken heeft ervoor gezorgd dat het nu zo slecht gaat met die dieren. Aanpakken!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:16

Ik doelde met boeren mentaliteit eigenlijk vooral op de nuchterheid/minder snel ergens een probleem van in zien. Niet per se dat boeren hun dieren slecht behandelen. Ik ben zelf op de boerderij opgegroeid.

Bij deze ook het verzoek om de discussie eventueel ergens anders voort te zetten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:17

heidy_wilco schreef:
Peuk schreef:
Ik begrijp de reacties. Ik houd heel veel van dieren, maar ik hou ook veel van dit gezinslid. Ik ben bang als ik die keuze maak dat het kan zorgen voor grote ruzie.

Maar aan de reacties te zien zit er niet veel anders op. ;(

:(:) Heel veel sterkte, Je hebt je hart op de juiste plaats.

Ik zou als ik jou was niet anoniem de dierenbescherming bellen. Ik denk dat als jij het anoniem meld, dit gezinslid het nog steeds wel door heeft dat jij het bent. Je kan wel tegen haar zeggen: Ik geef je dit ultimatum (Ga naar de dierenarts voor die tijd en geef je honden de verzorging die een hond moet hebben), als dit niet gebeurd, zie ik geen andere oplossing dan de dierenbescherming erbij halen. Hierbij mag je ook gerust je eigen gevoel erbij pakken.

Dan ben je niet achter haar rug gegaan en heb je haar nog een laatste kans gegeven om het zelf recht te zetten.

Denk dat dit inderdaad de beste oplossing is. Jeuk is gekmakend en dieren hebben zelf geen stem. Die arme honden moeten geholpen worden.

Ik zie een paar keer een fout voorbij komen:
Het 144 en geen 114!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:22

Peuk schreef:
Ik doelde met boeren mentaliteit eigenlijk vooral op de nuchterheid/minder snel ergens een probleem van in zien. Niet per se dat boeren hun dieren slecht behandelen. Ik ben zelf op de boerderij opgegroeid.

Bij deze ook het verzoek om de discussie eventueel ergens anders voort te zetten.

Maar dat is wel hoe het overkomt met je intro en je stuk erna.

En dat is incorrect.

Boeren nuchterheid heeft niks met welzijn te maken.

Ik vind het sneu voor de hond.
Maar als die bij n boer was geweest was het spuitje...

En dat is ook wat het dier nodig heeft.

Houden van is loslaten... En dat kan niet iedereen.
Dus de betreffende persoon heeft hulp nodig

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:31

Prima. Dan hebben we daar een andere mening over. Ik ben in die omgeving opgegroeid en ik deel dezelfde mening als MarlindeRooz. Als je dieren hebt die je als product verkoopt geloof ik dat je een andere kijk hebt op dierenwelzijn. Zoveel mensen, zoveel meningen. Is ook niets mis mee.

In mijn ogen is houden van op tijd naar de dierenarts gaan zodat het beestje een lang leven mag genieten.

Ik ga er zo heen om nog spullen op te halen die er staan en om bij de honden te kijken. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:31

Triest... de gemiddelde boer laat echt geen dier langer met een ontwrichte heup en hele erge jeuk rondlopen als nodig.

Kortom wat er dan ook gebeurd zorg ajb dat die dieren bij een dierenarts komen. Als geld geen issue is vind ik het meer dan schandalig dat dit niet eerder gebeurd is.
Als het mijn familie had geweest dan had ik daar wel ruzie voor over en heus snap wel dat dat heel moeilijk is, maar die dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:34

Jemig jongens, laat het los :') van een mug een olifant maken dit.

Ben je er al uit wat je gaat doen ts?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:34

toch bijzonder dat mijn voorbeelden er helemaal niet toe doen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:38

TS, je familielid gooit het op 'ouderdom' en 'hoort erbij'. Maar mensen gaan toch net zo goed naar de huisarts met ouderdomsklachten? Die gaan toch ook aan de leesbril of het gehoorapparaat als het zonder niet meer gaat? Die laten toch ook een versleten knie vervangen? Maw, je blijft als mens toch ook niet aanmodderen met 'het is de ouderdom' als je er wat aan kunt doen?
Kun je met dat argument nog wat?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:39

Kinke schreef:
toch bijzonder dat mijn voorbeelden er helemaal niet toe doen

Nee...
Je krijgt bijna het idee van "stokken zoeken om mee te slaan"

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:42

Ineke2 schreef:
Triest... de gemiddelde boer laat echt geen dier langer met een ontwrichte heup en hele erge jeuk rondlopen als nodig.

Kortom wat er dan ook gebeurd zorg ajb dat die dieren bij een dierenarts komen. Als geld geen issue is vind ik het meer dan schandalig dat dit niet eerder gebeurd is.
Als het mijn familie had geweest dan had ik daar wel ruzie voor over en heus snap wel dat dat heel moeilijk is, maar die dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen.

Dat zeg ik ook helemaal niemand. :)

Kimbers schreef:
Jemig jongens, laat het los :') van een mug een olifant maken dit.

Ben je er al uit wat je gaat doen ts?

Ja ik ga er zo meteen heen omdat ik daar nog spullen heb liggen. Ik weet dat de persoon weg is maar dan ga ik bellen met de boodschap dat ik spullen kom ophalen. En dat ik wil dat maandag de dierenarts gebeld is, ofwel door mij, ofwel door het gezinslid. Anders neem ik dinsdag contact op met de dierenbescherming.

Ibbel schreef:
TS, je familielid gooit het op 'ouderdom' en 'hoort erbij'. Maar mensen gaan toch net zo goed naar de huisarts met ouderdomsklachten? Die gaan toch ook aan de leesbril of het gehoorapparaat als het zonder niet meer gaat? Die laten toch ook een versleten knie vervangen? Maw, je blijft als mens toch ook niet aanmodderen met 'het is de ouderdom' als je er wat aan kunt doen?
Kun je met dat argument nog wat?

Dank je.

Dat kan ik inderdaad zeker gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:50

TS, je hebt het over gezinslid, wanneer het een gezinslid is ben jij net zo goed verantwoordelijk voor het dierenwelzijn. Of bedoel je hier een familielid cq oud gezinslid?

Peuk schreef:
Er zijn geen financiële problemen, maar gezien de problemen van de oudere hond zal dit gezinslid er dan voor kiezen om haar in te laten slapen. Dit heeft de persoon in kwestie namelijk meerdere keren aangehaald. Er voor kiezen om het beestje op te lappen gaat niet gebeuren dat weet ik zeker. En helaas kan ik dat financieel gezien ook niet dragen als de kosten hoog oplopen.

En is het dier niet beter af met inslapen als wat het nu is?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:54

Ik zou ze denk ik ook de keuze geven, ofwel hun of ik gaan ermee naar de DA, en als de hond niet meer te helpen is dan in laten slapen.
Kwaliteit van leven vind ik belangrijker als kwantiteit, ook voor een dier.

Zou over beide opties niet te praten zijn, ja dan denk ik ook dat ik er verder mee ging.
Niets doen en maar blijven toekijken is geen optie.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:23

Lijkt me een goede stap ts :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:27

144 bellen, enige juiste optie in deze :j Melden kan ook anoniem.
Edit: het liefst je melding aanvullen met foto's van de honden, hoe meer "materiaal" hoe beter de melding te beoordelen is etc.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 06-06-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:28

Maar hoe anoniem is dat als ts de enige die het lot van de honden aantrekt.
Dan is 1+1 snel gemaakt.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:29

Worden de honden niet uitgelaten oid? Dan zien wel meer mensen ze lopen, toch? Zo niet heeft anoniem melden idd weinig zin, maar daar zou ik me dan niet door laten tegenhouden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:31

Nee maar dan zou ik niet anoniem melden maar zo.

Genoeg honden die niet uitgelaten worden als mensen bijvoorbeeld in het buitengebied wonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:49

Liesje1611 schreef:
144 bellen, enige juiste optie in deze :j Melden kan ook anoniem.
Edit: het liefst je melding aanvullen met foto's van de honden, hoe meer "materiaal" hoe beter de melding te beoordelen is etc.

Nope, je kan niet anoniem melden.
Je naam wordt niet genoemd als ze gaan kijken, maar als er een rechtszaak komt tegen de eigenaar dan is je naam wel bekend in de stukken als getuige/melder.