Beestjes, ongedierte bah help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:28

En hou ook in de gaten dat je minstens 2 keer behandeld want de meeste middelen doden de eitjes niet.
Net als met vlooien moet je de cyclus doorbreken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 13:44

Bedankt voor jullie informatie dit is al een stuk meer als dat ik er 123 zelf over kon vinden!

Het hok is net anderhalve maand oud (letterlijk anderhalve maand geleden gebouwd), zou ik echt met kit in de weer moeten gaan?
Verder heb ik als bodembedekker een mix van plospan (zaagsel) russel bedding (fijn stro) en minihemp (hennepvezel), er ligt ook altijd wel een bult hooi in (barn-i kruidenhooi) en ze krijgen regelmatig een pluk versele laga timothy hooi omdat ze het ook leuk vinden om dat klein te knagen.

Ik heb zelf geen tamme vogels, er zitten echter wel nestjes met mussen hier onder de dakpannen, en bovenop het dak bij de schoorsteen zitten vaak kauwtjes. De vorige bewoner van dit huis was werkzaam bij een dierenopvang, er stonden hier in de tuin allerlei hokken en verblijven om wilde vogels op te kunnen vangen.

Hopelijk heb ik hiermee jullie vragen beantwoord, laat anders maar weten! Ik ga nu even de linkjes af, en straks even naar de winkel om wat te halen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:51

Uit wat voor materiaal bestaat het hok?
Ga anders eens met een vel papier of bankpasje door de kleine kiertjes van hout. Daar zitten ze vaak tussen. Als ze er tussen zitten zul je dan vanzelf bloed zien wanneer je het papier of het pasje er doorheen haalt.

En zie je toevallig hier en daar een soort witte stof-achtige substantie liggen? Dat zijn de huidvelletjes van het exoskelet van de luisjes/mijten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 14:11

Het gaat om een terrarium van glas, goede tip die van het bankpasje die kan ik ook mooi gebruiken bij de afwerkingstrips en de schuifruit houders!
Afbeelding

Zou het verstandig zijn om de kast eronder ook helemaal mee te nemen met die omgevingspray? En de vloer, geeft zo'n spray geen schade of kan ik die ook op laminaat gewoon gebruiken?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:21

Dat je een verblijf van glas hebt is wel fijn!

Ik zou de kast ook doen, maar ik ben wel een beetje paranoia met dit soort dingen O:)
Maar ja ze zouden best in de kieren van die kast kunnen gaan zitten. Op de vloer hoeft denk ik niet, en anders zou ik eerst op een klein onopvallend stukje sprayen om te proberen.

Cayenne

Re: Beestjes, ongedierte bah help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:25

Ja, echt zoveel mogelijk meenemen in de omgeving waar je de bloedluis hebt gevonden.
Weet je zeker dat het bij de gerbils vandaan komt en niet van buiten bij de oude vogelspullen?
En kijk vooral 's avonds wanneer het donker is. Overdag houden bloedluizen zich vooral schuil..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 14:30

Ik ben denk ik net zo paranoia Temeraire, ik heb al sinds gisteravond jeuk en ik heb ze niet eens op mij zitten :')

Alle spullen welke te maken hadden met de vogelopvang zijn weg, het huis en de tijd zijn leeg opgeleverd. Ik vermoed daardoor dat de mijten misschien ergens in huis hebben overleefd, of dat het van de wilde vogelnesten vandaan komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:35

Wat bij mijn kippen heel goed werkte is Dasty (verkopen ze volgens mij alleen bij de wibra).
Alle naadjes en kiertjes inspuiten (echt zeiknat), half uurtje in laten werken en naspelen met heet water

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:09

Als het hok anderhalve maand oud is zullen de kitranden wel nog ok zijn. Dan gewoon grondig schoonmaken. Voordeel van alles dat glas of steen is, je het in principe gewoon met heet water kan schoonmaken en dat dat voldoende is. Het probleem zit hem eerder in alles van hout, omdat daar kiertjes inzitten waar ze zich verschuilen.
Dus het kastje zou ik insprayen, de vloer hoeft niet. Terrarium gewoon grondig uitschrobben, en afhankelijk hoeveel / hoe duur je houten huisjes zijn zou ik die in kokend water gooien en dan een nachtje in de vriezer, of gewoon vervangen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:48

Nou de update
Om de spullen in huis te halen ben ik op pad gegaan met mijn scooter, de eerste 2 dierenwinkels hadden niks in huis dus ik moest verder weg om wat te halen. Het begon te regenen en ik was even vergeten dat het na lange droogte dan glad is op de weg, ik ben met scooter en al onderuit gegaan. Niks gebroken maar wel verwond en schade aan alles wat ik droeg plus de scooter zelf.
Ik ben gisteravond door de pijn heen nog bezig geweest, de gerbils zijn behandeld en ze zitten nu tijdelijk in een ander hok in dezelfde kamer (kleiner hok, deze is makkelijker schoonmaken).
Deze spray is het enige dat ik hier in de buurt kon vinden, ik kon niet (letterlijk :')) meer verder om nog een andere dierenwinkel te proberen. Ik heb de gerbils hiermee behandeld en alle kieren hun hok ermee ingesprayd
https://www.gerbilshopqueenies.nl/gezon ... ongedierte

Denken jullie dat dit voldoende is? Anders bestel ik vandaag online nog wat, want rijden kan ik nu even niet meer (lopen eigenlijk ook niet, haha).

Duur ongedierte die bloedluis _O- mijn jas, broek, helm, mijn goede dr. Martens schoenen, alles kapot. Hoe de scooter er aan toe is weet ik nog niet, die is opgehaald en die staat ergens.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:58

Jeetje, je maakt wat mee zeg! Beterschap en wat balen van je scooter!

Je bent goed bezig hoor! Eventueel kun je ook nog eens met bleek schoonmaken. Dat gaat de eitjes niet doden maar de levende luizen worden er ook niet blij van.
Ze zijn wel hardnekkig dus hou goed in de gaten dat je ze niet nog eens tegen komt. Maar zo te horen ben je er vroeg bij :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 00:00

Iets meer als 2 weken verder nu, tijd voor een update en nog een vraag :)

De ochtend na de eerste behandeling heb ik nog 1 bloedluis zien lopen, daarna niet een meer gelukkig. Na een week heb ik het hok opnieuw helemaal gedaan: spray er in, speeltjes en huisjes schoon etc.
Gisteren (start van week 3) heb ik het hok en alle spulletjes nogmaals helemaal gedaan en nu ben ik helemaal niets meer tegen gekomen, nergens meer bloedvlekken, niks nada.

Dan nu mijn vraag aan jullie, wat zouden jullie doen op dit punt. Kan ik beter nog even door gaan met wekelijks het hok en de spullen schoonmaken en behandelen, en ook preventief de gerbils blijven behandelen? Of zou het ook voldoende zijn als ik vanaf nu enkel de gerbils nog een paar keer preventief behandel met een anti parasiet middel? (misschien relevant, ik gebruik nu Beaphar anti parasiet 25 pipetjes, de werkzame stof daarin is ivermectine, dit is volgens de verpakking 4 weken werkzaam).

Reden dat ik het vraag is omdat ik een bestelling wil plaatsen bij de dierenwinkel, en als ik dit nog weken/maanden vol moet houden om van de bloedmijt af te komen dan koop ik de benodigde spullen liever wat groter in.

Nogmaals bedankt dat jullie mee wilden denken, de gerbiltjes voelen zich inmiddels al stukken beter! Dit zijn ze

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:02

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar ken wel andere mensen die ze hebben gehad en ik denk dat ik nog zeker deze zomer zou doorbehandelen. Het gaat ook weer warmer worden en dan zijn ze actiever.
Dan weet je tenminste zeker dat je van het najaar overal vanaf bent.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 00:11

Dankjewel, ik had al een vermoeden maar wou het graag zeker weten, dan doe ik nog wat extra bestellen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:46

Ik gebruik bij de kippen diatomeeënaarde. Werkt super