Overlast katten van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:41

Jessix schreef:
Ga persoonlijk met haar in gesprek, misschien bereik je haar dan beter. Ik zou de kattenharen etc. weg laten maar wel de zorg uiten over je kuikens. Dat wekt wellicht meer sympathie, dierenliefhebbers onder elkaar. ;)

Ik heb zelf 3 hectare grond en nog lopen mijn katten ook wel eens bij beide buren. Ik heb ze gevraagd of ze er last van hebben. De een heeft vissen (en ook 3 katten die op hun beurt ook wel weer bij mij op het terrein komen) en de andere inderdaad kippen en siervogels in de volière. Ze hebben er gelukkig geen last van. Mijn katten hebben geen interesse in de vissen de vogels, ze hebben misschien ook wel genoeg te jagen op hun eigen terrein. Als dat wel zo was geweest dan had ik voor een oplossing moeten zorgen. Ik vind het wel heel fijn om in gesprek te blijven met mijn buren. Heb je ergens last van, vertel het me dan gewoon.

Mijn buurman blijft trouwens wel bij de kuikens als die ze los in zijn tuin laat. Kan ook niet anders, we wonen midden in de bossen. Er zijn roofvogels, vossen en marters. Voor de rest van de dag heeft hij een grote ren waar ze veilig in zijn. Ik heb zelf vroeger ook kippen gehad en (valk)parkieten. Daar hebben de katten nooit achteraan gezeten. Ook niet als ze los waren.

Ik hoop dat je er uit komt met je buurvrouw.

Dat is ook de beste manier, zeker ook om de lucht open te houden onderling, alleen sommige mensen zijn nu eenmaal niet voor rede vatbaar, willen het niet zien, mijn kat loopt vrij rond omdat het een kat is, mijn hond blaft omdat hij waaks is, mijn haan kraait omdat hij niet beter weet, zo kan je oneindig doorgaan. Het feit blijft dat het jouw huisdier is en dus jouw verantwoording waar een ander geen overlast van hoeft te hebben.

Dimphyl

Re: Overlast katten van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:00

Voor iedereen die dit al aan de hand heeft gehad of er een mening over heeft, wie heeft er ooit met wijkagent / handhaving / politie over gesproken?

Lijkt mij toch dat als buurvrouw echt niks wil aanpassen, er onder mom van vernieling of wat dan ook wel iets mogelijk moet zijn??

Ben wel benieuwd. Onze katten bleven tot nu toe netjes in de tuin maar de stoerste heeft nu door hoe hij over de schutting kan (dit heeft 1.5 jaar geduurd :+ ) dus wil tzt wel iets aan de schutting doen.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:02

MaiNat schreef:
Ik zou een schrikdraad apparaat kopen en de tuin en helemaal met een stroomdraadje bevestigen. Geen kat die er dan meer inkomt. Ik denk niet dat er een andere oplossing is hiervoor.

Wij hebben een stroomdraad in de tuin, zit aan de bovenkant van de schutting. Om onze katten in de tuin te houden, niet zozeer om andere katten eruit te houden, dat maakt me niks uit. Maar nu hebben we een sukkelige buurtkat die steeds vergeet dat er een stroomdraad hangt, zich het apezuur schrikt van de klap die hij krijgt als hij over de schutting onze tuin in gaat en er vervolgens niet meer uit durft. Dan heb je een soort kattenval ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:16

Dimphyl schreef:
Voor iedereen die dit al aan de hand heeft gehad of er een mening over heeft, wie heeft er ooit met wijkagent / handhaving / politie over gesproken?

Mijn ervaring is dat zij niets doen, dit inzake met zwaar vuurwerk afgooien buiten oud en nieuw om, vuurwerk gooien op het dak van de stallen, carbid afschieten met de ballen richting de paarden. Bij ons praten ze zo en bij de buren praten ze ook weer net zo hard mee (hoorde ze praten aan de andere kant van de schutting), echt tot een oplossing ga je niet komen op die manier. Ze hebben liever dat je het zelf oplost onderling.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:18

Kattenschrik poeder van de Action is het enige wat écht werkt. (Kost 2 euro)
Door de geur word je zelf ook even tijdelijk verjaagd, maar effectief is het zeker.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:28

KimD schreef:
Of de buurvrouw appen met "Prima, dan los ik het op mijn manier op met jouw katten!" Dat kan ze interpreteren zoals ze wilt maar het zou zomaar eens kunnen helpen.

Wij hebben onze eigen katten ook in een ren, ik wil niet dat ze overlast bezorgen. Katten die ons overlast bezorgen zijn vrij spel voor de honden, sommige domme katten komen nog wel eens terug maar over het algemeen blijven ze dan wel uit onze tuin.

Ik zou er echt niet van gediend zijn die vreemde katten in de tuin, ik zou dan ook zeer zeker maatregelen nemen. Als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks.

Straks of morgen liggen katten omver gereden op straat is TS het geweest. :')
Ik krijg nu een ingeving van sate prikkers en prikkeldraad :')

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:00

Écht precies hetzelfde gehad en eenzelfde reactie.... tot drie keer een kat terug gebracht welke in de tuin zat achter de (kriel) kippen aan.

Totdat ze idd een van de kippen te pakken hadden gehad welke het niet heeft overleefd. Reactie van de buren was even lauwtjes als eerder... dat is de natuur en katten hebben zwerfrecht.

Mijn vriend is toen zo kwaad/ordinair/dit staan jouw katten te wachten... geworden dat zij zelf 3 dagen later schrikdraad hebben gespannen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:07

S(hoot)S(hovel)S(ilence)
}>

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:12

Maiske schreef:
. Reactie van de buren was even lauwtjes als eerder... dat is de natuur en katten hebben zwerfrecht.

Ik begrijp dus echt niet hoe zoiets in iemand opkomt. De natuur? Katten zijn huisdieren, niets natuurlijks aan. Katten hebben "zwerfrecht"? Waar halen ze de brutale onzin vandaan. Geen enkele dierhouder haalt het zich in zijn hoofd zich het recht toe te eigenen iedereen om zich heen overlast te bezorgen buiten katteneigenaren.
Waar komt die rare status toch vandaan?
Probeer dat maar eens met je honden; 5 schapen dood gebeten? Tsja, de natuur hè, mijn honden hebben zwerfrecht.....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:13

Katten achterin een busje zetten en 200 km verderop weer loslaten is denk ik de enige echt werkende blijvende optie .
Maar of dat nou zo’n strak plan is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:21

little_birdy schreef:
Katten achterin een busje zetten en 200 km verderop weer loslaten is denk ik de enige echt werkende blijvende optie .
of het dierenasiel/ambulance of wat dan ook bellen. Mogen ze hun kat gaan halen :Y)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:29

Kuggur schreef:
Maiske schreef:
. Reactie van de buren was even lauwtjes als eerder... dat is de natuur en katten hebben zwerfrecht.

Ik begrijp dus echt niet hoe zoiets in iemand opkomt. De natuur? Katten zijn huisdieren, niets natuurlijks aan. Katten hebben "zwerfrecht"? Waar halen ze de brutale onzin vandaan. Geen enkele dierhouder haalt het zich in zijn hoofd zich het recht toe te eigenen iedereen om zich heen overlast te bezorgen buiten katteneigenaren.
Waar komt die rare status toch vandaan?
Probeer dat maar eens met je honden; 5 schapen dood gebeten? Tsja, de natuur hè, mijn honden hebben zwerfrecht.....

mee eens

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:30

_lauraaa_ schreef:
little_birdy schreef:
of het dierenasiel/ambulance of wat dan ook bellen. Mogen ze hun kat gaan halen :Y)

Volgens mij kost dit tegenwoordig geld.
Brengen bedoel ik dan.
Ik denk dat deze optie iets teveel werd gedaan :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:31

_lauraaa_ schreef:
little_birdy schreef:

die nemen echt niet zomaar katten mee hoor, helemaal niet als ze ook gechipt zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:16

Het is de omgekeerde wereld maar als de buren de katten niet in hun tuin willen houden dan zal je er zelf wat aan moeten doen om ze eruit te houden.
Voordeel: dan heb je meteen bescherming tegen evt andere buurtkatten.
Dat je alleen de buurtkatten in je tuin ziet betekend niet dat er niet meer zijn of kunnen komen.

Houden zo je buren hun katten binnen, denk jij dat je kippen veilig zijn en worden ze door een andere buurtkat vermoord....

Kan je beter maar voor zijn. Zou stroomdraad langs de schutting maken met een stroomapparaat.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:18

Maar wat zou je eigenlijk willen dat je buurvrouw nu doet?
Haar reactie is erg jammer natuurlijk, misschien dat het in een gewoon gesprek wat beter gaat?

Maar ben wel erg benieuwd wat je van haar verwacht dat ze moet doen :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:04

Super vervelend dat je buren zich zo opstellen zeg! Ze geven dan blijkbaar ook niet echt om hun dieren, als ze het aan een ander laten om de overlast op te lossen. Niet alle mensen zijn daarin zo diervriendelijk...
Ik weet niet hoe groot je tuin is en of het eenvoudig dicht is te maken? Anders de kippetjes in een mooie ren? Zijn echt mooie verkrijgbaar tegenwoordig en als je met een budget zit, is er vaak op marktplaats ook veel moois te vinden :j Zo zijn wij ook aan onze ren gekomen. We hebben momenteel ook weer kuikentjes, maar die zijn pas net uit het ei en dus nog binnen onder de lamp. (En uit de buurt van katten) Over een tijdje gaan ze wel naar buiten en dan dus in die ren. Ons erf is veel te groot om af te zetten en we zitten aan een drukke weg, dus los kan helaas niet. Onze grote kippen hebben wel een afgezet stuk tuin, maar die zijn van normaal formaat en hebben dus geen last van katten. (Zijn kortgewiekt, dus kunnen ook achter een vrij lage omheining blijven)
Ik heb hier ook wat katten van buren die zo'n beetje kind aan huis zijn... zelfs zo erg, dat eentje gewoon tegelijk met mij thuis komt zodra hij mijn auto hoort :+ maar ik heb er dus geen overlast van. Ik help de buurvrouw zelfs als hij een teek of iets heeft, of als ie medicijnen moet, want ze is zelf een beetje bang voor hem :+ weet ook niet waarom, want het is een schat van een dier. We appen dan ook gewoon over en weer als er wat met m is, dus die kat heeft t mooi voor elkaar zo haha.

Mijn ouders hebben wel eens problemen gehad met een kat van hun buren. Ze wonen buitenaf op de boerderij en hadden steeds de kat van de buren in de paardenstal zitten. Opzich geen probleem, er zijn wel eens vaker aanlopers en die laten ze gewoon rondlopen, maar deze is een rasechte vechtersbaas (heeft zijn zaakje nog compleet, maar is zn staart al wel eens kwijtgeraakt en ziet er best frommelig uit door het vele vechten :x ), dus hun eigen twee (wel ex-)katers durfden niet meer in de schuur te komen.. (terwijl een van die twee echt een beer van een kat is, als hij wilde was hij de baas van de wijde omgeving daar, maar dat is dus een dikke schijtert haha) Dat was dus wel een probleem, omdat hun eten daar staat. Ze hebben ze een tijd lang in de schuur vd boerderij gevoerd, maar toen kwam die kat ook daar -O-
Toen op gegeven moment met de buren, die gelukkig wel wilden meedenken, afgesproken dat ze steeds zouden bellen als hij er weer was. Dan zouden zij hem ophalen en elke keer proberen zo lang mogelijk bij hun binnen te houden. Na een flink aantal keren ophalen, is hij niet meer terug gekomen. Hij zit nog wel eens halverwege aan het weggetje, maar verder komt ie niet.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 22:54

Wat ik precies wil dat ze doen was een beetje afhankelijk van de reactie die ik kreeg. Zo heb ik voorgesteld om de katten bij huis te houden. Dan weet je zeker dat wij en ook andere buren er geen last van hebben. Of in het geval dat ze dat sowieso niet ging doen, bijvoorbeeld de kosten verdelen voor een bepaalde anti kat apparaat/plant/omheining. Nu heeft ze in haar laatste berichtje aangegeven dat ik zelf wat moet regelen om de tuin te beschermen, nog steeds geen oplossing geven voor de poep in de voortuin. Want dat kunnen ook andere buurtkatten zijn. Dat klopt, dat weten we ook niet. Maar weet wel zeker dat de hare achter onze kippen aanvliegen.

Ik had misschien gehoopt dat ik nog ergens een poot heb om op te staan door middel van inschakeling van de wijkagent bijvoorbeeld. Maar zo te horen komen mensen met loslopende katten er gewoon mee weg als ze zelf niks willen aanpassen. Erg jammer..

De tuin is dus in principe dicht want de kippen kunnen niet weg. Volgens mij gaat de kat langs een schutting die eindigt bij de sloot, daar kruipt ie omheen. En een hek met klimop waar die ergens langs of over gaat. Dus bescherming is niet even makkelijk gedaan en een stroomdraad bij die klimop is ook een beetje lastig. Maar blijkbaar sta ik er alleen voor, want deze mensen leggen hun katten overlast niet als hun probleem. Even goed toch blij om te lezen dat sommige mensen wel hun verantwoording nemen voor hun dieren!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:13

Mijn ouders hebben van die draaiende rollen tegen de bovenkant van de schutting aan zodat de katten niet uit de tuin kunnen. Dat werkt echt supergoed!
Jammer dat je buren niet meewerken :\

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:14

Misschien een kinder schepje nemen en de poep over gooien ? :o?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:16

Daar krijg je alleen maar ruzie van en TS kan ook niet aantonen dat de poep van de buurkatten is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:01

Ik gooide de poep van de hond van de buren wel terug over de heg, of ze er nu bij stonden of niet, van hun hond dus krijgen ze het met alle liefde van me terug. Ben niet van plan om het om me oren heen gezwiept te krijgen tijdens het gras maaien of elke keer de maaier te moeten schoonmaken of alles uit het profiel van mijn schoenen te peuteren omdat een ander zo makkelijk is. Zij makkelijk ik ook makkelijk. Soms is dat de enige taal die dat soort mensen snappen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:15

Ik kan er ook niet bij.. iemand schaft een kat aan maar het is niet haar verantwoordelijkheid? Wel een dier nemen maar er verder geen moeite voor willen doen.
Zo begrijp ik het ook niet als katteneigenaren geen kattenbak hebben.. ze doen het maar buiten.. Ja fijn! In andermans tuin.

Hier 1x een vreemde kat in de tuin gehad die toch over het stroomdraad gekomen was. Die kat was zo ontzettend in paniek, ik heb hem nooit meer teruggezien..
Ik moet wel zeggen dat we hem eerst de tuin even doorgejaagd hebben zodat hij echt voelde dat hij in de val zat.

Mijn vriend had een volière destijds en alles was in paniek.

Wij hebben ook stroom op de tuin maar dat is ook wel een investering hoor.. Ik zou toch vragen of ze er aan mee wil betalen. Evt eerst uitzoeken in hoeverre je daarbij in je recht staat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:17

In ons vorige huis hadden we ook erge katten overlast. Beest gevangen, geplastificeerde kaartje aan de halsband maken met verzoek contact op te nemen hielp niet. Ik wist niet van wie die kat was.
Debk dat er een keer of 6 een kaartje aan heeft gehangen.

En toen nam ik kippen... Geen kriek maar grote. Mijn kippies liepen los door de tuin. Echter waren ze ook nogal territoriaal...
De kat eigenaar wist ineens mijn huis wel te vinden toen zijn kat gegrepen was door mijn kippen. Weet niet meer of hij nou wilde dat ik de hele dierenarts rekening betaalde of alleen een deel :')

Mijn advies zou dan ook zijn; neem grotere kippen, enndan een ras wat agressiever is.
Onze kippen waren voor ons (en de directe buren, waar ze ook in de tuin liepen) super lief en aaibaar. Alleen katten... daar gingen ze echt op af als serial kippers

In dit huis hebben we geen kippen, maar ook geen katten overlast meer. Er zijn er 3 in de tuin geweest, die zijn alle 3 in een doorgedreven zodat ze klem stonden en de spui er vol op. Goed nat geworden en nooit meer terug gekomen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:47

Mijn haan komt tot boven mijn knie,een flinke brahma,maar echt niet dat hij een kat wat doet. Mijn krielhaantje is juist veel feller als het op zijn dame's aan komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit een kat naar een kip wat heb zien doen. Heb wel eens een buurt kat slapend in een legnest gevonden.Is wel warm natuurlijk.