Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:13

Nieuwe volgers <3

Jullie zijn helden.
Vleermuizen worden hier al goed onderzocht en beschermd. Zij zitten in de bunker van het Unesco monument. Zij wel. De rest niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:39

Hier dit jaar al 2 verschillende uilenjongen gered

.Afbeelding

Eerst vond ik deze in een hoek van onze hangar op de grond.2 steenuiljongen. Zijn naar de opvang, zagen er een week later al zo uit:

Afbeelding

Eens volwassen worden ze dan hier terug uitgezet.

5 dagen later vond ik 2 dode kerkuilbaby’s op de grond, de ouders zitten al jaren op de isolatie, ( elk jaar jongen).
paar maanden terug een kerkuilbak gehangen.
De dame van de kerkuilwerking is diezelfde dag nog gekomen en toen ze aankwam was er ondertussen nog een uit het nest gevallen, die was wel ok en zat naast zijn dode broer, daarna op zoek gegaan op de isolatie en nog 2 jongen gevonden.
Daarna het 3-tal in de bak geplaatst( waar de papa in zat op dat moment),en nu, een kleine week later, doen ze het goed!

Een van de dode jongen.... zonde...
Afbeelding

Levende jong die op de grond bij broer zat
Afbeelding

2 jongen van op de isolatie
Afbeelding

En het trio veilig en wel in hun bak( waar ze dus niet meer uit kunnen vallen en niet meer gebakken worden door de hitte)
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 20:48

Zalig. Wat mooi.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:48

Misschien dat je hier wat mee kan? er staan ook wat links in met wat voor stappen je zou kunnen ondernemen als je denkt dat ze nesten gaan verstoren, misschien kan je via hun ook wel meer informatie of hulp krijgen?
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... met-kappen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:54

janouk schreef:
[

Als je een keer iemand mee wil hebben met foto's maken, die ook nog een (royaal) bovengemiddelde kennis van de Nederlandse natuur heeft, stuur maar ff pb...

(plant, dier, insect, waterleven etc)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:56

Mussen, vleermuizen en ransuilen zijn iig beschermd. Een vleermuisonderzoek moet in mei en oktober worden gedaan. Een ecologisch adviesbureau moet de flora en fauna inventariseren. Maar vaak zijn ze op de hand van de opdrachtgever.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:09

Voor uilenliefhebbers: https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/steenuil

Webcams op een nestkast Steenuilen, die hopelijk één dezer dagen uitvliegen.

Succes janouk met je ‘strijd’, wat ontzettend denigrerend ben je weg gezet. Dan zouden ze aan mij ook een slechte hebben! Hopelijk kun je nog lang genieten zonder gedoe van de uilen!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:17

De Flora en faunawet bestaat al sinds 2017 niet meer is nu de Wet natuurbescherming waar de provincie het bevoegd gezag over is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:19

Ik lees mee, ontzettend goed van je.
Wel minder voor de economie maar goed :D

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:26

Niello schreef:
Mussen, vleermuizen en ransuilen zijn iig beschermd. Een vleermuisonderzoek moet in mei en oktober worden gedaan. Een ecologisch adviesbureau moet de flora en fauna inventariseren. Maar vaak zijn ze op de hand van de opdrachtgever.

Ze kunnen wel op de hand zijn van de opdrachtgever maar deze rapporten worden natuurlijk wel getoetst. Uilen zijn beschermd en er zou dus een ontheffing aangevraagd moeten worden bij provincie Noord-Holland. De provincie heeft deze taken gemandateerd aan de omgevingsdienst Noord-Holland Noord.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:30

In de Haarlemmermeer zijn heel veel dieren.

Ik woon aan de rand van de Venneperhout.

Gezien; wezel, fazanten, vleermuizen, groene specht, bonte specht, puttertjes, groenlingen, buizerd,torenvalken, diverse soorten eenden, koolmees, pimpelmees, koekoek, diverse soorten duiven, hazen, aalscholvers, vinken, ijsvogel, reiger, wite reiger, ooievaars, boomkruiper, lepelaars, uilen, meeuwen, ekster, scholeksters, kauwen, kraaien, gaai, mussen, halsbandparkieten, zwaluwen, kievit, koekoek, zwanen, ganzen, merels, spreeuwen, kwikstaart en nog wat voor mij onbekende vogels.

Kan ik je helpen? Ik wil best ook een brief schrijven.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:34

corinec schreef:
Niello schreef:

Ze kunnen wel op de hand zijn van de opdrachtgever maar deze rapporten worden natuurlijk wel getoetst. Uilen zijn beschermd en er zou dus een ontheffing aangevraagd moeten worden bij provincie Noord-Holland. De provincie heeft deze taken gemandateerd aan de omgevingsdienst Noord-Holland Noord.

Ik weet uit ervaring dat er vaak soorten "vergeten" worden. Hier hadden ze zgn. Een buizerdnest niet gezien en toen zeiden ze weer dat het niet in gebruik Was, terwijl ik dagelijks de buizerds erheen zagen vliegen. Verder nog meer trucjes meegemaakt.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:37

Overheden vinden het heel vervelend als iemand opkomt voor de flora en fauna. Terwijl dit eigenlijk anders moet zijn.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:43

Niello schreef:
Overheden vinden het heel vervelend als iemand opkomt voor de flora en fauna. Terwijl dit eigenlijk anders moet zijn.

Denk dat het er ook aan ligt waarom iemand op komt voor de flora en fauna zijn vaak genoeg achterliggende oorzaken zoals burenruzies.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:56

corinec schreef:
Niello schreef:

Denk dat het er ook aan ligt waarom iemand op komt voor de flora en fauna zijn vaak genoeg achterliggende oorzaken zoals burenruzies.

Nou vaak komt het overheden niet zo uit omdat het hun (bouw)plannen dwarsboomt. Maar wat de reden ook is , men dient gewoon rekening te houden met beschermde soorten. Hier een gemeente die een beschermd buizerdnest wat in gebruik Was, zaterdags om 5u 's ochtends weghaalde. En kan nog wel een paar voorbeelden noemen helaas.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 10:30

Sniper en Betty aan het chillen in de appelboom

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:23

Ik moet zo ontzettend lachen om al je insta foto's.
Géén dier te bekennen hé daar? 8)7

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 15:36

Anoniem schreef:
Ik moet zo ontzettend lachen om al je insta foto's.
Géén dier te bekennen hé daar? 8)7

Nee...............heel stil hier. Echt Fauna arm. Dit is de oogst van 3 dagen foto's maken. En dan mis ik nog veel, omdat ze sneller zijn dan ik. haha ik had zo'n schattig driftig winterkoninkje voor mijn camera, krijg ik de instelling niet snel genoeg goed.

Dat natuurfotografie is echt wel een vak. Veel te leren. En vooral geduld, heel veel geduld.
Dan zijn paarden fotograferen toch gemakkelijker: rammelen met een bakje brokken en ze doen alles voor me. ~~}>

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 19:17

Weer wat geleerd over de uil
E. De nek van een uil telt 14 nekwervels

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:44

Wat een ontzettend leuk en leerzaam topic.

Wat ben jij een fantastisch mens! Ga zo door!!

Vreselijk dat de natuur altijd maar weer moet wijken. Het is juist genieten al die dieren om ons heen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:55

Geen sportstand op je camera?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:59

zigranta schreef:
Geen sportstand op je camera?

Ja. Maar ik fotografeer meestal handmatig. Voor dit doel toch maar vaker op sportstand zetten

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:45

Sniper en Betty :') _O-

Wat een leuk topic, hopelijk bedenken ze zich!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:10

Ik moet vaak aan jouw situatie denken ... Ik zou het vreselijk vinden als zoveel fauna moet wijken voor het bestemmingsplan. Kunnen 'we'/ik iets doen om je te steunen in de strijd tegen het bestemmingsplan? Ik zou bijvoorbeeld wel een petitie willen tekenen, maar technisch gezien woon ik niet in de buurt, dus belanghebbende zal ik dan wel niet zijn...
Ik ben je instagram al gaan volgen en ik like alle foto's. (En mag ik zodra de corona voorbij is een middagje fauna komen spotten in de achtertuin? ;) (grapje) )

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 18:28

@gaby je bent van harte welkom hoor om fauna te spotten en ponys poetsen :D

Heel lief aanbod voor steun. Op dit moment nog niet nodig. Maar misschien in de toekomst wel.

Er is van alles aan de hand inmiddels :D in het gebied. Ik word sinds de instagram account door verschillende partijen benaderd. Voor - en tegenstanders. Zelfs de projectontwikkelaar zie ik bij de volgers. ~~}>
Ik ben aan het inventarisren om te zien waar de kansen liggen voor samenwerking.
Ik probeer te doorgronden waar ieders geheime agenda's liggen. Want mijn doel is ruimte te behouden voor de wilde dieren hier. Nu en op langere termijn. En dan alle dieren.
Ik ben me aan het inlezen in alle wetten en regels. Door de beschermde dieren te verdedigen, kunnen ook de onbeschermde dieren profiteren. Dus nu bezig in het. Boek Uilenvlucht om te leren wat uilen nodig hebben.

Ineens zijn er allemaal onderzoekers actief in het gebied. }> O:)

Deze vrouw heeft een missie }:). Website domein ook alvast l geclaimd hahah je weet maar nooit. Is het domein alvast voor mij.

Vooralsnog ben ik insta aan het vullen met de dieren die ik kan vast leggen.