Hoe bescherm ik mijn fruitschaal tegen de kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:05

Hilarisch :') helaas geen oplossing hier, ik stond namelijk gister ook heel raar te kijken toen onze kat een open gesneden limoen aan het aflebberen was

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:06

Oh jeee, ik ga dit niet aan onze kat laten zien, want die eet ook echt werkelijk waar alles. Maar het fruit laat die (gelukkig) tot nu toe staan. Komkommer is ie zot op, (gekookte) eieren kan ie ook prima veroberen, yoghurt/vla/melk zijn favorieten. En vooral boontjes gaan er ook prima in! Oh en brood is ook niet veilig.

Wij grappen altijd dat ie toen ie klein was heel veel honger heeft gehad, hij is bij ons aan komen lopen toen ie een week of 15 was.

Bij ons weten we dus ondertussen ook dat we geen eten moeten laten liggen. Groente ligt hier eigenlijk standaard in de koelkast, maar fruit ligt wel in de schaal. Zo'n stolp tegen mugjes is inderdaad wel een idee, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze die er ook wel met wat werk af kunnen halen...

Bij ons mag ie ook niet alleen in de keuken als er niemand thuis is, zodat er altijd toezicht is, en ie eventueel een spray van de plantenspuit kan krijgen. Maar daar geeft ie ook niet zoveel om, een keer schudden en likken en het is weer klaar :')

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:08

Ricie schreef:
Verschrikkelijk, kat heeft denk ik een te kort aan opvoeding _O-

Zonder grappen, is er onlangs iets veranderd in huis of voeding? Hoe lang doet hij dit al? Is dit ineens ontstaan of altijd al geweest?

Thanks voor het meedenken! In huis is er niks veranderd, in de voeding ook niet. Ibel, de andere kat, heeft heftige omgevings- en voedsel allergieën dus daar proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden. Dit voer is een van de weinige dingen die hij erg goed verdraagt. Om meesnoepen te voorkomen voeren we het liefst 1 soort voer.

Brum heeft altijd wel een voorliefde gehad voor groenvoer, maar het extremere (bijna dagelijks) eten is sinds een paar maanden. Ik ga nog eens hard nadenken of er toen misschien een verandering is geweest..

oomens

Re: Hoe bescherm ik mijn fruitschaal tegen de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:09

Heb je al geprobeerd mandarijnen in te zetten?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:12

Maureen95 schreef:
Zoals Gracezellaa al aangeeft is een deksel misschien handig. Hier is er een voorbeeld van:

https://www.google.com/search?q=fruitsc ... KMFyWg5j8M

Verder zou ik tijdens het eten een plantenspuit naast je neerzetten. Wanneer je kat om eten gaat bedelen of op je tafel springt gewoon even een spuit zijn kant op. Je kan natuurlijk ook je stem gebruiken als je liever geen plantenspuit gebruikt :)

Brum heeft niet zo'n schrik voor water, in tegendeel. Dit is zo'n exemplaar die graag mee doucht enzo...

Ik vind het serieus moeilijk om deze kat op te voeden (kan dat nog als ze 5 zijn? :+ ). Vooral omdat hij doof is en ik hem geen hartverzakking wil geven. Als hij namelijk sporadisch wel eens op het aanrecht/eettafel zit als we binnenkomen en hij ziet ons pas op het laatste moment, dan springt hij een meter de lucht in en moet daar echt van bijkomen.. Dat vind ik weer zielig :')

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:16

Denk maar zo 1 kg groente is goed koper dan 1 kg kattevoer .Ik denk dat het enigste wat helpt is tezorgen dat hij er niet bij kan komen.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:16

Deed me hieraan denken :=
Afbeelding

Verder vind ik deze reactie het herhalen waard (want zelf kom ik niet verder dan voedsel verstoppen in een keukenkastje dat je dicht kan maken):
ellepel schreef:
je noemt het pica.
op google vind je wel meer info.
wij hadden er vroeger eentje, dat was een siamees.
schijnt dat bepaalde rassen er aanleg voor hebben?
daar hielp het om die een bot te geven ( uiteraard geschikt voor katten)of eendagskuikens te eten
:j
kijk in elk geval of er een tekort kan zijn,desnoods aan vitamines, maar dat kan ook een tekort aan vezel zijn.
dan is groffer voer of een grotere brok soms ook nog aan te raden.
en verder dus toch de boel maar op gaan ruimen denk ik ?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:19

Wat een figuur joh, vooral die peper :') Mijn vorige kat jatte altijd de bonen uit de chilli... Zoals eerder genoemd zou een eiermand kunnen werken. Of zo'n anti vliegen/wespen koepeltje maar die zou je dan wel ergens aan vast moeten maken. Anders wipt ie hem er zo af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:22

_O- _O- Ik heb ook 2 zulke exemplaren !
Alles wat ik eet, eten zij ook. Het liefst gejat uit mijn bord :Y)
De rest kunnen ze niet bij. Ik zet geen fruitschaal ... :')

Biefstuk en americain blieven de dames ook niet. :=

Ik drink graag citroensap, dus komen ze aan de uitgeperste citroen likken. Maar dat is echt geen succes :))

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 13:33

silverdapple schreef:
Deed me hieraan denken :=
[ Afbeelding ]

Verder vind ik deze reactie het herhalen waard (want zelf kom ik niet verder dan voedsel verstoppen in een keukenkastje dat je dicht kan maken):
ellepel schreef:
je noemt het pica.
op google vind je wel meer info.
wij hadden er vroeger eentje, dat was een siamees.
schijnt dat bepaalde rassen er aanleg voor hebben?
daar hielp het om die een bot te geven ( uiteraard geschikt voor katten)of eendagskuikens te eten
:j
kijk in elk geval of er een tekort kan zijn,desnoods aan vitamines, maar dat kan ook een tekort aan vezel zijn.
dan is groffer voer of een grotere brok soms ook nog aan te raden.
en verder dus toch de boel maar op gaan ruimen denk ik ?

Bedankt voor het herhalen van deze reactie. Ik ga hier zeker verder naar kijken, had er nog nooit van gehoord. Heb wel veel gegoogled, maar verder dan 'verboden groenten' kwam ik niet echt.

Die foto van jou :')

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:14

Een van mijn katten is ook 'vegetarisch', als ik kipfilet sta te snijden bedelt de een om een stukje kip, en de andere is blij met een handje rucola. Van nature eten katten bijv gras om de haarballen mee uit te kunnen kotsen.

Let je wel op dat sommige groentes en fruit giftig zijn voor katten? Bijv rauwe spersiebonen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:30

Ik denk echt dat we nog heel weinig weten van katten en men nog heel erg vasthoudt aan wat we vroeger dachten.

Onze vorige rooie at niet echt van het fruit, maar zette overal zijn tanden in. Ik heb dus meerdere appels gegeten met een klein gaatje waar ik niet van wist dat hij dat gedaan had.
Op een gegeven moment had ik appels in een zak klaarliggen en zag ik hem dwars door de zak heen bijten. We hadden in dat huis een koelkast waar je groente en fruit goed kon bwaren, dus dat maar gedaan. En in de fruitschaal ongepelde noten :)

Nu hebben we ook een witte dove en die eet graag planten, maar sloopt ook plastic van de raam sluitingen. Moet er allemaal nog uit met verbouwen, maar moet wel stoppen. En het gekke is dat ze helemaal niet heel agressief speelt bijvoorbeeld. Ze zet nooit haar tanden echt ergens in.

Zowel zij als onze zwarte zijn totaal niet bang voor water. De zwarte gaat zelfs onder een straal. Verder vinden ze eigenlijk niks eng. Heb weleens geprobeerd ergens mee te wapperen, maar ze kijken alleen heel stom.

Onze honden hebben van die kunststof kauw botjes die "veilig" zijn. Daar zag ik de witte ook op kauwen. Tja.......Moet ze maar doen dan. Heb inmiddels zoveel speelgoed liggen waar ze amper wat mee doen.

Onze honden eten ook weleens gras, maar spugen echt nooit. Je zou voor je kat ook kattengras neer kunnen zetten bijvoorbeeld?

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:39

Hahaha wat een gekke eetgewoontes heeft je kat _O-
Wij hebben hier ook een witte half dove kat, die ontzettend gek is op pinda's, noten en bijten op kerstverlichting draadjes :') . Beide katten vinden mandarijn echt verschrikkelijk vies, zelfs als ze er alleen maar aan ruiken. Wie weet helpt het om stukjes mandarijn in je fruitschaal te leggen haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:45

Onze katten mogen zeker niet op het aanrecht komen, kan daar alles laten staan en ze blijven er af. Heb er wel een keer eentje gehad die het telkens weer probeerde en daar om heb ik van dat smerige antinagelbijt spul op iets gesmeerd wat hij lekker vond, in de avond op het aanrecht gelegd en hij was genezen. Misschien toeval maar heb hem nooit weer betrapt op het aanrecht.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:53

Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat dit topic geen grap is en ik dus niet de enige ben met zo'n kat..ook dezelfde ervaringen met veggie'vlees' en 'echt' vlees. :D _/-\o_ *\o/*

Mijn kat was als enige uit het nest wel het kleinste, naderhand bleek dit omdat ze een open gehemelte heeft die net op het randje van gesloten was, waardoor ze net levensvatbaar bleek te zijn qua toekomst. Volgens de DA eet ze dus geen vlees omdat dit zou plakken aan het gehemelte.

Ps: komkommer, aubergine en courgettes zijn ook mijn kat haar favoriet :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 14:55

Wij hebben hier standaard potjes met kattengras staan en sindsdien laten ze de planten met rust maar ook het brood wat wel eens op de aanrecht ligt. Ook staat er hier rustig een schaal met fruit. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:09

Hier nog een kat die groentes eet! Meestal zit ze op haar eigen stoel aan tafel tijdens het eten! :') En als je haar weg stuurt begint ze te grommen! Gelukkig doet ze niet wat jou kat doet dus ik heb geen tips! :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:18

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:22

Wat er al gezegd is : Pica...
of even constant honger... als hij 2 x daags 25gr krijgt
Of heb ik overlezen en er staan brokjes onbeperkt ?

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:14

sasja0705 schreef:
Wat er al gezegd is : Pica...
of even constant honger... als hij 2 x daags 25gr krijgt
Of heb ik overlezen en er staan brokjes onbeperkt ?

Deze hoeveelheid zou genoeg moeten zijn voor zijn gewicht. Als we meer geven dan wordt hij ook echt wel te zwaar.

Pica heb ik opgezocht en twijfel ik aan hoor. Dat gaat voornamelijk over niet-eetbare dingen. Groenten en fruit zijn natuurlijk prima eetbaar ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:38

Totaal anders, maar wij namen een kat van 9jr over. Super lief, dus alles prima. Ik lust geen slagroom, maar we hadden hem een half jaar toen mijn man het kerstpakket kreeg. Daar zat in zo een kant en klare bus en wafels.
Dus mijn man pakt die bus, haalt de dop eraf en begint te spuiten. Die kat komt als een gek aanrennen en mauwen en koppies geven. Die wist dus duidelijk wat een slagroom bus was :)

En onze zwarte weet precies wanneer we een bakje vla op hebben. Hij laat je eten, maar als je klaar bent komt hij aanrennen en wil een likje. We geven echt een miniscuul beetje voor het idee

Onze laatste rooie zette echt alleen zijn tanden in de appels, maar at het niet. Hij kon de tuin met gras in, maar at nooit gras.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:44

OMG een vegapoes!

Ik denk, zo lang hij gezond is.. lekker laten eten. En wat ie niet mag opbergen. In een gesloten aardappelkistje ofzo.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:43

Ik had dus een kat die speciaal de koelkast open maakte om de komkommers te stelen _O- Ook appels en druiven (pitloos!) waren geliefd.
We hebben jarenlang een zware houten stoel met een dikke berg oud papier op voor de koelkast moeten zetten. Owee als we het een keer vergaten terug te schuiven, daar werd meteen misbruik van gemaakt #)

De andere oplossing die ook goed werkte, was een kinderslot van de ikea. Je raakt er aan gewend :=
Alternatieve oplossing: fruitmand op z'n kop zetten?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:46

Helaas niet echt tips (al zouden afsluitbare bakjes wel een goede oplossing kunnen zijn), maar ik zie dubbel _O- Wat lijkt die op mijn poes!
Hier sinds een paar weken ook een super lieve witte poes in huis (en doof). 7 jaar oud. En kan ook niks op tafel laten liggen of mevrouw zit toch elke keer te kijken of ze er bij kan :j .
Heb al een hekje tussen keuken en woonkamer in moeten zetten omdat mevrouw ook erg graag op het aanrecht zit om te kijken of daar wat eten te halen valt (schouderham is al eens het slachtoffer geworden hihi).
Hoe heb jij je kat aangeleerd wat wel en niet mag? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar!

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:33

Hahaha wij hadden er hier ook zo een... de pensen lagen onaangeraakt in de pan, zelfs als je uren wegbleef. Maar als je je rug durfde draaien waren je rauwe eieren, de cake en het ciabattabroodje weg. Zeker als eerste het broodje _O-

De huidige kat heeft hier deze morgen mijn bord watermeloen opgevreten toen iemand mij belde.
Beiden hadden al eens een bloedonderzoek gehad om andere redenen en nergens tekorten. Gewoon rare beesten ;)