Kat is een obsessieve likker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:30

kiwiwitje schreef:
Al die kattenbakken hoeven niet te helpen. Heb hier 3 kattenbakken en als ik meer dan 2 bakken neer zet staan er 2 ongebruikt stof te happen. en t liefst gaan ze met zn 3 op dezelfde bak..
Maar het kan zeker helpen.

er zijn verschillende supplementen te krijgen om stress te onderdrukken of te verminderen of de kat relaxter te krijgen. maar dit is 9/10 keer iets van stress. alleen stress achterhalen is bijna niet te doen bij katten..

Dat kan zeker ook - maar op die manier hebben ze wél zelf de keuze, wat stress kan verminderen.

Esther_

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:45

Veel likken kan toch echt een uiting van stress zijn, zonder dat eigenaar dat door heeft. Onze kat schud met zijn hoofd al hij stress heeft. En dat kan al een door een ander geluid zijn.

Zijn er genoeg plekken waar de kat zich kan terugtrekken/verstoppen.
Zijn er plekken op hoogte?
Heb je horizontale en verticale krabplekken in huis? Ik merk dat bij stress hij sneller horizontaal wil krabben.
Dekentjes etc. Niet te vaak wassen, zodat hun geur er aan blijft hangen.

Kijk eens bij de video’s van de gelukkige huiskat, https://youtu.be/tgA-oxMh9EA
Misschien zitten er dingen bij waar je iets mee kunt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:50

LWDaisy schreef:
kiwiwitje schreef:
Al die kattenbakken hoeven niet te helpen. Heb hier 3 kattenbakken en als ik meer dan 2 bakken neer zet staan er 2 ongebruikt stof te happen. en t liefst gaan ze met zn 3 op dezelfde bak..
Maar het kan zeker helpen.

er zijn verschillende supplementen te krijgen om stress te onderdrukken of te verminderen of de kat relaxter te krijgen. maar dit is 9/10 keer iets van stress. alleen stress achterhalen is bijna niet te doen bij katten..

Dat kan zeker ook - maar op die manier hebben ze wél zelf de keuze, wat stress kan verminderen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om die overige 2 gewoon weg te halen. Want hun keuze was niet gebruiken. Dus het laten staan heeft dan geen enkel nut meer. Maar ik heb ook gezegd dat het zeker kan helpen. :)

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 13:57

Het is niet dat ik het niet wil horen hoor het advies, vind het gewoon niet klinken als hoe ik mijn kat ken, en ik kan het mis hebben dat weet ik.

Het stomme is dat ze het likken al voor de twee nieuwe kittens deed. Het begon echt met die sterilisatie, daar heeft ze toen de hele wond open gelikt. Vandaar dat ik denk stress? Dan zou ze dit al dik 3 jaar moeten hebben voordat de kleintjes kwamen.

Ze gaan vaker op een dag naar binnen en buiten, en op een warme dag is of de deur of het raam de hele dag open. Alleen s’avonds blijven ze binnen, dan wilt zij vaak nog naar buiten maar heb dit liever niet ivm een drukke weg in de buurt waar een van onze katten al is is aangereden en een hele nacht daar heeft gelegen. Ze blijft dan even janken maar daarna gaat ze in haar mandje op de bank liggen.
Pip wilt heel vaak van buiten naar binnen en andersom, een kattenluik zou fijn zijn indd maar niet realistisch in ons geval. Vind een nieuwe deur ook wel heel drastisch klinken daarvoor, het gaat gewoon prima op deze manier. Er is namelijk altijd wel iemand thuis.

Mochten de katten zich echt graag willen terug trekken kunnen ze naar zolder maar dit gebeurt zelden.

Verticaal krabben kan binnen en horizontaal krabben doen ze (helaas :+ ) aan de deurmat. Maar meestal pakken ze de krabpaal.

Ik neem de tips zeker mee! En probeer er wat mee te doen, ik heb alleen nog niet het gevoel dat er iets voorbij is gekomen van ja dat moet het zijn, behalve dan misschien die van de luchtjes in huis.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:08

Heel veel eigenaren beschrijven hun kat als niet gestressed terwijl ze dat toch wel zijn. Dat is niet naar bedoeld naar jou toe TS want het is soms verdomd moeilijk te zien. Katten zijn meesters in subtiliteit. Je zou eens contact kunnen opnemen met een gedragstherapeut of er iets is in jullie groep katten of huishouden wat toch een stress trigger is. Obsessief likken kan ook ontstaan na een wond, je noemt de sterilisatie. Toen kan het begonnen zijn met likken aan de operatiewond en dat is verder ontwikkeld tot een bepaalde vorm van obsessie.