Hond schrokt, daardoor soms overgeven

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:30

De Golden van mijn vriend schrokte en kotste ook, verschrikkelijk. Bij hem heeft een anti-schrok bak echt voor verbetering gezorgd. Hij kauwt dan nog steeds niet, maar hij houd het voedsel binnen. Na een paar maanden gebruik eet hij ook weer mooi rustig uit zijn normale bak. En zodra het schrokken weer begint gebruiken we weer een tijd lang zijn speciale bak. Dat het 'normaal' is, daar heb ik dan persoonlijk niks mee te maken. Het is een gedomesticeerde hond, ik hoef geen opgedroogde afgelikte kotsplekken in zijn mand iedere andere dag, gatver.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 14:32

Ibbel schreef:
Schrokken en uitkotsen is de normale manier van hondachtigen om te eten. In een roedel is het pakken wat je pakken kan van de prooi, naar binnen schrokken en later op een rustig moment uitkotsen en opnieuw opeten. Da's gewoon de natuur. Dat ze niet kauwen is ook normaal.

Laat 'm z'n uitgekotste voer maar gewoon opeten als er geen andere reden tot kotsen is (maw, als je geen rare dingen in de kots ziet zitten). Kennelijk heeft-ie af en toe behoefte aan "herkauwen". Eén keer in de 2-3 weken vind ik niet excessief overigens, en misschien mindert het wel áls je hem de gelegenheid geeft het uitgekotste voer weer op te eten. Als je het opruimt heeft-ie een reden om nóg meer te schrokken tenslotte.

Oh echt! Dat wist ik niet. Hij wilde het eergister inderdaad weer opeten, maar heb het gauw opgeruimd. Volgende keer dus laten opeten :j

kiwiwitje

Re: Hond schrokt, daardoor soms overgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:06

Hier krijgen ze standaard eten in de bench en dan laat ik ze minimaal een half uur liggen anders kan ik er ,vooral met de jongste, vanuit gaan dat t ik t gelijk weer terug krijg.
De hond die hier schrokt krijgt wat water bij zn eten omdat ie dan niet kan schrokken. De kat krijgt het in een voerspel.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:32

Mloes schreef:
Heb deze besteld: https://www.bol.com/nl/p/anti-schrok-vo ... 032329124/

Heeft goede reviews. Ben benieuwd!

Ik heb de roze (en kleine variant) hiervan al ruim 2.5 jaar. Bevalt nog steeds ontzettend goed, en ik merk nu ook (als we op bezoek zijn bij mijn ouders en ik vergeet de antischrok mee te nemen), hij eet nu ook veel rustiger uit een normale voerbak!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:07

KimD schreef:
Je kunt ook de brokken voeren tijdens een training in plaats van op gezette tijden.

De hoeveelheid brokken die de hond nodig heeft gebruiken tijdens trainingen. 'Ditch the bowl' training.

Dat kan alleen als je voerbeloning gebruikt in training. Als wij trainen wordt er niet gegeten.

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:09

Wij gebruiken al jaren een snack bal als voerbal, werkt ideaal. Hij eet rustiger en beweegt nog wat extra ook.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:22

Kuggur schreef:
KimD schreef:
Je kunt ook de brokken voeren tijdens een training in plaats van op gezette tijden.

De hoeveelheid brokken die de hond nodig heeft gebruiken tijdens trainingen. 'Ditch the bowl' training.

Dat kan alleen als je voerbeloning gebruikt in training. Als wij trainen wordt er niet gegeten.

Wij ook niet, maar wellicht TS wel. TS zou ook kunnen reageren met "Wij gebruiken helaas geen voer tijdens wandelingen of traininfen." Maar zoals je had kunnen lezen doet TS dat blijkbaar wel. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:14

Oh. Je raad dus iets aan wat je zelf niet toepast.
Ik zou het denk ik, zelfs als er getraind wordt met voedselbeloning het behoorlijk onpraktisch vinden de hele voedselbehoefte van een hond zó uit te delen.
Zie meer in andere oplossingen die hier geopperd worden, voerballen, anti schrok voerbak en zo.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:19

Eten geven in de wc, uitstrooien over de vloer, hond er in, deur dicht en uit de buurt blijven. Hond vertrouwt je voor geen meter en wil je voor zijn om al het voer zo snel mogelijk weg te hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:19

Kuggur schreef:
Oh. Je raad dus iets aan wat je zelf niet toepast.
Ik zou het denk ik, zelfs als er getraind wordt met voedselbeloning het behoorlijk onpraktisch vinden de hele voedselbehoefte van een hond zó uit te delen.
Zie meer in andere oplossingen die hier geopperd worden, voerballen, anti schrok voerbak en zo.

Ik pas het zeker toe bij de specifieke challenge trainingen, die onze honden met vlag en wimpel behaald hebben. Het voer wat ze krijgen heb ik gedroogd. Geen aannames maken. ;)

Maar tijdens wandelingen of sporttrrainingen gebruiken wij geen voer.

Ga er verder ook niet meer op in, vind het alweer jammer dat ik me toch weer een keer heb laten verleiden om op jou te reageren. :')

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:52

speurneusc schreef:
Eten geven in de wc, uitstrooien over de vloer, hond er in, deur dicht en uit de buurt blijven. Hond vertrouwt je voor geen meter en wil je voor zijn om al het voer zo snel mogelijk weg te hebben.

Nou, onze wc is een kleine ruimte, zelfs zijn bench is breder :') Dat zou ik dus niet toepassen.

En erg kort door de bocht, dat de hond TS niet zou vertrouwen.
Die van mij was net een stofzuiger zonder anti-schrokbak, maar kon gewoon in de buurt komen, hand erbij om extra brokjes toe te voegen, geen gebrom, kijken, niks vreemds qua gedrag, ook als we niet in de kamer waren maar in de keuken om te koken waren de brokjes nog binnen secondes weg.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:16

Hond hier kan d’r kont ook niet keren in onze wc :+

Ik verspreid de brokken over de mat zodat ze het gelijkmatiger binnen krijgt. Ze werkt het nog steeds gruwelijk snel naar binnen, maar heeft niet meer van die momenten dat ze weg moet van d’r bak omdat het klem gaat zitten boven d’r maag.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:53

speurneusc schreef:

Wauw wat een aanname dat mijn hond me voor geen meter zou vertrouwen :( toen hij bij ons kwam durfde hij niet eens de oprit af, we hebben juist superhard gewerkt aan vertrouwen in ons. Daarbij, ik kan z’n voer, botjes, whatever gewoon afpakken of wat ook zonder dat hij gromt of reageert. Hij krijgt z’n voer in de berging, wij zijn dan zelf altijd in de keuken/ woonkamer. Mooie is juist dat hij z’n eten opeet en dan meeeeeegablij naar ons toekomt, alsof hij even wil vertellen hoe lekker hij heeft gegeten. Doet ‘ie ook ma een wandeling met één van ons, dan komt hij de ander even vertellen hoe leuk de wandeling was haha

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:14

Voedsel instinct train je er niet uit, enige wat je er wel in kan trainen is dus voedsel nijd... en dat wil je echt niet, blijkbaar is ie op het randje snel snel snel eten dan kan er niemand meer aan komen is alles van mij, overlevingsinstincten. Als je daarin gaat roeren, dus bak afnemen etc. krijg je dat ie het gaat voorkomen dat je zijn eten afpakt en dus er voor gaat vechten.

Kijk hoe een roedel eet: pakken wat je pakken kan en er eventueel voor vechten, dat is wat je hond nu uitbeeld. En zeker als ie al angstig was etc.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:15

Dat voeren als beloning vind ik niks... Heeft dat dier nooit eens een lekkere volle maag

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:50

Mloes schreef:
Ibbel schreef:
Schrokken en uitkotsen is de normale manier van hondachtigen om te eten. In een roedel is het pakken wat je pakken kan van de prooi, naar binnen schrokken en later op een rustig moment uitkotsen en opnieuw opeten. Da's gewoon de natuur. Dat ze niet kauwen is ook normaal.

Laat 'm z'n uitgekotste voer maar gewoon opeten als er geen andere reden tot kotsen is (maw, als je geen rare dingen in de kots ziet zitten). Kennelijk heeft-ie af en toe behoefte aan "herkauwen". Eén keer in de 2-3 weken vind ik niet excessief overigens, en misschien mindert het wel áls je hem de gelegenheid geeft het uitgekotste voer weer op te eten. Als je het opruimt heeft-ie een reden om nóg meer te schrokken tenslotte.

Oh echt! Dat wist ik niet. Hij wilde het eergister inderdaad weer opeten, maar heb het gauw opgeruimd. Volgende keer dus laten opeten :j

Schrokken is inderdaad niet heel vreemd, maar ik zou uitgekotst voer niet meer op laten eten. En echt leuk is die kots op de vloer elke keer natuurlijk ook niet ;)
Vertoont hij hetzelfde gedrag als het om zijn vlees maaltijd gaat?

Mijn honden kauwen overigens meestal ook niet. Ook grote stukken vlees slikken ze het liefst heel door ;)
Mijn ene hond kotst nooit en de andere deed dat als jonge hond wel heel vaak. Hij trok er dan echt zo'n teleurgesteld gezicht bij :(:)
Ik ruimde het op en gaf hem er wat voor in de plaats.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 14:44

Nikass schreef:
Vertoont hij hetzelfde gedrag als het om zijn vlees maaltijd gaat?

Hij eet z’n vlees ook wel snel, maar daar hoeft ‘ie niet van over te geven.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 14:48

speurneusc schreef:
Voedsel instinct train je er niet uit, enige wat je er wel in kan trainen is dus voedsel nijd... en dat wil je echt niet, blijkbaar is ie op het randje snel snel snel eten dan kan er niemand meer aan komen is alles van mij, overlevingsinstincten. Als je daarin gaat roeren, dus bak afnemen etc. krijg je dat ie het gaat voorkomen dat je zijn eten afpakt en dus er voor gaat vechten.

Kijk hoe een roedel eet: pakken wat je pakken kan en er eventueel voor vechten, dat is wat je hond nu uitbeeld. En zeker als ie al angstig was etc.

Ik kan me er meer in vinden dat dit normaal hondengedrag is, zoals meerderen aanhalen. Herken echt geen voedselnijd bij mijn hond. Hij pakt zelfs niet de koekjes uit handjes van neefjes en nichtjes, en als zij hem een snoepje geven doet hij ook heel voorzichtig (maar slikt het snoepje alsnog in zijn geheel door haha).

Anyway, heb een antischrokbak besteld en verder dan maar accepteren dat het er soms uitkomt. Leek me voor hemzelf zo ongemakkelijk, maar hoort er dus bij zo nu en dan. Zolang ik geen gekke dingen in de kots zie en zolang het bij eens in de paar weken blijft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:51

Met een beetje geluk wordt het na een jaartje opruimen vanzelf minder. Dat was tenminste met mijn reu zo.

Dat roedels zo zouden vechten om hun eten, over wat voor roedels heb je het dan Speurneusc?
Bij wolven is dat namelijk niet zo. Iedereen kent zijn plaats en als er eentje eens te vrijpostig is, is een korte duidelijke correctie voldoende.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:03

Hij heeft vandaag z’n lunch uit de antischrokbak gehad! Doet er echt veel langer over :-) lijkt geslaagd dus!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:16

Nikass schreef:
Met een beetje geluk wordt het na een jaartje opruimen vanzelf minder. Dat was tenminste met mijn reu zo.

Dat roedels zo zouden vechten om hun eten, over wat voor roedels heb je het dan Speurneusc?
Bij wolven is dat namelijk niet zo. Iedereen kent zijn plaats en als er eentje eens te vrijpostig is, is een korte duidelijke correctie voldoende.

https://www.youtube.com/watch?v=bD3OL7Fyrp8

dit bv zo snel mogelijk eten anders pakt een ander dat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:15

Weet je zeker dat ze anders niet zouden schrokken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:20

speurneusc schreef:
Nikass schreef:

https://www.youtube.com/watch?v=bD3OL7Fyrp8

dit bv zo snel mogelijk eten anders pakt een ander dat

Dit is ook echt appels en peren vergelijken... :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:28

vervelend als ze dat doen, wij hebben 1 hond gehad die het ook deed.
daar kregen we toen een tip om een steen in de voerbak te leggen.
de hond moet dan de steen heen en weer schuiven om de brokken te pakken en eet daardoor rustiger.
zelf even uitproberen welk formaat steen het beste in jouw voerbak past :j