Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:58

Ik heb een hele slechte ervaring hiermee.
Mijn kat heeft ook 3 dagen bij de DA gelegen en spoelingen gehad.
Thuis heb ik later zelf ook nog spoelingen gegeven. 3 weken later en 350 euro armer alsnog in moeten laten slapen.
Als de nieren zo slecht zijn als ze gespoeld moeten worden dan wordt dat nooit meer beter. De schade is onherstelbaar. Ik doe het nooit meer.
Ik wens je veel succes toe TS.

IngridM

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:13

Er zijn wel verschillende spoelingen/ infusen. Er zijn er die echt bij dierenarts moeten maar als het alleen gaat over vocht kan dat onderhuids en dat kan thuis. Is volgens mij echt wat anders....

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:17

Bij de dierenarts heeft hij aan een infuus gezeten en thuis heb ik onderhuids vocht toegediend. Bij mijn kat was het volgens mij wel chronisch. Was mijn eerste kat dus ik heb het te laat ontdekt. Kat was al wel oud op dat moment.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:21

Onderhuids heb ik voor mijn eerste kat denk ik zo'n jaar a anderhalf jaar volgehouden, Ongeveer iedere drie dagen. Daar heeft hij het nog een poos prima mee gedaan, in combi met aangepast voer. Uiteindelijk komt natuurlijk dan toch ooit het moment dat dat niet meer wil.

Voor die kat waren de infusen nauwelijks een belasting. Ik kon dat uiteindelijk zelfs gewoon alleen en zonder hulp. Kat bleef er gewoon bij zitten of liggen.

Voor mijn tweede kat heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. Maar bij hem speelde naast zijn nieren nog een heleboel andere problemen, en op het laatst ook ernstige darmproblemen.
Maar ook qua type en karakter had hij denk ik meer problemen gehad met dat soort infusen.

Die eerste vond allerlei gepruts aan zijn lijf prima (zolang ik het zelf deed, bij de dierenarts was het een draak uit de buitencategorie :') ) De tweede vond op zich ook een hoop best, mar toch anders.

Dus je moet voor jezelf ook even kijken of je het voor jouw kat vindt passen. Sommige katten accepteren het heel makkelijk, andere minder. Maar dat is soms niet helemaal te voorspellen,

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:24

Onze kat is nu 14. We zijn nu al 3 jaar dit aan het doen. Ze vindt het vasthouden het ergst. Ze krijgt 50cc per keer. Dat geeft een bult onderhuids. Die is ook met 5-10 minuten weg. Haar eetlust is goed en ze blijft netjes op gewicht. Ze is een blije poes en racet bij tijden lekker door het huis heen.
Volgens mij doet ze het prima zo en het kost ons niet zo heel veel geld. Ik heb het niet uitgerekend, maar het speciale voer is in ieder geval duurder.
Op deze manier kunnen we haar op een kat-vriendelijke manier hopelijk nog een poos bij ons houden.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:34

C_arola schreef:
Mijn ene kat heeft een nierspoeling gehad toen hij chronische nierfalen kreeg. Zijn waardes waren ontzettend hoog en het was een laatste optie aldus de dierenarts, we hebben dit een aantal dagen gedaan. Hij knapte daar binnen een paar dagen goed van op. Aangezien hij geen medicatie en nier dieetvoer wou eten hebben we hem op kvv gezet. Hij heeft daar nog ruim 2,5 jaar goed op geleefd. Zo’n 5 jaar geleden is hij ingeslapen.

Mijn andere kat (zijn broer) kreeg ook chronische nierfalen. Hij had geen nierspoeling nodig en hebben we op Orijen gezet omdat hij ook geen medicatie en nier dieetvoer wou eten. Daar heeft hij ruim 5 goed op geleefd. Hij is een half jaar geleden ingeslapen.

Zelfde verhaal hier.
Na diagnose op dieetvoer maar wou niet eten en dat vond ik geen optie dus op kvv en natvoer vlees gezet.
Die heeft nog 5 jaar geleefd met juist 2 of 3 keer een down en daar « vitaminen-shot » door de DA.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:38

IngridM schreef:
Er zijn wel verschillende spoelingen/ infusen. Er zijn er die echt bij dierenarts moeten maar als het alleen gaat over vocht kan dat onderhuids en dat kan thuis. Is volgens mij echt wat anders....

Alle beschadigingen zijn blijvend, het herstelt nooit meer zoals het was.
Nierfalen is gewoon goede reden om te laten i. Slapen.

Wat heb je eraan als je het leven rekt met 1 jaar...... zoveel momenten dat de kat zich ff niet lekker voelt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:51

Wij hebben onze kat met een acute niercrisis ook ooit 3 dagen vocht toegediend. (subcutaan, thuis gedaan). Kat heeft daarna nog nierdieet gehad en heeft nog bijna 2 jaar geleefd in de "reservetijd". Was nadien nooit meer helemaal goed, maar heeft naar mijn idee nog een prima leven gehad. liep buiten, ving muizen. kwam netjes 2x per dag zeuren om eten.

We hebben vooral wel heel duidelijk afgesproken om het maximaal 3 dagen aan te kijken, en dat we hem slechts 1-malig zo gingen oppeppen. Dat hij daarna nog bijna 2 jaar zou rondlopen hadden we niet verwacht

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:56

tita schreef:
Alle beschadigingen zijn blijvend, het herstelt nooit meer zoals het was.
Nierfalen is gewoon goede reden om te laten i. Slapen.

Wat heb je eraan als je het leven rekt met 1 jaar...... zoveel momenten dat de kat zich ff niet lekker voelt.

Ik denk dat ieder voor zichzelf en hun huisdier moet besluiten wat zij denken dat het beste is in overleg met de dierenarts. Daarin hoeft geen verantwoordelijkheid afgelegd te worden aan een buitenstaander.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:37

Hier een foto van mijn kat met zn infuus. Het duurt ongeveer 3 minuten waarbij hij het hele stilzitten en vastgehouden worden erger vindt dan het infuus zelf. Je ziet echt een bult vocht vormen en hij lijkt na zn infuus direct op te knappen ook.

Afbeelding

Ik heb wel de grens op dwangvoeren. Dan stop ik ermee. Nu zie ik mijn kat qua karakter en speelsigheid. Je zou niet zeggen dat ie ziek is. En ja het leven verlengen is egoïstisch want ik kan hem niet missen. Daarnaast brengt het egoïsme een enorme prijskaart mee. Denk dat de dierenartskosten nu 600 euro zijn exclusief het voer van 100-150 euro per maand. Ik hoef m nu niet te dwangvoeren maar we helpen hem wel herinneren aan het eten. We bieden hem zeker 8x per dag zn eten aan. Mn kat wil geen nierdieet eten, en eten zelf is belangrijker dan niet eten. Anders belandt hij weer in een vicieuze cirkel waarbij hij zich slecht voelt en niet wil eten en zich daarna slecht voelt omdat ie niet eet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:34

Maar soms kan een paar maal een beetje dwangvoederen de kat weer aan de gang krijgen zelf weer te gaan eten. Onze poes was het kort erna al weer vergeten en werd niet schuw ofzo. En ze at kort daarna beter. Het kan zomaar zijn dat je kat weer maanden uit zichzelf blijft eten.
[BB] Kat flets, eet niet, drinkt niet.. Wat zou het kunnen zijn?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:35

Himyar schreef:
Maar soms kan een paar maal een beetje dwangvoederen de kat weer aan de gang krijgen zelf weer te gaan eten. Onze poes was het kort erna al weer vergeten en werd niet schuw ofzo. En ze at kort daarna beter. Het kan zomaar zijn dat je kat weer maanden uit zichzelf blijft eten.
[BB] Kat flets, eet niet, drinkt niet.. Wat zou het kunnen zijn?

Klopt hoor maar ik ga niet maanden dwangvoeren zeg maar. Had een kat die echt niet meer wilde eten en die probeerde we op te laten knappen met dwangvoeren maar dat was vreselijk. Deze kat hebben we ook met lichte dwang weer moeten laten eten maar dat was enkele dagen. Niet weken of maanden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:02

Dat is de reden waarom wij uiteindelijk geen nierdieet voer meer zijn gaan geven maar kwalitatief goed voer dat mijn katten wel wouden eten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:07

Dwangvoederen is in mijn ogen alleen iets dat je heel kortdurend gebruikt om de eetlust weer in gang te zetten. Katten kunnen ook last hebben van maagzuur, waardoor ze geen trek hebben, terwijl wat eten in de maag de bijtende werking van het zuur juist kan verminderen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:10

C_arola schreef:
Dat is de reden waarom wij uiteindelijk geen nierdieet voer meer zijn gaan geven maar kwalitatief goed voer dat mijn katten wel wouden eten.

Onze kat was voor het nierfalen begon al heel kieskeurig, maar nu nog veel meer. Welk voer slaat bij jouw katten goed aan? Die van mij eet Gourmet, maar dat is kwalitatief niet bijster goed.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:25

Himyar schreef:
C_arola schreef:

Onze kat was voor het nierfalen begon al heel kieskeurig, maar nu nog veel meer. Welk voer slaat bij jouw katten goed aan? Die van mij eet Gourmet, maar dat is kwalitatief niet bijster goed.

Ja hier hetzelfde. Is altijd een zeikerd geweest dus dat was nu helemaal drama met eten. Eet ook geen vlees, vis, zuivel. Dan komt de DA met speciaal nierdieet wat zooo smakelijk is. Hij moet het niet. Hij krijgt nu Royal Canin kittenbrokjes, eet somds wat Hills Adult Chicken en hij eet ongeveer 8 Souprises van Vitakraft per dag. Suikervrij en graanvrij dus niet eens zo slecht. Snoepjes vindt ie ook wel te eten dus probeer m zo goed mogelijk vol te proppen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:40

Mijn ene kat stond op Darf KVV is dat, mijn andere kat bliefde dat niet, omdat die helemaal geen enkele KVV wou eten hebben we die uiteindelijk toch op brok gezet. Dat werd Orijen, hiervoor gekozen omdat dit een van de merken is met minimaal 80% vlees/vis producten wat mijn eis is. Zowel de vlees als vis variant at hij met heel veel plezier op, daar heeft hij de laatste 5 jaar op gestaan. Hij bleef daardoor mooi op gewicht tot het einde.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:25

Onze kat at het ene voer van nierdieet echt niet. Nu die Special brokjes van Royal canin eet ze graag. Dus die halen we dan ook.
Die zijn wat zachter van binnen ofzo? Ik heb geen idee. Maar ze eet ze goed gelukkig.

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:38

Oh jee, ik word echt niet vrolijk van dit topic.

Mijn kat is net 3 jaar geworden en maandag ochtend heb ik hem binnengebracht voor de spoeling. Gisteren was hij opgeknapt, maar de ureumwaardes waren nog niet laag genoeg dat hij het zou redden thuis. Nog 1 a 2 dagen extra spoelen. De dierenarts vond hem klinisch heel goed, plaste goed en at goed. Nu is het afwachten hoe hij het verder gaat doen, maar ik heb er zo een schrik voor!

Vermoedelijk is het erfelijk bij hem.

Het kost allemaal veel geld (ben al 400 euro kwijt zonder de spoelingen, de bloednames en medicatie) maar ik wil er alles aan gedaan hebben.. Als hij terug slechter wordt, laat ik hem inslapen.

Ik heb nog niet gehoord van thuisspoelingen. Dat ge ik eens navragen bij de dierenarts..

Wat een rotziekte is me dat toch!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:06

Bedankt voor de voedingstips. Onze poes vindt de stoofpotjes van Hills ook nog wel te doen. Verder nog de a/d, met Ipakitine.
Oh nee, drie jaar is heel jong.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:22

Sanet schreef:
Onze kat at het ene voer van nierdieet echt niet. Nu die Special brokjes van Royal canin eet ze graag. Dus die halen we dan ook.
Die zijn wat zachter van binnen ofzo? Ik heb geen idee. Maar ze eet ze goed gelukkig.

Oeps! De Select zijn het dus. Met een oranje randje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:32

Wauw wat een thuisprikkers allemaal!
Watme opvalt is dat weinig nierkatten maagzuurremmers krijgen (licht verhoogd ureum kan ook al pijnlijke slijmvliezen geven). Zijn er hier die dat wel door hun dierenarts geadviseerd krijgen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:41

Hannanas schreef:
Wauw wat een thuisprikkers allemaal!
Watme opvalt is dat weinig nierkatten maagzuurremmers krijgen (licht verhoogd ureum kan ook al pijnlijke slijmvliezen geven). Zijn er hier die dat wel door hun dierenarts geadviseerd krijgen?

Nee, verscheidene dierenartsen hebben daar niets over gezegd. Zo checken ze ook meestal niet of er sprake is van bloedarmoede. Schijnt ook vaak voor te komen.
Onze poes krijgt nu sinds een week ofzo slippery elm (rode iep)
http://www.rawfeedingforibdcats.org/nau ... tions.html
https://littlebigcat.com/slippery-elm/
http://fipcaregroup.com/pages/slippery-elm-bark.html

Houd ook constipatie goed in de gaten. Recentelijk voelde onze nierfalen poes zich echt belabberd. Toen poepte ze een forse keutel op haar bak en leefde ze gelijk behoorlijk op. We dachten aan inslapen terwijl "alleen" een drol dwars had gezeten.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 15-05-20 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:09

Wij hadden eerst 3 katten, waarvan 1 al aan nierfalen overleden is. Die had dus alleen constipatie, at nog steeds goed, was eerder wel wat te dik, maar toen mooi op gewicht. Omdat hij dus verder 0 symptomen had, is er geen onderzoek gedaan, totdat hij plots uitgedroogd was en constipatie en alles al te laat was.

Toen nummer 2 (echt totaal geen familie, nummer 1 was een huis tuin en kuiken boerderij mengsel en nummer 2 een kruising heilig birmaan met main coon) dus ook nierfalen kreeg, werd ik echt gek. Nummer 1 overleed alleen bij de dierenarts in de kliniek. Dat wilde ik echt niet nog eens. Zo ontzettend verdrietig vond ik dat.
Ik ben heel blij met onze oplossing zo. Poes ook blij, die kan dit goed handelen. Maar ik weet niet of we dit met nummer 1 ook hadden kunnen doen, die was ontzettend graag dichtbij je, maar ook een beetje een paniek vogel en dan ging hij gewoon rennen. Dat lijkt me een slecht idee met die naalden.
Ik mis hem nog steeds onwijs.

Nummer 3 hebben we laatst ook eens laten controleren. Maar die is goed. Volgens de DA had het niets te maken met voeding of verzorging (ze komen niet buiten, dus vergiftigen kan ook niet). Ik voelde me een hele slechte poezen mamma :(

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:16

Sanet nierfalen komt echt vaak voor bij katten. En dierenartsen zijn niet altijd even doortastend en om er zelf handiger en beter geïnformeerd mee te geraken, kost tijd en behoorlijk wat inzet. Voordat je de goede dierenarts, kennis en ervaring hebt, kan het al te laat zijn. Bij mij is het ook iets van voortschrijdend inzicht ontwikkelen. Sommige katten gaan veel sneller achteruit dan anderen.