Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMmi_

Re: Pup uitkiezen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 00:53

Bedankt nog voor de tips! En die van vraag eens na bij de dierenarts of er een nestje op komst is. Vond ik ook wel een goede. En bedankt voor de tip ikzoekbaas.nl heb even gekeken maar zijn wel een hoop staffords achtige honden. Vind het prachtige honden, maar is niet mijn ras. Herplaatser moet wel echt lief en "betrouwbaar" zijn. Heb 2 jonge kids en de honden moeten met katten en konijnen kunnen. Dus dat is wel belangrijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 04:53

Wij hebben onze Bouvier via de Kynologenclub gevonden, zij hebben een lijst met fokkers met nestjes.
Dat is toen heel netjes en goed verlopen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 06:27

_KiMmi_ schreef:
Bedankt nog voor de tips! En die van vraag eens na bij de dierenarts of er een nestje op komst is. Vond ik ook wel een goede. En bedankt voor de tip ikzoekbaas.nl heb even gekeken maar zijn wel een hoop staffords achtige honden. Vind het prachtige honden, maar is niet mijn ras. Herplaatser moet wel echt lief en "betrouwbaar" zijn. Heb 2 jonge kids en de honden moeten met katten en konijnen kunnen. Dus dat is wel belangrijk.

Je kan altijd bij het ras van je keuze een mail sturen naar de rasvereniging, vaak heeft de vereniging iemand die de herplaatsing doet en weet of er volwassen honden een nieuw baasje zoekt. Zijn niet altijd puppen dus.

En terug te komen op je vorige bericht.

Veel mensen staan nu in de rij. Maar als ik 8 mensen op de wachtlijst heb staan waarvan ik vind ze goed voor mijn pup kunnen zorgen en jij komt dan als 9de voorbij dan ga ik echt geen mensen van mijn lijst verwijderen omdat jij misschien een 'betere' keuze zou zijn. Die mensen willen net zo graag een pup als jij. Het is geen, doe het hoogste bod en je krijgt hem veiling.

Ik weet dat de fokkers in ons ras overspoeld worden met aanvragen maar de helft van de aanvragen heeft nauwelijks besef van wat ze willen kopen en etc.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 06:50

Mijn moeder heeft een jaar geleden ook gezocht naar een herplaatser. Idd wat je omschrijft ts alles was meteen weg, ze wilde een ouder klein hondje, speld in een hooiberg. Uiteindelijk een hond gevonden en gaan kijken, net als jij dacht ze dat ze eerst de hond zouden ontmoeten en daarna zouden beslissen en later ophalen. Kregen de hond meteen mee en helemaal overdonderd hebben ze die meegenomen. Het is gelukkig een super makkelijk hondje maar de gang van zaken was niet zoals ze verwacht had.

En over doodles waarom zou je daar niet aan beginnen? Een kennis van mij heeft eens een nestje gefokt en verkocht via marktplaats en Facebook maar wel een strenge selectie die iedereen hier omschrijft. Dus het kan wel.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:00

Wij hebben in de afgelopen maanden 2 puppy’s aangeschaft via marktplaats. Onze pup was de laatste uit het nestje, we zijn op bezoek geweest en hebben een uur met de puppy doorgebracht, daarnaast hebben wij de ouders ontmoet. Dus via marktplaats contact gemaakt en daarna gekeken of we een match waren met de puppy.

De andere puppy was voor mijn moeder, hierbij via marktplaats gebeld en we waren de eerste, dus eerste keuze uit het nest. We zijn daar gewoon heen gereden en hebben toen een tijd met het nest doorgebracht. Daarna keuze gemaakt! Het hoeft dus niet te betekenen dat via marktplaats je via een foto moet kiezen, dat lijkt me vrij lastig!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:06

Ik heb er inmiddels 3 van marktplaats geplukt.
Mijn eerste kwam uit een nest. Contact gemaakt met de fokster, langs gegaan, en uitgekozen uit wat ze nog over had. Daarna nog een paar keer langs geweest, en super leuk contact nu nog met de fokster en alle bazen van de nestgenoten. Is inmiddels 2 jaar dik 2 jaar geleden.
2e kwam uit een nestje, maar bij het zien van de foto wist ik dat ik dát hondje wilde. Als die al weg was geweest was ik niet gaan kijken. Maar hij was er nog, en totaal geen spijt van gehad. Meteen mee genomen. Inmiddels dik een jaar geleden. Wel een krakkemikje met alles zo krom als een hoepel en 2 flinke operaties achter de rug, maar daar konden de gene waar ik hem gehaald heb niks aan doen.
3e hondje woont nu een maand of 5 bij ons. Zelfde als hondje 2. Foto gezien en verkocht. En ook zij is precies wat ik in de foto zag :j Ook gaan kijken en direct meegenomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:24

Hier wel pups van een foto en filmpjes en contact met de opvanger in Roemenië, zij ziet ze ook dagelijks en kan dingen over het karakter vertellen. Ik heb de meeste echter in pleegopvang. Vanuit mij kunnen mensen wel komen kijken.
Niet iedereen heeft een nest via een fokker, via opvang werkt het vaak toch anders.
ik krijg soms ook vragen of een hond een week op proef mag maar het is geen bankstel.
mensen die roepen asiels zitten vol moeten zelf eens kijken, zeker probleemloze honden of pups zijn er bijna niet te vinden en anders al meteen gereserveerd ( gelukkig ook )

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:32

Nu gaat dit om katten, maar;

Toen wij druk bezig waren om een siberische kat te kopen, werden de kittens op gereserveerd gezet, omdat er al genoeg geïnteresseerden waren. Dus er had 6 man interesse, zijn maar 4 kittens, dan zijn ze dus alle 4 al gereserveerd voordat ze al geboren zijn (om het maar evn zo te zeggen).

Ik ben bij 2 foksters geweest, en die gingen allebei op basis van jouw thuissituatie, wat je wensen en doelen zijn, enz een kat aan jou matchen middels het karakter.

Uiteindelijk was het bij ons niet aan de orde, omdat een poes waar we een goede klik mee hadden, en van wie we graag een kitten hadden gehad een baarmoederontsteking kreeg. Hierdoor hadden we de mogelijkheid om deze poes over te nemen. Die kans hebben we met beide handen aangegrepen.

Volgens mij wisselt het heel erg per fokker of ze jou laten kiezen, of dat ze het doen zoals ik hierboven aangaf.

Maar dat alles gereserveerd is, zonder dat ze ooit bekeken zijn, kan dus! Ze zijn dan alleen nog niet "toegewezen"

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:35

De hondenfok wereldmkan heel lucratief zijn dus zijn er veel mensen die hun ongeteste teef laten dekken door een ongeteste reu en vervolgens 10 pup a 800 euro verkopen, of pups importeren. Dat is snel verdienen en dan boeit het ze ook niet waar ze naartoe gaan als je maar betaald. Mara gezien je berichtje is dat niet wat je zoekt. Het nadeel van iets zoeken bij verantwoorde fokkers is wel dat je geduld moet hebben. Soms wel een jaar of nog meer. Maar denk maar zo dat verdient zich terug is een fijn gefokte hond!

Importhondjes, lees je aub goed in. Dat lijkt mooi maar is geen kattenpis en gaat ook vaak mis!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:41

Kijk eens op een goede herplaats site/ of facebookpagina van rassen die je leuk vindt...herplaatssite( bv stichting zino of hhin) hier moet je je inschrijven ( kost wel klein bedrag) maar hierdoor wordt het aantal mensen wat reageert op een dier wel veel kleiner..daarnaast wordt er geselecteerd op juiste match..

Op facebookpagina's van bepaald ras worden ook wel pups aangeboden( wel altijd blijven uitkijken voor broodfok!!ook in huis zien zegt niet alles, dus vraag goed door))...maar kan je ook zelf je vraag wegleggen..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:46

We hebben in het begin alle honden als pup gekregen van goede fokkers. Ouders getest op alles zoals het hoort. Later hebben we via een fokker 2 keer een herplaatser ( australian cattle) gehad. Werd dus via de fokker gezocht naar een nieuw thuis. Een half jaar geleden een hond gekocht via marktplaats. We waren op zoek naar een cattle en zagen bij toeval deze staan. ( ik kijk vaker op marktplaats wat er zoal aangeboden wordt). Contact gezocht met deze mensen en die wilden uitgebreid weten waar die dan terecht kwam enz. Toen gaan kijken en dan zouden zij beslissen of hij mee mocht. Het klikte super tussen de hond en met zijn baasjes dus toen hadden we een 9 maanden oude cattle. Super lieve hond.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:48

Hoe een pup kiezen is volledig afhankelijk van welk ras je wil en wat je er mee wil doen.

Wil je puur een huis hond en heb je een ras op het oog wat daar geschikt voor is, is kiezen niet zo moeilijk. Je zoekt dan bij via de rasvereniging en nestje die je aanspreekt en wanneer er pups zijn ga je kijken wleke je mooi lief en leuk vind. De fokker zal je al wel hebben geïnformeerd over het nest en de evt keuzes. Wil je een kruizing van bijv marktplaats zul je zelf meer onderzoek en navraag moeten doen over de gezondheid en karakters om te zien of deze passend zijn bij jou karakter en huishouden.

Wat voor hond zou je willen ts? En wat zou je er mee willen.

Wij hebben gister onze pup gekozen met 6 weken een werkgefokte x Hollander met de knpv/sport in het achterhoofd. Dat is dan een voor ons heel gerichte keuze, laat de pup zien wat we graag willen. Bepaalde driften maar ook intelligentie en rust. Heeft hij een bepaalde vasthoudendheid en vechtlust om te kirjgen wat hij wil etc. De pup die we hebben gekozen had wat wij graag willen en dat is ontzettend persoonlijk. Nu onze taak om vanaf 7 5 week deze eigenschappen te vormen tot een fijne werk en huishond

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:52

Ik heb nu nog 2 honden. Bij de eerste heb ik de fokker laten kiezen. Hij kende het karakter van de pups het beste en dat bleek een gouden greep. Bij de tweede heb ik gezegd wat voor karakter ik zocht ( er waren nog 2 teefjes niet vergeven). De pup moest rustig zijn, en vriendelijk ( omdat ik op dat moment al twee honden had waarvan de oudste een klein hondje was van 14 en de pup van een groter ras, ik wilde niet dat zij als speelbal werd gebruikt). Er werd ons toen een teefje voorgesteld. Toen wij kwamen kijken vonden wij allemaal het andere teefje veel leuker. De fokker had tegen ons gezegd dat zij vrij pittig was. Toch zei de fokker dat ze het hondje nu pas voor het eerst en echte klik zag hebben eens kijkers en ze vroeg ons of we die niet wilden. Uiteindelijk is zij dus ook met ons meegegaan. Ze is idd echt pittig. Maar ik ben echt gek op dat beest. En hoewel ze een wildebras is, heeft zijn het oude hondje tot haar dood voorzichtig en liefdevol behandeld. Met mijn andere hond kon ze mega wild doen maar met die kleine nooit.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:14

Pfoe, kiezen van een foto... Nee, liever niet...
De eerste hond die wij kochten, kozen we bij de fokker al met 2,5 week. Dat is dus ook gewoon 'blind' kiezen, die had net z'n ogen open. Nog niks van karakter te vertellen. Zou ik nu niet meer doen.
Mijn huidige hond is een asielhondje. Ik kwam eigenlijk voor een andere - op basis van foto's dus... - en die keurde mij geen blik waardig. De hond die uiteindelijk mee gegaan is, zou op foto's niet eens opgevallen zijn: was toen nog best schraal, beige kleurtje. Niks opvallends. Maar hij kwam bij mij en was niet meer bij me weg te slaan. Die is dus meegegaan en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Het is een podengo-mix, dus hij heeft soms wat onhandige karaktertrekjes, maar dat zit in het nest en heb ik gewoon geaccepteerd. Betekent wel dat deze hond niet mee kan naar jachttraining/ apporteertraining, maar ik heb er wel dagelijks als huishond enorm veel plezier van.
De huidige hond van mijn ouders (labradoodle) hebben we ons aangemeld voor het geplande nest. Toen ze er waren, waren het er 8. Wij wilden bij voorkeur een reu (geen harde eis), daar waren er 2 van. We wilden bij voorkeur een bonte. Dat was er 1. En toen bleek bij 5 of 6 weken ook nog dat precies dát hondje qua karakter paste bij wat onze voorkeur had: relaxed, niet onder de indruk van dingen. Easy dus. Vrienden van ons hebben uit datzelfde nest een teefje gekozen en die past ook echt heel goed in hun gezin. De fokker was nuchter: jullie kiezen, maar als wij een keuze niet ondersteunen, krijg je die pup natuurlijk niet mee. Ze hebben één gezin dus de 'andere kant' op gestuurd voor een pup. Die wilden een specifieke pup, eigenlijk op schattigheid/kleur, maar zonder hondenervaring en mét een paar jonge kinderen, vond de fokker een andere uit het nest een betere keuze en die is het uiteindelijk ook geworden voor die mensen.

Je kunt dus wel duidelijk een voorkeur hebben - op foto's of gewoon een plaatje in je hoofd - maar uiteindelijk moet je 12+ jaar met het karakter leven. Puur op basis van foto's of een plaatje in mijn hoofd ga ik dus geen hond uitzoeken.
Liefst heb ik dat de hond mij uitzoekt ter plekke en dus niet meer bij me weg te slaan is. Die hond weet instinctief heus wel waar hij wil zijn, denk ik dan. Maar anders in goed overleg met de fokker. 100% keuze bij de fokker zou mij ook niet liggen overigens hoor. Dat je er gewoon een krijgt toegewezen. Dat wil ik bespreken, doelen bespreken, energielevel bespreken en dan hopelijk komen de fokker en ik tot dezelfde conclusie over welke lijkt te passen. Nou zal dat bij een volgende iets meer meespelen, omdat ik graag ooit een hondje zou willen voor jachttraining/ apporteertraining. En dan wil je dus wel een hondje die niet bang is voor water, die energie heeft, die baasgericht is, dat soort dingen. Die inschatting moet de fokker dan wel maken natuurlijk. Als puppy-koper zit je niet de hele dag met je neus erbovenop. Heb je dan nul komma nul klik met wat er uitkomt, is het misschien niet 'jouw' nest. Dat kan ook nog.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:08

Ook hier staat er gezinsuitbreiding met een hond op de planning (niet omwille van Corona, ik wil al lang een hond en er zijn andere redenen waarom aanstaande zomer een goed moment was).
Ik had oorspronkelijk een voorkeur voor adoptie en volgde dan ook al heel lang allerlei adoptiegroepen op Facebook waarop asielen adverteren, maar dat bleek nog niet zo evident. De meeste honden die in een asiel zitten lijken heel snel een nieuwe thuis te vinden, waarbij je als kandidaat-adoptant moet concurreren met heel veel andere kandidaten. Ik heb één keer gereageerd op een hond, ik moest een heel selectie-formulier invullen en ze gingen zogezegd de tijd nemen om alle kandidaturen te bekijken, maar ondanks dat ik het formulier meteen had ingevuld en teruggestuurd stond er een uur later al op de facebook pagina van het asiel dat de hond geadopteerd was. Geen idee hoeveel mensen zich effectief kandidaat gesteld hadden maar op de advertentie op Facebook hadden meer dan 1000 mensen gereageerd. Hier was de conclusie uiteindelijk: in een asiel gaat het niet lukken, tenzij misschien als je een stafford, husky of jack russel wil. Een hond uit het buitenland was voor mijn man geen optie.
Dus nu wordt het een pup. We hebben ons op de wachtlijst gezet bij een fokker die we gevonden hebben via de rasvereniging van het ras dat ons het meest passend bij onze situatie lijkt. Hun hond verwachtte toen een nestje, maar er waren nog kandidaten en het was niet zeker of er een pup voor ons ging bij zijn. Ondertussen is het nestje geboren en was er nog één pup beschikbaar (ik veronderstel dat de andere pups zijn toegewezen aan de mensen die voor ons op de lijst stonden op basis van geslacht en kleur), en we hebben toegezegd. Dus bij ons is er niet gekoppeld op basis van gedrag. In normale omstandigheden hadden we op bezoek kunnen gaan vanaf dat de pups 3 weken zijn, nu is het afwachten of dat gaat lukken want de Corona-maatregelen in België laten dit momenteel niet toe.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:19

Wij hebben sinds vorige week een puppy. Het is voor ons gezin onze eerste hond. Nadat we een ras gekozen hadden dat bij ons zou kunnen passen ben ik beginnen rondbellen naar fokkers. Ook bekeek ik telkens of er recensies te vinden waren van een fokker.
Uiteindelijk ergens een afspraak gemaakt om nestjes te gaan bekijken. Telefonisch contact was eerder stroef verlopen maar ter plaatse vriendelijk en professioneel ontvangen. De puppy’s en moeders werden ons getoond. Dan was de keuze aan ons. Helemaal niets werd ons opgedrongen. We mochten de puppy’s niet aaien of knuffelen. De fokker zei dat ze een puppy enkel liet vasthouden door de nieuwe baasjes. Puppy gekozen, toen mocht hij bij ons op de schoot. Nog 2 keer gaan kijken op voorhand.
Nu is hij sinds vorige week woensdag bij ons.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:34

Nele80 schreef:
Wij hebben sinds vorige week een puppy. Het is voor ons gezin onze eerste hond. Nadat we een ras gekozen hadden dat bij ons zou kunnen passen ben ik beginnen rondbellen naar fokkers. Ook bekeek ik telkens of er recensies te vinden waren van een fokker.
Uiteindelijk ergens een afspraak gemaakt om nestjes te gaan bekijken. Telefonisch contact was eerder stroef verlopen maar ter plaatse vriendelijk en professioneel ontvangen. De puppy’s en moeders werden ons getoond. Dan was de keuze aan ons. Helemaal niets werd ons opgedrongen. We mochten de puppy’s niet aaien of knuffelen. De fokker zei dat ze een puppy enkel liet vasthouden door de nieuwe baasjes. Puppy gekozen, toen mocht hij bij ons op de schoot. Nog 2 keer gaan kijken op voorhand.
Nu is hij sinds vorige week woensdag bij ons.

Mocht je de pups niet vasthouden ivm corona of mocht dat sowieso niet?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:40

Mocht zowiezo niet. Dat is deze fokker haar manier van werken. Je mocht de puppy’s bekijken terwijl ze in hun nestje aan het spelen waren maar ze 1 voor 1 vastnemen enzo mocht niet. De fokker was heel voorzichtig en wou zeker zijn dat het eerste contact voor de puppy een leuke ervaring was.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:44

Maar mocht je er dan niet bij zitten en kijken welke zijn of haar aandacht op jou richt? Dat vind ik wel gek moet ik eerlijk zeggen! Ik heb altijd gewoon bij het nest mogen zitten - en dat hoor ik ook van iedereen rondom mij - en toch tenminste de 2 pups die de aandacht trokken mogen vasthouden om te kijken hoe de interactie met mij is. Leuk hoor, weten hoe ze met hun broertjes en zusjes spelen, maar je wil toch ook weten hoe ze met jou zijn? En als de keuze bij jou als koper ligt, geeft de fokker dus ook niet aan welke het beste bij je zou kunnen passen? Interessante manier van werken...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:46

Ik vind een pup vast kunnen houden of er bij in de ren kunnen zitten dat ze bij je kunnen komen ook wel een heel belangrijk ding. Zonder dat zou t voor mij al klaar zijn. :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:50

Ik vond het ook dubbel. Ik begrijp de fokker wel als ze zegt dat ze de puppy’s wil beschermen tegen een eventuele slechte ervaring. Gaf mij ook vertrouwen dat niemand mijn puppy nog zomaar ging vastpakken. Aan de andere kant wou ik ook eens met enkele puppy’s spelen.
Onze puppy doet het nu heel goed. Wint elke dag aan zelfvertrouwen en begint al enkele huisregels te kennen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:54

Als een pup een slechte ervaring krijgt van geaaid worden in de ren met een mens erin, dan heb je de verkeerde mensen bij je pups gelaten en dan hebben ze er mee ''gegooid''.. T is juist heel goed voor pups om door verschillende mensen gehanteerd te worden. En aan verschillende mensen te kunnen snuffelen etc. Dat is gewoon een deel van de socialisatie en dus toch wel heel belangrijk. :)

Maar dat is mijn mening.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:55

kiwiwitje schreef:
Ik vind een pup vast kunnen houden of er bij in de ren kunnen zitten dat ze bij je kunnen komen ook wel een heel belangrijk ding. Zonder dat zou t voor mij al klaar zijn. :)

Ja precies, voor mij hetzelfde!
Je mag er - met alle respect - toch vanuit gaan dat een volwassen persoon een pup kan vasthouden. Anders moet je die persoon gewoon gelijk de deur wijzen en geen pup willen meegeven. 'Slechte ervaring' zou er dus bij mij niet ingaan... Zou reden zijn om om te draaien voor mij. Dat je kleine kinderen niet zomaar alle pups laat oppakken vind ik nog iets heel anders wel. Die moet je gewoon met de uiteindelijk gekozen pup op de grond zetten, en de pup op schoot zetten en dat goed begeleiden. Maar als volwassen pupkoper... Je laat er toch een flink bedrag achter én je neemt als het goed is je nieuwe beste vriend (of nieuwe werkpartner/sportpartner, afhankelijk van je doel) mee naar huis.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:57

kiwiwitje schreef:

Ja bij mij ook. Ik vind een beetje mensgerichtheid best belangrijk(en dat zie je toch vooral door interactie) en eigenlijk vind ik juist dat pups vanaf een week of 6 juist verschillende ervaringen met verschillende mensen moeten opdoen.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:04

Je zit nu natuurlijk ook in een rare tijd..veel mensen hebben de laatste tijd een hond genomen, van fokkers hoor ik ook dat ze heel veel aanvragen krijgen.Maar ja als je tijdje verder bent zal dat wel makkelijker worden. Waarom neem je niet contact op met een stichting als je ook wel een herplaatser wil? Zoals SOS strays of Straydogsrescue https://straydogsrescue.nl/
De honden komen eerst in de opvang, waar je ze kan bezoeken. Die worden niet direct meegegeven als iemand interesse heeft. Moet van beide kanten goed zitten en vaak komen ze ook nog bij je thuis langs.